?
........
Vieras
Itse olin 70-luvulla ala-asteella se kiusattu läski. Vanhemmat eivät harrastaneet liikuntaa eivätkä minuakaan siihen patistaneet. Viikolla syötiin normia kotiruokaa, mutta viikonloppuiltaisin haettiin grilliltä mättöä. Muistan kyllä vieläkin oman vakkaripöperön: iso lihapiirakka kahdella kärkkärillä. Ja minä todellakin kärsin siitä ylipainostani. Siirtyessäni yläasteelle pudotin kesäloman aikana painoani 20 kiloa ja päätin, ettei minusta eikä mahdollisesti tulevista lapsistani tulee koskaan läskejä. Minulla on nyt poika 1v 3kk. Syödään normia kotiruokaa ja herkkuakin saa silloin tällöin. Mutta tärkeimmäksi minä näen sen, että kuluttaa, minkä syökin. Poikaa ollaan kannustettu liikkumaan heti kun sai jalat alleen. Jalitsun pelaaminen onkin pojan lempileikki, ihmiset ihmettelee että miten tuon ikäinen juoksee niin kovaa kaatuilematta. Mihinkään emme pakota, mutta ollaan esimerkkeinä ja kannustetaan. Ensi talvena aloitetaankin luisteluharrastus. Minä en nyt puutu siihen, jos lihavuuden aiheuttaa joku sairaus, sillehän ei mitään voi. Mutta jos vanhemmat itse aiheuttavat lapsen lihavuuden, niin tehkää ihmeessä asialle jotain. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että on helvetillistä olla se koulun läski.