Kävelytuoli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammuska

Jäsen
25.07.2004
532
0
16
Missä vaiheessa lapsenne on saanut kävelytuolin?Meidän lapsi 2v ja aivan satunnaisesti ottaa jalkoja alleen,ei siis seiso eikä muutenkaan liikunnallisesti kovin kehittynyt.Vauvojen hyppykiikussa tykkää olla ja aina silloin tällöin varaa painoa jaloilleen,seisomateline on käytössä.Olen vain ajatellut että innostaisiko se lisää lapsen jalankäyttöön.

Minulla on maaliskuussa 2v täyttävä,pikkukeskosena syntynyt tyttö,joka ei vielä kävele,eikä nouse seisomaan tai istumaan,eikä konttaa.Hän kyllä asetettuna istuu tukevasti ja myös seisoo hetken tukea vasten jos hänet siihen laitetaan.Nyttemmin hän myös saattaa askeltaa kun käsistä pidetään tukevasti kiinni ja hiukan ohjataan. Viime syksynä hänelle hankittiin ns.kävelynopettelutuoli,jonka avulla hän oppi liikkumaan noin viikossa varsin hyvin. Mielestäni tuoli ei niinkään auta kävelyn oppimisessa,mutta auttaa lasta hahmottamaan kotia ja ympäristöä paremmin ja lapsi pääsee paremmin osallistumaan muun perheen elämään ja askareisiin,Tyttö viihtyi ennen varsin hyvin itsekseen,mutta tuolin tultua käyttöön,hän on tullut sosiaalisemmaksi ja kaipaa seuraa.Ja huomioi todella tarkasti kaikkea mitä ympärillä tapahtuu.

Hyötyä siitä on myös ssinä,että pystyasento vahvistuu ja tietysti myös jalkojen lihaksetkin vahvistuvat potkutellessa,ennen tuolin käyttöä hän ei pystynyt seisomaan ollenkaan edes tuettuna. Kyllä ainakin meillä siitä on ollut iloa.Suosittelen sen hankkimista,kummasti lapsen maailma avartuu ja liikkuminen alkaa kiinnostaa. =)

Kuulostaa kivalta!Meillä ei myöskään istuta ja sen takia epäilinkin sitä mutta nyt olen ruvennut miettimään että nimenomaan tuota kehon hallintaa.Oletteko ostaneet sen itse vai onko se sairaalan apuvälineitä?

Meillä kävi niin hyvä onni,että saimme pitkä-aikaiseen lainaan tuolin sukulaiselta.Meillä oleva kävelytuoli on sellainen ihan tavallinen,joita myydään lastentarvikeliikkeissä,koska tyttö on pienikokoinen,77cm ja reilut 9 kg(syntyessä oli hiumat 570gr ja 27cm). Voi olla,jos lapsesi on normaalikokoinen,sellainen tuoli voi olla hänelle liian matala,eikä siten kovin turvallinen. Mutta lastenlinnan sairaalalla on sellaisia isompiakin,joita voi saada lainaksi. Mutta en tiedä vaatiiko se sen että lapsi kävisi siellä kontrolleissa,meidän tyttöhän siis käy,lihashypotonian ja hahmotushäiriön vuoksi. En tiedä,mistäpäin olet,mutta aina kannattaa kysellä lähimmästä yliopistollisesta keskussairaalasta,josko voisi saada sellaisen lainaan,sillä luulen,että erikoistuolit ovat aika arvokkaita.

Yhteistyössä