Kaverin mielestä syömme kalliisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tikkataulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tikkataulu

Vieras
Kaveri ihmetteli, miten mulla on varaa käyttää kasviksia ruoassa. Myönnän, että minustakin ne ovat aika hintavia, jos aikoo syödä niitä paljon ja monipuolisesti, eikä osta aina sesongin halvinta.

Mun mielestä kuitenkin syntyy säästöä per ruoka-annos jos vaikka keittoon laittaa yhden keittojuurespussin sijaan kaksi pussia. Vähän lisää nestettä ja keittoa on määrällisesti enemmän varsin pienin kustannuksin. Kasviksissa on kuitenkin enemmän makua kuin pelkässä perunassa. Keiton kasvattaminen lisäämällä lihaa tai makkaraa taas on suhteellisen hintavaa puuhaa.

Ystäväni pitää myös vaikkapa lindströminpihvien valmistusta oleellisesti kalliimpana puuhana kuin tavallisten jauhelihapihvien. Minun ohjeessani lihaa kuluu samat 400g kuin peruspihveihinkin. Lisäksi pari kolme punajuurta, jotka ovat tiettyyn aikaan vuodesta tosi halpoja ja vielä pari edellisen päivän ylijäämäperunaa, ihan ohjeen mukaan. Taikinaa tulee siis enemmän kuin pelkästä lihasta ja määrän lisäys koostuu perunoista ja punajuuresta ja on varmasti halvempaa kuin vastaava määrä lihaa.

Nyt mulla on uunissa perheen suosikkilihapullia, joissa on lihan lisäksi runsaasti sipulia, porkkanaa hienoksi raastettuna ja lähes soseeksi hienonnettu parhaat päivänsä nähnyt omena. Kuppi porkkanaraastetta on takuulla halvempaa kuin kupillinen lihaa. Ja omena olisi joutunut pian kompostiin.

Mua vähän huvittaa, kun kaverin mielestä snobbailen, mä taas koen säästäväni. Kokeilematta on vielä soijarouheen käyttö lihan jatkeena, kun en muista ostaa sitä. Kuulemma sekin olisi edullista?

Mun mielestä on tosi hyvä laittaa kasviksia runsaasti ruuan sekaan. Ei kai se kalliiksi tule lisätä mainitsemiasi juureksia yms.

Hyvä kun jaksat tehdä hyvää ja terveellistä perusruokaa perheellesi, ei mitään sipulikeitto-lisäaine-juttuja, jotka etäisesti muistuttaa lihapullaa ulkonäkönsä osalta.

No just. No ette todellakan edes syö kalliisti. Voitko olla ymmärtänyt väärin kaverisi, että kysymys oli miksette syö kalliimmin?

Kalliisti syöminen tarkoittaa, että lihat on lihakaupasta, syödään kalaa ja vihanneksia hinnalla millä hyvänsä, kalliita juustoja joiden kanssa sopivat viinit ja jälkiruuaksi juustokakkua. Ei todellakaan tarkoita mitään mädäntyneen omenan hyötykäyttöä.

Nyt alkoikin heti tehdä mieli kokeilla soijasta tehtyjä lindströminpihvejä. Soijan maku piiloutuu varmaan hyvin punajuuren alle. Varmaan näitä kasvisjuttuja on sellaisen vaikea käsittää, jolle makaroni-jauhelihasössö edustaa ruokaa. Tällaista ruokaa jotkut jatkaa nakeilla, kun pitää saada lisää ruokaisuutta:D

No just. No ette todellakan edes syö kalliisti. Voitko olla ymmärtänyt väärin kaverisi, että kysymys oli miksette syö kalliimmin?

Kalliisti syöminen tarkoittaa, että lihat on lihakaupasta, syödään kalaa ja vihanneksia hinnalla millä hyvänsä, kalliita juustoja joiden kanssa sopivat viinit ja jälkiruuaksi juustokakkua. Ei todellakaan tarkoita mitään mädäntyneen omenan hyötykäyttöä.

Vai että mätiä omenia :D

Vaan ei, sekä minun että kaverin perheet ovat jotakuinkin yhtä heikossa taloudellisessa jamassa (hoitovapaa) ja hän nimenomaan ihmetteli, mistä revin rahat noihin kasviksiin. Samansorttista makaronilinjaa ollaan jouduttu vetämään ja hänen mielestään minä tuhlaan, kun ostan porkkanoita.

Siis onhan se kasvikset sisältävä ruoka kalliimpaa jos vertaa suoraan 400 g jauhelihapakettia ja 400g jauhelihapakettia+ kasviksia keskenään. Mutta jälkimmäisestä tulee enemmän ruokaa ja siitä jää pakastettavaakin.

[QUOTE="heh";27184180]Miksi kerrot niin tarkkaan kaverille, mitä laitat ruuaksi???[/QUOTE]

Se tykkää käydä meillä kylässä ja on nähnyt mut raastamassa juureksia. Tulipahan ihan siitä puheeksi. :)

[QUOTE="heh";27184180]Miksi kerrot niin tarkkaan kaverille, mitä laitat ruuaksi???[/QUOTE]

No onpa ihme, jos kaverukset keskustelevat ruoanlaitosta. Mistä pitäisi puhua? Syyrian tilanteesta?

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;27184221:
oo jee juu ...:Dja mun alkoi äkisti tekemään mieli mädäntynyttä omppuaa..mistä sitä nyt näin äkkiä sais - meillä on vaan noita epämädäntyneitä täällä

Kyllä nämä keskustelut "versoo"

Aloittaja ei missään puhunut mädäntyneistä omenista!
Tuohan on tosi järkevää ja terveellistä kokkausta - siihen itsekin pyrin. Jatketaan samaa rataa:)

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;27184221:
oo jee juu ...:Dja mun alkoi äkisti tekemään mieli mädäntynyttä omppuaa..mistä sitä nyt näin äkkiä sais - meillä on vaan noita epämädäntyneitä täällä

No. Pää edellä on ilmeisesti tosiaan päin seinää juostu. Muutamaan kertaan.

Näkisittepä mitä tavaraa ravintoloissa käytetään ;). Ja namnam, miten hyviä annoksia saadaankaan aikaan. Huonon osan voi leikata pois ja käyttää loput. Yleisesti kotitalouksissa haaskataan ruokaa turhaan.

Ja parhaat päivänsä nähnyt omena ei nyt ehkä ole mätä, ehkä vähän nahistunut.

Kyllä nämä keskustelut "versoo"

Aloittaja ei missään puhunut mädäntyneistä omenista!
Tuohan on tosi järkevää ja terveellistä kokkausta - siihen itsekin pyrin. Jatketaan samaa rataa:)
*rK*K*E* *TAHTOO** mädäntynyttä omenaa, mut ongelma on siis se kun ne ei vaan mätäne niin äkkiä, ettekö ymmärrä.

paistelen korvikkeeksi illalla noita porvoonpihvejä sitten. Kun ei oo Lindströmiikään nyt jääkaapissa.

[QUOTE="vieras";27184260]No. Pää edellä on ilmeisesti tosiaan päin seinää juostu. Muutamaan kertaan.[/QUOTE]

:headwall: :headwall:
ei kai se vieras muo nyt vaa tolla tarkottanut.
Ei tunnu missään vielä, ei edes särje, pää nimittäin

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;27184262:
*rK*K*E* *TAHTOO** mädäntynyttä omenaa, mut ongelma on siis se kun ne ei vaan mätäne niin äkkiä, ettekö ymmärrä.

paistelen korvikkeeksi illalla noita porvoonpihvejä sitten. Kun ei oo Lindströmiikään nyt jääkaapissa.

Enää puuttuu se, että kaivetaan esiin klassikkoketju Linqvistin hihveistä... :D

[QUOTE="vieras";27184382]Onko keittojuurekset vihanneksia?:D En kyllä itse söis, mutta hyvä kun jollain on varaa niihin.

Itse käyttäisin sanaa vihannes, jostain mikä on tuoretta.[/QUOTE]

Meillä ei ole koskaan eritelty sen kummemmin, kasvikset, rehut, vihannekset, vihreät, pupunruoka yms = samaa :)

Siis ymmärsinkö mä nyt oikein? Sä laitat ruokiisi keittojuureksia tuplasti, punajuurta, perunaa, porkkanaa, omenaa ja kaverisi mielestä tämä tekee syömisestänne kallista? Nyt en jotain tajua tässä aloituksessa!

Vaan ei, sekä minun että kaverin perheet ovat jotakuinkin yhtä heikossa taloudellisessa jamassa (hoitovapaa) ja hän nimenomaan ihmetteli, mistä revin rahat noihin kasviksiin. Samansorttista makaronilinjaa ollaan jouduttu vetämään ja hänen mielestään minä tuhlaan, kun ostan porkkanoita.

no jos on noin tiukilla, kannattais ehkä mieluummin tinkiä lihasta kuin kasviksista?

En ole Porvoosta, valitan. :)

Ja hihveihin ei ehkä tule perunaa, mutta isomummon lindströminpihviohjeessapa on, ja tulee pirun hyviä pihvejä :p

Mielestäni kannattaisi nimenomaan tinkiä lihasta eikä kasviksista, mutta tosiaan kaveri on siinä uskossa, että kasvikset ovat niin kalliita, että niitä ei ole järkevää käyttää.

Yhteistyössä