Kaverini syyllistävät minua kun en pääse/halua lähteä illanviettoihin ilman vauvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p ö h k ö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

p ö h k ö

Vieras
Ääh, tämä on ihan tyhmä juttu mutta...
Minulla on 2 kk vauva ja samoin yhdellä puolitutullani on saman ikäinen vauva. Meillä on paljon yhteisiä tuttuja, mutten itse tunne tätä toista äitiä kovin hyvin. Hän ja hänen miehensä ovat kovia bilettäjiä, ja ovat jatkaneet samaan tapaan vauvan syntymän jälkeen, eli olen käsittänyt etteivät olisi olleet juurikaan viikonloppuja kotona yhdessä, mies on joka viikonloppu viihteellä ja nainen myös usein, vauva on yleensä mummolassa viikonloput iltahoidossa.

Meillä taas mies on vauvan syntymän jälkeen käynyt muutaman kerran jossain, itse en ole vielä hennonut lähteä, enkä usko että vähään aikaan hennonkaan. Ei ole mitään tarvetta biletykselle, mutta kavereita tietysti haluaisin nähdä ilta-aikaan jossain vaiheessa, mutta maltan kyllä odottaa, nyt on vauva etusijalla. Me nautimme illanvietosta kotona ja myös ihmisten näkemisestä ja kyläilemme paljon iltaisin ja viikonloppuisin, mutta yleensä sitten on koko porukka mukana, eikä niin että jättäisin vauvan hoitoon ja lähtisin kaksin miehen kanssa.

No, tämä on siis jokaisen oma asia, mutta nyt olen sitten saanut jatkuvasti kuulla kavereiltani että "tämä toinen äiti" oli taas siellä ja siellä ja "tämä toinen äiti" pääsee niin hyvin ja blaa blaa. Ei kukaan ole sanonut suoraan että mikset sinä käy enää baarissa, mutta vihjaillaan jatkuvasti että kun se toinen pääsee niin hyvin. Tekisi mieleni sanoa että minusta lapsi tarvitsee äitiään ja isäänsä vielä aika paljon noin pienenä eikä ole isovanhempien velvollisuus hoitaa häntä aina viikonloppuisin. Mutten viitsi sanoa mitään kun tiedän miten herkkiä nämä asiat ovat. Nyt on vain niin alkanut ärsyttää kun kaikki kaverit tuntuvat olevan sitä mieltä että tämän toisen äidin käytös on jotenkin tosi normaalia ja minun epänormaalia. Ts. mua syyllistetään siitä että asetan vauvan tarpeet etusijalle... näin ainakin itse koen sen. Onko kohtalotovereita?

Minkä ikäisiä oikein olette? Kuulostaa ihan teinimeiningiltä, anteeksi vaan. Hyvä vaan että pidät pääsi. On tasan tarkkaan sinun asiasi milloin käyt viihteellä ja milloin et. Ja noin pieni vauva todellakin tarvitsee vanhempiaan. Terveemmältä tuo sinun vanheemmuutesi kuulostaa kuin kaverisi äitiys.

Minkä ikäisiä oikein olette? Kuulostaa ihan teinimeiningiltä, anteeksi vaan. Hyvä vaan että pidät pääsi. On tasan tarkkaan sinun asiasi milloin käyt viihteellä ja milloin et. Ja noin pieni vauva todellakin tarvitsee vanhempiaan. Terveemmältä tuo sinun vanheemmuutesi kuulostaa kuin kaverisi äitiys.

Niinpä... ja olen päälle kolmekymppinen ja tuttavani käsittääkseni hieman minua vanhempi.

Kiitos, teki hyvää kuulla edes joltain, että minunkin tapani on ok! Toivoisin että jokainen äiti saisi tehdä niin kuin itse haluaa eikä joutuisi kuuntelemaan ulkopuolisten syyllistämistä omista valinnoistaan.

Toisaalta taas ajattelen että joissain tapauksissa voisi ollakin ihan paikallaan kuunnella ulkopuolisia, jos lasta ei oteta huomioon perheessä tms. Mutta nämä on niin herkkiä asioita ettei mielestäni kannattaisi puuttua, ellei kyseessä esim alkoholinkäyttö vauvan nähden tms.

Viimeksi muokattu:
Minulla vähän samantapaisia kokemuksia. Esikoisen ollessa 2,5kk kävin kaverini 30v synttäreillä ja viivyin noin kolme tuntia. Kaikki oli aivan ihmeissään kun sanoin etten lähde baariin, vaan menen kotiin. Ei vaan huvittanut lähteä. Pojalla oli koliikki ja olin kaikesta valvomisesta väsynyt, puhumattakaan siitä, että tissit vuosi maitoa niin että vartin välein piti käydä vessassa vaihtamassa liivinsuojia. Myöhemmin tämä kaverini oli sitten veljelleni sanonut että minusta on äitiyden myötä tullut tylsä kotona kököttäjä. Lopetin imetyksen vauvan ollessa 7kk ja siitä eteenpäin aina silloin tällöin kävin jossain tuulettumassa.

Nyt on kakkonen kohta 9kk ja kerran olen käynyt konsertissa, kerran tupperware-kutsuilla ja nyt viime viikolla olin Tallinnassa. Serkkuni tyttö on viikon nuorempi kuin omani ja on ollut yökylässäkin jo toistakymmentä kertaa ja aina siitä syystä että vanhemmat on yhdessä lähteneet viihteelle.
Jokainen tekee tavallaan, ja itse lukeudun siihen joukkoon joka ei vaan jaksa innostua mistään baari-illasta. Tällä hetkellä suurin nautinto mulle on kun saa lapset nukkumaan ja voi touhukkaan päivän päätteeksi istahtaa rauhassa telkkarin eteen katsomaan jotain hyvää ohjelmaa ja hörpätä vaikka yhden siiderin.

Ihmeellisiä kavereita teillä. Minun kaveripiiriini kuuluu äitejä mutta myös lapsettomia ja kaikki ovat tajunneet, että varsinkin vauva-aikana baareissa luuhailu vähenee aika radikaalisti. Jopa ystävien tapaaminen vauvan ekojen kuukausien aikana voi olla kortilla, riippuen vauvasta. Ja se on ollut kaikille ihan ok ja ennen kaikkea luonnollista. Kertaakaan ei ole tarvinut kenellekään selitellä jostain juhlista poisjääntiä ja tai sieltä aikaisin pois lähtemistä.

Minulla on 1,5 vuotias tyttö. Kovin montaa kertaa en ole lapsen syntymän jälkeen varsinaisesti ollut baarissa. Sen sijaan tapaamme ystävien kanssa illallisella ravintolassa, sieltä yksille tai kaksille vielä baariin ja sitten kotiin nukkumaan. Tapaamme myös toistemme luona tai käymällä leffassa tai päiväsaikaan kahviloissa. Yksissä häissä olen käynyt mieheni kanssa, yksissä 3-kymppisissä ja yksissä läksiäisissä. Olen siis kyllä tavannut ystäviäni mutta mitään etkojen kautta baariin -meininkiä ei ole vauvan syntymän jälkeen ollut. Ei vain kiinnosta. Eikä kukaan ihmettele että miksei. Pikemminkin sen on luonnollista, kuten jo edellä kirjoitin. Ei se tosiaankaan silti tarkoita, että istuu vain kotona eikä ikinä käy missään.

Kuten aikaisemmassa kommentissakin tuolla edellä kirjoitin, tuommonen ihmettely, että miksi ei käy baarissa, on todella teinimäistä. Oli sitten ihmettelyn kohteella lapsia tai ei. Kai sitä aikuinen ihminen nyt saa itse päättää olemisena ja menemisensä ilman että tarvitsee selitellä tai todistella muille tekemisiään.

Minä taas luulen, että ap on nyt tulkinnut kavereidensa sanomisia vähän liian herkästi.

Alkuperäinen kirjoittaja p ö h k ö;10509752:
Ääh, tämä on ihan tyhmä juttu mutta...

... saanut jatkuvasti kuulla kavereiltani että "tämä toinen äiti" oli taas siellä ja siellä ja "tämä toinen äiti" pääsee niin hyvin ja blaa blaa. Ei kukaan ole sanonut suoraan että mikset sinä käy enää baarissa, mutta vihjaillaan jatkuvasti että kun se toinen pääsee niin hyvin.

Nyt on vain niin alkanut ärsyttää kun kaikki kaverit tuntuvat olevan sitä mieltä että tämän toisen äidin käytös on jotenkin tosi normaalia ja minun epänormaalia. Ts. mua syyllistetään siitä että asetan vauvan tarpeet etusijalle... näin ainakin itse koen sen. Onko kohtalotovereita?

Eihän tuossa kukaan ole suoraan arvostellut tai todennut tämän toisen äidin käytöksen olevan suotavampaa kuin aloittajan. Ja vaikea uskoa, että kolmikymppisten kaveripiirissä tällaisia näkemyksiä edes olisi. Ei ainakaan omassa lähipiirissäni. Oudolta kuulostaa. Olisiko kuitenkin niin, että aloittaja itse on nyt tehnyt kärpäsestä härkäsen/tulkinnut kommentteja väärin?

Meillä kohta vuoden ikäinen enkä ole varsinaisesti ollut yhtään missään iltaisin enkä kyllä koe tätä ongelmaksi ollenkaan...toki olen käynyt tupareissa ja kolmekymppisjuhlissa, mutta viipynyt pari-kolme tuntia. Mihinkään yöhön en tosiaan ole lähtenyt, eikä ole huvittanutkaan.
Ensinnäkin, olen käynyt baarit ja yöriehat silloin "nuorena" enkä ole kokenut tällaista elämää enää omaksi muutamiin vuosiin (olen nyt 31 v.).
Toiseksi, myöskään mieheni ei ole enää riekkuja enkä sellaista sietäisikään.
Kolmanneksi, ei myöskään minun mielestä isovanhempien tehtävä AINA katsoa lastenlasten perään viikonloppuisin. Joskus toki on kiva jos saa apua mutta on ainakin meidän isovanhemmilla omatkin elämät.
Lisäksi, tämä koko asia on niin vauvakohtaista! Meidän lapsi ei ota minkään sortin korviketta eikä juo pullosta. Ei ole kivaa jättää isää usein nukuttamaan, kun vauva on tottunut rintaan ennen uniaan. Tosin tähän on tulossa pian muutos vieroittamisen myötä mutta lapsemme on tosiaan pian vuoden. Omasi on vastasyntynyt!

Nauti vauva-ajasta äläkä välitä muista. Imetys - ja nukutusrumba kestää lapsikohtaisesti 1-2 vuotta ja sitten voi taas rauhassa istua iltaa yms.

Aikansa kutakin. Ensinnäkin lapset on just niin erilaisia, toiset ei just juo pullosta ja pahapa silloin on hoitoon jättää. Toisekseen miksi pitäisikään? Kukin toki hoitaa nämä asiat tyylillään, ja mitäpä ne muille kuuluu. Luulisi kolmekymppisten kavereiden jo sen verran ymmärtävän että kyllä se vauva vaan muuttaa asioita ja prioriteettejä. Ja toisaaltahan ne kaveritkin voivat hieman arvostella näitä bilettäjiä. Mä saan toki ekani vasta kesällä, mutta mulla saattaa hyvinkin mennä parikin kuukautta ilman baareilua, itseasiassa kävin vain muutaman kerran vuodessa ylipäätään. Mutta itsellä on kans yks kaveripariskunta joka erittäin usein on viikonloput baarissa, ja kohta 3v-muksu mummolassa. Mummo toki tykkää, ja sikäli kiva että tuokin pariskunta viihtyy yhdessä baarissa kuin että toinen kökkkisi kotona, mutta kyllä useimmat 25-30-v kaverit hieman kohottelee kulmiaan aiheesta.

Itse en esim ymmärrä että uudet vuodet vaput ja jopa juhannukset viedään mummolaan tms ja sit pärrätään kavereiden kanssa.. Luulisi että haluaisi viettää noitakin juhlia yhdessä lapsensa kanssa ja lapsen ehdoilla. Mutta jos ne kunnon kännit on sitten niin tärkeitä niin minkäs teet. Mutta ei muun mielestä tarvi selitellä miks ei 2kk vauvan äitinä halua lähtee baariin.. just toi imetys ja valvominen..Eikä siitä synnytyksestäkään niin mahdottomia ole..

Yhteistyössä