Kaveri raskaana, ei ole rahaa tavaroihin. Munko ne pitäisi hankkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaksanko tukea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaksanko tukea

Vieras
Kaverini on nyt raskaana puolessavälissä. Hänellä on jo kaksi lasta tämän saman miehen kanssa.
Kuulin raskaudesta tänään ja täytyy sanoa, että olin hieman häkeltynyt. Heillä ei ikinä ole rahaa juuri mihinkään, van aina valittavat rahapulaa. Useammin kuin kerran olen lainannut rahaa että saavat ostettua lapsille ruokaa.
Muutaman kerran kaverini on pyytänyt, että voinko lahjoittaa omien lapieni talvivaatteita, kenkiä ja harrastusvälineitä heille, kun heillä ei ole rahaa niitä ostaa. Jotain olen antanutkin, mutta paremmat vaatteet ja uutena ostetut sukset jne. olen joko itse myynyt tai laittanut talteen. En koe, että minun tehtävänäni olisi kaikkea heille lahjoittaa.
No, kuitenkin heille nyt uusi vauva on tulossa ja samaan syssyyn kuulin myös, että he tarvitsisivat uudet vaunut kun entiset on rikki. Että voinko lahjoittaa vanhat vaununi kun en niitä enää tarvitse. Sanoin, että en voi antaa (en kertonut että yritämme vielä itekin iltatähteä) ja hän ilmeisesti loukkaantui mulle siitä.

Miksi pitää niitä lapsia tehdä, jos ei ole varaa itse hankkia niille mitään, vaan kerjätään perustarvikkeitakin muilta?!

Suuttui jos suuttui. Hänellä on vallan hyvin aikaa vielä säästää. Vaunuja saa jopa muutamalla hassulla kympillä käytettynä. Ei sen tarvitse olla sitä uusinta mallia.

Ja hänellä saattaa olla jopa tapana tukeutua sinuun, koska tietää sinun auttavan. Antavan ilmaiseksi ja lainaavan rahaa. Joten ei välttämättä aina tarvitse joka penniä laskea. Ja voi ostaa joskus jotain ylimääräistä.

No en ymmärrä minäkään. En halua olla sitä mieltä että vain rikkailla on oikeus hankkia lapsia, mutta kyllä hankkimista lapsistaan pitäisi pystyä myös huolehtimaan!

Esim. kirppiksiltä saa tosi edullisesti vaatteita, tarvikkeita, vaunuja ym. tavaraa vauvalle, vinkkaa ystävällesi :)

On hienoa että olet ollut tukena ja avustanutkin heitä, mutta ei se sinun vastuullasi kuulu olla että he pärjäävät. Kuulostaa siltä että he eivät osaa käyttää rahojaan oikein, tuskin on oikeasti totaalisesti rahanpuutteesta kyse. se vain menee epäolennaiseen.

Onko sulla käsitystä mihin heidän rahansa menee? Ihmettelen aina tuota että vaikka on köyhä niin ei ole varaa. No myönnän toki että asun itse kaupungissa jossa on vallan mahtavat kirpparit ja vaikka minulla olisi rahaakin enemmän, suosisin silti kierrätystä hyvin pitkälle. Olen kolmen lapsen yh ja hankkinut lapsilleni aina kaiken yksin. Lapseni ovat muodikkaasti pukeutuneet kuten minäkin. Olen jopa kuullut päivittelyä siitä miten paljon minulla rahaa yksinhuoltajana onkaan kun olemme aina niin hienoissa vaatteissa (taas väärää luulottelua että yksinhuoltajia tässä maassa hyysätään) Nuorimman lapseni ristiäisissä siskoni ihmetteli mistä teen rahaa kun taas minulla oli uudet vaatteet juhliin...totuus oli kuitenkin se että nämä "uudet vaatteet" maksoivat kymmenen euroa kirpparilla. En myöskään oikein ymmärrä sitäkään että jos vaikka esikoinen saa lahjaksi uudet luistimet niin miksi ne täytyy heti myydä pois kun ne voisi säästää seuraavalle...kierrätystä myös omien lasten kesken ja vaikka ei olisi tulollaankaan seuraavaa lasta niin ei heti kaikkea kannata myydä pois jos ajatuksena on että lapsia vielä voisi tulla.
Köyhä ihminenkin elää aivan hyvin tässä maassa kun osaa sen elämisen taidon.

"Köyhä ihminenkin elää aivan hyvin tässä maassa kun osaa sen elämisen taidon." Olen täsmälleen samaa mieltä. Lisäksi parempituloinen ihminen voi olla alituiseen rahaton, jos ei osaa kuluttaa oikein. Koulussa pitäisi olla elämänhallinnan kursseja, missä opeteltaisiin esim. laskemaan kuinka tullaan toimeen, kuinka ehkäistään, miten valitset ammattisi ja miten siivotaan. Näitä ei kaikissa perheissä opita tai jos opitaan niin huonosti.

• Tykkää
Reactions: Salla07
[QUOTE="vieras";27797066]"Köyhä ihminenkin elää aivan hyvin tässä maassa kun osaa sen elämisen taidon." Olen täsmälleen samaa mieltä. Lisäksi parempituloinen ihminen voi olla alituiseen rahaton, jos ei osaa kuluttaa oikein. Koulussa pitäisi olla elämänhallinnan kursseja, missä opeteltaisiin esim. laskemaan kuinka tullaan toimeen, kuinka ehkäistään, miten valitset ammattisi ja miten siivotaan. Näitä ei kaikissa perheissä opita tai jos opitaan niin huonosti.[/QUOTE]

Sekä ruuanlaittotaito on myös hyvä osata jollakin muotoa sillä siihen saa kuukaudessa helposti kulumaan paljon turhaa rahaa. Pakastin kannattaa hankkia ja sinne alennuksesta tarvikkeita.

Heillä on siis muutama vuosi sitten rakennettu omakotitalo ja lainaa omien sanojensa mukaan reilu 200 000e, lisäksi on toisesta autosta lainaa. Kaverini ei ole ollut töissä useampaan vuoteen, eli on nyt kotihoidontuella ja mies opiskelee.
En kyllä ymmärrä millä ne sitä lainaa maksaa, mutta ehkä se sit syö kaikki rahat :/ Kun pakko oli se iso omakotitalo saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27797144:
No yleensä kyllä, jos vaunut maksavat vain muutaman hassun kympin, on niissä jotain vikaa.

Mutta ap:lle sanoisin, että ystävää voisi neuvoa hakemaan sossusta harkinnanvaraista tms.

Menee hiukan ohi aiheen,mutta meillä on mummolassa "vararattaina" netti"kirppikseltä" ostetut todella hyväkuntoiset briot,maksettiin niistä 20e ja ainoa puute on että vaunukopan peitto puuttuu. Eli kyllä voi käytettynä saada tosi hyväkuntoisia vaunuja halvalla.

Ja ap.. Ymmärrät varmaan itsekin ettei sulla ole mitään velvollisuutta rahottaa kaveris elämää. Jos haluat tukea rahallisesti niin osta vaikka kassillinen ruokatarvikkeita joskus,mutta älä anna rahaa jos et varmuudella tiedä mihin menee. Ja jos sillä on jo 2 lasta niin kai niiltä jotain vaatteita ym tarvikkeita on jääny? Ole kaverilles mieluummin henkinen tuki,opasta mistä hakea taloudellista tukea,vie kirpparille ja auta siellä etsimään vaatteita ym..

• Tykkää
Reactions: moona81
Jos ovat oikeasti rahavaikeuksissa, niin voisivatko he ottaa yhteyttä esim. Hope- yhdistykseen? Lähdette yhdessä kiertelemään kirppareita? Käsittääkseni sosiaalitoimi lainaa vaunut asiakkailleen - onko kaverisi tästä mahdollisuudesta tietoinn?

oi voi. Saanen arvata, että mitkään ehdotetut kirppisvaunut ei kelpaa tai lahjoitusvaunut, vaan haluavat teidän melkein uudet Emmaljungat? Tätähän tämä nykyään on. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Valitettavasti jotkut ottaa tuon ihan tosissaan.

Heillä on siis muutama vuosi sitten rakennettu omakotitalo ja lainaa omien sanojensa mukaan reilu 200 000e, lisäksi on toisesta autosta lainaa. Kaverini ei ole ollut töissä useampaan vuoteen, eli on nyt kotihoidontuella ja mies opiskelee.
En kyllä ymmärrä millä ne sitä lainaa maksaa, mutta ehkä se sit syö kaikki rahat :/ Kun pakko oli se iso omakotitalo saada.

:O *sanaton*

Olen samaa mieltä siinä (niinkuin joku mainitsi) että ei vain rikkailla ole oikeus lapsiin, mutta kyllä tuo sun kaverin tilanne kuulostaa jo aika surulliselta. Itse olen vielä opiskelija, ja raskaana, kerkeen kuitenkin valmistua paljon ennen laskettua-aikaa. Miehellä on kuitenkin vakkari työ ja IHAN OK palkka. Ollaan kuitenkin tähän mennessä ostettu kaikki lastentarvikkeet kirppikseltä tai netistä esim. Tori.fi halvalla.

Mut hei, jos se sun kaveri nyt loukkaantu niin pääsitpähän siitä eroon! Jos siis edes halusit siitä eroon? Mutta nyt se tuskin kehtaa enää "pummia" sulat mitään...ainakaan vähään aikaan..

[QUOTE="vieras";27797239]Menee hiukan ohi aiheen,mutta meillä on mummolassa "vararattaina" netti"kirppikseltä" ostetut todella hyväkuntoiset briot,maksettiin niistä 20e ja ainoa puute on että vaunukopan peitto puuttuu. Eli kyllä voi käytettynä saada tosi hyväkuntoisia vaunuja halvalla.
[/QUOTE]

Kirjoitinkin, että YLEENSÄ. Voihan joku saada vaunut vaikka ilmaiseksi, eikä silti voi yleistäen sanoa, että hyviäkuntoisia vaunuja nyt saa ilmaiseksikin... Yleensä käytetyt yhdistelmärattaat maksavat huomattavasti enemmän ja todella harvoin tulee vastaan ok-kuntoisia muutamalla kympillä. Ja siksi ei voi laskea sen varaan, että sellaiset löytää. Toki hyvä juttu, jos sattuukin löytämään.

ota ite selvää kelan/sossun tuista netistä ja neuvo ystävääsi niistä. sossu liene tukee vaunu ostoksissa yms. kirppareiltakin saa ihan ok kamaa yms. ja minä en lainaisi tuollaiselle kaverille rahaa vaan suoraan kävisin kaverin kanssa kaupassa

Mä en vaan voi ymmärtää, että miks helkkarissa pitää hankkia se omakotitalo ja ottaa siihen hulluna lainaa, jos sellaiseen ei kerran oikeasti ole varaa? Tällaisena aikana, kun kenen tahansa työpaikka voi lähteä alta ihan tuosta vaan, on sulaa hulluutta ottaa sellaisia lainoja, mistä ei selviä. Esim. meillä on asuntolaina mitoitettu niin, että maksamme kuukaudessa vähemmän kuin mitä maksaisimme samankokoisesta asunnosta kuukaudessa vuokraa.

On mullakin unelmia. Mä unelmoin uudesta omakotitalosta kivalla paikalla hyvien kulkuyhteyksien varrella. Mä unelmoin siitä, että voitais käydä kerran vuodessa etelässä tankkaamassa aurinkoa. Mutta koska meillä ei sellaisiin resursseja ole, ne saavat olla pysyä unelmina. Jos taloudellinen tilanne joskus muuttuisi niin radikaalisti, että meillä alkais olla mahdollisuuksia noihin, niin sitten vois alkaa toteuttaa unelmia. Mutta sitä ennen me ei todellakaan aiota ylivelkaantua tuollaisten asioiden vuoksi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
ota ite selvää kelan/sossun tuista netistä ja neuvo ystävääsi niistä. sossu liene tukee vaunu ostoksissa yms. kirppareiltakin saa ihan ok kamaa yms. ja minä en lainaisi tuollaiselle kaverille rahaa vaan suoraan kävisin kaverin kanssa kaupassa

Miten sossu muuten suhtautuu siihen, että pyytää sieltä rahaa vaikka sitä rahaa on periaatteessa kiinni talossa ja autoissa? Voiko sossu vaikka sanoa, että sori ei tipu, myykää ensin talo tms? Ja ihan vaan siksi kysyn, kun en oikeasti tiedä :).

:O

Mikähän taho myöntää noin ison lainan kahdelle persaukiselle? Siis kotiäidille ja opiskelijalle?

Miten sossu muuten suhtautuu siihen, että pyytää sieltä rahaa vaikka sitä rahaa on periaatteessa kiinni talossa ja autoissa? Voiko sossu vaikka sanoa, että sori ei tipu, myykää ensin talo tms? Ja ihan vaan siksi kysyn, kun en oikeasti tiedä :).

Auto huomioidaan yleensä realisoitavaksi omaisuudeksi, toki ei aina (jos tarvitsee sitä ehdottomasti esim. työn tms takia). Ja jos kyse on akuutista tuen tarpeesta, saatetaan silti tukea maksaa esim. 1-3 kk, koska eihän sitä autoa välttämättä saa myytyä heti. Ja jos auto on joku vanha ja arvoton, ei sitä välttämättä huomioida, koska sen myyminen olisi joko mahdotonta tai hyödytöntä.

Taloa ei tietenkään kehoteta myymään, koska asunto on välttämättömyys.

Yhteistyössä