Kaveri kyseli FB:ssä että kuka ottaisi lapsen hoitoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jessiinah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jippikaijee:
Jessiinah, ymmärrän pointtisi. Olen samaa mieltä kanssasi,että outoa toimintaa. Ok,jos läpällä laittaisi näitä tämmöisiä statuksia mutta jos tosissaan..ei tulis itellään mieleenkään tuommonen toiminta. Nää sua vastaan tyypit täällä siis on oikeesti sitä mieltä,että okei pienen lapsen voi laittaa kelle vaan hoitoon! Siitä vaan! Mä ainakin katon kelle menee. Hyvää loppuelämää teille, lehmät :D
Hei älä viitsi, oletko sä edes lukenut ketjua? :snotty: Kuinka moni tässä on ollut sitä mieltä että lapsen voi antaa hoitoon ihan kelle vain? :xmas:

Minä tiedän yhden äidin joka oli r-kioskilla kysellyt lapselleen hoitajaa. Kuka vaan olisi kelvannut, pääasia että äiti olisi päässyt ryyppäämään. Sitä en tiedä löytyikö hoitaja tuolla erittäin kyseenalaisella keinolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja A:
Onko kaverisi kovin nuori?

Vaikuttaa kovin kypsymättömältä äidiksi kun tuolla lailla lapsensa antaa hoitoon kelle vaan.

"hoitoon kelle vaan" ap:lla on oma lapsi, ehkä siis osaa hoitaa lapsia. en ymmärrä miten tuo on "kelle vaan", onhan tuon ikäiset jo päiväkodissakin! mut jos ap pitää itseään huonona hoitajana ja on "kuka vaan" niin siitä sitten. mä oon aina hoitanu kavereitten lapset, samalla ne menee kun omatkin, ja omilla on niistä seuraa.

ja edelleen kuulutan, onko ap "tuttusi" yh???

On yh :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:
Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
ihan vaan mielenkiinnosta, eikö ole esim. pahempi tilata mannerheimin lastensuojeluliiton hoitaja ja sieltä tulee sitten kuka vaan?

haluisin tähän vastauksen.. fb:n listoilla on kuitenkin JOTENKIN tuttuja varmasti kaikki, tuolla ei välttämättä ketään. silti mll:n palveluja käytetään ERITTÄIN paljon :snotty:

Turhaan kinuat vastausta, tiedät sen itsekin eikä ap sitä sulle kerro, kun ei tullut mieleen. Kyllähän lapsi tulee jossain vaiheessa olemaan myös ulkopuolisten hoidossa, siihen hän törmää joka tapauksessa - tuli hän sitten ensimmäisen kerran mumminsa luokse hoitoon vai tuliko joku äidin kaveri häntä hoitamaan, oli hoitaja sitten vaikka MLL:n hoitaja tai perhepäivähoitaja/tarhatäti lapsen aloittaessa päivähoidossa tai eskarissa taikka sitten viimeistään opettajat kouluissa, joita ei myöskään voi itse valita vaan lapsi saa opettajikseen ne ihmiset, ketkä sattuvat lähikoulussa työskentelemään. Ja aina se on niin kauhistutavaa niiden kotiäitien mielestä, ketkä onnistuivat hoitamaan lapsiaan "itse", kuitenkin käyttäen tarpeen tullen mummin palveluita. :headwall: :saint: :D

Siis nyt on kyse pienestä lapsesta. Hän on jo 6kk:n ikäisestä saakka kierrellyt uusia hoitopaikkoja. Ja kun lapsi menee vaikka tarhaan niin ei sielläkään joka päivä ole uusia ihmisiä hoitamassa niitä lapsia vaan heistä tulee ajan kanssa turvallisia ja tuttuja. Ja kun tässä tapauksessa on kyse siitä että lapsi kiertelee tiuhaan tahtiin uusien ihmisten luona. Mutta kun tämä on ihan normaalia ja tätä tekee kaikki niin ok!!

Joillakin on tällainen lapsuus, ja onhan se kurjaa mutta minkäs teet? Kuulostaa kylmältä mutta en sitä niin tarkoita. Itselläkin nuorempana oli kova paikka kun muut meni ja itse olin lapsen kanssa kotona. Nykyään kumminkin toisin, eikä tämä äiti silti välttämättä huonompi äiti ole. Tekee asiat vain eri tavalla. On myös äitejä jotka ei lasta vie koskaan hoitoon muta ovat muuten passiivisia, eivät käy ulkona jne. Uskon että sun puolitutun kaverilla on mahdollisuus hyvään elämään kaikesta huolimatta

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Sorry, mä ymmärsin et sun mielestä ongelma oli se avun pyytäminen facebookissa kun siellä on kaverillas paljon ei-oikeita-kavereita listallaan.
Mutta ongelma on kaiketi sittenkin se, että kaverisi todella antaa lapsen hoitoon kelle tahansa joka siihen vaan suostuu?

Nojoo tämä siis oli enemmänki se mitä hain tässä takaa..

sinähän sanoit ettet kunnolla tunne äitiä joten menetkö vannomaan et antaa lapsen ihan tuntemattomalla, ihan kenelle tahansa joka tarjoutuu?
mulla on lähes 500 kaveria naamakirjassa, osa on palstalta tuttuja, osa töistä, sitten on vanhoja luokkakavereita ja tietty ystävät, sukulaiset ja kaverit. vaikka laittaisin samanlaisen tilapäivityksen niin en huolis ketä vaan.
etsin nytkin työntekijää meille töihin mut en tod aio huolia ekaa joka vastaan tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
ihan vaan mielenkiinnosta, eikö ole esim. pahempi tilata mannerheimin lastensuojeluliiton hoitaja ja sieltä tulee sitten kuka vaan?

haluisin tähän vastauksen.. fb:n listoilla on kuitenkin JOTENKIN tuttuja varmasti kaikki, tuolla ei välttämättä ketään. silti mll:n palveluja käytetään ERITTÄIN paljon :snotty:

Turhaan kinuat vastausta, tiedät sen itsekin eikä ap sitä sulle kerro, kun ei tullut mieleen. Kyllähän lapsi tulee jossain vaiheessa olemaan myös ulkopuolisten hoidossa, siihen hän törmää joka tapauksessa - tuli hän sitten ensimmäisen kerran mumminsa luokse hoitoon vai tuliko joku äidin kaveri häntä hoitamaan, oli hoitaja sitten vaikka MLL:n hoitaja tai perhepäivähoitaja/tarhatäti lapsen aloittaessa päivähoidossa tai eskarissa taikka sitten viimeistään opettajat kouluissa, joita ei myöskään voi itse valita vaan lapsi saa opettajikseen ne ihmiset, ketkä sattuvat lähikoulussa työskentelemään. Ja aina se on niin kauhistutavaa niiden kotiäitien mielestä, ketkä onnistuivat hoitamaan lapsiaan "itse", kuitenkin käyttäen tarpeen tullen mummin palveluita. :headwall: :saint: :D

Siis nyt on kyse pienestä lapsesta. Hän on jo 6kk:n ikäisestä saakka kierrellyt uusia hoitopaikkoja. Ja kun lapsi menee vaikka tarhaan niin ei sielläkään joka päivä ole uusia ihmisiä hoitamassa niitä lapsia vaan heistä tulee ajan kanssa turvallisia ja tuttuja. Ja kun tässä tapauksessa on kyse siitä että lapsi kiertelee tiuhaan tahtiin uusien ihmisten luona. Mutta kun tämä on ihan normaalia ja tätä tekee kaikki niin ok!!
Edelleen, kuka niin sanoo että tuo on ok ja varsinkin että sitä tekee kaikki?

Mulla itselläni on seitsemän lasta ja kukaan heistä ei ole ollut hoidossa ihan kellä vaan. Itseasiassa tuo tytär joka on 6v, ei ole ollut yöhoidossa ikinä kellään, tai hoidossa muutenkaan. Pienemistä puhumattakaan. Mutta ei se tee musta parempaa äitiä, ehkä päinvastoin.

Se asia mikä tässä ketjussa mua nyppii, ja ilmeisesti montaa muutakin on se että jauhat täällä asiasta kaverisi selän takana. Kun sun antamilla tiedoilla tyypin voi tunnistaa. Tosiaan jos huolettaa, puhu asiasta kaverille. Ei täällä, vaan irl.

Joten, älä laita sanoja mun tai kenenkään muun suuhun, että asia on kaikkien mielestä ok ja normaalia. Kiitos. :flower:

Vaikuttaa kovin kypsymättömältä äidiksi kun tuolla lailla lapsensa antaa hoitoon kelle vaan.

"hoitoon kelle vaan" ap:lla on oma lapsi, ehkä siis osaa hoitaa lapsia. en ymmärrä miten tuo on "kelle vaan", onhan tuon ikäiset jo päiväkodissakin! mut jos ap pitää itseään huonona hoitajana ja on "kuka vaan" niin siitä sitten. mä oon aina hoitanu kavereitten lapset, samalla ne menee kun omatkin, ja omilla on niistä seuraa.

Tääkin on muuten totta. Kavereiden kanssa oli näin, kun oli samanikäisiä lapsia. Lapset tunsivat toisensa lähes syntymästään asti ja myös äidit olivat heille kaikille tuttuja. Voisin hyvin kuvitella antavani lapseni hoitoon näistä kelle tahansa - kaikki oli keskenään kavereita, äidit ja lapset. Tosin heille en kuitenkaan lapsia hoitoon antanut, mutta itse oon joskus heidän lapsia hoitanut, koska omien lapsieni hoitajaksi tarjoutui lähes aina itse mummi ja paras ystäväni.

Alkuperäinen kirjoittaja pöpökkä:
en mä ainakaan ajattelisi että kelle tahansa lasta antaisi vaan lähinnä olettaisin että kysymys on tutuille tarkoitettu.

No okei. En usko että hän antaisi lapsen iiihan kenelle tahansa, mutta esimerkiksi mulle, puolitutulle. Hän ei edes tiennyt missä asun jne. Puhutaan toosi harvoin. Ollaan semmosia moikkaus-kavereita oltu oikeastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Minä tiedän yhden äidin joka oli r-kioskilla kysellyt lapselleen hoitajaa. Kuka vaan olisi kelvannut, pääasia että äiti olisi päässyt ryyppäämään. Sitä en tiedä löytyikö hoitaja tuolla erittäin kyseenalaisella keinolla.

Ja sinä tavallinen äiti et tietenk'än ilmoittanut asiasta lastensuojeluviranomaisille, joten mitä täällä jeesustelet???

en mä ainakaan ajattelisi että kelle tahansa lasta antaisi vaan lähinnä olettaisin että kysymys on tutuille tarkoitettu.

No okei. En usko että hän antaisi lapsen iiihan kenelle tahansa, mutta esimerkiksi mulle, puolitutulle. Hän ei edes tiennyt missä asun jne. Puhutaan toosi harvoin. Ollaan semmosia moikkaus-kavereita oltu oikeastaan.

jospa ajattelin sun olevan hyvä äiti omalle lapselleen ja uskoi kun tarjosit itseäsi, suoriutuvan tehtävästä hyvin =)

No sittenhän sun kuuluis olla ylpeä. Eikä siitä, että oot itse niiiin paljon parempi äiti kuin hän, vaan siitä, että kaverisi ajatteli sun olevan hänen luottamuksen arvoinen. Onhan sullakin lapsi ja minäkin antaisin kyllä lapseni hoitoon mielelläni sellaiselle ihmiselle, kellä löytyy kokemusta ihan omastakin takaa. Tosin... enää et taidakaan olla kaverisi luottamuksen arvoinen ainakaan tämän keskustelun perusteella. :(

Miksi Jessiina jeesustelet kokoajan että"mutta tämä on siis muiden mielestä ok, jep..." niinkuin tuolla jo joku sanoi, laitat muiden suuhun sanoja, kaiken lisäksi toistat kokoajan itseäsi!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kyllä se joillekin on ihan normaalia tai sitten vaan heitto, aika moni minun kavereista on viikottain antamassa tai myymässä lapsiaan :laugh:

Tätä harrastetaan meidänkin kavereiden kesken. Ja joskus porukalla on vitsailtu sillä, että pistettäis lapset kiertoon, niin että jokainen hoitais kaikkia lapsia kuukauden verran. Sitten jokainen äiti sais kolmen kuukauden lomaa. :D

haa pitääkin ehdotella kavereille :laugh:

Mä olen kyllä kysellyt fb:ssa lapsenhoitajaa... tietty eri asia kelle annan lapseni hoitoon :D Musta se on monesti nopein ja vaivattomin keino saada lapsille hoitaja, ja se joka oikeesti haluaa kattoo lapsia, niin varmasti ilmoittautuu. Ei tule semmosia tilanteita, että se keltä kysytään suostuu vastentahtoisesti jos ei viitsi kieltäytyä... Ja sitten tietty kun tulee monta vapaaehtoista, niin voi itse valite kelle mieluiten vie lapsensa.
On tullut semmoisilta ihmisiltä vastauksia jolle en koskaanikimaailmassa antaisi hoitoon, olen vain ollut noteeraamatta mitenkään..
Mutta minusta tuossa ap ei ole mitään ihmeellistä!

On yh :)

sitten hällä ei taida olla vaihtoehtoja? lapsen isä? omat vanhemmat?

valitettavasti paljon joutuu lehdistä lukemaan kun pieni lapsi JÄÄ YKSIN, kun äiti on väsynyt ja lähtee tuulettumaan. eikö silloin ole parempi että fb.n kautta sen hoitajan hommaa? tiedän, lapsen kanssa on rankkaa, varsinkin kun ON YH, siitä ei tiedä kukaan muu kun yh ite. se on ne kaikki illat sen lapsen kanssa kaksin. ei ole sitä toista sillon jakamassa vastuuta, eikä pahemmin juttuseuraakaan..

Mun lapsella on reilu 10 mahdollista hoitopaikkaa tai siis paikkaa, jossa on ollut hoidossa tai että joku on ollut meillä lasta katsomassa. Josko nämä kaikki olisivat Facebookissa voisin minäkin kuvitella hyvinkin laittavani tilapäivitykseksi esim "meno lauantaina, kuka voisi ottaa lapsen hoitoonsa" tms. Oishan se helpompaa kuin soitella kaikki läpi, että kelle sopii :D

En mä nyt tosta heti huolestuis....

Kaupan ilmoitustaululla oli usein nuorten tyttöjen ja naisten ilmoituksia, että tulevat hoitamaan vieraita lapsia kotiin. Oli ihan yleistä.

Itsekin ansaitsin taskurahaa samalla tavalla. Laitoin ilmoituksen kaupan seinään ja sitten sain soittoja perheiltä, jonne menin lastenvahdiksi ihan puhelinsoiton perusteella, mitenkään lapsiin etukäteen tutustumatta, ja asumme sentään ihan pk-seudulla, emme missään pikkukylässä jossa kaikki tuntee kaikki.

Minusta tämä ei nyt eroa kauheasti siitä, jos kuuluttaa hoitajaa fb:ssä, jossa se sentään näkyy vaan ennestään tutuille ja äiti voi valkata kenet sitten oikeasti ottaa lapsenvahdiksi. Ei tosiaan tarkoita, että kelpuuttaisi kenet vaan vaikka yleisesti kysyisikin omassa profiilissaan hoitajaa...

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Miksi ei olisi "normaalia"? Eiköhän ne ihmiset jotka tuon tilapäivityksen lukee ole niitä jotka ovat hänen ystävälistallaan.

Enkä tosiaan tuosta vetäisi johtopäätöksiä, että antaisi lapsen kenelle vaan.

No siis hänellä on lähemmäs neljä sataa "kaveria" listoillaan ja tiedän varmaksi että kaikkia ei tunne oikeastaan ollenkaan :D
Ja hän on kerran irc-gallerian päiväkirjaanki laittanut kun lapsi oli ~10kk että kuka vois ottaa "Maijan"?? Saa 10euroa.

ei tullu mieleen et niitä tilapäivityksiä pystyy säätämään, että kenelle ne näkyy..

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä sinä ap tiedät sitten niin hyvin tämän lapsen kuljetukset hoidosta toiseen jos olette vain moikkaus-kavereita? Onko yhteiset tutut kertoneet?

Ja ei, en kovin hyvällä katso, jos lasta kuljetellaan JOKA viikonloppu paikasta toiseen hoidossa! Enkä oikein hyvällä katso sitäkään, että täällä ruoditaan selän takana kaverin asioita. Kasvokkain nämä pitäisi hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Sorry, mä ymmärsin et sun mielestä ongelma oli se avun pyytäminen facebookissa kun siellä on kaverillas paljon ei-oikeita-kavereita listallaan.
Mutta ongelma on kaiketi sittenkin se, että kaverisi todella antaa lapsen hoitoon kelle tahansa joka siihen vaan suostuu?

Nojoo tämä siis oli enemmänki se mitä hain tässä takaa..

sinähän sanoit ettet kunnolla tunne äitiä joten menetkö vannomaan et antaa lapsen ihan tuntemattomalla, ihan kenelle tahansa joka tarjoutuu?
mulla on lähes 500 kaveria naamakirjassa, osa on palstalta tuttuja, osa töistä, sitten on vanhoja luokkakavereita ja tietty ystävät, sukulaiset ja kaverit. vaikka laittaisin samanlaisen tilapäivityksen niin en huolis ketä vaan.
etsin nytkin työntekijää meille töihin mut en tod aio huolia ekaa joka vastaan tulee.

Mä voin tulla :D
:wave:

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Miksi ei olisi "normaalia"? Eiköhän ne ihmiset jotka tuon tilapäivityksen lukee ole niitä jotka ovat hänen ystävälistallaan.

Enkä tosiaan tuosta vetäisi johtopäätöksiä, että antaisi lapsen kenelle vaan.

Joillakin niitä ystäviä on lähikaupan kassasta lähtien... eli ainut kontakti henkilöön on tuo kaupassa käynti.

Yhteistyössä