Kävely EI OLE liikuntaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kuulukaan, mutta noloahan tuo on väittää tavallisen kävelyn olevan kroppaa kehittävää liikuntaa.

Hyväkuntoisella terveellä ja liikkuvalla ihmisellä kävely = turhaa. Tuota vastaan kitisee ne jotka inhoaa rääkätä itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa hanki elämä;28126602:
Mitä kitiset. Mun liikunnat ei sulle kuulu.

[QUOTE="vieras";28126633]Phoebsi, onko sanat äidinkieli ja isänmaa mielestäsi loukkaavia? Pitäisikö ne muuttaa sukupuolineutraaleiksi?[/QUOTE]

Mitä hittoa?

Eivät ole loukkaavia, kuten ei myöskään ole sana äitiyspakkaus. Mutta kävely on liikuntaa.

Otannan perusteella noin 92% vastanneista on niitä joille kävely on rankkaa ja riittävää, laiskottaa yms?
Katsokaa sitten 5-6-kymppisenä itseänne ja verratkaa sellaiseen joka kävi juoksemassa yms. rääkkämässä kroppaansa.

[QUOTE="Miira";28126695]Ap:n kannattaisi lähteä pihalle vähän kävelemään niin saisi raitista ilmaa eikä noin kovasti kiristäisi pinnaa.[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";28126731]Otannan perusteella noin 92% vastanneista on niitä joille kävely on rankkaa ja riittävää, laiskottaa yms?
Katsokaa sitten 5-6-kymppisenä itseänne ja verratkaa sellaiseen joka kävi juoksemassa yms. rääkkämässä kroppaansa.[/QUOTE]

Mä en kirjoittanut sanaakaa miten itse liikun. Lähinnä huvittaa ap:n tapa vetää kilarit asiasta joka ei edes hänelle kuulu.

En näe mitään järkeä siinä, että kaikki suoritettava liikunta on yhtä rääkkiä. Ei sellaisesta saa mitään nautintoa ja homma on pakkopullaa. Kannattaisi harrastaa lajeja jotka eivät tunnu rääkkäämiseltä niin on paljo mieluisampaa harrastaa liikuntaa eikä rääkkäämisen takia olla pinna kireällä ivaamassa muiden tapoja liikkua.

Kävelyäkin tarvitsee ihminen pysyäkseen terveenä, varsinkin jos tekee istumatyötä tai seisoo paikoillaan töissä. Muutama tunti hikiliikuntaa viikossa ei riitä, lisäksi pitäisi liikkua kevyesti päivittäin pidempään. Harva yltää siihen, ellei ole liikkuvassa työssä. Kovat syketasot harjoittelut eivät tee autuaaksi. Peruskunto ei nouse, jos liian kovilla tehoilla treenaa. Peruskunnon ylläpitämisen lisäksi kroppa tarvitsee kävelyä pysyäkseen kunnossa. Juuri se liikkumattomuus ja muutaman kerran autolla jumppaan/juoksemaan/hiihtämään viikossa, aiheuttaa näitä ongelmia asennoissa, lihaksissa ym.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Okei, otetaas toisenlainen kanta asiaan.

Aktiiviurheilija, joka treenaa viiisi ketaa viikossa. Lähtee lenkille, juosta hölköttää kymmenisen kilometriä ihan vaan ylläpitääkseen kuntoaan tai vaikka palautuakseen eilisen rankasta teeenistä. Juoksun jälkeen olo on oiva, ei väsytä eikä hengästytä. Suihkukin on tarpeeton koska ei tullut edes hiki.

Tai sitten sohvapotaatti, joka päättää kerrankin käydä kävelyllä. Hengästyy, hikoaa, jalkoihin sattuu. Lenkin jälkeen suihku ja sitten ei enää jaksakaan tehdä yhtään mitään. Seuraavana kahtena päivänä jalkoihin koskee.

Kumpikohan tuotti tulosta enemmän?

Onpas. Itse asiassa sun pitäisi käydä myös pitkiä kävelylenkkejä rankan liikunnan vastapainoksi. Se kasvattaa sun peruskuntoa. Otappa asioista selvää ennen ku alat siellä päteä :D

Sykettä tarpeeksi ylös, ja jos nyt taas aletaan puhuman ylipainoisista he saavat jos ovat sisukkaita pirulaisia, sykkeen korkealle kävelemällä ja pystyvät jopa pitämään sen siellä.. Paljon parempi vaihtoehto kuin se että lähtee juoksemaan ja ei pysty juokseen ku 30sekuntia..

Kyllä se minulle on liikuntaa ollut. Ei toki se kun kävelen normikävelyvauhtia rattaiden tai koiran kanssa, käyn kaupassa tai muuten liikun tätä arkiliikkumista.

Mutta esim se kun kävelin 5km/suunta työmatkat niin reippaasti kun pystyin. Siinä oli aina helpotus kun vaihtoi kävelyn juoksuun, liikkuminen keventyi heti.

Ja juu, en ole mikään urheilija ja uskon tietysti ettei tuolla kävelyllä ole mitään merkitystä hyväkuntoiselle ihmiselle. Minun kuntoani se silti kohotti.

Koko ikänsä paljon kävelevät pysyvät terveinä ja toimintakykyisinä pitkään.

Miksi pitää julkisin varoin korjata kaiken maailman itsensärääkkääjien itselleen aiheuttamia urheiluvammoja.

[QUOTE="vieras";28126953]Reipas kävely on parhainta rasvanpolttoa ja edistää peruskestävyyttä.[/QUOTE]

Talvella saa lapsista hyvää vastusta, kun iskee ne pulkkaan ja sanoo itselleen että hidastaa ei saa, vaan sama tahti kuin aina :D puuuuuuh.

No tottakai suhteessa enemmän läskillä. Vittu te ootte sekaisin. Nyt on kyse siitä onko kävely terveellä normaalikuntoisella LIIKUNTAA? Ei ole koska se ei määräänsä enempää kehitä kun tietty perustaso on saavutettu.

Okei, otetaas toisenlainen kanta asiaan.

Aktiiviurheilija, joka treenaa viiisi ketaa viikossa. Lähtee lenkille, juosta hölköttää kymmenisen kilometriä ihan vaan ylläpitääkseen kuntoaan tai vaikka palautuakseen eilisen rankasta teeenistä. Juoksun jälkeen olo on oiva, ei väsytä eikä hengästytä. Suihkukin on tarpeeton koska ei tullut edes hiki.

Tai sitten sohvapotaatti, joka päättää kerrankin käydä kävelyllä. Hengästyy, hikoaa, jalkoihin sattuu. Lenkin jälkeen suihku ja sitten ei enää jaksakaan tehdä yhtään mitään. Seuraavana kahtena päivänä jalkoihin koskee.

Kumpikohan tuotti tulosta enemmän?

Aloittajavieraan ehkä olisi syytä käydä kävelyllä että saisi herneen pois nokastaan... ja tulis muutenkin paremmalle tuulelle?

Hikipanta piukassa? Lihakset liian kipeät? Oksennusta treenipaidalla? Juoksukenkä kalvaa? Muuten sekaisin?

Ei kaikki, mutta usein. Tavallinen kävely yksistään on turhaa. Se on vain laiskureiden tekosyytä. Liikunta kehittävänä tarkoittaa puuskutusta, hikoilua, huohotusta jne. Se ei ole pelkkää nautintoa ja hiippailua kotipoluille napit korvilla.

[QUOTE="Miira";28126780]Mä en kirjoittanut sanaakaa miten itse liikun. Lähinnä huvittaa ap:n tapa vetää kilarit asiasta joka ei edes hänelle kuulu.

En näe mitään järkeä siinä, että kaikki suoritettava liikunta on yhtä rääkkiä. Ei sellaisesta saa mitään nautintoa ja homma on pakkopullaa. Kannattaisi harrastaa lajeja jotka eivät tunnu rääkkäämiseltä niin on paljo mieluisampaa harrastaa liikuntaa eikä rääkkäämisen takia olla pinna kireällä ivaamassa muiden tapoja liikkua.[/QUOTE]

Jaa, no minä olen aikoinaan reippailla kävelylenkeillä kohottanut kuntoani ja laihtunutkin n. 15 kg.

Omakohtaista kokemusta siitä miten liikunta toimii kunnon kohotuksessa ja painonpudotuksessa ei siis ole, mutta kävely ainakin toimii vallan hyvin :)

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Jaa jaa. Mä en harrasta yleensä muuta liikuntaa kuin kävelen 10km lenkkejä kesällä, keväällä ja syksyllä 2- 3 kertaa viikossa ja talvella ehkä joka toinen viikko + pyöräilen hyötyliikuntana kaikki alle 15km matkat, kun mulla ei oo autoa ja inhoan busseja. Kun mä sanon lähteväni lenkille niin menen juurikin kävelemään, kävelylenkille siis, pistän kuitenkin ihan lenkkarit jalkaan ja kävelen reippaasti. Tarvittaessa jaksan kuitenkin pyöräillä esim. 30km putkeen täysin nukkumattoman yön jälkeen ilman että se tuntuu pahemmin missään. Testaisin äsken. Mutta vissiin mulla on silti ihan rapakunto.

Mies käy salilla kolme kertaa viikossa ja alkaa tässä keväällä taas juosta (juossut maratooneja, puolimaratoneja ja 10km). Helmikuun alussa alkoi kävellä työmatkat tarkoituksena kerätä kuntoa juoksemista varten.

[QUOTE="Vieras";28126731]Otannan perusteella noin 92% vastanneista on niitä joille kävely on rankkaa ja riittävää, laiskottaa yms?
Katsokaa sitten 5-6-kymppisenä itseänne ja verratkaa sellaiseen joka kävi juoksemassa yms. rääkkämässä kroppaansa.[/QUOTE]

Tästä tuli mieleen, että paljon kaupunkioloissa juosseilla naisilla osteoporoosiriskin on todettu kasvavan. Juoksu tasaisella asfaltilla on rääkkiä nivelille.

Yhtä lailla jalkavaivojen lisääntyminen johtuu ergonomisista juoksukengistä, joten tarkkaan ottaen hyvä juoksija lähtee paljain jaloin poluttomalle metsälle. Sillä pysyy _koko_ keho kunnossa. Tai sitten suolle!

Sukulaiseni, entinen SM-tason juoksija, on nyt viisikymppisenä kaiken aikaa sairaslomalla nuorena vioittuneen akillesjänteensä vuoksi. Himojuoksija, joten ihan hyvä, että joutuu viisikymppisenä välillä miettimään elämänarvojaan.

Ai niin, isoäitini 81 vee, pirteä kuin mikä, on ollut ahkera kävelijä ikänsä. Loistavassa kunnossa ja yhä viuhuu kävelysauvat. Muut kaverit, ne himourheilijat, ovat dementoituneet tai jo haudassa. Sanoi työvuosinaan polkeen pyörällä töihin ja kävelleen n. kolme kertaa viikossa tunnin lenkin. Tiedä sitten mikä se hyvän kunnon salaisuus olikaan?

Yhteistyössä