Kaveri pyysi tekemään häihin alkupalat ja makeat, mutta ei maksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Irina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Irina"

Vieras
Minulla on toiminimi catering palvelulle. Kaverini pyysi tekemään tuleviin häihinsä alkupalat ja kakun sekä makeat. Suostuin ja ajattelin, että kun kyseessä kaveri, niin tekisin ne omakustannehintaan eli veloittaisin vain raaka-aineet ja tuo työ olisi häälahjani.

Nyt kaverini soitti ja sanoi, että hääkutsut postissa ja minun ei tarvitse häälahjalistaa katsoa, kun annan ne tarjoilut. Miten saisin tämän väärinkäsityksen korjattua? Ihan jo niiden alkuruokien, jotka kaverini tilasi, raaka-aineet monta sataa. Harmittaa, kun lahjani tässä vesittyy. Nyt jää vaan mieleen, että veloitin raaka-aineet, vaikka tuo ruuan teko on työni ja tähän menee todella paljon aikaa.

Laita kaverille lista hankittavista raaka-aineista ja mukaan viesti, että nämä pitäisi olla hankittuna määrättynä päivänä, jotta ehdit hoitaa valmistuksen.

Totta kai sanot kaverillesi suoraan! Tuohan tulee sinulle todella kalliiksi muuten! En ymmärrä, miten kaverisi ei ole voinut tajuta, ettet ole tarjoamassa ruokia ilmaiseksi sentään...

[QUOTE="vieras";26952119]Laita kaverille lista hankittavista raaka-aineista ja mukaan viesti, että nämä pitäisi olla hankittuna määrättynä päivänä, jotta ehdit hoitaa valmistuksen.[/QUOTE]
Tai soita, että laitat raaka-ainelistan tulemaan sähköpostilla. Voit sitten puhelimessa selventää tilanteen.

No sun täytyy kyllä vaan sanoa suoraan. Ei tossa oo muita vaihtoehtoja, jos ne raaka-aineetkin kerran maksaa satoja euroja. Luulisi ymmärtävän kun asiallisesti selvität kustannukset sekä ajan joka sulla valmistamiseen menee.

Mun mielestä hienovarainen, mutta samalla suora tapa olisi ottaa ystävään yhteyttä ja kysyä, teetkö ostoslistan niin että hän voi käydä hankkimassa raaka-aineet, vai antaako hän rahaa niin että sinä voit käydä ne ostamassa. Ja lisäät että työstähän ei tarvitse mitään maksaa, se on sinun lahjasi. Oman lahjan hinnan kertominen on jotenkin noloa, mutta kun kaverisi vaikuttaa hieman moukkamaiselta, voisit ehkä vielä vihjaista, että joltain firmalta tilattuna tulisi kalliiksi...

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
[QUOTE="vieras";26952197]Mun mielestä hienovarainen, mutta samalla suora tapa olisi ottaa ystävään yhteyttä ja kysyä, teetkö ostoslistan niin että hän voi käydä hankkimassa raaka-aineet, vai antaako hän rahaa niin että sinä voit käydä ne ostamassa. Ja lisäät että työstähän ei tarvitse mitään maksaa, se on sinun lahjasi. Oman lahjan hinnan kertominen on jotenkin noloa, mutta kun kaverisi vaikuttaa hieman moukkamaiselta, voisit ehkä vielä vihjaista, että joltain firmalta tilattuna tulisi kalliiksi...[/QUOTE]

Iso peesi!!

[QUOTE="joku";26952135]No sun täytyy kyllä vaan sanoa suoraan. Ei tossa oo muita vaihtoehtoja, jos ne raaka-aineetkin kerran maksaa satoja euroja. Luulisi ymmärtävän kun asiallisesti selvität kustannukset sekä ajan joka sulla valmistamiseen menee.[/QUOTE]

Kyllä ne maksaa. Listalla mm. Lohimätihyydykekakku ja savuporopiparminttu piirakat.

Häpeilemätön hyväksikäyttäjä ennemminkin. Taitaa tietää hinnat ja haluaa edes ne sataset säästää.
Tässä voi olla perää. Mitä enemmän hääkuluja alkaa kertyä, sitä mukavampi niitä on työntää muiden maksettavaksi. Pidä puolesi, muuten asia jää hiertämään ja rikkoo ystävyysuhteenne. Jos taas kaverisi suuttuu asiasta, niin silloin hän ei ole muuta halunnutkaan kuin käytttää sinua hyväkseen.

mä kyl soittaisin/laittasin kaverille viestin et hakeeko tarvikkeet kaupasta vai antaako mulle rahat et haen. voi myös leikkiä vähän tyhmää, et tajunnut et kaveri tarkoitti et sun pitäis ne maksaa. ja jos rupee sanoon jotain et sä lupasit ne häälahjaksi, niin kysyisin et missä välissä? lupasin kyllä tehdä ne mutta en maksaa niitä. voi toki ottaa joltain pitopalvelultakin ne tarjottavat jos ei osaa arvostaa sun apua...

"Tottakai saat työn ilman maksua, se on minun häälahjani teille. Tiedän että häihin menee niiiiin paljon rahaa, ja kun tietää, kuinka isoja summia firmat tuosta perivät, niin on vain ilo olla avuksi <3. Laitan sinulle listaa myöhemmin, mitä tarvikkeita tarvitsen noihin tarjoiluihin, niin voit käydä ostamassa kaiken kerralla. Nähdään sitten!"

• Tykkää
Reactions: riituvaan
[QUOTE="vieras";26952343]"Tottakai saat työn ilman maksua, se on minun häälahjani teille. Tiedän että häihin menee niiiiin paljon rahaa, ja kun tietää, kuinka isoja summia firmat tuosta perivät, niin on vain ilo olla avuksi <3. Laitan sinulle listaa myöhemmin, mitä tarvikkeita tarvitsen noihin tarjoiluihin, niin voit käydä ostamassa kaiken kerralla. Nähdään sitten!"[/QUOTE]

Taidan laittaa tämän ihan tällaisena tekstiviestinä kaverilleni.

[QUOTE="vieras";26952119]Laita kaverille lista hankittavista raaka-aineista ja mukaan viesti, että nämä pitäisi olla hankittuna määrättynä päivänä, jotta ehdit hoitaa valmistuksen.[/QUOTE]

Juurikin näin! Älä mainitse mistään väärinkäsityksestä. Laita vaan päivämäärä, jolloin mitäkin tarvitset. Jos ei järjestely onnistu, voithan sanoa, että väärinkäsityksiä on ollut molemmin puolin. On sinulta ihana ele, että valmistat tarjottavat. Ole itse antanut samanlaisen lahjan appeni merkkipäivänä. Menu lyötiin yhdessä lukkoon anopin kanssa, mutta esittämästäni tarvikekuitista anoppini letkautti, että ukki ja hän olisivat ostaneet puolen vuoden ruuat tuolla summalla. Että jäi paha maku suuhun. Hyvistä tarjoiluista otti kaiken kunnian yksin anoppi.
Kun vielä ajattelen, että teet kakunkin, sitähän ei paljonkaan etukäteen voi täyttää ja koristaa. Taidat olla aika naatti hääjuhlassa, otan osaa.

[QUOTE="Aloittaja";26952257]Kyllä ne maksaa. Listalla mm. Lohimätihyydykekakku ja savuporopiparminttu piirakat.[/QUOTE]

Menee reipaasti OT, mutta savuporopiparMINTTUpiirakat? Oikeasti? Vai -piparJUURIpiirakat?

Yhteistyössä