Kaurajuoma ja muut maidottomat

Onkos täällä lehmänmaitoallergisten vanhempia, joilla olisi vinkkejä antaa mitä tuotteita tuossa kohta vuoden ikäiselle maito- ja muna-allergiselle voisi alkaa maisteluttaa? Voiko tuota maidotonta kaurajuomaa alkaa kokeilee samoihin aikoihin kun normaalisti aloitettaisiin oikean maidon harjoittelu? Onko muita vinkkejä, miten saisi tätä ruokavaliota normalisoitua, kun pitäisi pikkuhiljaa opetella jo pois noista sosemössöistä. . .oliko joku Oolannin muusi maidotonta tms....näkishän niitä kaupassa kun vain viitsisi etsiä ;)
 
minun maitoallergikollani todettiin tuo allergia 5 vuotiaana eli kaurajuomista yms juomana minulla ei ole kokemusta kun en enää viitsinyt alkaa niihin opettaa. Juo siis vettä ja mehua ja kalkit tablettipurkista. Mutta aikanaan yksillä tutuilla lapsi alkoi tuossa 1 v jälkeen juomaan soijamaitoa. En tiedä sitten onko näin että soijamaidossa on enemmän proteiinia mitä tuonikäinen lapsi tarvitsee enemmän kuin isompi. Eli maistuisiko soijamaito? Toisaalta sinä alle 2 vuotiaalle saisit ne korvikkeen apteekistakin kela-korvattuina. Ne olisi ainakin "ravinto-opillisesti" oikeampia, luulisin.
Mutta tuosta muusta ruuanlaitosta. Minä keitän riisi ja mannapuuroa riisimaitoon. alkuun maku oli erilainen mutta siihen tottui. Kastikkeisiin, kiusauksiin yms laitan kaurakermaa. Synttärikakun päälle en vielä kokeillut vatkautuvaa soijakermaa mutta sitäkin tietääkseni on olemassa.
Minulla tuo maitoallergikko ei luojan kiitos muna-allergikko ole mutta sellainenkin perheestä löytyy. Eli munamaitoahan sitä laitetaan jauhelihamakaroonilaatikkoon. Eli sen teen lorauttamalla sen sijaan liha- tai kasvislientä vuokaan.
Mitä muuta? Laita yksityisviestiä ja kysele lisää jos haluat. Maidotonta ruuanlaittoa olen harrastanut reilut puoli vuotta mutta munattomasta minulla on jo useamman vuoden kokemukset.

 
Muakin kiinnostais tämä.. Mä oon itse käyttänyt soijamaitoa kahvissa ja puurossa sekä syönyt soijasta valmistettua vanukasta yms.. Sit ruoanlaitossa kookosmaitoa ja -kermaa.. Mä kysäisin neuvolassa terkalta ja se sano, että ei saa antaa ennen puolen vuoden ikää.. Purkeissahan lukee, ettei saa antaa alle vuoden ikäiselle. Ainakin oon suunnitellu tuossa vuoden ikäisenä aloittaa niiden käytön ja lopetella tuon tissittelyn..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2005 klo 18:24 äiti 40plusplus kirjoitti:
,,,,,,,, Eli maistuisiko soijamaito? Toisaalta sinä alle 2 vuotiaalle saisit ne korvikkeen apteekistakin kela-korvattuina. Ne olisi ainakin "ravinto-opillisesti" oikeampia, luulisin.,,,,,
Jep, SoijaTuttelia täällä juodaankin ja sitä saamme Kela-korvattuna sinne 2-vuotiaaksi. Mahtaa olla juomapuolella parasta pysyttäytyä tuossa apteekin maidossa, mutta ruokapuolella kokeilla noita maidottomia kaura- ja soijajuttuja hiljotellen.
 
Allergikon mamma
Niin tosiaan apteekin soijakorviketta suositellaan käytettäväksi 2-vuotiaaksi asti, koska näissä kaupan soija- ja kauramaidoissa on sen verran korkea proteiinipitoisuus, että ei suuria määriä suositella pienille, kun ne on kuitenkin aikuisen ruuansulatukselle mitoitettuja. Mutta siis satunnaisesti jotain tuollaista juomaa voi antaa ja toki tällaisia soijajugurtteja ja -vanukkaita sekä ruuanlaitossa soijakermatuotteita saa ja kannattaa käyttää :) kunhan siis se juotava maito, jota käytetään runsaasti on sitä apteekin. Nykyään onneksi löytyy tosi hyvin maidottomia tuotteita, joten melkeen mitä vaan saa kyllä tehtyä! =) Kaupoissa on monesti nämä tuotteet ihan omissa hyllyissään tai ainakin samassa nurkassa, joten ei tarvitse suurennuslasia niitä löytääkseen.
 
allergikon äiti myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2005 klo 13:14 Allergikon mamma kirjoitti:
Niin tosiaan apteekin soijakorviketta suositellaan käytettäväksi 2-vuotiaaksi asti, koska näissä kaupan soija- ja kauramaidoissa on sen verran korkea proteiinipitoisuus, että ei suuria määriä suositella pienille, kun ne on kuitenkin aikuisen ruuansulatukselle mitoitettuja. Mutta siis satunnaisesti jotain tuollaista juomaa voi antaa ja toki tällaisia soijajugurtteja ja -vanukkaita sekä ruuanlaitossa soijakermatuotteita saa ja kannattaa käyttää :) kunhan siis se juotava maito, jota käytetään runsaasti on sitä apteekin. Nykyään onneksi löytyy tosi hyvin maidottomia tuotteita, joten melkeen mitä vaan saa kyllä tehtyä! =) Kaupoissa on monesti nämä tuotteet ihan omissa hyllyissään tai ainakin samassa nurkassa, joten ei tarvitse suurennuslasia niitä löytääkseen.
Ikinä moista kuullut,päinvastoin,lääkäri sanoi että ihan hyvin voi käyttää yli 1 veelle kaupan riisi-soija-kaurajuomia (ne eivät ole maitoja)
 
Allergikon mamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2005 klo 19:58 allergikon äiti myös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2005 klo 13:14 Allergikon mamma kirjoitti:
Niin tosiaan apteekin soijakorviketta suositellaan käytettäväksi 2-vuotiaaksi asti, koska näissä kaupan soija- ja kauramaidoissa on sen verran korkea proteiinipitoisuus, että ei suuria määriä suositella pienille, kun ne on kuitenkin aikuisen ruuansulatukselle mitoitettuja. Mutta siis satunnaisesti jotain tuollaista juomaa voi antaa ja toki tällaisia soijajugurtteja ja -vanukkaita sekä ruuanlaitossa soijakermatuotteita saa ja kannattaa käyttää :) kunhan siis se juotava maito, jota käytetään runsaasti on sitä apteekin. Nykyään onneksi löytyy tosi hyvin maidottomia tuotteita, joten melkeen mitä vaan saa kyllä tehtyä! =) Kaupoissa on monesti nämä tuotteet ihan omissa hyllyissään tai ainakin samassa nurkassa, joten ei tarvitse suurennuslasia niitä löytääkseen.
Ikinä moista kuullut,päinvastoin,lääkäri sanoi että ihan hyvin voi käyttää yli 1 veelle kaupan riisi-soija-kaurajuomia (ne eivät ole maitoja)
Siis nimenomaan sanoinkin, että saa käyttää, kunhan pääasiallisena juomana (se millä korvataan tuo lehmänmaito, mitä juodaan 5-> dl päivässä) on tuo apteekin korvike alle 2-vuotiaille. Ja tämän siis kertonut allergialääkäri.
 
Meidän reilu yksivuotiaalla on verikokeen perusteella todettu muna- ja maitoallergia. Maitoaltistukseen ollaan vielä menossa. Me vältetään nyt maitoa ja käytetään apteekin soijamaitoa. Kaupan maitoa korvaavissa tuotteissa ei ole riittävästi kalsiumia ja proteiineja. Lääkäri ei kuitenkaan kieltänyt käyttämästä myös kaupan tuotteita esim. ruoanlaittoon. Kela-korvausta emme kuitenkaan saa ennenkuin altistuskoe on tehty n. kk päästä. Minä sain muuten aiheesta tietoa soittamalla allergia- ja astmaliitton. Suosit. kirjaa "Allergia ja Keliakia Ruoka- ja keittokirja", Aila Paganus, helena Voutilainen 2001.
Millaisia kokemuksia teillä muilla on allergiatesteistä ja altistuskokeista? Entä annatteko maitoallergiselle kalkkitabletteja, jos niin mitä tuotetta? Meidän apteekki ei tiennyt mitä antaa alle kaksi vuotiaalle. :flower:
 
meillä juotiin 2-vuotiaaksi apteekin soijatonta neocate-maitoa. kela korvaa siihen ikään asti 85%. lastenlääkärinmielestä on parempi antaa nimenomaan pienten lasten ravitsemustarvetta vitamiineiltaan ja energialtaan parempaa juuri tähän tarkoitukseen kehiteltyä tuotetta.

eli voihan sitä antaa kauramaitoakin (nyt sitä juodaan meillä, kun ollaan 2,5v), mutta ravisemusterapertti laski energiantarpeen ja oli hänkin apteekin maidon kannalla.
 
Ja meille taas allergiasairaalan lääkäri sanoi että on ok juottaa riisimaitoa 1-vuotiaalle. Joka tosin juo suurimman osan päivän maidoistaan tissistä.. Hmm.. Ehkä tuo syy miksei edes ottanut puheeksi korvikkeita, vaikkakin luuli äidinmaidon muuttuvan "laimeammaksi" lapsen kavaessa.. :xmas:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 17:04 annuli kirjoitti:
.... Entä annatteko maitoallergiselle kalkkitabletteja, jos niin mitä tuotetta? Meidän apteekki ei tiennyt mitä antaa alle kaksi vuotiaalle. :flower:
Meille lääkäri kirjoitti Calcium Sandoz -kalkkijauhetta reseptillä. Sitä sitten sekoittelen aamupuuroon, jotta tyttö saa tarvittavan kalkin. Tyttö ei kovin paljoa määrää suostu juomaan SoijaTuttelia, joten kalkin saanti on taattava tällä tavoin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 17:48 linnea75 kirjoitti:
meillä juotiin 2-vuotiaaksi apteekin soijatonta neocate-maitoa. kela korvaa siihen ikään asti 85%. lastenlääkärinmielestä on parempi antaa nimenomaan pienten lasten ravitsemustarvetta vitamiineiltaan ja energialtaan parempaa juuri tähän tarkoitukseen kehiteltyä tuotetta.

eli voihan sitä antaa kauramaitoakin (nyt sitä juodaan meillä, kun ollaan 2,5v), mutta ravisemusterapertti laski energiantarpeen ja oli hänkin apteekin maidon kannalla.
Kelan korvausprosentti on 75% . . .
 

Yhteistyössä