Kaverisynttäreille menosta kysymys!

Poika menee tänään kaverinsa 4-v. synttäreille. Kyseessä sällin ekat varsinaiset kaverisynttärit, joihin ei varsinaisesti ole vanhempia kutsuttu mukaan. Poikaa jännitti aamulla ainakin se, että jos ei uskallakaan jäädä kaverin luokse yksin (ollaan puistotuttuja, poika ei ole aiemmin käynyt kaverin kotona).

Miten, voinko jäädä tarvittaessa pojalle henkiseksi tueksi? Kommentoikaa lähinnä juhlia järjestäneet, miten olette varautuneet / mikä olisi suhtautumisenne vastaavassa tilanteessa?
 
MintunKukka
Ei meillä ole koskaan nuin pienet menneet kaverisynttäreille. Ja en ole itse vielä pitäny.
Siis ei ole kutsuttu puolin ja toisin ko vanhempien kans.
En kyllä osaa neuvoa.
 
Jos lapsi ei haluaisi/uskaltaisi jäädä yksin, niin jäisin henkiseksi tueksi, koska noin nelivuotias on vielä pieni. Meillekin saa jäädä, jos joku pojan 4 v synttäreille tulevista ei uskalla jäädä itsekseen.

Mutta isommilta lapsilta (esim. eskarilaisilta) oletan, että jäävät ilman äitiä tai iskää juhliin.

4 v iässä täälläpäin on aloitettu tuo synttärikulttuuri :)
 
jaa
No mun lapsen juhliin aikuisetkin olisivat tervetulleita. Onhan siinä yksi vahti enemmän. Tarjoiluja ei tosin välttämättä ole kuin lapsille, jos ei ole etukäteen ollut puhetta.
 
nuorena alkaa
Meidän neiti (reilu 3,5v) menee viikonloppuna kaverisynttäreille. Sankari täyttää 5v. Tyttö itse sanoi että uskaltaa kun on sankarin äiti paikalla. En viitti jäädä paikalle kun kerran nimenomaan ovat kaverisynttärit. Jos näyttää ettei uskallakkaan jäädä/olla niin juttelen sitten sankarin äidin kanssa jäänkö/tulenko paikalle vai mitä tehdään.
 
OK, ehkä mä voin jäädä siihen hetkeksi seuraamaan tilanteen kehittymistä. Toki jos näyttää siltä, että poika viihtyy yksinkin, niin lähden pois, mutta sitten taas ei ole varmasti kenestäkään kivaa, jos toinen on ihan surkeana...
 
Mun poika oli vähän saman oloinen, ja kun juhliin mentiin niin ovella kysyi että jäänkö, lupasin, sit kun ovi aukes niin antoi lahjan kaverille riisu kengät ja huusi mulle et sä voit jo mennä ;)
 
meillä on aloitettu kaverisynttärien pitäminen 4-vuotiaana eikä kertaakaan le miun tarvinnut jäädä lapsen takia paikalle, mutta ilmapiiri on joka kemuissa ollut sellainen, että olisin saanut jäädä, jos miuta olisi tarvittu. samoin ajattelen itsekin, että saapi äiti tai isä jäädä, jos lapsi ei muutoin uskalla. itse kyllä kannustaisin muksuja jäämään ja juhlien järjestäjänä toteaisin epävarmalle äipälle, että kyllä pärjätään ja auttaisin ujoa lasta mukaan; esittelisin muille vieraille, veisin leikkiin mukaan ja antaisin extrahuomiota. kyllä se siitä =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
OK, ehkä mä voin jäädä siihen hetkeksi seuraamaan tilanteen kehittymistä. Toki jos näyttää siltä, että poika viihtyy yksinkin, niin lähden pois, mutta sitten taas ei ole varmasti kenestäkään kivaa, jos toinen on ihan surkeana...
Meillä oli kaksilla ekoilla synttärillä parikin äitiä mukana, mutta ainoastaan kerran yksi äiti jäi koko synttärien ajaksi paikalle - hyvin se useimmiten sujuu kun on kivaa tekemistä. Eli pienen alkuseurailun jälkeen voit hyvinkin päästä lähtemään :) Kännykkänumero kannattaa tietysti jättää siltä varalta, että ikävä yllättää.
 
halipupu
Mä oon laittanu kutsuun maininnan siitä, että vanhempi voi tulla mukaan tai vaan jättää lapsen (puhelinnumerot vaihdettu), koska tuo jääminen on niin yksilöllistä, ettei voi olettaa, että kaikki lapset uskaltavat jäädä heti yksin ilman vanhempaa vieraaseen paikkaan. Kivempa, että lapsella on turvallinen olo synttäreillä kuin että jää itkemään vanhemman perään, ei synttärit ole mikään hoitopaikka kuitenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
meillä on aloitettu kaverisynttärien pitäminen 4-vuotiaana eikä kertaakaan le miun tarvinnut jäädä lapsen takia paikalle, mutta ilmapiiri on joka kemuissa ollut sellainen, että olisin saanut jäädä, jos miuta olisi tarvittu. samoin ajattelen itsekin, että saapi äiti tai isä jäädä, jos lapsi ei muutoin uskalla. itse kyllä kannustaisin muksuja jäämään ja juhlien järjestäjänä toteaisin epävarmalle äipälle, että kyllä pärjätään ja auttaisin ujoa lasta mukaan; esittelisin muille vieraille, veisin leikkiin mukaan ja antaisin extrahuomiota. kyllä se siitä =)
Muuten ei tosiaan varmasti ole mitään ongelmaa, mutta kun on eka kerta, kun menee kyseisen kaverin luokse ja tämäntyylisille kaverisynttäreille ylipäätään (aiemmin aina ollut oletuksena, että äiti tai isi paikalla, kun olivat niin pieniä), niin sillä vähän jännätään molemmat, että miten menee.
 
kiitos vaan
Meillä oli poika ensimmäisen kerran kaveri syndeillä 4v.

Kutsujana oli tarhakaveri,jonka vanhemmat siis tiesi että
A asumme toisella puolen kaupunkia
B olen yh-
C minulla ei ole autoa joten joko polkupyörällä tai kävellen liikumme
D minulla ei muita tuttuja tai kukaan muu tarhakaveri ei tältä suunnalta
E heidän asuin paikan luona ei ollut mitään paikkaa johon mennä (tyyliin kirjasto ym)

Vein lapsen juhliin,oletin kun kutsussa oli vain tunti annettu aikaa kunnes piti poistua että olisin voinut olla sen hetken edes heillä,
vaan selitettiin minulle kuinka on tiukka aikataulu ja ei voi antaa enempää leikki aikaa sillä eivät halunneet kaikkia lapsia samaan aikaan heille leikkimään ettei mene överiksi.

Vaan oli minulla ilmettä kun vein lapsen pyörällä,
vesisateessa heille tunniksi ja minua kehotettiin hakemaan lapsi tunnin päästä.
No ei siinä menin sitten muutaman kilometrin päähän olevalle kioskille,ostamaan itselleni namupussin.
Kiva se oli tunti seisoa vesisateessa :(
Hain lapsen ja perheen kommentti,
"ai sataako siellä noin kovin "

Tuli minun lapseni juhlat,
kutsuimme vastaavasti tämän sitten minun lapsen päiville.
Vaan kun perheen isä lapsen toi AUTOLLA hän teki selväksi kuinka on toiselta puolen kaupunkia ja on niin hankala ajella edetakaisin tunnin takia,
sovimme sitten että lapsi olisi meillä sitten 3tuntia jotta saisivat käydä kaupoilla kun kerran oli niin hankalaa sillä autolla.
Meni 3tuntia ja perheen äiti tuli lapsen hakemaan ja voivotteli kuinka olisi ollut helpompaa jos olisin voinut pitää pidempääkin sillä onhan niin hankalaa kulkea autolla edes takaisin kaupunkia ristiin rastiin.
 
Minni
Mitäs jos soittaisit ja kysyisit? Toiset kun olettavat, että vieraiden vanhemmat tietävät, että he saavat olla juhlissa mukana, vaikkei kutsussa olekana mainittu.

Mun mielelestä 4-vuotias on kuitenkin aika pieni vielä olemaan synttäreillä yksinään, varsinkin jos sankarin perhe ei ole kunnolla tuttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
meillä on aloitettu kaverisynttärien pitäminen 4-vuotiaana eikä kertaakaan le miun tarvinnut jäädä lapsen takia paikalle, mutta ilmapiiri on joka kemuissa ollut sellainen, että olisin saanut jäädä, jos miuta olisi tarvittu. samoin ajattelen itsekin, että saapi äiti tai isä jäädä, jos lapsi ei muutoin uskalla. itse kyllä kannustaisin muksuja jäämään ja juhlien järjestäjänä toteaisin epävarmalle äipälle, että kyllä pärjätään ja auttaisin ujoa lasta mukaan; esittelisin muille vieraille, veisin leikkiin mukaan ja antaisin extrahuomiota. kyllä se siitä =)
Muuten ei tosiaan varmasti ole mitään ongelmaa, mutta kun on eka kerta, kun menee kyseisen kaverin luokse ja tämäntyylisille kaverisynttäreille ylipäätään (aiemmin aina ollut oletuksena, että äiti tai isi paikalla, kun olivat niin pieniä), niin sillä vähän jännätään molemmat, että miten menee.
no, jostain on aloitettava ;) tsemppiä äidille ja lapselle
 
Hienosti poika jäi leikkimään sinne, ei yhtään arkaillut :). Sanoi vaan, että mee äiti vaikka Prismaan niin minä juhlin. No, tulin kotiin paketoimaan pari lahjaa ja hoitamaan pankkiasioita. Nyt chillailen sen aikaa, että lähden hakemaan poikaa kotiin vaille seitsemän.
 

Yhteistyössä