Kävelemään oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Lapseni on nyt 13kk, eikä vielä kävele eikä seiso ilman tukea. Puita pitkin menee jo hurjaa vauhtia, mutta ei edes yritä päästää irti tuesta. Itseasiassa hän laskeutuu samantien polvilleen, jos joku yrittää häntä kävelyttää tai seisottaa. Käveleminen onnistuu siis ainoastaan taaperokärryn avulla ja sohvaa tms. vasten.

Miten voisin tukea lapseni kehitystä ja "opettaa" häntä seisomaan/kävelemään ilman tukea?

Onko olemassa jotain tutkimusta tms. missä olisi tutkittu lapsen kävelemäänoppimisen ja älykkyyden yhteyttä? Onko se automaattisesti niin, että sitä älykkäämpi lapsi, mitä aikaisemmin lähtee liikkeelle?

Missä vaiheessa pitäisi huolestua?

En ainakaan mitään tutkimusta tiedä. Mutta lohdutukseksi voin kertoa et jos ei puolitoista vuotis neuvolassa kävele asiaa aletaan seurata - ei silloinkaan vielä suoralta kädeltä tutkita.
Tuttavapiiriin kuulu yksi professori joka oppi kävelemään vasta 2 ja puoli vuotiaana. Joten kyllä häneltä ainakin lukupäätä on riittänyt :)

No ei ainakaan kannata huolestua vielä tossa vaiheessa! Keskimäärin lapsi lähtee kävelemään 1v3kk ikäisenä (josta hämmästyin itsekin, kun kuulin fysioterapeutilta). Anna lapsesi harjoitella ihan rauhassa - ennen kuin huomaatkaan, teillä on pieni elohiiri talossa ja äiti helisemässä :D .

Meidän esikoinen lähti kävelemään 1v3kk, keskimmäinen vajaat 1v ja kuopus 1v1kk. Esikoisella oli jopa parin kuukauden vaihe, että käveli vain käsistä kiinni pitäen ennenkuin lähti itse tepastelemaan. Keskimmäinen ei pahemmin edes harjoitellut vaan lähti äkkiä viipottamaan. Kuopus käveli "puita pitkin" kuukauden verran ja lähti sitten suoraan kävelemään - ensiaskeleista ei edes voinut puhua.

Ehei tartte huolestua. Meillä prikulleen sama tilanne. Nousee koko ajan tukea vasten ja kävelee sohvaa pitkin mut ei ollenkaan käsistä kiinni pidettäessä. Mut mä en ole huolissani koska mä ja mun mies ollaan lähetty kävelemään 15kk ikäisenä. Kai sekin on periytyvää. Konttaamaankin poika lähti vasta pari viikkoa sit ja ihan yllättäen. Toki meni ryömimällä sitä ennen mut aloin jo huolestua. Kyl se siitä...

Ei kannata vielä huolestua. Kyllä sitä ehtii kävelemään ihan riittävästi. Ja jos kerran puita pitkin ja taaperokärryn kanssa menee niin ihan varmasti kohta kävelee itsekin. Meillä poika mietti pari kuukautta että lähtiskö kävelemään. Tuo pari kuukautta oli sellaista että välillä konttasi, välillä käveli, välillä meni polvillaan. Ja minä jo ajattelin että eikö se ollenkaan lähde kunnolla ja vain kävelemään. Puita pitkin meni vissiin neljä kuukautta. Kävelemään sitten kun lähti niin oli reilun vuoden ja kuukauden.
Nauti vain siitä ajasta kun ei vielä tarvi juosta perässä... Kun kävely alkaa niin sitten saa ihan toisella tavalla vahtia, ainakin meillä.

Täällä on 1v2kk oleva lapsi, ei kävele edes puuta vasten,nousee kyllä puuta vasten jonkin verran. Ei ole pitänyt missään muissakaan asioissa kiirettä ja on hirveen varovainen ja rauhallinen luonne. Vauvasta asti ollut todella kiltti ym. Oon miettinyt ihan samaa että milloinkahan oppii kävelemisen taidon, mutta kai se vain täytyy odottaa, eiköhän jokainen ajallaan. =)
Mitä muuta 1veenne osaa touhuta....puhuuko, opetteleeko itse syöntiä, juopiko mukista ym...meidän tyttö ei tee noista mitään.... :whistle: Mutta eiköhän nekin ajallaan.
Motorisissa taidoissa on kuulemma vähän viivästymistä, pitäisi kuulemma käyttää fysioterapiassa... :whistle: :snotty:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2005 klo 13:37 -lollo-käväsee kirjoitti:
En ainakaan mitään tutkimusta tiedä. Mutta lohdutukseksi voin kertoa et jos ei puolitoista vuotis neuvolassa kävele asiaa aletaan seurata - ei silloinkaan vielä suoralta kädeltä tutkita.
Tuttavapiiriin kuulu yksi professori joka oppi kävelemään vasta 2 ja puoli vuotiaana. Joten kyllä häneltä ainakin lukupäätä on riittänyt :)

Lisään tähän vielä että neuvolassa ainakin mulle sanottiin että on merkki määrätystä luontaisesta varovaisuudesta - eli lähtee kävelemään sitten kun on ihan varma että se onnistuu. Olin tuollon huolissani kun 10kk ikäinen ei vielä muuta tehnyt kuin pyöri ympyrää.
Tämä lähti sitten kävelemään noin 13kk ja osasi kyllä suorintein kävellä eteen, taakse ja sivulle sekä oppi tosi nopeasti pysähtymään kaatumatta. Kuopus joka ei "pelkoa" tunne lähti kävelemään tai juoksemaan noin 4 kk aikasemmin ja on kyllä luonteeltaankin sellainen hurjapää että oksat pois.

Minä opin kävelemään 10kk:n iässä ja peruskoulun päästötodistus oli 6,5. Eli jos tolla kävelämään oppimisella on jotain tekemistä alykkyyden kanssa niin minunhan olisi pitänyt saada keskiarvoksi ainakin 8,5. :laugh: Ja kuopus oppi kävelemään 9kk:n iässä, eli hänessä on selvää neron ainesta. Tulee varmasti professori :laugh: Eiköhän nuo kävelemään oppimiset ole luonteesta kiinni eikä älykkyydestä. Aremmat ottaa varovaisemmin. Eikä sulle ole mitään huolestumisen aihetta...

älä ole huolissaan ollenkaan... minun esikoinen käveli kanssa vain tukea pitkin ja kun ikää oli jo 1v 7 kk alkoi ihan yllättäen vain kävellä ja juosta yhtä aikaa!!! Ja edellisen päivänä näytti viel siltä ettei aio kävellä pitkään aikaan!!! (Meillä kävi fysioterapia kotona kun poika oli reilun vuoden) ja fysioterapeutti sanoi vain et antaa hänen mennä eteenpäin omaa vauhtia, ei auta jos yrittää (väkisin) kävellyttää!!! Vain lapsi tietää itse koska on valmis!!!

Ei mitään hätää! Meillä esikoinen lähti kanssa kävelemään vasta 13kk. Pitkään osasi kävellä puita pitkin, mutta ei sitten uskaltanut käsiä irrottaa, kyllä se lapsi tietää kun on valmis kävelemään. Anna aikaa lapsellesi, kyllä se siitä pikku hiljaa. =)

Mie en ainakaan ole huolissaan siitä, ettei meidän esikoinen vieläkään kävele, vaikka ikääkin on jo 13 kuukautta. Pari-kolme kuukautta on mennyt puita pitkin ja vauhdilla meneekin. Ja parisen viikkoa on jo kiipeillyt sohville, tuoleille ja sieltä pöydälle.
Kun kävellyttää käsistä, niin hyvin ottaa askeleet.
Mutta en mie halua hoputtaa tyttöä, että opi jo kävelemään, kun on kiire oppia. Ja mitenhän sitä hoputtais =).
Eiköhän lapsi opi aikanaan, kun sen aika on. Äiti sanoi minulle, että mie oon kiipeillyt joka paikkaan, ennen kuin olen ruvennyt kävelee.

Yhteistyössä