Kaveri "vei" nimen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sukassara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla kävi vähän samoin toka lapsen kanssa.Meillä oli naapuriperheen kanssa ristiäiset samana päivänä.
Tää naapurin rouva kävi koulua kanssani ja paljon oltiin tekemisissä.Tiesimme toistemme lasten tulevat nimet.Menin viemään roskista ennen meijän alkanutta kastetilaisuutta.Näin naapurin sukulaisen ja pommi räjähti kun kuulin että laittoikin meijän valitsemman nimen :kieh: toista nimeä myöten.Kyllä siitä voi päätellä miten välien kävi.Meillä oli tunti aikaa keksiä nimi se otti koville.

Tarvii tähän sanoa, et mä olen kans päättänyt mun tulevan pojan (jos semmosta ikinä saan) nimen jo ennen ku olen tavannut miestäni. Hänen siskonsa pojalla on tämä nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Tarvii tähän sanoa, et mä olen kans päättänyt mun tulevan pojan (jos semmosta ikinä saan) nimen jo ennen ku olen tavannut miestäni. Hänen siskonsa pojalla on tämä nimi.

entä jos tuleva ukkos ei sietäis nimeä lainkaan :O vaihdat ukkoa?

Alkuperäinen kirjoittaja am:
aika pössi tyyppi jos olitte asiasta jutelleet ja hän tieten tahtoen päätti nimen antaa.. ? outo itse en kehtaisi..

Koittakaa nyt jo tajuta että ei niihin nimiin ole kenelläkään mitään yksinoikeutta.Naurettavia nämä itkut "kaveri vei nimen".Ihan kuin olisi keksimällä keksitty syy miksi ei halutakaan antaa sitä ensimmäiseksi mietittyä nimeä ja siitä on sitten helppo"syyttää"muita.Jos haluaa välttämättä nimen jota ei todennäköisesti muilla ole niin keksii sitten tarpeeksi erikoisen.Vai meinaatteko että allakassa olevia nimiä ei vielä kenelläkään lapsella ole käytössä....Sattumia tapahtuu lähipiirissäkin,samaa nimeä on voitu miettiä jo pitkään kukin tahoillaan-eikä se ole keneltäkään pois jos lapsille tulee sama nimi.Vai olisiko minunkin pitänyt vaihtaa lapseni "työnimi"vain sen vuoksi että eräs työkaveri sattui olemaan samanniminen-ettei kukaan vaan luule että työkaverin mukaan lapsi nimetty.Huh huh.
Selatkaa sitä allakkaa ja yleisimpiä lasten nimiluetteloita joa on niin hirveän tärkeää ettei kukaan "kopioi"lapsenne nimeä.Ja teidän herkkisten kannattaa tosiaan pitää se nimi salassa muilta ,saatatte jopa huomata että silti tulee samannimisiä lapsia....

Ja vähän ot, mut mun yhdellä kaverilla ja mulla oli joskus saman etunimiset miehet. Lisäksi niiden kissoilla oli samat nimet kuin meen koirilla. Ihan hyvin selvittiin.

Juu kaveri tiesi alusta "meidän" nimestä, sitä käytti koko kaveriporukka (jossa se vieläkin kuvaa meidän tulevaa tyttövauvaa). Ei nimet kuulu kellekkään, ei niitä voi omistaa eikä varata, totta totta. Ja siksihän minua harmittaakin kun pahoitin mieleni tällaisesta asiasta joka on pientä maailman suurien murheiden rinnalla.

Ja nimenhän voisimme joskus laittaa omallemme, jos vielä saamme lapsen/tytön. Mutta kun nimet ovat enne. Ihan niinkuin et laittaisi lapsellesi sen lapsuusaikasi koulukiusaajan, tyhmän tai ilkeän lapsen nimeä niin samalla tavalla tämä nimi sai nyt huonon kaiun. Niinkuin sain jo lukea niin moni ei varmaankaan ajattele samalla tavalla. Mutta ne jotka ovat lasten kanssa töissään varmasti samaa mieltä siitä että jos Niko-niminen poika omassa päiväkodissa on oikea kiusanhenki niin ei sitä nimeä kertakaikkiaan halua lapselleen vaikka siitä ennen olisi pitänytkin...

Kavereissa tämä uusi tulokas vain herättää hämmennystä kun poikamme saa edelleenkin kortteja hellittelymasunimi yhdistettynä oikeaan nimeensä.

Tuhansia lapsia kuolee Myanmarissa ja muualla, kyllä on suomalaisella kotiäidillä pienet murheet!

(Olen keskustelupalstalla eka kertaa elämässäni...ihana lukea teidän ajatuksia ja neuvoja ja saada vertaistukea)! Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

entä jos tuleva ukkos ei sietäis nimeä lainkaan :O vaihdat ukkoa?

Tulevan ukkoni? Ihan nykyisen ukon siskon pojalla on se nimi.
En vaihda. :heart: Ja hän kyllä tän asian tietää.

Ei muuta kuin sitten kun tytön saat niin annat hänelle nimeksi sen kauan odottamasi nimen! Älä kuule paskaakaan välitä siitä että jollain toisella lapsella on jo sama nimi,olkoon vaikka sitten sinun ystäväsi lapsi :hug:
Ja ps.just tuosta syystä en ite ikinä etukäteen kerro lasten tulevia nimiä kellekään ettei sitten tule tuota "varastit mun nimen" juttua.... (vinkki kaikille)=)

Sille kaverille taisi se nimi olla myöskin tärkeä :/
Ei ihmiset yleensä kevyin perustein anna nimiä. Mutta ymmärrän kyllä että harmittaa jos halusit nimen olevan ainutlaatuinen tai ensimmäinen suomessa tai vastaavaa. Se olisi rosvousta!

hmm..ymmärrän tunteesi..
kun aloin odottaan toista lastani puhuimme koko ajan Oonasta,no raskaus meni kesken.
aloin uudestaan odottamaan ja 7 viikolla ollessani ystäväni kysyi olemmeko ajatelleet nimiä?vastasin että mieheni puhuu oonasta että hän haluaa oona-tytön mutta en ite oo nyt ajatellu kun vaan pysyis sisällä(oli tullut verta jne tässäkin raskaudessa ja huoli oli valtava.)myöhemmin raskauden edetessä puhuimme taas nimistä,sanoin että Aada on ihana nimi mutta mieheni ei siihen suostu,Oonasta en silloin sanonut mitään mutta edelleen kotona puhuimme lapsesta sillä nimellä.ollessani rv 30 alkoi ystäväni odottamaan myös lasta,vähän ennen kuin tyttömme syntyi sanoi mieheni ystäväni miehelle että vaikuttaa siltä että kohta meidän oona syntyy,se mun ystävän mies meni ihan vaikeaksi ja sanoi et jaa,ootteko tekin ajatellu oonaa nimeksi?mun mies sanoi että johan tätä vauvaa on oonaksi kutsuttu jo ennen kuin oli ees mahassa,ystäväni mies sanoi siihen et voipi tulla riita kun hänen vaimonsa myös on sanonut että on AINA halunnut oona tytön ja he antavat sen nimen lapselleen(tässä vaiheessa rv 6..heillä!!)no meni hetki ja ystäväni laittoi suuttuneita viestejä minulle kuinka olen varastamassa heidän lapsen nimen!!)laitoin että olen 37 viikolla raskaana ja hän 7 viikolla ja että puhuinhan jo 30 viikkoa sitten oonasta enkä hänen ole koskaan kuullut maininneen sitä nimeä,hän raivosi että on aina sanonut haluavansa sen nimisen lapsen ja minä sen sijaan olen puhunut aadasta, eikä oonasta ole koskaan ollut mitään puhetta puoleltani..sanoin että en ole edes voinut tietää hänen nimi haaveistaan kun emme ole koskaan niistä edes puhuneet,hän sanoi että olen pas*ka kaveri joka ajattelee vain itseään.pari päivää myöhemmin sanoin miehelleni että en halua antaa sitä nimeä koska siitä tuli tuommoinen riita,laitoin ystävälleni viestin että käyttäkööt he vain sen nimen mikäli edes saavat tytön että me annamme toisen.ja niin teimme.hekin saivat puoli vuotta myöhemmin tytön jonka nimi paljastettiin vasta ristiäisissä ja arvatkaa vaan oliko se oona?EI..

lisään vielä että en usko että se oona nimi silloin rv 7 kun asiasta puhuimme ystäväni kanssa meni häneltä mitenkään ohi koska hän siitä rupesi vielä silloin puhumaankin tyyliin jaa Oona?sehän onkin nätti nimi,jne..ja samalla kerroin että Oona on ollut työnimenä jo ennen raskautta jne ..joten tuskinpa vaan voi olla että ei mitenkään muista käymäämme keskustelua..korkeintaan niin että muisti jostain kuulleensa sen nimen ja sitten ihastui siihen eikä muistanut että kuuli sen minulta mutta oli törkeää ruveta väittään että hän on sitä aina puhunut ja minä en koskaan..ja kun sanoi senkin vaikka sanoin että etkö muista kun silloin meidän rappusilla puhuttiin siitä vähän sen jälkeen kun olin vuotanut verta ja sanoin että oonasta meillä puhutaan tjn..väitii ettei koskaan olla käyty semmosta keskustelua..

Ei tietenkään nimiä voi varata, mut kyllä se silti harmittaa. Mun ystävän lapsi kastettii vähän aikaa sitte ja antovat tosi samanlaisen nimen kuin mun nuorimmalla, nyt on välillä sekaannuksia kummasta on puhe mun vai hänen lapsesta... no pikku juttu tietty :D

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
laittaisin sen alkuperäisen nimen, jos se olisi tärkeä ja rakas... mitä siitä, vaikka kaverisi laittoikin sen nimen.... kuka kieltää ketään laittamasta samaa nimeä?

niin mutta tuleehan siitä huono kaiku vai kuinka ap sitä kuvailikaan..sama kuin meillä se että emme halunneet(tai minä en halunnut)laittaa tyttäreni nimeksi enään Oonaa koska se nimi oli jo pilalla kun siitä tommonen tappelu oli tullut.en halunnut että lapseni nimi on joku tappelun aihe..

Mä olen kans puhunut parhaille kavereilleni yli 15 vuotta että jos saan tytön sen nimeksi tulee Ellen mun mummini mukaan. No tyttöä meille ei ole tullut eikä varmasti enää tulekkaan.

Ohi mennen kuulin että hyvä ystäväni olisi halunut antaa tytölleen nimeksi Ellen mutta ei kehdannut kun minä olin siitä nimestä niin kovasti puhunut. Mulle tuli oikein paha mieli asiasta. Tottakai hän olisi saanut laittaa tytölle just sen nimen kuin haluaa. Meille todennäköisesti ei se nimi olis loppujen lopuksi tullut kuin toiseksi tai kolmanneksi nimeksi. Harmittaa oikein ettei ystäväni ottanut asiaa puheeksi.

Tuli muuten tämmönenkin juttu mieleen.
Joskus siskoni kanssa juteltiin lasten nimistä ja jotenkin tuli puhetta Oliviasta. Sanoin siihen, et se vois olla ihan nätti nimi tytölle. Sisko rupes mulle meuhkaamaan, että et varmaan laita sitä nimeksi, kun se on hänelle (siis siskolleni) varattu hänen isänsä mukaan (meillä siis eri isä).
Pikkasen pisti huvittamaan, hänellä oli jo kaksi lasta (toinen tyttö) ja minä en ees ollut raskaana. Eipä ollut laittanut Olavista johdettua Oliviaa tyttönsä nimeksi. Mutta tuskin laitan minäkään, jos tytön joskus saan.

Hassua että jotkut niin kauheasti kiivastuu ja ilkeästi vastailee...

Ei se meidän nimi mikään erikoinen ja ainoa laatuaan ollut. Hyvinkin tavallinen suomalainen nimi. Se oli nimi rakkaalle toivotulle vauvalle josta halusimme puhua oikealla nimellä jo odotusaikana. Ei se aluksi ollut vaivan nimeksi tarkoitettu, tavallaan vitsinä otettiin käyttöön. Ja vaikka poika ja tyttö olivat meille ihan yhtä toivottuja niin tytönnimi se vain jäi käyttöön.
Joku jo ilkeästi kommentoi sitä kun poikamme saa kortteja tällä rakkaalla vauvanimellämme höystettynä. Meistä se on aika hassua ja samalla mukavaa. Läheiset ihmiset olivat mukana odotuksessamme, siitä on pojallekin mukava isompana kertoa!

Voi kun voisinkin teille kertoa tämän nimen. Jos tietäisitte perheeni taustan ja minun harrastukseni niin huomaisitte miksi sen halusimme ja miksi se on meille tärkeä... (ja tähän laittaisin hymynaaman jos osaisin).

Onkohan muuten kellään PLANin ym kautta kummilapsia Myanmarissa? Ei sinne taida olla oikein kellään mitään suhteita. Kauheaa kun lapset kuolevat äitiensä sylissä nälkään ja tauteihin ja apua olisi ihan lähellä jos vain hallinnolle passaisi. Eikö?

Syy, miksi en ikinäkoskaanenkämilloinkaan paljasta nimiä, jotka meidän mahdolliselle seuraavalle mukelolle tulee, eipä kukaan ainakaan tietentahtoen pölli :D .

Ap, mikäli nimi on teille noin tärkeä ja saatte joskus tytön, anna ihmeessä se nimi, mitä olit alunperin ajatellutkin :hug: .

Ellen kuulostaa hyvältä, melkein yhtä herttaiselta kuin se nimi joka meni!!! Löytyy niitä nimiä. Ja ehkäpä sitten joskus, jos minun vanheneva kehoni vielä vanhoilla päivillään onnistuu raskaaksi tulemaan, olen jo päässyt yli asiasta ja voimme vaikka laittaakin sen nimen.... Helpottaa kun tilittää asiaa!

Annat valitsemasi nimen tytöllesi kunhan sellaisen saat. Ainakaan ystäväsi ei tällöin voi "urputtaa" että heillä on jo tämänniminen tyttö, ettet voisi muka laittaa samaa nimeä omallesi, niin voit ainakin vedota tähän.

Epäilen että kaverillesi on muodostunut tästä sinun valitsemastasi nimestä niin positiivinen mielikuva sinun, tuttujesi ja sukulaistesi juttujen perusteella että on mieltynyt samaan nimeen sen takia. Ymmärrän että harmittaa, kyllä minuakin harmittaisi tuossa tilanteessa, mutta nimiä ei voi kuitenkaan varata tai estää kaikkia muita käyttämästä samaa nimeä.