Kauppareissu HELVETISTÄ!!! Ja pian varmaan lastesuojelu oven takana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
M

Miimiäinen

Vieras
Tuli kyllä NIIN epäonnistunut ja huono äiti olo, ettei tosikaan :/ Ihan vastasuuden varalle, haluisin kuulla, miten muut olisitte toiminu :wave:

Alotan ihan alusta:
Oltiin kauppaan lähössä ja lupasin tolle ekaluokkalaiselle, että saa syödä jätskin reissun jälkeen(2 muuta oli saanu jo aiemmin).
Lapset sitte jäi ton ukon kanssa ostarin leikkipaikalle siks aikaa, kun kävin pikasesti hoitamassa yhen jutun.
Ei menny kauaakaan, kun ukko soittaa, että tuu äkkiä sieltä. Keskimmäisellä on naama auki. Toi ekaluokkalainen oli tönässy pojan ihan tahallaan likumäessä ja poika oli kaatunu suoraan naamalleen mäkeen. Ylähuuli halki ja hampaisiin sattu pienikin kosketus :(
Sanoin heti tolle vanhimmalle, että jätski jää todellakin saamatta tommosen käytöksen jälkeen.
Siitä sitten alko se helvetin reissu! Toi ulvo ja vinku, että MÄ HALUUN SEN MUN JÄTSKIN! SÄ LUPASIT, ETTÄ MÄ SAAN JÄTSKIN! EPÄREILUU, KU MUUT SAI MUT MÄ EN! Tota ulvomista jatku ja jatku...
Selitin asian ihan siististi ensin, että miks se jätski jää saamatta ja käskin lopettaa jo sen jankkaamisen ja huutamisen. Ei kun toi vaan jatkaa sitä samaa ulinaa.
Kaupassa sitten loppujen lopuks meni hermo mullakin täysin :/ Otin tota naamasta kiinni sen verran, että sain kattomaan mun silmiin ja ärisin jo itekin tolle lapselle, että nyt perkele turpa kiinni :ashamed: Ihmiset tottakai kattoo vieressä murhaavasti ja puuskuttaa, että kuinka äiti voi lapselle puhua noin.
Kassalla olin jo ihan hermorauniona, kun tyttö vaan jatko yhä sitä ulinaa. Sanoin sitte raivona, että jos et kassanjälkeen heti lopeta, paan sut rattaisiin ulvomaan. No, eihän se lopettanu ja uhkaus oli jo tehty, niin pakko se oli toteuttaa.
Näin sitte mentiin kotiin asti, huutava ekaluokkalinen rattaissa.
Kotona sitten kilahdin ihan täysi!!! Huusin ja karjuin pää punasena tytölle hunosta käytöksestä ja tottelemisesta. Mieli olis tehny ottaa vyö jä räiskiä persus punaseks(EN TODELLAKAAN SITÄ TEHNY, ENKÄ OLIS MISSÄÄN TILANTEESSA TEHNY! Sen hetkistä mielentilaa vaan paras kuvata näin.).

Kun rauhotuttiin molemmat puhuttiin asia selväks. Siltikin mä tunnen itteni todella epäonnistuneeks ja huonoks, kun en saa lastani tottelemaan kaupassa :|

Tilanne olis varmasti ratkennu sillä, että tyttö olis viety kotiin. Eilen vaan oli semmonen pakkotilanne, että jouduttiin ukon kanssa yhessä hoitaa toi kauppareissu.

Kertokaa, miten tämmösessä tilanteessa voi selvitä ilman tommosta "hulluuskohtausta"?!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
No en yhtään ihmettele että lapsi käyttäytyy noin, kun äiti antaa mallia :headwall:

Okei
:headwall:

Näitä mä en kaivannu, vaan nimenomaa neuvoja miten välttää tämmöset tilanteet!

Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
No en yhtään ihmettele että lapsi käyttäytyy noin, kun äiti antaa mallia :headwall:

Okei

Lopetat sen raivoamisen. Hyvin yksinkertaista. Jos muksu kiukkuaa, ei se kauaa jaksa kun jätät sen noteeraamatta.

Voi kuule, meillä on tommoista joka päivä tytöllä! Tyttö aloitti tuommoisen jo 1v ja kohta 7v ja sama meno jatkuu. Meillä on tosin voimakastahtoinen tyttö härän merkissä syntynyt. Saas nähdä miten koulussa pärjää tuolla luonteella.

pahin vaihtoehto ois ollut antaa lapselle periksi. jätskin menettäminen oli kuitenkin rangaistus siitä toisen tönimisestä.

itse tiedän, että omia hermoja on joskus vaikea hallita, kun toinen jankkaa ja huutaa "jalassa kiinni". sillon pitää vain laskea kymmeneen ja olla hiljaa. huutaminen ei paranna asiaa, eikä loppujen lopuksi omaakaan oloa.

mutta se, mitä itse olisin tilanteessa tehnyt: jos lapsi oli todella otettava kauppaan mukaan, eikä autoa ollut käytössä (silloin olisi voinut jättää autoon odottamaan) toisaalta minulla ei vielä ole tuon ikäisestä tietoa, miten käyttäytyy jos jättää yksin autoon, meillä voi vielä kaks vuotiaan laittaa vöihin ja se ei siitä karkaa mihinkään :) toisaalta jätän tenskut autoon vain silloin, jos kumpikin on nukahtanut automatkalla.

kaupassa kirkuvaa lasta on vaikea rauhoittaa. lapsi luulee saavansa periksi, kun käyttää tarpeeksi ääntä ja muutenkin herättää huomiota (lattialle makaamaan, kirkuu, potkii, ym.) nähty on tuossa kassatyöskentelyssä monenlaista.. :)

jos kunnon nuhtelu ei auta, niin ole kuin et huomaisikaan lapsen kiukkua. ei se jaksa koko päivää yksin tapella. periksi ei saa myöskään antaa, seuraavalla kerralla lapsi kyllä muistaa tämän ja toistaa koko episodin. meillä käytettiin pienenä sitä, että äiti uhkasi jättää seuraavan kerran kotiin kauppareissulta, jos ei oltu nätisti (kyllä tehosi), myös karkit yms. jää automaattisesti pois, jos ei ole kunnolla.

Mä varmaan olisin tehnyt niin (jos ei puhe auta), että jos oltais autolla liikenteessä, oltais istuttu siellä autossa kuin tatit niin kauan kunnes huuto olis loppunut ja lapsi rauhoittunut ja vasta sitten kauppaan. Tai sitten jos ilman autoa, niin oltais jökötetty jossain penkillä kunnes tilanne rauhoittuu. Tietty paras jos vois viedä lapsen kotiin raivoamaan ja sitten ite kauppaan. Mulla ei ole vielä ton ikäisiä lapsia, joten en tiedä olisko toi ees auttanut...

mutta ei tuo nyt mun mielestä mikään rikos ollut. tuollaista tapahtuu varmasti "paremmissakin piireissä", vaikka huonoa esimerkkiä ja ei-toivottua toimintaa vanhemman taholta onkin.

Tapahtuu vastaavaa täälläkin :) Ei keltään voi täydellisyyttä odottaa. Ja Emilyn voi tulla selittämään juttujaan vasta sit, kun oma lapsi on ton ikäinen ja saa vastaavat raivarit...

Jätä menemättä kauppaan. Hei, nää on lapsiperheen normaaleja arjen tilanteita. Ei niihin varmaankaan ole yhtä ratkaisua, joka toimii aina ja kaikilla. Minusta käyttäydyit aika normaalisti. Aina täällä riittää näitä viisaita äitejä.

Täällä ae Emilyn jaksaa lässyttää.... Kyllä kai se on ihan inhimillistä, että välillä hermo saattaa mennä tuollaisessa tilanteessa. HYvä, että et antanut lapselle periksi. En osaa sanoa, miten itse olisin toiminut, varmaan lähtenyt kaupasta lapsen kanssa kotiin.

:hug: Varmasti on ikävä olo siullakin, miulla tekee tiukkaa jo pysyä tuon vajaa 4-vuotiaan uhmakohtauksissa hiljaa ja rauhallisesti, eikä se aina onnistukaan.
Kerran on pitäny lähteä takas kotiin kun ei kauppaan asti edes päästy kun neidillä oli jo kaamea huuto ja kiukku päällä.

Okei

Lopetat sen raivoamisen. Hyvin yksinkertaista. Jos muksu kiukkuaa, ei se kauaa jaksa kun jätät sen noteeraamatta.

Hmm... mä selitin ensin siististi, miksi sen jätskin menetti. Ja tyttö vaan ulvoo ja ulvoo. Olin noteeraamatta tota kiukkua n 15-20 min ja se vaan sillä konstilla ylty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Tapahtuu vastaavaa täälläkin :) Ei keltään voi täydellisyyttä odottaa. Ja Emilyn voi tulla selittämään juttujaan vasta sit, kun oma lapsi on ton ikäinen ja saa vastaavat raivarit...

Oma lapsi on kohta 3vee ja on kyllä saanut varmasti pahempiakin raivareita kaupoissa kuin apn kuvailemassa tapauksessa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
puhutko lapsistasi aina et TOI tai että otin TOTA kädestä kii. Karmeeta!

No kuinka moni puhuu oikeesti HÄNESTÄ?? Varsinkaan kiukuissaan. En minä ainakaan ole lapsestani puhunut koskaan HÄN-muodossa....

:hug: Siinä reissussa vaan sattui menemään kaikki huonosti, ja niin kuin aikuisen pitäisikin hillitä itsensä niin jokainen äiti käyttäytyy joskus lapsellisesti ja vastoin sitä järkevää ja vastuullista toimintaa.
Ei tuo sinusta huonoa äitiä tee, paljon on äitejä jotka tekevät tuota jatkuvasti ja ovat sitä mieltä että noin saakin käyttäytyä. Se paska mitä täältä saat niskaasi ei varmasti auta, joten unohda se, tiedät kyllä itsekin ettei noin saisi käyttäytyä, mutta se tilanne meni jo. Varmasti opit siitä jotain.

minusta tuossa ei nyt ollut kyllä äidissä vika. Vaan tyttö jo noin iso ja käyttäytyy noin, uhmaa. Ja aivan oikein teit kun et jäätelöä antanut! Ja kyllä sitä välillä hermostuu toisetkin ja varsinkin tuollaisissa tilanteissa kun ei todella puhe mene perille. Tuosta käytöksestä olisi pitänyt antaa kunnon aresti tytölle päälle... ja selittää että, tälläsiä tilanteita ei saa tulla toiste. Ja kuinkas pikku veljen suu??

no mulla kans joskus palaa pinna noiden neljän kans..mut kaupassa en rähjää vaan sit autossa tai yksinkertasesti jätän mukelot kaupaan ja vien vaan tavarat autoon.. :whistle: mulla lyhyt poinna ja saatan raivoo ku mielipuoli jos suutun.ja turha tulla sanoon että hakee apua,mitäs hyötyy siit olis,..mä satun ainaki oleen äkkipikainen ja lyhytpinnainen kaikes asiassa..tosin en aina suutu sen verran itsehillintää oppinu lasten myötä..

Kertoo neiti kaikkitietävä taas, jonka omat lapset on jotain vaunu ja rattaat-ikäsiä.. :whistle:

Okei

Hmm... mä selitin ensin siististi, miksi sen jätskin menetti. Ja tyttö vaan ulvoo ja ulvoo. Olin noteeraamatta tota kiukkua n 15-20 min ja se vaan sillä konstilla ylty.

Yltyyhän se kun hakee sitä huomiota ja siinähän tyttö sitten lopulta onnistuikin. Luuletko että sinun käyttäytyminen jotenkin auttoi tilannetta? Tuskin. Olisit antanut ulvoa niin kauan että olisi kyllästynyt.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä