Kauheesti läskejä äitejä ä-polilla!Siis PALJON ylipainoa vauvamahan lisäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ytytytyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hirveetä tekstiä... :( Miten te ihmiset haluattekin loukata toisia. Ylipainoa on toisilla ja toisilla ei. Antakaa ihmisten olla erilaisia, samanarvoisia kuitenkin ollaan kaikki, läskillä tai ilman!

ärsyttävää yleistystä! Olen itse hoikka, lihaksikas ja aktiiviurheilija (entinen sm-tason kilpaurheilija) ns. normaalisti. Jokaisessa raskaudessa olen kärsinyt todella pahasta raskauspahoinvinnista johon ainoa hoito on ollut se että syön jotain terveellistä puolen tunnin välein. Heti jos syömätauko venyy niin tulee lentolaatta - ja vielä monta kertaa. Tämä takia, eli siis puolen tunnin pakkosyömisen takia, jokainen raskaus on tuonut 30kg painoa lisää koska pahoinvointi on kestänyt melkein 6kk. Jokainen voi päätellä että puolessa vuodessa ahtamalla puolen tunnin välein ruokaa paino nousee - mutta siihen on syy! Pahoinvointilääkkeitä en ole pyynnöstä huolimatta saanut ja lääkärikin on sanonut että ahda mieluummin ruokaa kuin että makaat pää pöntössä puoli vuotta.

Nyt sitten minua aina katsotaan vinoon ja ihmetellään painonnousuani, leimataan laiskaksi läskiksi. Jokainen joka tulee minua läskiksi haukkumaan varmaan ottaa sitten sen haasteen vastaan että kun olen lapseni synnyttänyt, haastan joka moralisoijan juoksemaan kanssani kokomarathonin ja nostamaan salilla jalkakyykystä 150kg. Kas kun olen niin laiska ja saamaton LÄSKI.

Hyvä puheenvuoro! Luulen tietäväni, miltä sinusta tuntuu. En ole itse ollut SM-tason urheilija, mutta puolimaratonin olen vetäissyt alle kahden tunnin kuitenkin. Kun raskaus alkoi, loppui juoksuharrastus melkein heti selkäkipuihin, ja juuri ankaran pahoinvoinnin ansiosta keräsin itselleni terveellä ruokavaliolla kymmenen kiloa jo alkupuoliskolla - saa nähdä, paljonko lopullinen saldo on.

Yritän sanoa itselleni, että kyllä tämä keho tietää mitä tekee, ja että kilot lähtevät kyllä aikanaan. Mutta yhtään en kaipaisi sitä vinoon katsomista, terveydenhuollon puolelta varsinkaan.

[QUOTE="mama";22430371]Hirveetä tekstiä... :( Miten te ihmiset haluattekin loukata toisia. Ylipainoa on toisilla ja toisilla ei. Antakaa ihmisten olla erilaisia, samanarvoisia kuitenkin ollaan kaikki, läskillä tai ilman![/QUOTE]
Jos kyse olisikin vain läskin elämästä mutta nyt kyse on myös syntymättömästä lapsesta.

[QUOTE="meitsi";22430372]ja jollain saattaa olla sairaus, jonka takia on ylipainoinen!!!
Esim.mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta...en todellakaan laihdu,vaikka syön terveellisesti..[/QUOTE]
Kilppari on kaikkien läskien märkä uni. fakta on kuitenkin, että vain alle <1 % ylipainoisista kärsii tästä.

[QUOTE="mama";22430371]Hirveetä tekstiä... :( Miten te ihmiset haluattekin loukata toisia. Ylipainoa on toisilla ja toisilla ei. Antakaa ihmisten olla erilaisia, samanarvoisia kuitenkin ollaan kaikki, läskillä tai ilman![/QUOTE]

Mä en halua loukata toisia, mutta pistää ärsyttämään asenne että itsehän läskini kannan, kun se ei todellakaan mene niin. Kyse ei ole mistään muutamasta lisäkilosta vaan oikeasta terveysriskistä.

Hauskaa kun joka toinen odottaja on selvästi ylipainoinen, hyvä kun vauvamahaa erottaa läskivuoren alta. Tiesittekö, että ylipaino haittaa raskauden ja synnytyksen kulkua ja voi vaikuttaa myöhempään terveyteen (omaan ja vauvan) ? Miten noita ylipainoisia voikin olla niin paljon. Hoikkia odottajia on todella vähän. Ihan karmeaa katseltavaa kyllä, "nainen on kauneimmillaan raskaana".. okei, miltä nämä naiset näyttää sitten ei-raskaana?

Joo saman panin merkille, kun kävin uimahallissa yhtä aikaa jonkun odottavan äiti ryhmän kanssa, suurimmista osasta ei edes tienny, onko ne raskaana vai vaan lihavia.

Mä en halua loukata toisia, mutta pistää ärsyttämään asenne että itsehän läskini kannan, kun se ei todellakaan mene niin. Kyse ei ole mistään muutamasta lisäkilosta vaan oikeasta terveysriskistä.

Kerrotko lisää siitä "oikeasta terveysriskistä"? BMI:ni on ollut koko aikuisiän (ennen raskautta) 21. Olen aina tähän saakka urheillut säännöllisesti. Pississä ei kertaakaan sokeria/proteiinia. Verenpaine erinomainen. Syke ennen raskautta n. 50, nyt muutaman lyönnin enemmän. Rakenneultran perusteella sikiö vastaa täsmälleen viikkojaan. Syön terveellisesti, sokeria saan lähinnä hedelmistä. Sokerirasituksessa en ole vielä käynyt, joten siitä en osaa sanoa yhtään mitään, mutta oletetaan nyt että pääsen siitäkin läpi.

Joten haluaisin kovasti kuulla, mitä terveysriskejä painonnousustani on a) lapselle ja b) minulle. Neuvolassa sitä kukaan ei ole osannut sanoa, kun olen kysynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen läski?;22430463:
Kerrotko lisää siitä "oikeasta terveysriskistä"? BMI:ni on ollut koko aikuisiän (ennen raskautta) 21. Olen aina tähän saakka urheillut säännöllisesti. Pississä ei kertaakaan sokeria/proteiinia. Verenpaine erinomainen. Syke ennen raskautta n. 50, nyt muutaman lyönnin enemmän. Rakenneultran perusteella sikiö vastaa täsmälleen viikkojaan. Syön terveellisesti, sokeria saan lähinnä hedelmistä. Sokerirasituksessa en ole vielä käynyt, joten siitä en osaa sanoa yhtään mitään, mutta oletetaan nyt että pääsen siitäkin läpi.

Joten haluaisin kovasti kuulla, mitä terveysriskejä painonnousustani on a) lapselle ja b) minulle. Neuvolassa sitä kukaan ei ole osannut sanoa, kun olen kysynyt.

Nyt oli kyse läskeistä jotka ovat läskejä jo kun raskautuvat, ei mistään raskauden mukanaan tuomasta lisäkilosta. Käyppä lukaisemassa linkit joita laitoin aiemmin, sieltä löytyy vastaukset mieltäsi painaviin kysymyksiin. :saint:

Niin, tässäkin asiassa ihmetyttää tuo että riskien ymmärtäminen on niin vaikeaa. Toki 160cm pitkä ja 100kg painavan äidin raskaus voi mennä hyvin ja lapsi syntyä terveenä samalla kuin puolet vähemmän painavan äidin raskaus voi olla vaikea ja lapsella ongelmia. Kuitenkin nämä ovat yksittäistapauksia ja yleisesti tuolla ensinmainitulla on raskauksissaan enemmän riskejä painoon liittyen kuin jälkimmäisellä (jolla taas voi olla muita riskejä).

Yleisesti ottaen se että jonkun raskaus on mennyt loistavasti ylipainosta riippumatta ei vielä riitä mielestäni tekemään noita riskejä tyhjiksi.

Mitä että "toisilla on ylipainoa ja toisilla ei" tulee, olen silti yhä sitä mieltä että valtaosalla se ylipaino riippuu elämäntavoista, ei pelkästään niin että joku on saanut ne synnyinlahjana eikä voi asialle mitään. Juu, olen kyllä täällä kuullut valtavasti vastaväitteitä asiasta, mutta silti...

oli raskaana tai ei. Eikös liikkuminen ole raskasta ja vaatteet kiristä?

Tai eikö kiinnosta vaan miltä näyttää? Karmeinta on teinit läskit. Mitä ne on keski-iässä...

Nämä kysymykset ei sitten koske kortisonin popsijoita tai muita "tahtomattaan pulleita"....

ärsyttävää yleistystä! Olen itse hoikka, lihaksikas ja aktiiviurheilija (entinen sm-tason kilpaurheilija) ns. normaalisti. Jokaisessa raskaudessa olen kärsinyt todella pahasta raskauspahoinvinnista johon ainoa hoito on ollut se että syön jotain terveellistä puolen tunnin välein. Heti jos syömätauko venyy niin tulee lentolaatta - ja vielä monta kertaa. Tämä takia, eli siis puolen tunnin pakkosyömisen takia, jokainen raskaus on tuonut 30kg painoa lisää koska pahoinvointi on kestänyt melkein 6kk. Jokainen voi päätellä että puolessa vuodessa ahtamalla puolen tunnin välein ruokaa paino nousee - mutta siihen on syy! Pahoinvointilääkkeitä en ole pyynnöstä huolimatta saanut ja lääkärikin on sanonut että ahda mieluummin ruokaa kuin että makaat pää pöntössä puoli vuotta.

Nyt sitten minua aina katsotaan vinoon ja ihmetellään painonnousuani, leimataan laiskaksi läskiksi. Jokainen joka tulee minua läskiksi haukkumaan varmaan ottaa sitten sen haasteen vastaan että kun olen lapseni synnyttänyt, haastan joka moralisoijan juoksemaan kanssani kokomarathonin ja nostamaan salilla jalkakyykystä 150kg. Kas kun olen niin laiska ja saamaton LÄSKI.

Tohon en ainakaan usko että jalkakyykystä menis 3 krt 15 150 kg. Kai ny kerran voit saada sen eteen ja siihen jää.

Myönnän, että aiempi ylipaino oli aivan omaa vikaani. Söin tylsyyteen, ahdistukseen ja milloin mihinkin. Syöminen oli enemmän tapa kuin nälän poisvientitapa. En myöskään rehellisesti tiennyt, paljonko voin syödä päivässä ja mikä on terveellistä ja mikä ei (esim. pidin makaroonia terveellisenä...). Myös heikko motivaatio ja ylettömät dieettirepäisyt suolasivat onnistumista.

Vaati kymmenien vuosien yritykset ja erehtymiset, kunnes viimein onnistuin. Järjellä ja maltilla, vaikka olenkin ehdotonta kaikki-mulle-heti-nyt-tyyppiä.

Yhteistyössä