Kaupankassoja paikalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Kävin tässä tuppukylän lähikaupassa jossa siis tutut myyjät jo vuosien takaa. Ostin pari siideriä ja myyjä kysyi henkkarit tämän uuden säännöksen takia. Kysynkin nyt ensinnäkin A miksi ne on pakko kysyä vaikka myyjä tietää mun iän? ja B mitä ihmettä se naputteli koneelle mun ajokortti kädessä? Laittaako ne hetuja ylös? :O Hämmennyin niin etten tajunnut kysyä että mitä teet? Olen käynyt toisessakin kaupassa ja siellä ne vaan katto syntymävuoden eikä näppäillyt mitään, saati ottanut sitä korttia oikein lähitarkasteluun...

Joissakin kaupoissa ne merkkaa ylös kuinka monelta on ikä tarkistettu , tilastotietoihin menevät :)
En ole varma merkkaavatko myös millä on henkilöllisyys todistettu .

A: No ne on pakko kysyä kun laki niin sanoo.

B: En tiedä. Meillä pidetään ihan vaan omaa muistiinpano (jotain) paperia minkä tulos sitten kirjataan myöhemmin ylös. (Luultavasti että pomo näkee että niitä on kyselty.) Voi olla että heidän täytyy kirjata syntymäpäivä sinne että voi jatkaa maksuun..? Eli kone ei muuten anna lupaa jatkaa. Näin saatais kuriin myös huijaavat myyjät. Jotkut aikuiset ostaa alaikäsille jostain syystä ja samasta mystisestä syystä jotkut myy alaikäisille ja vaan muka tarkistaa henkkarit. (Mulle on junnuna monesti myyty näin)

Täytyy kysyä tutuiltakin, jotta muillekin asiakkaille tulee selväksi, että kaupassa kysytään ne paperit kaikilta jotka näyttää alta kolmekymppisiltä. Näin siis menee meidän ohjeistus. Ja tosiaan koneelle merkitään onko kysytty papereita ja onko myyty vai ei myyty.

[QUOTE="Vieras";27857496]A: No ne on pakko kysyä kun laki niin sanoo.

B: En tiedä. Meillä pidetään ihan vaan omaa muistiinpano (jotain) paperia minkä tulos sitten kirjataan myöhemmin ylös. (Luultavasti että pomo näkee että niitä on kyselty.) Voi olla että heidän täytyy kirjata syntymäpäivä sinne että voi jatkaa maksuun..? Eli kone ei muuten anna lupaa jatkaa. Näin saatais kuriin myös huijaavat myyjät. Jotkut aikuiset ostaa alaikäsille jostain syystä ja samasta mystisestä syystä jotkut myy alaikäisille ja vaan muka tarkistaa henkkarit. (Mulle on junnuna monesti myyty näin)[/QUOTE]

Laki ei sano yhtään mitään tästä asiasta. Kyseessä on suositus, ei laki. Koko uudistus on vain kauppojen imagonkiillotusta.

[QUOTE="Vieras";27857496]A: No ne on pakko kysyä kun laki niin sanoo.

B: En tiedä. Meillä pidetään ihan vaan omaa muistiinpano (jotain) paperia minkä tulos sitten kirjataan myöhemmin ylös. (Luultavasti että pomo näkee että niitä on kyselty.) Voi olla että heidän täytyy kirjata syntymäpäivä sinne että voi jatkaa maksuun..? Eli kone ei muuten anna lupaa jatkaa. Näin saatais kuriin myös huijaavat myyjät. Jotkut aikuiset ostaa alaikäsille jostain syystä ja samasta mystisestä syystä jotkut myy alaikäisille ja vaan muka tarkistaa henkkarit. (Mulle on junnuna monesti myyty näin)[/QUOTE]

A: oisko kuitenkin kaupan ohjeistus eikä laki?
B:Mitä laki sanookaan asiakasrekisterin pitämisestä?

Se on PTYn suositus ei laki. Ja jos työnantaja vaatii niin pakkohan se on totella. Omavalvontaan menee koodit että on sitten mustaa valkoisella että on kysytty kun tarkastaja tulee.

Yhteistyössä