Kauramaidosta

24.04.2007
103
0
16
Onko kellään tietoa: voiko kauramaitoa ja riisimaitoa huoletta sekoittaa keskenään? Tyttö 1v11k on juonut 1,5vuotiaasta lähtien riisimaitoa ja nyt olemme reilun viikon maistelleet kauraa, mitään oireita siitä saamatta (ainakaan vielä...)!!! :D Tänään ostin sitten kokeeksi kauramaitoa, muttei oikein uponnut niin meinasin josko totuttaisi tyttöä uuteen makuun sotkemalla riisimaitoa sekaan?!? Muitakin kokemuksia kauramaidosta ym. kauratuotteista?
Onko kauramaito ravitsemusarvoltaan parempi kuin riisimaito? Halvempaa ainakin. :laugh:

Ei kai siitä mitään haittaa ole vaikka niitä sekoittaa...maku voi olla hieman...ööö...erikoinen :D Mun poika joi GoGreenin kauramaitoa n.2-vuotiaasta lähtien,silloin kun NutriJunioria lopeteltiin. Tuo kauramaito sitten toimikin pojan maitona kauan aikaa vaikka tavallinen maito alkoikin sopia jossain vaiheessa. Itse asiassa kun poika on nyt jo yli 4v niin on alkanut vasta opetella juomaan tavallista maitoa. Tykkäsi vaan ja ainoastaan kauramaidosta!

Meillä käytettiin paljon ruuanlaitossa niitä kaurakermoja,toivat paljon makua yksitoikkosiin ruokiin. Niin ja Yosa-jugurtit on kanssa kaurapohjaisia.

Tuosta ravitsemusarvosta en osaa sanoa...kalkkilisä on tietty hyvä antaa,vaikka ainakin kauramaidossa on lisättyä kalkkia =)

Mun mielestä kauramaito ja riisimaito on aika paljon saman makuisia ja kyllä niitä voi varmaan sekoittaa. Mä kokeilin pojalle riisimaitoa ja paria eri kauramaitoa ja nyt ostan sitten Oatlyn (1,5% rasvaa) kauramaitoa, koska se tuntui kelpaavan parhaiten eikä se omaan suuhunkaan maistunu hassummalta.

Yosat meillä kelpaa myös hyvin ja väillä teen vaikka uunikalaa, johon laitan kaurakermaa päälle, eikä eroa tavalliseen huomaa. Kaurapohjainen kermavaahto sen sijaan oli pahaa, mutta vaniljakastike kylmänä ihan kelvollista, mutta ei lämpimänä.

(Meillä siis 1v2kk juo nyt kaupan kauramaitoa, kun almiron ei sopinut ja kesälomien takia ei päästä vielä altistukseen. Yksi purkki neocatea on avattu ja kerran kokeiltu, mutta taisi maistua niin pahalle että ulos tuli ja ruoka myös. :( Mulle kävis kyllä ihan hyvin, että poika voisi juoda kaupan maitoa eikä neocatea, joka on sika kallista ja pahaa. Katsotaan mitä allergologi kuukauden päästä sanoo.)

No joo, kauramaito tuli kokeiltua. Päiväunilta kun heräsi, valitti vatsakipua ja seuraavana päivänä kakka oli suht normaalia, mutta ihan ripulikakan hajuista (meillä ainakin ripuli/allergiakakan jo haistaa kauempaakin... :laugh: ) Eli taidan tuon kauramaidon vähäksi aikaa unohtaa ja jatkan kaura-riisipuuron antamista. Tuota kaurakermaa pitää kyllä kokeilla. Kermavaahtoa kokeiltiin mansikoiden kera, mutta se ei maistunut oikein kellekään.

Yhteistyössä