Kaveri pyysi sanomaan kun muuttivat uuteen kämppään ja mun pojan frendi sattuu siellä asumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jonna"

Vieras
poika on siis jo sen ikäinen, että ihan itte päättää polttaako tupakkaa vai ei. Paljoa ei polta, ehkä aski kuussa menee. No tää nainen pyysi että mä kieltäisin poikaani polttamasta silloin ku on kylässä kaverillaan. Laitoin sille viestiä etten todellakaan sano turhista , silloinhan pitäis jokaiselle sen naapurille sanoa ettei vaan anna vieraiden polttaa heillä koska se häiritsee tätä yhtä... ja kyseessä iso kerrostalo.
Siis jotain suhteellisuudentajua kiitos. Hänellä kun on kokemusta paljon pahemmastakin niin miks ihmeessä jaksaa miettiä jotain tupakansavua! Sitäpaitsi, jos 8 kerroksisessa talossa aika moni asukas polttaa niin miksei valita heistä sitten.

Eli siis sinun kaverisi asuu samassa kerrostalossa kuin poikasi kaveri? No jos ei samassa asunnossa asu niin turhapa kaverillasi on valittaa poikasi tupakoinnista.

Järkyttävän sekavaa tekstiä kyllä :)

[QUOTE="vieras";23815653]Polttaako kaveri? Jos ei polta, niin vieraiden on kohteliasta olla polttamatta. Siinä ei pitäisi olla ongelmaa, jos muutenkin polttaa vähän.[/QUOTE]

kaverinsa polttaa enemmän. ja mitähän ne sadat muut siellä talossa polttavat tekis tai sanois ( plus heidän vieraat ) jos yksi kieltää tupakoinnin?
Tässähän oli kyse vaan siitä ettei tämän yhden asukkaan vieraat polttais, ainut vaan ettei mulla ole valtaa määräillä mitä toisten jälkikasvu siellä tekee.
Tässä kaverini sanoin: " Riittää että tän talon omat asukkaat polttaa, ei vieraiden tarvis"
Kieltääkö hän sitten ketään polttamasta esim pihalla jne? Vai miten aikoo vahtia ettei kukaan "vieras" polta?

eli siis ymmärsinkö oikein. Kyseessä kerrostalo. Siellä asuu sinun jo täysikäisen poikasi kaveri. Poikasi polttaa, myös kaverinsa luona.

Nyt tuttavasi muuttivat tuohon samaiseen kerrostaloon asumaan. Ja toivoisivat ettei poikasi polta siellä. Kaverinsa huoneiston parvekkeella.

joo, ei kuulu heille pätkääkään. Talon omat asukkaat saavat polttaa ja myös heidän vieraansa. Toki ei nyt tietenkään rappukäytävissä tms. Mutta parvekkeilla nyt vain saa polttaa vaikka se joitakin ärsyttääkin.

Myös mua, meillä ei polteta eikä onneksi asuta kerrostalossakaan. Mutta ei mulla silti olisi oikeus muilta kieltää sitä omassa asunnossaan.

[QUOTE="Jonna";23815547]ei polta sisällä vaan partsilla.[/QUOTE]

Taloyhtiö on voinut kieltää parveketupakoinnin. Se koskee myös vieraita, asukkaat ovat vastuussa myös vieraittensa tupakoinnista. Pahimmillaan voi olla häätö edessä.

Äidin pikku kultamuru varmaan rasittuu liikaa, jos joutuu ihan pihalle saakka lähtemään syöpäkääryleitään vetämään sen parvekkeen sijaan.

voi voi pikku kullanmuru kun kukaan ei ole kieltänyt sitä :( Ja mitä tulee pikku syöpäkääryleen polttoon, niin olen kyllä kertonut mitä siitä voi seurata. Mutta katsos, ne lapset tekee aina sen oman ratkaisunsa... me ei omisteta heitä.

[QUOTE="vieras";23815809]Taloyhtiö on voinut kieltää parveketupakoinnin. Se koskee myös vieraita, asukkaat ovat vastuussa myös vieraittensa tupakoinnista. Pahimmillaan voi olla häätö edessä.

Äidin pikku kultamuru varmaan rasittuu liikaa, jos joutuu ihan pihalle saakka lähtemään syöpäkääryleitään vetämään sen parvekkeen sijaan.[/QUOTE]

[QUOTE="xxx";23815790]eli siis ymmärsinkö oikein. Kyseessä kerrostalo. Siellä asuu sinun jo täysikäisen poikasi kaveri. Poikasi polttaa, myös kaverinsa luona.

Nyt tuttavasi muuttivat tuohon samaiseen kerrostaloon asumaan. Ja toivoisivat ettei poikasi polta siellä. Kaverinsa huoneiston parvekkeella.

joo, ei kuulu heille pätkääkään. Talon omat asukkaat saavat polttaa ja myös heidän vieraansa. Toki ei nyt tietenkään rappukäytävissä tms. Mutta parvekkeilla nyt vain saa polttaa vaikka se joitakin ärsyttääkin.

Myös mua, meillä ei polteta eikä onneksi asuta kerrostalossakaan. Mutta ei mulla silti olisi oikeus muilta kieltää sitä omassa asunnossaan.[/QUOTE]

oikein ajateltu. Ja lisäksi poikani ei ole ainut vieras joka heillä polttaa. Kaupungin kerrostalo. Siksi sanoinkin tälle ns kaverille ettei mulla ole oikeutta kieltää mitään koska käyhän siellä muitakin vieraita! Jos mun poikani polttaa siellä partsilla ehkä 10 savuketta kuussa, niin mitä hiton valittamista siinä on?

Miksei mukula voi polttaa pihalla? Ja mitä järjen köyhyyttä on polttaa yksi aski kuukaudessa? Olisiko vanhempana fiksua sanoa pojalle, että lopettaisi tuohon, kun vielä voi.

Mikään ei voisi olla ärsyttävämpi naapuri, kun joku teini-ikäinen, jolla käy satamäärin kavereita tupruttelemassa parvekkeella. Saatanan välinpitämätöntä touhua.

Me kyllä poltamme partsillamme rauhassa, koska se ei ole meillä kielletty. Sisällä polttaminen, mutta kuka nyt sisällä polttaa.
Usein tupakoidessa partsin ovi auku, kun kissakin haluaa mukaan, eikä sisällä haise tupakka. Kuinkahan naapureilla?

Lapselle voi sanoa mitä tupakoinnista voi seurata ja näyttää omaa esimerkkiä ( eli en tupakoi ) mutta tynnyrissä ei voi kukaan kasvattaa ja piste. Ihmiset tekee omat ratkaisunsa, tuleehan jonkun lapsesta murhaajakin... ( no ehkä liian raisu esimerkki mutta silti )
No, eilen tuli vielä viesti että : Sinun lapsellasi on oikeus rajoihin, luulin että lapsesi kaljoittelu ja tupakointi yms..." aha, nyt se jo kaljoittelee? No onneksi olen hyvin verkostoitunut, eli tiedän tasan tarkkaan ettei kaljoittele. Lisäksi tulee kotiin aina viimeistään klo 20. Ja joo, ihan selvinpäin.
Tänä vuonna on ollut tasan 2 krt yökylässä ja silloin ollut kaverin vanhemmat lähellä perään kattomassa.
Tämä samainen "ystävä" on haukkunut muitakin, joten taitaa olla päässä jotain pahasti vialla. Viimeksi haukkuin mulle oman lapsensa kaverin vanhemmat todella raaoilla sanoilla.

16 vuotias! Ja kuten tiedät, lapsi saa tupakkaa jostain mikäli päättää että tupakoi, vaikka kavereiltaan. Olen itse kuitenkin ollut koulussa töissä missä jopa 9 vuotias aloitti röökaamisen... ja vaikka vanhemmat kuinka yritti, aina sitä tupakkaa sai jostain.
Vaikka se onkin mun mielestä vakava asia niin tuon ikäinen päättää itse.

Minkä IKÄINEN LAPSI kyseessä??!!

Olisi hyvä vaihe rohkaista poikaa lopettamaan polttaminen kokonaan. Nyt kun se on vähäistä, niin lopettaminen onnistuu helpommin. Moni työkaveri tuskailee tupakoinnin kanssa. Välillä ovat onnistuneet lopettamaan, mutta työpaineissa sortuu helposti uudestaan.

Yhteistyössä