kaveri kävi eilen iltakahvilla ja järkyttyi, kun "ylilääkitsemme lasta turhaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25481606]eräs lääkäri sanoin että kyllä äiti tietää milloin lapsi tarvitsee lääkettä, kun kysyin että vonko antaa silloin ja silloin jos olen jo antanut niin ja niin paljon.

kuulema näissä asioissa pitää luottaa äidinvaistoon eikä naapurin tätiin[/QUOTE]

Äidinvaistoon luottaminen ei tee autuaaksi ja estä yliannostusta. Enkä muuten sano, että alkuperäinen niin teki... kunhan nyt vain huomautin tämän neuvon olevan nurinkurinen.

[QUOTE="vieras";25481606]eräs lääkäri sanoin että kyllä äiti tietää milloin lapsi tarvitsee lääkettä, kun kysyin että vonko antaa silloin ja silloin jos olen jo antanut niin ja niin paljon.

kuulema näissä asioissa pitää luottaa äidinvaistoon eikä naapurin tätiin[/QUOTE]

se astmahan on siitä mukava sairaus, ettei siinä todellakaan ole yhtä oikeaa annostusohjetta. Vaan se todellakin tulee kokemuksen myötä, kuinka paljon oma lapseni tarvitsee lääkettä ja koska tarvii aloittaa. Kun oppii miten paha se oman lapsen astma on, niin pitää nimenomaan luottaa siihen äidinvaistoon ja kokemukseen eikä kuunnella muiden kokemuksia, miten paljon astmalapselle sitä lääkettä antaa.

saimme yksityiseltä lastenlääkäriltä ohjeet, että flixotidea flunssan yhteydessä + tarvittaessa kesäisin (epäillään heinänuhaa) suihkaus aamulla & illalla, ventolinea taas voi kuulma antaa viisikin kertaa pitkin päivää "tarpeen vaatiessa"

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25481642:
saimme yksityiseltä lastenlääkäriltä ohjeet, että flixotidea flunssan yhteydessä + tarvittaessa kesäisin (epäillään heinänuhaa) suihkaus aamulla & illalla, ventolinea taas voi kuulma antaa viisikin kertaa pitkin päivää "tarpeen vaatiessa"

Juuh. Hei, toivottavasti pieni paranee pian. Eikä tule sairaalareissuja tällä kertaa. Ja voimia sinulle. Tiedän miten rankkaa tuo on henkisesti.

[QUOTE="kkkk";25481629]Äidinvaistoon luottaminen ei tee autuaaksi ja estä yliannostusta. Enkä muuten sano, että alkuperäinen niin teki... kunhan nyt vain huomautin tämän neuvon olevan nurinkurinen.[/QUOTE]

meillä kun tulee flunssa saa 4v flixotidea 2suihkausta aamuin illoin, plus lisäksi ventolinea kaksi suihkausta päivän aikaan tasan niin usein kun tarvii ( yleensä 2-3 tunnin välein) ja tarvittaessa päivälläkin flixotidea. jos itkeskelee yöllä annan illalla vielä jonkin särkylääkkeen ja yöllä myös jos heräilee niin saa jonpaa kumpaa hengityslääkettä ja kenties tarpeen mukaan vielä sä´rkylääkkeen.

LASTENLÄÄKÄRIN OHJEEN MUKAAN

Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti;25481635:
se astmahan on siitä mukava sairaus, ettei siinä todellakaan ole yhtä oikeaa annostusohjetta. Vaan se todellakin tulee kokemuksen myötä, kuinka paljon oma lapseni tarvitsee lääkettä ja koska tarvii aloittaa. Kun oppii miten paha se oman lapsen astma on, niin pitää nimenomaan luottaa siihen äidinvaistoon ja kokemukseen eikä kuunnella muiden kokemuksia, miten paljon astmalapselle sitä lääkettä antaa.

näimpä ja nyt voin sanoa kahden vuoden kokemuksella että nyt alan olla siinä osaamisessa että uskallan oikeasti läääkitä enkä pelkää antaa lääkettä silloin kun tunnen sen olevan tarpeeseen.

Tästä varmaan voi olla montaakin mieltä, mutta kyllä minä välillä lääkitsen lapsia "turhaan". Jos on kovassa räkätaudissa, ja edellinenkin yö mennyt penkin alle, annan kipulääkkeen yötä vasten. Ja meidän lapsilla ei ole juurikaan kuumetta ollut yleensä. Silti lastakin voi sattua, olla kurkku/pää kipeä, lihakset kipeät jne. Ei vaan osaa sitä sanoa.

Minusta ei voi olla kovin kauheaa, jos pari kertaa vuodessa antaa Panadolin vaikkei kuumetta ole...eri asia tietysti jos lääkkeitä käytetään reilusti liikaa ohjeisiin nähden, tai joka itkuun terveenäkin. Tästä ei kai nyt ap:n kohdalla ollut kuitenkaan kyse. Astmalääkkeisiin en ota kantaa, kun en ole niihin perehtynyt.

[QUOTE="vieras";25481657]meillä kun tulee flunssa saa 4v flixotidea 2suihkausta aamuin illoin, plus lisäksi ventolinea kaksi suihkausta päivän aikaan tasan niin usein kun tarvii ( yleensä 2-3 tunnin välein) ja tarvittaessa päivälläkin flixotidea. jos itkeskelee yöllä annan illalla vielä jonkin särkylääkkeen ja yöllä myös jos heräilee niin saa jonpaa kumpaa hengityslääkettä ja kenties tarpeen mukaan vielä sä´rkylääkkeen.

LASTENLÄÄKÄRIN OHJEEN MUKAAN[/QUOTE]

Miksi huudat? Osoitin vain, ettei se äidinvaisto välttämättä ole kuitenkaan hoito-ohjeena autaus. Vaan nimenomaa jokin viite pohjalla hoidossa (max. määrä, tarvittaessa lisää, hoito-ohjeet) on välttämätön ylilyöntien välttämiseksi, vaikka niitä harvoin sattuisikaan. Minä en kieltänyt sitä, etteikö äiti tuntisi tai tietäisi ja pystyisi arviomaan lääkkeen tarvetta. Etenkin kun lapsen sairauden kanssa elää. Silti, pelkkään vaistoon luottaminen neuvona on vähän höpsö ja epälooginen.

mulla itsellä astma ja tiedän, et moni luulee et otan turhaan lääkkeitä, mut se on fakta et astmaatikon pitää aloittaa lääkityksen tuplaus siinä vaiheessa kun ekat oireet tulevat.

mut sä annat jotenkin oudosti noit lääkkeitä lapselles... ventoline on kohtaus lääke ja fliksotide se hoitava eli annatko sä ne nyt oikein??? ja sen pronaxenin olisin antanut vasta kun lapsi sanoo, et korvaa särkee.

[QUOTE="Noh";25481633]Tässähän ei nyt ollutkaan kyse antibiooteista.[/QUOTE]

Eli sun mielestä virukset tulee vastustuskykyiseksi ainoastaan antibiooteille? Tai että ihmiskeho ei saa toleranssia lääkkeisiin ja siten joutuu käyttämään vahvempia?

Itse migreeniä sairastaneena ja edelleen sairastavana saan vetää tonnin panadoleja kuin karkkia, ei sekään mitään mukavaa ole ja maksa kiittää.

Miksi huudat? Osoitin vain, ettei se äidinvaisto välttämättä ole kuitenkaan hoito-ohjeena autaus. Vaan nimenomaa jokin viite pohjalla hoidossa (max. määrä, tarvittaessa lisää, hoito-ohjeet) on välttämätön ylilyöntien välttämiseksi, vaikka niitä harvoin sattuisikaan. Minä en kieltänyt sitä, etteikö äiti tuntisi tai tietäisi ja pystyisi arviomaan lääkkeen tarvetta. Etenkin kun lapsen sairauden kanssa elää. Silti, pelkkään vaistoon luottaminen neuvona on vähän höpsö ja epälooginen.

kuka huutaa? en minä ainakaan. käytin vain suuraaakkosia. ei vaistoon luottaminen ole yhtään höpsöä, jos on oppinut että tämän vaiheen jälkeen lapsen sairaus vaatii jo osastoreissun niin kyllä minä annan ennemmin vaistonsanomana enemmän lääkettä että pahimmalta vältytään.

Eli sun mielestä virukset tulee vastustuskykyiseksi ainoastaan antibiooteille? Tai että ihmiskeho ei saa toleranssia lääkkeisiin ja siten joutuu käyttämään vahvempia?

Itse migreeniä sairastaneena ja edelleen sairastavana saan vetää tonnin panadoleja kuin karkkia, ei sekään mitään mukavaa ole ja maksa kiittää.

Silloin ei ole kyse viruksen toleranssista joka kasvaa, vaan kehon toleranssista. Virukset ja bakteerit tulevat toki vastustuskykyisemmiksi esimerkiksi antibakteerisille aineille, rokotuksille, antibiooteille... mutta astmalääkkeet ja särkylääkkeet eivät siihen kuulu. Joten kyllä me vain väitämme. Ne vaikuttavat kehon mekanismeihin, eivät viruksen.

[QUOTE="mie";25481683]mulla itsellä astma ja tiedän, et moni luulee et otan turhaan lääkkeitä, mut se on fakta et astmaatikon pitää aloittaa lääkityksen tuplaus siinä vaiheessa kun ekat oireet tulevat.

mut sä annat jotenkin oudosti noit lääkkeitä lapselles... ventoline on kohtaus lääke ja fliksotide se hoitava eli annatko sä ne nyt oikein??? ja sen pronaxenin olisin antanut vasta kun lapsi sanoo, et korvaa särkee.[/QUOTE]

juurikin näin!

flixotide on aina hoitava eli joka päivä annettava ja ventoline on avaava eli hengenahdistukseen ..ei kannatais vakavassa asiassa neuvoo jos ei ole perillä näistä perus asioista

[QUOTE="vieras";25481695]kuka huutaa? en minä ainakaan. käytin vain suuraaakkosia. ei vaistoon luottaminen ole yhtään höpsöä, jos on oppinut että tämän vaiheen jälkeen lapsen sairaus vaatii jo osastoreissun niin kyllä minä annan ennemmin vaistonsanomana enemmän lääkettä että pahimmalta vältytään.[/QUOTE]

Sitä kutsutaan huutamiseksi nettikielessä. Siksi vain huomautin sen olevan vähän epäkohteliasta. Enkä väitä sinua vastaan, huomautin lääkärin lauseen epäloogisuudesta yksinään. Nyt kannattaa lukea mitä viestissäni kirjoitin. Ei muuta, eikä ylireagointia. En tästä aiheesta sano enempää. :)

hitto kun saa olla korvat höröllä, että onko tuo nyt vain normiyskää vai
ei :headwall: kovasti köhii, mutta ainkaan vielä eivät keuhkot vihellä. reppana pyytelee lisää lääketta, mutta annoin 10 min sitten joten jos nyt pidetään taukoa...
taidan työntää kohta suihkuun ottamaan höyryhengitystä & katsotaan siitä sitten, miten tilanne kehittyy. mielellään ei päivystykseen, koska siellä vain tungetaan lisää ventolinea .. vaikka mentävähän se on, jos tilanne taas pahenee :(

Et sinä mielestäni ole lastasi ylilääkinnyt. Lapsen mahdollisen kivun arvioiminen kun on aika hankalaa ja varsinkin silloin jos lapsi ei osaa siitä itse kertoa.
Meillä myös infektioastmaa sairastava lapsi. Olemme joutuneet hänen kanssaan useaan otteeseen lastenosastolle hoitoon kun lääkitseminen kotona ei ole enää auttanut. Lasten astmaan ja allergioihin perehtyneen lääkärin ohjeistuksen mukaan lääkitys nostetaan todella herkästi tappiin jos alkaa flunssaa oireilla. Ainakin meidän tytöllä yskän alkaessa alkaa häntä myös tosi helposti ahdistamaan.
Toivottavasti pienokaisenne paranee ja vältytte sairaalareissulta.

Ei toleranssi kasva kuin tietyille lääkkeille. Esim. Panadolille ei kehtity toleranssia.

Flixotide on hoitava tosiaan, ei edes vaikuta heti.. Ventoline annetaan kohtauksiin.
Ei noita huvikseen kannata antaa koska vaikuttavat kasvuun. Näin meitä ohjeistettiin kun tytöllä diagnosoitiin astma. Mitä enemmän ilman lääkkeitä sitä parempi, tyttö onneksi on parantunut nykyään astmasta :)

mä menkisin sinne lääkäriin kuiteskin vaik se sun mielestä turhaa on, ei mulle ainakaan ole annettu samaa lääkettä sairaalassa kuin mitä kotona otan, koska sehän tiedetään ettei se auta.

mie alan jo epäillä, että täällä kämpässä on hometta vaikka mies muistuttaakin, ettei kerrostaloissa voi olla. haluaisin vain jonkin syyn tälle.. jonkin muun kuin paskat geenit, mies kun on astmaatikko & ja miulla on atopia . saa nähdä, tuleeko seuraavallekkin sama juttu :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25481741:
hitto kun saa olla korvat höröllä, että onko tuo nyt vain normiyskää vai
ei :headwall: kovasti köhii, mutta ainkaan vielä eivät keuhkot vihellä. reppana pyytelee lisää lääketta, mutta annoin 10 min sitten joten jos nyt pidetään taukoa...
taidan työntää kohta suihkuun ottamaan höyryhengitystä & katsotaan siitä sitten, miten tilanne kehittyy. mielellään ei päivystykseen, koska siellä vain tungetaan lisää ventolinea .. vaikka mentävähän se on, jos tilanne taas pahenee :(

No toivotaan, ettei siihen asti mene. Suihku on todella hyvä avaamaan hengitystä, siellä se meidän astmaatikko viettää aikaansa, kun hänellä menee joka flunssa kurkunpäähän. Vieläkin, vaikka on jo kakkosella. Flunssat myös kestävät tuplasti kauemmin kuin kenellekään mulla. Kamalinta kai tuossa on juuri se tunne, ettei pystyisi auttamaan mitenkään, nopeuttamaan paranemista ja seisoo välillä vähän vääjämättömästi sen sairaalareissun edessä. Voimia vielä kerran sulle ja lapselle.

Yhteistyössä