Kaverin lapsella törkeän huonot hampaat

  • Viestiketjun aloittaja Tantta
  • Ensimmäinen viesti
Tantta
Anteeksi otsikko,pakko provota että huomaisitte tämän. Näen työpaikallani paljon lapsia melko läheltä vaikka työni ei liity hampaidenhoitoon. Ja olen huomannut että monella lapsella on huonot hampaat. On näkyviä reikiä ja vaaleata "töhmää" hampaissa.

Miten alle eskari-ikäisellä voi olla noin paljon kestolikaa hampaiden päällä? Eikö nykyisin enää hoitopaikassa kiinnitetä huomiota ja sanota asiasta vanhemmille? Vain onko olemassa joku sairaus joka tekee hampaista ihan töhnäiset? En ole ennen nähnyt ihmisillä niin huonoja hampaita kuin nyt monella pienellä lapsella. Lapsuudessa naapurissani asui vanha juoppo jolla samanlaista paskaa hampaissa..

Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen tekstilläni. Valaiskaa minua!
 
En tiedä, itse olen aina pitäny lasteni hampaista huolta. Mutta mikäänhän ei pakota vanhempia hoitamaan lasten suita, ei edes käymään tarkastuksissa. Ehkä jotkut ei vain jaksa tapella hampaidenpesun kanssa, mene ja tiedä.
 
ddd
Se mitä asiasta tiedän, se töhnä on ihan pesemättömyyttä ja reijät joskus samaa ja joskus voi olla joku kiillevaurio tai lääkkeiden aiheuttama reikiintyminen. Luulis et yleensä ihan pesun puutetta, mehut ym mömmöt :(
 
vv
mä oon nähny KERRAN lapsen jolla oli tummanruskeat maitohampaat. muiden suihin en oo tarpeeks läheltä kai tiiraillu... kun ei ole kerstoliak näkyny, tai ollaan vähä parempaa sakkia..
 
Meillä keskimmäisellä pojalla on aina ollut huonot hampaat, vaikka niitä on pesty ihan normaalisti. Minä epäilen syyksi jo kuukauden ikäisenä alkaneet infektiot, joihin syötiin litratolkulla sokerisia antibiootteja. Vaikka olen opettanut kädestä pitäen hampaiden pesun sata kertaa, niin silti vieläkin saan huomauttaa pesutuloksesta. Toisilla sitä mähnää tuntuu kertyvän enemmän kuin toisilla...
 
Moi
Meidän lapsella on sellaista ruskeaa hampaissa, vaikka aina on pesty hampaat joka ilta ja syö xylitolpastilleja tai purkkaa ruuan jälkeen. Kysyttiin siitä ensimmäisessä hammastarkastuksessa, ja kuulema on vaan jotain värjäymää jonka voi poistaa ja jota joillekin vaan tulee. Eli ei aina kyse huonosta hoidosta..
 
Ruskea väri hampaissa voi olla ihan syljestä johtuvaa, joidenkin sylki on sellaista et hampaat värjääntyy. Kaverin lapsella just tää et hampaat on ruskeita laikkuja täynnä ja myös usein toistuvat antibiotti kuurit vaikuttaa maitohampaisiin.
 
vieras
pakko kommentoida vaan kun itse loukkasin maitohampaani edestä onnettomuudessa (kaaduin pyörällä ja löin rautaputkeen etuhampaat) pienenä ja hampaat muuttuivat tosi huonon näköiseksi, ruskeiksi kunnes tippuivat pois, joten aina syy ei ole hoitamattomuudessa. toki paljon näkee huonohampaisia lapsia ihan hoitamattomuudesta johtuen.
 
HILMA
Meidän lapsella oli tosi paljon hammaskiveä eli sellaisia mustia pilkkuja hampaissa. Ennen poistoa sitä oli jo tosi paljon, varsinkin ienrajassa ja hampaita on kyllä pesty joka aamu ja ilta. Hammaslääkäri poisti sen ja nyt on taas ihanat valkoiset hampaat.

Joillekin sitä kuulemma tulee ja joillekin ei. Menee yleensä iän myötä ohi.
 
vieras
Kyllä vähän harmittaa tämmöiset kommentit.. Omalla lapsellani on värjäytyneet hampaat, vaikka olemme aina pesseet hampaat hyvin. Näyttävät siis siltä, että ovat likaiset. Ikää lapsella on nyt 8. Hampaiden värjäytymät johtuvat lapsen käyttämistä astmalääkkeistä ja vaikeista allergioista. (erilainen syljen koostumus)

Lapsellani ei ole koskaan ollut hampaissa reikiä, ei maitohampaissa eikä pysyvissä. Käymme muutaman kerran vuodessa hammashygienistillä puhdistuttamassa lapsen hampaat, mutta muutaman viikon kulttua ovat taas kellertävät.

Tosi ikävää, että aikuiset luulevat että lapsen hampaita ei pestä, jos ne ovat jotain muuta kuin hohtavan valkeat. :(
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä vähän harmittaa tämmöiset kommentit.. Omalla lapsellani on värjäytyneet hampaat, vaikka olemme aina pesseet hampaat hyvin. Näyttävät siis siltä, että ovat likaiset. Ikää lapsella on nyt 8. Hampaiden värjäytymät johtuvat lapsen käyttämistä astmalääkkeistä ja vaikeista allergioista. (erilainen syljen koostumus)

Lapsellani ei ole koskaan ollut hampaissa reikiä, ei maitohampaissa eikä pysyvissä. Käymme muutaman kerran vuodessa hammashygienistillä puhdistuttamassa lapsen hampaat, mutta muutaman viikon kulttua ovat taas kellertävät.

Tosi ikävää, että aikuiset luulevat että lapsen hampaita ei pestä, jos ne ovat jotain muuta kuin hohtavan valkeat. :(
Niinpä. Ja meitä haukkuvat kun kuljetan rattaissa neljävuotista liikuntarajoitteista poikaa. "Sehän on jo iso mies ja voisi kävellä"..
 
vieras
Meilläkin pidetään kyllä huoli hampaista. Ollaan ihan härskisti peloteltukin että jos niitä ei pidä puhtaana ja kunnossa niin tippuu hampaat suusta. :) Sanokaa mitä sanotte mutta eipähän poika edes yritä luistaa hammaspesuista. :)

Yhen mun kaverin tytön hampaat (6v) on TODELLA hirveän näköset. Keltaset, töhnäset ja reikäset. Sillon kyseinen lapsi oli 5v kun tutustuttiin ja tuli puhetta hammaslääkärillä käynnistä. Niin tämä tyttöpä ei ollu ikinä käyny hammaslääkärissä. Ei tämä äiti tienny että sinne pitää ihan ite soittaa ja varata aika kun ekat hampaat tulee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläkin pidetään kyllä huoli hampaista. Ollaan ihan härskisti peloteltukin että jos niitä ei pidä puhtaana ja kunnossa niin tippuu hampaat suusta. :) Sanokaa mitä sanotte mutta eipähän poika edes yritä luistaa hammaspesuista. :)

Yhen mun kaverin tytön hampaat (6v) on TODELLA hirveän näköset. Keltaset, töhnäset ja reikäset. Sillon kyseinen lapsi oli 5v kun tutustuttiin ja tuli puhetta hammaslääkärillä käynnistä. Niin tämä tyttöpä ei ollu ikinä käyny hammaslääkärissä. Ei tämä äiti tienny että sinne pitää ihan ite soittaa ja varata aika kun ekat hampaat tulee.
Mistä muuten teidät, että ne on reikäiset? Näkeekö sen jotenkin ihan maallikkokin. Oman lapseni hampaat ovat pahan näköiset (keltaiset), johtuen astmalääkkeistä. (tuossa ylempänä koko tarina) Mutta lapsellani 8v ei tosiaan ole koskaan ollut reikiä huolimatta siitä, että ei ole valkoisen hohtavat hampaat.
 
Voi touhotin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pakko kommentoida vaan kun itse loukkasin maitohampaani edestä onnettomuudessa (kaaduin pyörällä ja löin rautaputkeen etuhampaat) pienenä ja hampaat muuttuivat tosi huonon näköiseksi, ruskeiksi kunnes tippuivat pois, joten aina syy ei ole hoitamattomuudessa. toki paljon näkee huonohampaisia lapsia ihan hoitamattomuudesta johtuen.
Meilläkin poika lähti kävelemmän 9kk tai siis juoksemaan ja kaksi hammasta mustui ja toinen etuhammas halkesi puoliksi. Ikää on pojalla kohta 3v. ja saan kyllä kuulla noista hampaista kokoajan kommentteja. Vaikka kuinka olen niitä pessyt niin ei tollaselle kolhimiselle voi mitään.
 
hampaita hoitava äiti
Meillä kuopuksella puhkesi maitohampaat n.vuoden iässä ja heti "reikäisenä". Maitohampaiden ienrajat olivat ruskeat ja epäsiistin näköiset, vaikkei ollut vielä koskaan karkkeja tai mehuja maistellut ja hampaita pestiin puhkeamisen alusta asti. Muilla lapsilla on siistit ja reiättömät hampaat, ja kauhuissani melkein itkin hamashoitajalle yksivuotiaan hampaita. Joskus mehupullo voi aiheuttaa tällaista, mutta meillä ei ollut sitä vaan hanakasti myös öisin rintaa imevä pikkuinen.
Rintamaito voi myös lähellä vuoden ikää aiheuttaa hampaisiin vaurioita! Myös jokin imeytymishäiriö tai allergia voi vaikuttaa. Nyt kun hampaat pestään säännöllisesti 2krt/vrk, syödään ksylitolia ja pidetään karkkipäivää (kuten aina myös muiden lasten kanssa) etuhampaat ovat edelleen yläreunastaan rusehtavat, mutta reikiintyminen on pysähtynyt heti puhkeamiseen ja luultavasti ei siirry pysyviin hampaisiin.
 
No voihh!!!
No voi teitä aikuisia,jotka valittavat..Tän aiheen alottajalla on varmaa ihan paskasen keltaiset hampaat,joten ei sulla oo mitää oikeutta valittaa lastes hampaista. Ennen valkaisua sulla oli varmaan ihan keltaiset hampaat kuin muillakin. Et oo sen kummonen,kuin kukaan muukaan.Itelläni on puhtaat hampaat,sen on sanonut hammaslääkäri,ja monet muutkin nimeltä mainitsemattomat henkilöt. Ja mulla on lähes valkoiset hampaat. ;) Mä oon alkanut juoda maitoo taas ..
 

Yhteistyössä