Kaveri on opettanu lapsilleen että vehnää ja sokeria sisältävät ruuat on höttöä

"alma"
Heh! Mutta ihan vakavasti puhuen, mua kyllä huolestuttaa se, miten paljon näistä ruoka-asioista jauhetaan lasten kuulleen. Äidit on jatkuvilla laihiksilla ja tuskailee makkaroittensa kanssa, ja sitten syytetään mediaa, kun 5-vuotias keksii olevansa lihava.
Kerran kuulin puistossa, kun tyttö sanoi iloisena isille, että sai jätskiä päiväkodissa. Isä siihen "aijaa, no sitten pitääkin mennä lenkille illalla".
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja karma
Heh, meidänkin pesueessa vaaleita ja pehmeitä leipiä kutsutaan hötöksi :D
En tiedä/muista mistä saanut alkunsa, mutta jäänyt pysyvästi sanavarastoon.
Onhan se vaalea leipä sellasta "höttöä", harvemmin sitä ostetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Siis mikä tuossa on hassua?

Meilläkin puhutaan, että sämpylät, pullat yms. valkoista jauhoa sisältävät leivät ja sokeria sisältävät herkut yms. on höttöä, koska ihan höttöähän ne on. Enkä mä nyt ymmärrä, että mikä tässä on niin kummallista?
 
hpi
no hyvähän se on lapselle terveellistä ruokavaiota opettaa, mielummin niin että tosiaan sitä valkoista jauhoa ja sokeria oppii vähän välttelemään.
Kyllä ainakin omat lapseni tietävät mikä on terveellistä ja mikä ei, ja herkkuja syödään kerran viikossa.
lasten ylipainokin on niin paljon lisääntynyt, se aiheuttaa terveyshaittoja. sitä en ymmärrä, että lapselle höpötetään lihavuudesta ja laihduttamisesta.
 
Siis mikä tuossa on hassua?

Meilläkin puhutaan, että sämpylät, pullat yms. valkoista jauhoa sisältävät leivät ja sokeria sisältävät herkut yms. on höttöä, koska ihan höttöähän ne on. Enkä mä nyt ymmärrä, että mikä tässä on niin kummallista?
No miksei niitä voi vaan kutsua sämpylöiksi tai karkkia karkiksi?
 
Kohtuus kaikessa ei taida koskaan tulla muotiin, trendikkäämpää aina vetää jotain hassun kuuloista dieettiä joka vaatii itsekuria.
Onneksi itse voi omien lastensa kanssa toimia normaalisti, tarvitse lähteä hörhöilemään vaikka muut niin tekisikin :vampire:
Joo, sama juttu. Jotkut ihmistyypit vaan ilmeisesti on alttiimpia tälläselle fanatismille. Kyseinen kaveri esim on just näitä jotka mun silmin ei ymmärrä sanaa kohtuus. Että jos lapsi saa kaks kertaa vuodessa valkosta vehnää tai sokeria sisältävää syötävää niin se ei ole maailmanloppu jos lapsi kaikkina muina päivinä syö terveellisesti. Mutta tämä ny ei ollu ketjun aihe vaan tuo sana "höttö". Kuka sen on alunperin keksiny, mistä se on tullu?
 
No miksei niitä voi vaan kutsua sämpylöiksi tai karkkia karkiksi?
Miksi pitäisi? Siis miksi me ei voida kutsua sämpylää hötöksi ja karkkia mätöksi?

Meillä on monellekin safkalle "oma nimi". Meillä on mm. välipalaksi monasti lämmintä-kuumaa (karjalanpiirakkaa) jota lapset sitten kaupassa kovaan ääneen vaativat ostamaan, siinä missä saattavat pyytää sitä höttöäkin.
 
Kohtuus kaikessa ei taida koskaan tulla muotiin, trendikkäämpää aina vetää jotain hassun kuuloista dieettiä joka vaatii itsekuria.
Onneksi itse voi omien lastensa kanssa toimia normaalisti, tarvitse lähteä hörhöilemään vaikka muut niin tekisikin :vampire:
Miten ihmeessä sä nyt vedät trendikkäät dietit tähän yhteyteen? Kyse oli siitä, että joissakin perheissä sämpylöitä kutsutaan hötöiksi. Ymmärtääkseni sillä ei ole mitään tekemistä minkään diettien tms. kanssa. Ei ainakaan meidän perheessä.

Meillä on tälläkin hetkellä höttöä kaapissa ja syötäväksi se on sinne ostettu.

Ei voi ihan totta yhden elintarvikkeen kutsumanimi olla NÄIN kumma juttu.
 
Miksi pitäisi? Siis miksi me ei voida kutsua sämpylää hötöksi ja karkkia mätöksi?

Meillä on monellekin safkalle "oma nimi". Meillä on mm. välipalaksi monasti lämmintä-kuumaa (karjalanpiirakkaa) jota lapset sitten kaupassa kovaan ääneen vaativat ostamaan, siinä missä saattavat pyytää sitä höttöäkin.
No eikä karjalanpiirakka kuulu höttöryhmään kans? vaaleeta riisiä, ehkä ripaus ruista tosi ohuessa pohjassa. Mun mielestä karjalanpiirakka on höttöä parhaimmillaan :LOL:
 
Joo, sama juttu. Jotkut ihmistyypit vaan ilmeisesti on alttiimpia tälläselle fanatismille. Kyseinen kaveri esim on just näitä jotka mun silmin ei ymmärrä sanaa kohtuus. Että jos lapsi saa kaks kertaa vuodessa valkosta vehnää tai sokeria sisältävää syötävää niin se ei ole maailmanloppu jos lapsi kaikkina muina päivinä syö terveellisesti. Mutta tämä ny ei ollu ketjun aihe vaan tuo sana "höttö". Kuka sen on alunperin keksiny, mistä se on tullu?
Meillä se on ainakin lähtenyt siitä, että tuore sämpylä tai muu vaalea leipä on sellainen höttöinen. Jos halkaiset tuoreen sämpylän kahtia, niin se on sieltä sisältä sellainen höttönen...pehmeä ja ilmaa täynnä. Ei siinä siis sen kummepaa hörhöideologiaa ole takana.

Ja me tosiaan tykätään hötöstä ja syödään sitä siinä missä muukin perhe. Se höttö ei ole meillä mikään negatiivinen sana.
 
Miten ihmeessä sä nyt vedät trendikkäät dietit tähän yhteyteen? Kyse oli siitä, että joissakin perheissä sämpylöitä kutsutaan hötöiksi. Ymmärtääkseni sillä ei ole mitään tekemistä minkään diettien tms. kanssa. Ei ainakaan meidän perheessä.

Meillä on tälläkin hetkellä höttöä kaapissa ja syötäväksi se on sinne ostettu.

Ei voi ihan totta yhden elintarvikkeen kutsumanimi olla NÄIN kumma juttu.
NIin no teillä sillä höttö-sanalla on eri merkitys kuin kaverini perheessä. Kaverini perheessä höttöä ei missään tapauksessa syödä. Yksi höttösämpylä tai höttötikkari jouluna pilaa koko vuoden.
 
Meillä se on ainakin lähtenyt siitä, että tuore sämpylä tai muu vaalea leipä on sellainen höttöinen. Jos halkaiset tuoreen sämpylän kahtia, niin se on sieltä sisältä sellainen höttönen...pehmeä ja ilmaa täynnä. Ei siinä siis sen kummepaa hörhöideologiaa ole takana.

Ja me tosiaan tykätään hötöstä ja syödään sitä siinä missä muukin perhe. Se höttö ei ole meillä mikään negatiivinen sana.
Eikö kuitenkin avauksessa annettu ymmärtää, että opettamalla on opetettu, että vehnä ja sokeri ovat höttöä ja se on huono asia. Ja silti lapset haluavat sitä höttöä.
 
Miten ihmeessä sä nyt vedät trendikkäät dietit tähän yhteyteen? Kyse oli siitä, että joissakin perheissä sämpylöitä kutsutaan hötöiksi. Ymmärtääkseni sillä ei ole mitään tekemistä minkään diettien tms. kanssa. Ei ainakaan meidän perheessä.

Meillä on tälläkin hetkellä höttöä kaapissa ja syötäväksi se on sinne ostettu.

Ei voi ihan totta yhden elintarvikkeen kutsumanimi olla NÄIN kumma juttu.
Elä suutu :)
Höttö-sanaan mä olen törmännyt vain tuossa yhteydessä, joten osasin vain yhdistää nuo kaks asiaa oman kokemukseni pohjalta.
 
No eikä karjalanpiirakka kuulu höttöryhmään kans? vaaleeta riisiä, ehkä ripaus ruista tosi ohuessa pohjassa. Mun mielestä karjalanpiirakka on höttöä parhaimmillaan :LOL:
Ei kuulu, koska síllä hötöllä tarkoitetaan vaaleata leipää tai pullaa. Jos me tarkoitettais hötöllä kaikkea vaaleata (riisi, jauho, pasta yms) niin aika vattumaoista ois käydä kaupassa...mies ois kirjottanut listaan höttö ja mä sitten koittasin arpoa että mitäköhän niistä miljoonasta mies on tarkoittanut. Jeo, jep.

Sä vissiit et siis tahallasikaan edes halua ymmärtää mitä mä yritän sulle sanoa. Siinä tapauksessa lienee ihan turha edes yrittää.
 
niin justiinsa!
[QUOTE="alma";25635831]Heh! Mutta ihan vakavasti puhuen, mua kyllä huolestuttaa se, miten paljon näistä ruoka-asioista jauhetaan lasten kuulleen. Äidit on jatkuvilla laihiksilla ja tuskailee makkaroittensa kanssa, ja sitten syytetään mediaa, kun 5-vuotias keksii olevansa lihava.
Kerran kuulin puistossa, kun tyttö sanoi iloisena isille, että sai jätskiä päiväkodissa. Isä siihen "aijaa, no sitten pitääkin mennä lenkille illalla".[/QUOTE]

Toi onkin asia, josta olis pitänyt puhua jo 40 vuotta sitten! Anoreksia ON tappava vaiva, mutta enne se oli aika tuntematon juttu.

Kyllähän lasten kans vois tehdä kaikkea hyvää ilman sokeria ja höttöjäkin, katsos:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/kesakurpitsahillo.htm
 
Lunatic
Miten ihmeessä sä nyt vedät trendikkäät dietit tähän yhteyteen? Kyse oli siitä, että joissakin perheissä sämpylöitä kutsutaan hötöiksi. Ymmärtääkseni sillä ei ole mitään tekemistä minkään diettien tms. kanssa. Ei ainakaan meidän perheessä.

Meillä on tälläkin hetkellä höttöä kaapissa ja syötäväksi se on sinne ostettu.

Ei voi ihan totta yhden elintarvikkeen kutsumanimi olla NÄIN kumma juttu.

No on se aika outoa ettei leipää voi kutsua leiväksi. Ei mun ainakaan tekis mieli mitään "höttöä" ostaa kaappiin tai syödä.
 

Yhteistyössä