"Kauppatilanteet", sun muut taaperon kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä:)

Vieras
Otsikko on nyt vähän huono, kun en oikein tiennyt miten tätä nyt kuvais, tai miten tätä kysyis muilta, että miten muilla on.. :D

Eli siis, miten paljon te "komennatte" tai "ohjaatte" lasta kaupassa? Tai yleensäkin vaikka kävelyllä ulkona? Annatteko lapsen rauhassa kävellä omaa tahtiaan kaupassa ja katella tavaroita ja vähän seikkailla sinne tänne( jos ei ole kiire minnekkään )?

Kun mä oon vähän sellanen etten haluais olla lapselle kokoajan sellanen "Tule tänne" "Noni mennää tänne päin "Tääänne päääin" Niinku ihan kokoajan ohjaamassa. En tiiä oonko sit liian rento, ku aina ku ollaa tytön mummon kanssa liikenteessä, ni mua ärsyttää ku kokoajan mummo "Nonii tule tänne ja mennää nyt tänne" Semmonen kokoaikanen "jankkaus" ja "komennus" :D Mut mä koitan sillee vähän vapaammin antaa sen lapsen olla ym.. Vaikea selittää, enkä tiedä tajusko kukaan nyt tätä pointtia? :D

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:):
Otsikko on nyt vähän huono, kun en oikein tiennyt miten tätä nyt kuvais, tai miten tätä kysyis muilta, että miten muilla on.. :D

Eli siis, miten paljon te "komennatte" tai "ohjaatte" lasta kaupassa? Tai yleensäkin vaikka kävelyllä ulkona? Annatteko lapsen rauhassa kävellä omaa tahtiaan kaupassa ja katella tavaroita ja vähän seikkailla sinne tänne( jos ei ole kiire minnekkään )?

Kun mä oon vähän sellanen etten haluais olla lapselle kokoajan sellanen "Tule tänne" "Noni mennää tänne päin "Tääänne päääin" Niinku ihan kokoajan ohjaamassa. En tiiä oonko sit liian rento, ku aina ku ollaa tytön mummon kanssa liikenteessä, ni mua ärsyttää ku kokoajan mummo "Nonii tule tänne ja mennää nyt tänne" Semmonen kokoaikanen "jankkaus" ja "komennus" :D Mut mä koitan sillee vähän vapaammin antaa sen lapsen olla ym.. Vaikea selittää, enkä tiedä tajusko kukaan nyt tätä pointtia? :D

3 lasta, jo kouluikäisiä poikia JUOKSIVAT kilpaa kaupassa...ei härrjyyd, äiti ei saanut mitään lakia pojille! Kauppias joutui komentamaan niitä.. :D

Joo no tommonen nyt vähän eri asia.. :D mut siis sillee et mä en halua että kokoajan hoettais että tule tänne, siis tottakai noin pienikin kun meillä tyttö 1v4kk, et tarviihan se tietenki sitä ohjausta, mut ei se musta ole kamalaa jos lapsi haluu vähän jäädä ihmettelemään jotain asiaa tai seistä vähä aikaa paikoillaa, ei heti tarttis että nonii mennää ja et voi mennä sinne ym ym... :)

meillä jos ei kaupassa osata olla niinkuin äiti/isi sanoo, niin seuraavalle kauppareissulle ei sitten pääse mukaan. Eli esim. ei juosta, kiroilla (eipä juuri muutenkaan, mutta kerran oli paapalta hiukan lipsahtanut ja hetihän se tarttui...), aleta inttämään (ei on ei).

No joo, mää olen semmonen komentaja luonteeltani. Tiedostan tämän itsekin, ja nyt osaan jopa pitää suuni kiinni jos muksu ei vaan riehaannu liikaa esim. kaupassa tai ole vaarassa törmäillä muihin. Kävelyllä annan lapsen kävellä pääasiassa ihan omaan tahtiinsa, ja pysähdellään kun löytyy jotain "mielenkiintoista". Mutta täällä on niin helkutasti noita koirankakkoja, niin jatkuvalta ohjaukselta ei kuitenkaan voi välttyä :kieh: ..

No jos vähän hidastelee ja ei oo kiire, niin ei se kai mitään. Kunhan sen verran katsot, ettei muiden tiellä siellä haahuile ja on näköetäisyydellä kuitenkin.

Siitä olisin sit tarkempi, että mitään tavaroita ei siellä näpräillä eikä oteta omaan käteen ihmeteltäväksi (paitsi äidin pyynnöstä voi ojentaa jotain).

Käännyin tänään fillarilla rauhallisella omakotialueella katujen risteyksestä, kun edessäni oli yllättäin pikkutyttö myös fillarin kanssa. Vanhemmat kävelivät n. 10 m päässä perässä. Säikähdin melkoisesti ja jarrutin paniikissa, etten vaan olisi mennyt lapsen päälle, mutta sillä seurauksella, että olin hetkessä nurin tiellä olevan irtosoran johdosta. Pensasaidan takaa en nähnyt tyttöä ja koska vanhemmat olivat kauempana en myöskään heitä. Vaikka vauhtia ei juuri ollut niin vahinko olisi silti voinut olla suurempi, kuin saamani mustelmat ja naarmut kivistä, jos olisin törmännyt lapseen. Opetus onkin, että vanhempien kannattaa pysytellä lasten lähellä jo näkyväisyydenkin takia.

Itse en jaksa kaupassa haahuilevaa taaperoa, vaan laitan hänet rattaisiin. Saadaan joskus ostoksetkin hoidettua. Ja taaperohan olisi leluhyllyllä, kun itse pitäisi olla maitoa ostamassa...
Eri asia sitten on, jos lähdetään sunnuntaikävelylle.

No meillä menee vähän kahdella tapaa kauppareissut. Jos on hyvin aikaa niin kierretään ihan ajan kanssa ja lapset saa myös päättää, mitä hyllyjä katsellaan. Seistäänkin usein Prisman leluhyllyillä tutkimassa tavaroita :D Mutta yhtälailla jos on kiireempää niin sitten kierretään vain pakolliset hyllyt vauhdilla. Mun mielestä meidän lapset on tajunneet asian hyvin ja helposti eli jos sanon jo autossa, että nyt ei ehditä kiertelemään niin ei ne sitä kinuakaan.

Oon kyllä kans aika kova komentamaan ja ohjaamaan. Tuus nyt tänne päin, äläs mene niin likelle, otas kädet kauemmaksi, koittakaas puhua hiljempaa yms. Eli vaikka lapset ei mesoisikaan niin äitee kyllä niidenkin edestä. Meidän perheen kuulee :D

Meilläkin n just noita "hengailuja" mummon kanssa päivällä, eli on aikaa siellä kaupassa olla, ei ole mihinkään kiire, tai sitte ku käydään miehen kanssa, koko perhe kaupassa, ni sillon likka kyl istuu useimmiten kärryissä. Mut jos rattailla mennään, ni ei se suostu siellä istumaan kovinkaan helposti... :D

Eikä meidän tyttö kaikkea räpellä tai koske kaikkeen, uskoo kyl ( useimmiten tääki :D ) ku sanoo et sitä ei voi ottaa omaan käteen.. Et kyl mäki katon ettei se mitään "pahaa" tee, tai sillä tavalla haitallista. Mut sitä en voi ymmärtää miks pitää "turhasta" kokoajan komentaa tai kieltää.. Varmaan rasittavaa sille lapsellekkin jos kokoajan kaikki on vaan EI. TULE. EI SITÄ. TÄNNE. :D

Yhteistyössä