Kaveri, joka vähättelee muiden kiireitä/tunteita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on kaveri, joka asettaa aina omat menonsa/tarpeensa/tunteensa etusijalle ja ylimmäksi. Tällä tarkoitan nyt sitä, että kaveri tuntuu kuvittelevan, että kukaan muu kuin hän ei voi olla kiireinen/väsynyt/jotain muuta. Hän vähättelee muiden tunteita ja tarpeita, ja käyttäytyy myös ikään kuin kenelläkään muulla kuin hänellä ei olisi edes oikeutta olla nimenomaan kiireinen/väsynyt tai jotain muuta.

Tällä kaverilla on itsellään kolme lasta, ja hän on yksinhuoltaja. Hän valittaa kiireitään ja väsymystään, mutta mikäli joku muu (etenkin, jos lapsia on vähemmän kuin hänellä) erehtyy toteamaan, että kyllähän tässä kiireinen päivä takana onkin, ja että nukkumaan voisi jo lähteä, päivittelee tämä ensiksi mainittu mamma suureen ääneen, miten tuo toinen osapuoli muka nyt niin väsynyt on ja mistä tällä muka kiireitä piisaisi.

Mamma numero yksi ei aina ehdi vastaamaan puhelimeen, mikä on täysin ymmärrettävää, koska kukapa nyt aina ehtisi. Kuitenkin hän närkästyy mitä suurimmin, mikäli hänen puheluihinsa ei tasan sillä sekunnilla vastaa, kun hän soittamaan sattuu. Sitä hän ei suinkaan voi ymmärtää, että muillakin vanhemmilla (ja jos nyt rinnastetaan, niin yh-äideillä) on omat kiireensä lapsen/lasten ja kodin suhteen - tai että muutkin mammat hänen laillaan kaipaavat välillä ihan vain sellaista vapaata hetkeä, esimerkiksi kirjan tai telkkarin tai lenkin tai jonkun muun vastaavan parissa - sellaista hetkeä, jolloin ei vähempää voisi puhelimeen vastaaminen kiinnostaa.

En minä sitä sano, etteikö kolmen lapsen kanssa aikamoinen tekeminen varmasti olisikin - aivan varmasti on! Kun lapsia on enemmän, niin puuhaakin on sitä myöten enemmän. Mikä tässä nyt kuitenkin on se pointti, on se, että kenenkään kiireitä tai tunteita ei pitäisi vähätellä tuolla tavoin, kuin hän tekee.

Tekisi mieleni sanoa asiasta jotakin, mutta tyyppi sattuu olemaan sellainen, jolle ei voi sanoa yhtään mitään edes hyvin, hyvin kauniisti ilman, että tämä loukkaantuu verisesti ja leikkii marttyyria seuraavat puoli vuotta.

Minun veljen vaimo on juuri tuollanen. Vähättelee ihan joka asiassa toisia, myös veljeänikin. Tuossa perheessä vain äidillä on oikeus pitää vapaata perheestä, koska ei miehet sitä tarvi yms. Mies välillä vuodattaa kuinka välillä käy hermoille ja kyllä minunkin hermoille käy. Ihan mistä asiasta tahansa puhutaan, niin on nainen vähättelemässä muita ja omia juttuja nostamassa pallille.

Kuulostaa ihan yhdeltä mun tutulta. Kaikki hänen juttunsa ovet tärkeämpiä kuin muiden. Lisäksi hän on aina kokenut kaiken minkä minäkin, mutta aina sata kertaa pahempana. Kerran mua alkoi ottaa niin paljon päähän, että isänpäivän alla möläytin hänelle, että on se kurja kun isäni on kuollut, enkä pääse muistamaan. Kaveri katsoi hölmistyneenä. Lisäsin viel, että sun isäsihän elää, et siis ole joutunut isäsi kuolemaa kokemaan. Eipä hällä mitään sanomista ollut. No, yhteydenpito häneen on nykyään minimaalista.

[QUOTE="vieras";25129736]Minulla on kaveri, joka asettaa aina omat menonsa/tarpeensa/tunteensa etusijalle ja ylimmäksi. Tällä tarkoitan nyt sitä, että kaveri tuntuu kuvittelevan, että kukaan muu kuin hän ei voi olla kiireinen/väsynyt/jotain muuta. Hän vähättelee muiden tunteita ja tarpeita, ja käyttäytyy myös ikään kuin kenelläkään muulla kuin hänellä ei olisi edes oikeutta olla nimenomaan kiireinen/väsynyt tai jotain muuta.

Tällä kaverilla on itsellään kolme lasta, ja hän on yksinhuoltaja. Hän valittaa kiireitään ja väsymystään, mutta mikäli joku muu (etenkin, jos lapsia on vähemmän kuin hänellä) erehtyy toteamaan, että kyllähän tässä kiireinen päivä takana onkin, ja että nukkumaan voisi jo lähteä, päivittelee tämä ensiksi mainittu mamma suureen ääneen, miten tuo toinen osapuoli muka nyt niin väsynyt on ja mistä tällä muka kiireitä piisaisi.

Mamma numero yksi ei aina ehdi vastaamaan puhelimeen, mikä on täysin ymmärrettävää, koska kukapa nyt aina ehtisi. Kuitenkin hän närkästyy mitä suurimmin, mikäli hänen puheluihinsa ei tasan sillä sekunnilla vastaa, kun hän soittamaan sattuu. Sitä hän ei suinkaan voi ymmärtää, että muillakin vanhemmilla (ja jos nyt rinnastetaan, niin yh-äideillä) on omat kiireensä lapsen/lasten ja kodin suhteen - tai että muutkin mammat hänen laillaan kaipaavat välillä ihan vain sellaista vapaata hetkeä, esimerkiksi kirjan tai telkkarin tai lenkin tai jonkun muun vastaavan parissa - sellaista hetkeä, jolloin ei vähempää voisi puhelimeen vastaaminen kiinnostaa.

En minä sitä sano, etteikö kolmen lapsen kanssa aikamoinen tekeminen varmasti olisikin - aivan varmasti on! Kun lapsia on enemmän, niin puuhaakin on sitä myöten enemmän. Mikä tässä nyt kuitenkin on se pointti, on se, että kenenkään kiireitä tai tunteita ei pitäisi vähätellä tuolla tavoin, kuin hän tekee.

Tekisi mieleni sanoa asiasta jotakin, mutta tyyppi sattuu olemaan sellainen, jolle ei voi sanoa yhtään mitään edes hyvin, hyvin kauniisti ilman, että tämä loukkaantuu verisesti ja leikkii marttyyria seuraavat puoli vuotta.[/QUOTE]

Missäspäin tämä mamma asustaa? Kuulostaa tutulta :D

[QUOTE="vieras";25129946]Missäspäin tämä mamma asustaa? Kuulostaa tutulta :D[/QUOTE]

Tarkkaa paikkakuntaa en viitsi sanoa, mutta Pohjois-Pohjanmaalla kuitenkin... :D

[QUOTE="vieras";25129800]Ai mun kaikki kaverit ja tuttavat ovat tuollaisia. Koska minulla ei ole lapsia, ei minulle voi olla kiireitäkään.[/QUOTE]

Typerää. Kyllä minun mielestäni voi olla kiireitä ihan yhtä lailla (jopa enemmänkin) vaikka olisikin lapseton tai vaikkei olisi lasten kanssa tekemisissä millään tavalla. Kiireet vain ovat joiltakin osin eri asioiden parissa.

[QUOTE="aloittaja";25130129]Tarkkaa paikkakuntaa en viitsi sanoa, mutta Pohjois-Pohjanmaalla kuitenkin... :D[/QUOTE]

No sitten ei täsmää :) Taitaa olla melko yleistä tuommoinen käytös sitten..;)

Yhteistyössä