Kaveri kohtelee kissaansa todella huonosti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrrrrh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kaisa";22110188]Mä toisaalta mietin et täyttyykö tuossa kuitenkaan eläinsuojelulliset kriterit koska eläimen perustarpeet tyydytetään. (eli saa ruokaa, on paikka tarpeille ja kuitenkin liikuntaa on edes vähän). Siksi epäilen että nuilla perusteilla ei vielä saa syytettä. Eri asia on sitten jos kissaa muutoin pahoinpidellään, mut en usko että kytkettynä pitäminen on kriteri eläinsuojelullisille toimenpiteille... NIIN JA KYLLÄ SE ON VÄÄRIN, en mä sitä sano![/QUOTE]

No itseasiassa mun mielestä eläinsuojelulaki määrittää mm. kuinka lyhyessa hihnassa koiraa voi pitää ulkona, kopin koko ja mun mielestä myös jyrsijöiden häkinkoon. Ihan varmasti tuollainen kytkeminen täyttää eläinsuojelurikoksen määreet.

täyttyy. nimim. eläinsuojelussa toiminut

no sitten! Seki varmaan riippuu eläinlääkäristä, nimittäin tääl meilläpäin eräs isäntä ei saanu syytettä vaik hevoset oli harjaamatta ja muuten omissa oloissaan koko kesän ulkona, koska niillä oli riittävästi ruokaa, juomaa ja suoja. Eli paikkaan tehtiin tarkastus, mutta ei aihetta eläinsuojelullisille toimenpiteille koska eläinten perustarpeet oli tyydytetty (paitsi kyl puhtaus ja muutenki terveydestä huolehtiminen oli laiminlyöty). Liekkö pienen paikkakunnan eläinlääkäri pelänny palliensa puolesta..

[QUOTE="Rouva";22110218]No itseasiassa mun mielestä eläinsuojelulaki määrittää mm. kuinka lyhyessa hihnassa koiraa voi pitää ulkona, kopin koko ja mun mielestä myös jyrsijöiden häkinkoon. Ihan varmasti tuollainen kytkeminen täyttää eläinsuojelurikoksen määreet.[/QUOTE]

Todelal hyvä jos täyttää!!!

[QUOTE="Kaisa";22110227]no sitten! Seki varmaan riippuu eläinlääkäristä, nimittäin tääl meilläpäin eräs isäntä ei saanu syytettä vaik hevoset oli harjaamatta ja muuten omissa oloissaan koko kesän ulkona, koska niillä oli riittävästi ruokaa, juomaa ja suoja. Eli paikkaan tehtiin tarkastus, mutta ei aihetta eläinsuojelullisille toimenpiteille koska eläinten perustarpeet oli tyydytetty (paitsi kyl puhtaus ja muutenki terveydestä huolehtiminen oli laiminlyöty). Liekkö pienen paikkakunnan eläinlääkäri pelänny palliensa puolesta..[/QUOTE]

eläinsuojelurikos ja lakisyytteen saaminen on eri asia kuin eläinsuojelulain "lievempi" rikkomus. eli tuo rikkomus tässä tapauksessa ihan satavarmasti täyttyy, ja eläin otetaan omistajalta pois, jos hän ei neuvoista ja huomautuksesta huolimatta paranna eläimen oloja.

[QUOTE="vieras";22110213]Höpö höpö, ei taatusti ole sallittua pitää kissaan narussa päivät pitkät ja päästää sitä kerran päivässä syömään. VETTÄKÄÄN ei ole kissalle tarjolla! Ja omistaja jättää ruoatta jos kissa "on villi". Ehdottomasti ilmoitus!!![/QUOTE]

En mä sitä sanonutkaan et se ois sallittua tai oikein, eikä varsinkaan se ettei ole vettä tarjolla. Mut sit taas se et mikä on totta (siis jättääkö oikeasti ruuatta vai vain uhkaako) ja miten todistaa että kissa ei saa ruokaa? Sen eläinlääkäri kyl näkee et kissa on kytkettynä kun yllätys visitille menee.. mut se et sit taas on sana sanaa vastaan muissa seikoissa (siis riippuen siitä et onko kissa nälkiintynyt).
Elkää ymmärtäkö mua väärin en halua puolustella enkä puolustele kyseistä käytöstä mitenkään, sanon vain sen ettei se ola aina päivänselvää että eläimen omistaja todetaan syylliseksi vaik kuin faktat ois tiedossa!

[QUOTE="Kaisa";22110260]En mä sitä sanonutkaan et se ois sallittua tai oikein, eikä varsinkaan se ettei ole vettä tarjolla. Mut sit taas se et mikä on totta (siis jättääkö oikeasti ruuatta vai vain uhkaako) ja miten todistaa että kissa ei saa ruokaa? Sen eläinlääkäri kyl näkee et kissa on kytkettynä kun yllätys visitille menee.. mut se et sit taas on sana sanaa vastaan muissa seikoissa (siis riippuen siitä et onko kissa nälkiintynyt).
Elkää ymmärtäkö mua väärin en halua puolustella enkä puolustele kyseistä käytöstä mitenkään, sanon vain sen ettei se ola aina päivänselvää että eläimen omistaja todetaan syylliseksi vaik kuin faktat ois tiedossa![/QUOTE]

ei sinne eläinlääkäri visiitille mene vaan paikkakunnan eläinsuojeluvalvoja, joka määrittää onko eläinlääkärille ja/tai rikossyytteelle tarvetta.

Pöyristyttävää! Ja kissalle nimenomaan EI SAA antaa kermaa/maitoa, koska kissoilla on useimmiten laktoosi-intoleranssi. Mutta se nyt oli pienintä tässä hirveydessä... Pentu parka.

[QUOTE="vieras";22110793]Ap:n vikahan tuo on juu.
Mitäs jos miettisit miten tuo rääkkääjä voi tehdä noin lemmikilleen.[/QUOTE]

en sanonut, että on ap:n vika. henk.koht. en vain olisi pystynyt kissaa rääkkääjän luokse jättämään.

TEE pikimmiten eläinsuojeluilmoitus. Kuulostipa surkealta. :( Kissaa ei tietenkään saa pitää noin hihnaan kytkettynä päivät pitkät! Voi raasua :( Ihan tosi, tee pikimmiten jotakin, koska tuo ei tosiaankaan ole asiallista eläimenpitoa. Kissalla pitää mm. aina olla raikasta vettä saatavilla ja ruokaakin todella paljon useammin kuin illalla hetken vaan.

Tietääkö kukaan mitä sanotaan häkki koiran pitämisestä? Häkin koko kyllä määritetään ja se täyttyy. Koira kuiten äärimmäisen arka, häkki täynnä paskaa, kusee omiin sisä tiloihin ja vesi vaihdetaan helteilläkin vain kerran jos on juonut. Koira on ulkoillut tänä vuonna kaksi kertaa ja toivon että nyt syksyllä pääsisi vähän useammin (metsästyskausi). Joku varmaan ihmettelee etteikö mulla ole parempaa tekemistä kuin kytätä häkkikoiraa, niin tapaus sattuu olemaan kaverini ja olen suoraan kysynyt kuin usein käyttää yms. Löysin jopa koiralle omasta mielestäni paremman kodin, mutta isäntä ei millään halua luopua koirasta, jota itse selkeästi pelkää...

[QUOTE="eräs";22112454]Onko ap tehnyt ilmoituksen? Mutta saako näin sunnuntaisin tehtyä ilmoituksen? Sydämmeni pohjasta toivon, että tästä ihmisestä tehdään ilmoitus.[/QUOTE]

saa tehtyä ilmoituksen sunnuntaisinkin. eläinsuojeluvalvojat tekevät hommia päivätyönsä ohessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Häkkikoira;22111026:
Tietääkö kukaan mitä sanotaan häkki koiran pitämisestä? Häkin koko kyllä määritetään ja se täyttyy. Koira kuiten äärimmäisen arka, häkki täynnä paskaa, kusee omiin sisä tiloihin ja vesi vaihdetaan helteilläkin vain kerran jos on juonut. Koira on ulkoillut tänä vuonna kaksi kertaa ja toivon että nyt syksyllä pääsisi vähän useammin (metsästyskausi). Joku varmaan ihmettelee etteikö mulla ole parempaa tekemistä kuin kytätä häkkikoiraa, niin tapaus sattuu olemaan kaverini ja olen suoraan kysynyt kuin usein käyttää yms. Löysin jopa koiralle omasta mielestäni paremman kodin, mutta isäntä ei millään halua luopua koirasta, jota itse selkeästi pelkää...

Muistaakseni on myös määritelty, että koiran pitää päästä kerran päivässä lenkille tai muutenkin vain liikkumaan kuin vain häkissä. Ja kylhän tuo häkki ois hyvä olla siistikin... Mä ehkä ainakin kysäsisin eläinsuojeluvalvojalta miten nää asiat menee ja sen tiedon pohjalta toimisin sitten.

Tuli vaan mieleen, että ilmoitetaanko siitä eläinsuojeluvalvojan tarkastuksesta etukäteen. Nimittäin jos niin tehdään, niin toihan voisi jättää sen kissansa kytkemättä ja ottaisi narunkin pois vessasta. Väittäisi eläinsuojeluvalvojalle, että ilmoituksen tehnyt kaveri on tehnyt sen ilmoituksen ihan vaan ilkeyttään.
Jos kissa näyttäisi hyvin ruokitulta ja vaikuttaisi olevan kunnossa, niin eihän se valvoja voisi tehdä mitään?

"Häkkikoira": noita kohtaloita taitaa olla suomenmaa pullollaan. Varsinkin vanhemman polven metsästäjät pitävät noita koiria häkeissä, kerran päivässä heitetään ruokaa ja vettä ja vain metsästyskauden aikaan pääsevät pois häkistä... :( Varsinkin maaseudulla on näitä paljon. Ikävä kyllä.

Kaitpa tuostakin vois ilmoituksen tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja ärrrrrh;22109950:
Mitä minun pitäisi tehdä vai teenkö mitään?
Kaverini hommasi kissan kesällä ja oli siihen aivan rakastunut. Koskaan aiemmin en tiennyt hänen pitävän kissoista... Aina kun olen heillä kylässä niin kissa on lyhyessä remmissä (noin metri) kiinni vessan pesualtaan putkessa. Kissa yltää juuri ja juuri käydä hiekkalaatikolla tarpeilla. Ruokakuppi on keittiössä ja samoin juomakuppi. Päästää kissan aina illalla pariksi tunniksi irti ja antaa sen syödä ja juoda. Mutta yöksi taas kiinni vessaan. Tätä kaverini perustelee sillä, että kissa on niin villi. Repii verhoja alas, käy kiinni emäntäänsä, kynsii kaikkia vieraita ja on todella agresiivinen... Hmm. NO johtuiskohan siitä että pitää liikuntaa tarvitsvaa kissaa kiinni siellä vessassa? Olen huomauttanut asiasta mutta ei toimi... Kaverini vain nauraa, etten tiedä kissoista mitään jne.
Kaiken tämän lisäksi kissalla on AINA kermaa juomakipossa? EI koskaan VETTÄ. Koska "kerma on kissojen juotavaa, ei vesi".
Mulla kauhistuttaa. Mitäpä pitäis tehdä asialle? Selvää eläinrääkkäystä.
Kerran olen nähnyt kissan olevan irti asunnossa, ja hyökkäsi päälleni kun tulin ovesta sisään. Samantien emäntä passitti kissan remmin nokkaan vessaan. Ja uhosi että olet siellä nyt ilman purtavaa koska käyttäydyit noin jne. HUOH.

Ja niinku mitä itse teet? Katselet ja kuuntelet hymyillen, että pääset juoruamaan tänne tai muualle. Eikö sulla ääliöllä ole järkeä sanoa "ystävällesi" asiasta?
Yhtä tyhmä paskiainen itse olet!!!!!

[QUOTE="vieras";22110427]Pöyristyttävää! Ja kissalle nimenomaan EI SAA antaa kermaa/maitoa, koska kissoilla on useimmiten laktoosi-intoleranssi. Mutta se nyt oli pienintä tässä hirveydessä... Pentu parka.[/QUOTE]

Onkohan noin nyt oikeati? Meillä on kissa 13v aina juonut maitoa, piimää joskus kermaa, siitä ei kyllä niin perusta. Terve reipas katti. Pyöräytellyt useat terveet pennutkin.
Koiramme myös juo maitoa ja piimää. Terve on ollut aina!

miten ihmiset muuttuu noin kädettömiksi jos näkee tollasta tapahtuvan ja kerrankin on mahdollisuus auttaa heikompaa. Jos itse oot tollanen luuseri että annat tollasta tapahtua sinä aikana ku oot paikalla niin tee edes se eläinsuojeluilmoitus. Mä voin kertoa että olin kerran tuttavillani maaseudulla jotka pitivät kissanpentuja pahvilaatikossa ulkona 20asteen pakkasella ja niistä kaksi oli jo jäätynyt elävältä. Mua ei siinä vaiheessa paljon kiinnostanut mitkään välit tuttavaperheeseen vaan sanoin että vie nyt pennut emoineen mukanani ja jos niillä on jotain vastaansanomista niin voin soittaa poliisit paikalle katsomaan rikotaanko täällä eläinsuojelu lakia. Mä en aijo katsella tumput suorina kenenkään kärsimystä. kaveristasi olisi varmaan mukava olla köytettynä jonkun vessanpönttöön.

[QUOTE="Vieras";22112802]Onkohan noin nyt oikeati? Meillä on kissa 13v aina juonut maitoa, piimää joskus kermaa, siitä ei kyllä niin perusta. Terve reipas katti. Pyöräytellyt useat terveet pennutkin.
Koiramme myös juo maitoa ja piimää. Terve on ollut aina![/QUOTE]

hyvä, että sun kissalla ei ole laktoosi-intoleranssia. suurimmalla osalla kissoista nimittäin on. ja mitä sitten vaikka koirasi juo maitoa ja piimää? koira ei ole kissa. niiden fysiologia ja ruuansulatuselimistö ovat täysin erilaiset. koira on sekasyöjä ja kissa lihansyöjä, esimerkiksi. voi luoja miten typeriä ihmiset on...

[QUOTE="niinu";22112815]miten ihmiset muuttuu noin kädettömiksi jos näkee tollasta tapahtuvan ja kerrankin on mahdollisuus auttaa heikompaa. Jos itse oot tollanen luuseri että annat tollasta tapahtua sinä aikana ku oot paikalla niin tee edes se eläinsuojeluilmoitus. Mä voin kertoa että olin kerran tuttavillani maaseudulla jotka pitivät kissanpentuja pahvilaatikossa ulkona 20asteen pakkasella ja niistä kaksi oli jo jäätynyt elävältä. Mua ei siinä vaiheessa paljon kiinnostanut mitkään välit tuttavaperheeseen vaan sanoin että vie nyt pennut emoineen mukanani ja jos niillä on jotain vastaansanomista niin voin soittaa poliisit paikalle katsomaan rikotaanko täällä eläinsuojelu lakia. Mä en aijo katsella tumput suorina kenenkään kärsimystä. kaveristasi olisi varmaan mukava olla köytettynä jonkun vessanpönttöön.[/QUOTE]

Samaa minäkin ihmettelen.
Meillä ääliöt naapurit pitivät kissaansa niin, ettei sitä päästetty sisälle ollenkaan. Ei edes kovilla pakkasilla, autotallissa sillä oli joku peti, mutta se tallikin oli lämmittämätön. Kun tuli talvi ja kylmät ilmat, niin kissa yritti sitten päästä hädissään naapureitten koteihin.
Sanoin niille suoraan, että vien sen kissan eläinsuojeluyhdistykseen mikäli tuo tyyli jatkuu. Jatkui ja tein sitten niin.

niin minäkin. miten ap voi elää sen tiedon kanssa, että kissaa pidetään tuollaisissa oloissa...

ette te voi noin vain kenenkään kissaa siepata! itse olin vuosia sitten tilanteessa jossa sanoin kaltoin kohdellun kissan omistajalle tekeväni siitä ilmoituksen jos se ei luovu siitä kissasta. sain aikamoiset uhkaukset perääni.

olen kyllä kerran onnistunutkin saamaan omistajan jolla ei ollut aikaa kissan hoitoon, luovuttamaan elukan uuteen kotiin, muuten siis hoisi sitä hyvin ja oli aina hoitajan hommannut, mutta tuli itsekin siihen lopputulokseen että on liikaa poissa.

[QUOTE="vieras";22112757]Tuli vaan mieleen, että ilmoitetaanko siitä eläinsuojeluvalvojan tarkastuksesta etukäteen. Nimittäin jos niin tehdään, niin toihan voisi jättää sen kissansa kytkemättä ja ottaisi narunkin pois vessasta. Väittäisi eläinsuojeluvalvojalle, että ilmoituksen tehnyt kaveri on tehnyt sen ilmoituksen ihan vaan ilkeyttään.
Jos kissa näyttäisi hyvin ruokitulta ja vaikuttaisi olevan kunnossa, niin eihän se valvoja voisi tehdä mitään?[/QUOTE]

Mun vanhat naapurit teki aikoinaan aiheettoman eläinsuojeluilmoituksen meillä majailevasta koirasta. Tultiin kotiin ja naapuri tuli soittamaan ovikelloa. Kertoi että meille on soitettu poliisit. Hetken päästä ovikello soi uudelleen ja oven takana oli kaksi poliisia, sekä eläinsuojeluviranomainen.

Eli ainakin meidän tapauksessa ei oltais edes tiedetty poliisien olevan tulossa ellei naapuri olisi käynyt siitä ilmoittamassa. Tosin mä luulin että naapuri oli erehtynyt henkilöstä, eli ihan yhtä järkytyksenä se poliisien tulo tuli kuitenkin.

Yhteistyössä