Kaverista huolestunut

• Viestiketjun aloittaja "minja"
  • Ensimmäinen viesti
"minja"
Moikka! Olen todella huolestunut yhdestä kaveristani hän on 20 vuotias. Tällä ystävälläni on järkyttävä sairauksien pelko ja on muutenkin masentuneen ja ahdistuneen oloinen. Pahin on ehdottomasti syövän pelko, hän ei tee mitään muuta enää elämässään kuin mieti mikä syöpä hänellä on ja kuinka pian hän siihen kuolee. Hän ei ajattele tai melkeenpä puhukkaan mistään muusta kuin syövästä. Tiedän että ystäväni lapsuus ei ole mistään helpoimmasta päästä. Yleensä ystäväni on ollut iloinen ja aurinkoinen ihminen, mutta nykyään jatkuva pelkääminen on tuntunut viemään siitä kaiken voiman. Olen käskenyt hänen mennä psykologille ja kertoi käyneenssäkkin siellä. Hetki sitten sain tietää että oli vain valehdellut käyvänsä. Mitä ihmettä voisin tehdä? Kaverini on minulle todella tärkeä ja on kamalaa nähdä hän niin huonossa kunnossa:(

"minja"
Vielä lisään että esimerkiksi hän ei suostu suunnittelemaan tai miettimään tulevaisuuttaan enää ollenkaan, koska tietää ettei tule elämään niitä hetkiä. Hän ei halua tutustua uusiin ihmisiin tai alkaa seurustella, koska hän ei halua että myös ne ihmiset jää suremaan häntä kun se omasta mielestään kuolee syöpään. Joka ikisestä nivelen naksahtamisesta hän saa jonkun paniikkikohtauksen ja on varma että nyt se loppu tuli ja on pitkälle levinnyt luusyöpä tai sittenkin aivosyöpä?

Mistä sinä olet huolissasi? En nyt oikein ymmärrä. Tarkoitatko, että kulttuurissamme on tapana ja "normaalia" "huolestua" kun joku käyttäytyy eri tavalla kuin muut? Oletko oiekatsi huolestunut vai "huolestunut" koska sellainen nyt vaan pitää olla?

"minja"
Voi herranjumala nyt.... Olen huolissani siitä että ystävälläni ei ole hyvä olla. Eikö siitä nyt enää saa huolestunut olla? Minun mielestäni ihan normaalia huolestua mutta miten vaan..

Ja sinähän et tietenkään voi kysyä siltä kaveriltasi? Koska se kaverihan sairas ja sellaisten puheisiin ei kannata luottaa. Ei ne mitään mistään tiedä. Pakkohoitoon tuollaiset hullut. Kaikki valta vaan pois ja kiusataan sitä niin kauan kunnes oppii olemaan.

voe
Ja sinähän et tietenkään voi kysyä siltä kaveriltasi? Koska se kaverihan sairas ja sellaisten puheisiin ei kannata luottaa. Ei ne mitään mistään tiedä. Pakkohoitoon tuollaiset hullut. Kaikki valta vaan pois ja kiusataan sitä niin kauan kunnes oppii olemaan.
Voisko tähän väliin kuitenkin ehdottaa, että mikset TOLLO etsi Googlesta?

Hei oikeesti nyt! Anna nyt toisen vähän hakea keskusteluapua täältä! Kaikesta pitää tehdä niin helvetin vaikeaa. Ei jumankauta saa keskustelupalstoja tulla kysymyksillä häiritsemään!! Hän haluaa A-P-U-A ystävälleen, E-I kiusata.

No miksei kysy siltä ystävältään? Ihan kuin me täysin tuntemattomat ihmiset täällä voitaisiin toisen puolesta jotain sanoa.

Myönnä pois, kyselijä. Haluat vain meiltä vahvistuksen sille, että voit kiusata epänormaalia ystävääsi. Jätä hänet rauhan.

voe
No miksei kysy siltä ystävältään? Ihan kuin me täysin tuntemattomat ihmiset täällä voitaisiin toisen puolesta jotain sanoa.

Myönnä pois, kyselijä. Haluat vain meiltä vahvistuksen sille, että voit kiusata epänormaalia ystävääsi. Jätä hänet rauhan.
No siksi ei kysy, kun ystävä ei ymmärrä tarvitsevansa apua. Hyvä, että joku ulkopuolinen huomannut tilanteen ja edes yrittää auttaa!

"minja"

Ei ***** millasii ihmisii mailmassa oikee on. Miksi ihmeessä mä haluaisin kiusata? Mun puolest voisit pysyy kaukan täst keskustelust jos ei oo mitään järkevää sanottavaa!!

No siksi ei kysy, kun ystävä ei ymmärrä tarvitsevansa apua. Hyvä, että joku ulkopuolinen huomannut tilanteen ja edes yrittää auttaa!
Ai nyt se ystävä on jo psykoosissa? Ja auttaa miten? Sekaantumalla jonkun toisen asioihin?

Näin moniongelmaisena ihmisenä voin kertoa, että tuollainen "Sä et ymmärrä olevasi sairas, joten kaappaampa tästä nyt sun elämäsi ja alan viemään sitä suuntaan joka miellyttää minua eniten, sulta ei kysytä mitään" -lähestymistapa johtaa vain ja ainoastaan siihen, että autettava alkaa vihata ihmisiä, ei tule ikinä kertomaan ongelmistaan kenellekään, eristäytyy, syrjäytyy ja sitten kaikki on vielä huonommin kuin ennen.

Jos te vanhemmat joskus ihmettelette miksi lapset eivät kerro teille ongelmistaan, koulukiusaamisestaan ja muista asioista, niin se johtuu siitä, että te tietämättömyyttänne yleensä vain pahennatte tilannetta.

Ai nyt se ystävä on jo psykoosissa? Ja auttaa miten? Sekaantumalla jonkun toisen asioihin?

Näin moniongelmaisena ihmisenä voin kertoa, että tuollainen "Sä et ymmärrä olevasi sairas, joten kaappaampa tästä nyt sun elämäsi ja alan viemään sitä suuntaan joka miellyttää minua eniten, sulta ei kysytä mitään" -lähestymistapa johtaa vain ja ainoastaan siihen, että autettava alkaa vihata ihmisiä, ei tule ikinä kertomaan ongelmistaan kenellekään, eristäytyy, syrjäytyy ja sitten kaikki on vielä huonommin kuin ennen.

Jos te vanhemmat joskus ihmettelette miksi lapset eivät kerro teille ongelmistaan, koulukiusaamisestaan ja muista asioista, niin se johtuu siitä, että te tietämättömyyttänne yleensä vain pahennatte tilannetta.
No ohhoh...arvaas miks mä en kertonu vanhemmille? Siksi että ne ei välittäneet! Sekö susta on se parempi että annetaan olla? Vai pitäskö kiusattua vaan voivotetlla ja toivottaa jatkoa? Kun ei se raukka ymmärrä. Ei sitäkään mieleltään sairasta saa jättää oman onnensa nojaan.

vesa ei tajuu
Eli ymmärsinkö oikein. Incommunicadon mielestä on parasta antaa ystävän rauhassa kärsiä peloistaan ja mennä kuolemiskuoppaan odottamaan, että syöpä vie mukanaan?
Vai mitä tarkoitat? Eikö ketään saa auttaa?

Yhteistyössä