Kauhukohtauskokemuksia? tai en minä tiedä mitä nämä ovat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Tyttö on saanut tällaisia todella pelottavia kohtauksia n. 4 vuotiaasta alkaen.. (mikäli nyt oikein muistan) Tyttö on nyt 6.

Herää yleensä pari tuntia nukahtamisen jälkeen itkemään hysteerisesti silmät auki. (ei kuitenkaan huuda)
Menen aina lähelle ja silittelen ja rauhoittelen. Tyttö on aina paniikissa, kouristelee jännityksestä ja tuijottelee mihin sattuu erittäin pelokkaasti.
Usein hän sanoo kuulevansa minut mutta ei näe.
Äsken tällainen kohtaus taas tuli... Tyttö oli aivan hysteerinen, osoitti peittoa ja sanoi "Vie tuo pois... vie se pois...." Ajattelin että tyttö unissaan ajattelee sen olevan jotain muuta kuin peitto muttak un kysyin että "mikä pitää viedä pois" tyttö sanoi "toi peitto... vie se pois "

Nämä tilanteet ovat todella pelottavia. Kestävät n. 5-10 min kunnes tyttö nukahtaa uudestaan.

Aamulla tyttö ei muista mtään.

Mitä nämä on ja mistä tällaiset voi johtua?!

[QUOTE="huolestunut";23665234]Tyttö on saanut tällaisia todella pelottavia kohtauksia n. 4 vuotiaasta alkaen.. (mikäli nyt oikein muistan) Tyttö on nyt 6.

Herää yleensä pari tuntia nukahtamisen jälkeen itkemään hysteerisesti silmät auki. (ei kuitenkaan huuda)
Menen aina lähelle ja silittelen ja rauhoittelen. Tyttö on aina paniikissa, kouristelee jännityksestä ja tuijottelee mihin sattuu erittäin pelokkaasti.
Usein hän sanoo kuulevansa minut mutta ei näe.
Äsken tällainen kohtaus taas tuli... Tyttö oli aivan hysteerinen, osoitti peittoa ja sanoi "Vie tuo pois... vie se pois...." Ajattelin että tyttö unissaan ajattelee sen olevan jotain muuta kuin peitto muttak un kysyin että "mikä pitää viedä pois" tyttö sanoi "toi peitto... vie se pois "

Nämä tilanteet ovat todella pelottavia. Kestävät n. 5-10 min kunnes tyttö nukahtaa uudestaan.

Aamulla tyttö ei muista mtään.

Mitä nämä on ja mistä tällaiset voi johtua?![/QUOTE]

Piti vielä sanoa että toisinaan näitä tulee monta kertaa viikossa ja toisinaan taas harvemmin. Nyt edellisestä kerrasta on jo varmaan kuukausi..

Ovat todennäköisesti unihalvauksia. Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa, itse kärsin näistä muutama vuosi sitten kun oli todella stressaava elämäntilanne. Minulla tapahtui tuo aina vähän sen jälkeen kun mies lähti aikaisin töihin ja jäin yksin kotiin ja jatkoin nukkumista.
Näin makuuhuoneessamme mustakaapuisia miehiä, kuulin kuiskauksia ja askelia ja ne tuntuivat todella, todella pelottavilta ja ihan rehellisesti sanottuna luulin hetken, että olen tulossa hulluksi.
Unihalvauksessa aivot näkevät unta, mutta ihminen on muuten hereillä.
Kannattaa tutustua vaivaan vaikka netin avulla, mulla auttoi kun jätin valot päälle niin aivot eivät niin helposti keksineet kaikkea "mukavaa". Pahinta oli jos oli jäänyt vaikka pyyhe oveen roikkumaan..Sehän oli sitten iso koira, mustakaapuinen mies tai muuta..

Yölliset kauhukohtaukset. Rauhallinen lähellä olo ja aika auttaa, rauhoittakaa illat, kaikki pelaamiset yms kokonaan pois iltaisin ja tilalle rauhallinen lukuhetki tai vastaavaa.

Ovat todennäköisesti unihalvauksia. Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa, itse kärsin näistä muutama vuosi sitten kun oli todella stressaava elämäntilanne. Minulla tapahtui tuo aina vähän sen jälkeen kun mies lähti aikaisin töihin ja jäin yksin kotiin ja jatkoin nukkumista.
Näin makuuhuoneessamme mustakaapuisia miehiä, kuulin kuiskauksia ja askelia ja ne tuntuivat todella, todella pelottavilta ja ihan rehellisesti sanottuna luulin hetken, että olen tulossa hulluksi.
Unihalvauksessa aivot näkevät unta, mutta ihminen on muuten hereillä.
Kannattaa tutustua vaivaan vaikka netin avulla, mulla auttoi kun jätin valot päälle niin aivot eivät niin helposti keksineet kaikkea "mukavaa". Pahinta oli jos oli jäänyt vaikka pyyhe oveen roikkumaan..Sehän oli sitten iso koira, mustakaapuinen mies tai muuta..

WIkipedian mukaan unihalvauksessa ei pysty liikkumaan mutta tajuaa kaiken.. hmm.. ei kuulosta samalta.. Meillä tyttö kyllä liikkuu (liikuttaa käsiä, nousee välillä istumaan yms)

Mulle tulee noita vieläkin, ikää lähemmäs 40v. Kauhukohtauksiahan nuo, yleisiä lapsilla mutta harvinaisempia aikuisena. Joskus herään ja näen "piruja" tunne on kuolettavan pelottava ja huudan niin paljon kuin keuhkoista lähtee. Saattaa mennä hetki ennen kuin näyt lähtevät ja ymmärrän sen olleen unta. Monesti mies herää mun kohtauksiin ja itsellä ei ole mitään mielikuvaa yön tapahtumista. Stressaavina aikoina ja etenkin niiden päätyttyä nämä ovat itselläni pinnalla. Ainut mitä voit tehdä niin puhua rauhallisesti mutta älä ota kiinni! Hätääntyneenä todellisentuntuinen tilanne vaan pitkittyy turhaa ja lapsi herää kauheaan oloon.

en osaa muuta sanoa kuin, että ystävä tällä hetkellä jo lähempänä 30vuotta on koko ikänsä kärsinyt tollasista kauhukohtauksista öisin.
olen joitain kertoja nukkunut samassa huoneessa hänen kanssaan ja on siis aika pelottavaa kun aikuinen käyttäytyy just tollee kuin kuvailet.
ja silmät aivan auki.
aamulla ei muista mitään.
olen ymmärtänyt että häntä on tutkittu asian tiimoilta lapsena jonkin verran mutta tietty aikaa mennyt varmaanki se 15-20 vuotta.
eivät silloin keksineet muuta selitystä kuin että on niin vilkas mielikuvitus.
tuli mieleen(enkä edes tiedä onko tällä tekemistä asian kanssa) vaan, että oletko miettinyt et millanen päivä on ollut takana ennen tollasta yötä???
onko katsonut jotain jännää telkkarista esim??
tai koulussa jotain.
mun kohta 5v on ollut tosi kova puhumaan aina unissaan, ja noin3-5kk välein on hetki jolloin saa yöllä kauheita raivareita.
itkee, huutaa, lyö. ei auta oikein mikään.
parhaiten auttaa kun nostan ylos ja vien vessaan. valoja päälle ja juodaan mehua lasillinen.
muuten riittää öisin vesi, mutta noina raivariöinä olen antanut sitä mitä lapsi on pyytänyt ja siis todellakin normaalisti jos janottaa öisin niin tyytyy ihan saman tien vesilasiin.
kohtaus kestää n. puol tuntia, jonka jälkeen nukahtaa kyllä. aamulla muistaa yleensä vain että näki pahaa unta.
jaksamisia ja suosittelen ehkä et kysyt vaikka kouluterkkarilta alkuun!

[QUOTE="mä";23665360]
mun kohta 5v on ollut tosi kova puhumaan aina unissaan, ja noin3-5kk välein on hetki jolloin saa yöllä kauheita raivareita.
itkee, huutaa, lyö. ei auta oikein mikään.
parhaiten auttaa kun nostan ylos ja vien vessaan. valoja päälle ja juodaan mehua lasillinen.
muuten riittää öisin vesi, mutta noina raivariöinä olen antanut sitä mitä lapsi on pyytänyt ja siis todellakin normaalisti jos janottaa öisin niin tyytyy ihan saman tien vesilasiin.
kohtaus kestää n. puol tuntia, jonka jälkeen nukahtaa kyllä. aamulla muistaa yleensä vain että näki pahaa unta.
jaksamisia ja suosittelen ehkä et kysyt vaikka kouluterkkarilta alkuun![/QUOTE]

niin siis mun 5v saa noita raivareita 3-5kk välein ja niitä tulee suunnilleen 3-5 yön ajan.
sitten taas helpottaa.

[QUOTE="huolestunut";23665300]WIkipedian mukaan unihalvauksessa ei pysty liikkumaan mutta tajuaa kaiken.. hmm.. ei kuulosta samalta.. Meillä tyttö kyllä liikkuu (liikuttaa käsiä, nousee välillä istumaan yms)[/QUOTE]

Se on yöllinen kauhukohtaus, googlella löydät paljon tietoa. Meidän yhdellä pojalla oli noita välillä 3-7 vuotta ja todellakin joskus viikosta saattoi mennä 3-5 yötä valvoessa. Lapsi on unessa tuolloin eikä siis muista aamulla mitään.

Meillä oli noita pojalla jotain 5-6vuotiaaksi asti, nyt ei ole enää pariin vuoteen ollut lainkaan.

Noihin kohtauksiin ei auta oikein mikään, ne kestää sen 5-10 minuuttia ja ovat sitten ohi. Lasta ei saisi yrittää herättää kohtauksen aikana, riittää että on vieressä ja puhuu rauhoittavalla äänellä. Lasta ei tulisi koskea eikä ottaa syliin, se yleensä vain pahentaa ja pitkittää kohtausta.

Esikoisella, 7 v, on kanssa kauhukohtauksia usein. Pelaaminen ja telkkari illalla selvästi pahentaa ja siksi illat olisi hyvä rauhoittaa. Itse sain kanssa lapsena kauhukohtauksia.

Kuulostaa kauhukohtaukselta. Menee usein ohi ennen kouluikää. Meillä on helpottanut vähitellen. Nyt ikää jo lähes 7 enkä muista viime kohtausta. On kyllä aikamoinen unennäkijä vieläkin ja välillä herää tavallisiin painajaisiin. Aika hurjia nuo kohtaukset kyllä ovat. Meillä ne lisääntyivät aina jännien tilanteiden kanssa kuten ennen joulua tai lomamatkoilla.

Meidän tyttö, nyt 5,5v, on saanut tuollaisia kauhukohtauksia jo melkein kolmen vuoden ajan silloin tällöin (ehkä kerran viikossa tai kahdessa). Kuopuskin (n.3v) on alkanut nyt saada näitä muutaman kerran.

Yhteistyössä