Kauheesti läskejä äitejä ä-polilla!Siis PALJON ylipainoa vauvamahan lisäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ytytytyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ytytytyt

Vieras
Hauskaa kun joka toinen odottaja on selvästi ylipainoinen, hyvä kun vauvamahaa erottaa läskivuoren alta. Tiesittekö, että ylipaino haittaa raskauden ja synnytyksen kulkua ja voi vaikuttaa myöhempään terveyteen (omaan ja vauvan) ? Miten noita ylipainoisia voikin olla niin paljon. Hoikkia odottajia on todella vähän. Ihan karmeaa katseltavaa kyllä, "nainen on kauneimmillaan raskaana".. okei, miltä nämä naiset näyttää sitten ei-raskaana?

Miks se sua kiinnostaa? Tiesitkö että laihduttamista ja dieettejä ei suositella raskausaikana? Ja kyllä, itselläni on ylipainoa. Ei mitenkään huomattavasti mutta kumminkin. Ja ei kyllä näin raskaana tulis mieleenkään alkaa laihduttamaan ja laskemaan kaloreita. Eipä tuo ylipaino raskaaksi tuloa haitannut, ekalla kerralla tärppäs ;)

Oiskohan se johtunut siitä, että ne ylipainoiset on riskiraskauksia ja joutuu käymään äippäpolilla. Normiraskauksissa niitä polikäyntejä ei välttämättä tule yhtään.

Miks se sua kiinnostaa? Tiesitkö että laihduttamista ja dieettejä ei suositella raskausaikana? Ja kyllä, itselläni on ylipainoa. Ei mitenkään huomattavasti mutta kumminkin. Ja ei kyllä näin raskaana tulis mieleenkään alkaa laihduttamaan ja laskemaan kaloreita. Eipä tuo ylipaino raskaaksi tuloa haitannut, ekalla kerralla tärppäs ;)

Miksi ei voisi pudottaa painoa ennen raskautta, ajatellen omaa ja vauvan terveyttä?

mulla 30kg ylipainoa, 3 normaalia raskautta ollut, terveitä lapsia! sokeriarvot ok, verenpaine liiankin matala, painoa noussut n. 12kg jokaisesta mutta kaikki lähteneet pois suht pian raskauden jälkeen.

Miksi ei voisi pudottaa painoa ennen raskautta, ajatellen omaa ja vauvan terveyttä?

Kuule ihan yllättäen ja suunnittelematta tulin raskaaksi, ei siinä paljon painoa pudoteltu. Ennen raskautta mun mitat oli 170/80. Nyt on n. 4-5kg tullut raskauden vuoksi lisää. Itelleni ei ainakaan ole mitään sanottu neuvolassa ylipainosta :o Tai peloteltu. Ja tiedän kyllä hoitoalalla olevana että ylipaino vaikuttaa lähes kaikkiin sairauksiin.

Aina selitellään ettei ylipaino haittaa raskautta, no miksi sitten ei ylipainoiset saa lapsivakuutusta? Tutkimukset on vaikeita tehdä, jos päällä on monen sentin laardikerros. Jossain sairaalassa oli pitänyt uusia tutkimuspöytä kun se kantoi vain 140kg. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei ylipaino ole terveellista äidille eikä sikiöllekään?

Oiskohan se johtunut siitä, että ne ylipainoiset on riskiraskauksia ja joutuu käymään äippäpolilla. Normiraskauksissa niitä polikäyntejä ei välttämättä tule yhtään.

Siis missä näin lukee?? En oo ennen kuullutkaan että ylipainosta saa "riskiraskausleiman", toki siinä voi olla enemmän hankaluuksia, mutta ei se suoraan niin mene...

Samaan asiaan kiinnitin huomiota. Minä jouduin käymään usein kaksosraskauden vuoksi ja sekin oli ihan täysiaikainen enkä ollut lähestulkoonkaan suurikokoisin.

Joskus vaan mietin että jos olisin ollut tuon kokoinen jo ennen raskautta niin en olisi sen mahan kanssa edes päässyt kävelemään.

ärsyttävää yleistystä! Olen itse hoikka, lihaksikas ja aktiiviurheilija (entinen sm-tason kilpaurheilija) ns. normaalisti. Jokaisessa raskaudessa olen kärsinyt todella pahasta raskauspahoinvinnista johon ainoa hoito on ollut se että syön jotain terveellistä puolen tunnin välein. Heti jos syömätauko venyy niin tulee lentolaatta - ja vielä monta kertaa. Tämä takia, eli siis puolen tunnin pakkosyömisen takia, jokainen raskaus on tuonut 30kg painoa lisää koska pahoinvointi on kestänyt melkein 6kk. Jokainen voi päätellä että puolessa vuodessa ahtamalla puolen tunnin välein ruokaa paino nousee - mutta siihen on syy! Pahoinvointilääkkeitä en ole pyynnöstä huolimatta saanut ja lääkärikin on sanonut että ahda mieluummin ruokaa kuin että makaat pää pöntössä puoli vuotta.

Nyt sitten minua aina katsotaan vinoon ja ihmetellään painonnousuani, leimataan laiskaksi läskiksi. Jokainen joka tulee minua läskiksi haukkumaan varmaan ottaa sitten sen haasteen vastaan että kun olen lapseni synnyttänyt, haastan joka moralisoijan juoksemaan kanssani kokomarathonin ja nostamaan salilla jalkakyykystä 150kg. Kas kun olen niin laiska ja saamaton LÄSKI.

Kuule ihan yllättäen ja suunnittelematta tulin raskaaksi, ei siinä paljon painoa pudoteltu. Ennen raskautta mun mitat oli 170/80. Nyt on n. 4-5kg tullut raskauden vuoksi lisää. Itelleni ei ainakaan ole mitään sanottu neuvolassa ylipainosta :o Tai peloteltu. Ja tiedän kyllä hoitoalalla olevana että ylipaino vaikuttaa lähes kaikkiin sairauksiin.

No eipä tuo mielestäni vielä mitään kunnon ylipainoa edes ole. Eivät varmaan mitään neuvolassa ole sanoneet koska ei sitä sulla paljoa ole joten ei varmaan mitään riskiä siitä ole raskautta ja synnytystä ajatellen. Tsemppiä odotukseen!

[QUOTE="vieras";22430002]No se paino johtuu vain ja ainoastaan nykysuosituksista joissa hiilareita on aivan liikaa ruoka-aineympyrässäkin.[/QUOTE]

Ei ne suositukset ketään lihota. Annoskoot (jopa lautaset) on nykyään suurempia kuin ennen ja lisäksi on muodissa kaiken maailman napostelu koko ajan, sitä ei harrastettu ollenkaan aiemmin. Olen itse n. 50-v ja minun nuoruudessani lihavia oli tosi vähän. Nykyään tuntuu, että lähes kaikilla ihan nuorillakin on löllö vatsa, vatsa muuten olisikin hoikka.

Mun oli tarkoitus laihduttaa ennen kuin lisäännyn, mutta vauva yllättäkin tulostaan nopeammin kuin osasin odottaa joten laihdutus sai jäädä. Lapsi kyllä motivoi laihdutukseen raskauden jälkeen ja vannon kauttta kiven ja kannon että seuraavassa raskaudessa olen hoikempi. Olen kyllä käynyt yliapainon tai oikeastaan raskausdiabeteksen takia äippäpolilla ahkerasti ja vauvan kokoa on seurattu aktiivisesti eikä sen kanssa pitäisi olla ongelmia, toki synnytys on vielä edessä.

ärsyttävää yleistystä! Olen itse hoikka, lihaksikas ja aktiiviurheilija (entinen sm-tason kilpaurheilija) ns. normaalisti. Jokaisessa raskaudessa olen kärsinyt todella pahasta raskauspahoinvinnista johon ainoa hoito on ollut se että syön jotain terveellistä puolen tunnin välein. Heti jos syömätauko venyy niin tulee lentolaatta - ja vielä monta kertaa. Tämä takia, eli siis puolen tunnin pakkosyömisen takia, jokainen raskaus on tuonut 30kg painoa lisää koska pahoinvointi on kestänyt melkein 6kk. Jokainen voi päätellä että puolessa vuodessa ahtamalla puolen tunnin välein ruokaa paino nousee - mutta siihen on syy! Pahoinvointilääkkeitä en ole pyynnöstä huolimatta saanut ja lääkärikin on sanonut että ahda mieluummin ruokaa kuin että makaat pää pöntössä puoli vuotta.

Nyt sitten minua aina katsotaan vinoon ja ihmetellään painonnousuani, leimataan laiskaksi läskiksi. Jokainen joka tulee minua läskiksi haukkumaan varmaan ottaa sitten sen haasteen vastaan että kun olen lapseni synnyttänyt, haastan joka moralisoijan juoksemaan kanssani kokomarathonin ja nostamaan salilla jalkakyykystä 150kg. Kas kun olen niin laiska ja saamaton LÄSKI.

Sinäkö juokset maratonin kun olet lapsesi synnyttänyt? Joo, otan haasteen vastaan vaikka en sua läskiksi ole haukkunutkaan.

Minä olen oikeasti sen juossut ja vielä suhteelliseen hyvään aikaan ja voin sanoa että se ei onnistu jos olet siinä välissä puolikin vuotta treenaamatta yhtään. Vai koko raskausajanko treenaat samalla?

samaa olen ihmetellyt ja kauhistellut lihavia. usein kuulee heidän puhuvan miten raskauden jälkeen jäi kilot. Höpö höpö, syöminen sen aiheuttaa. itse synnyttänyt 4 lasta ja vartalo kuin pikku tytöllä. tosin laihuudessa on ne huonotkin puolet kun olen joutunut äippäpolilla aikoinaan ravaamaan monta krt viikossa. Kivaahan se oli kun kiireellinen sektio tehtiin niin leikkaava lääkäri ihasteli monen lapsen jälkeen hoikkaa vartaloani ja miten helppo on leikata pientä kiinteää vatsaa missä ei läskit lotise. Ajatelkaapas yli 100kg millasta on leikata semmonen, ajatuskin puistattaa....Eikös jossain päin maailmaa ole jouduttu leikkaus pöydätkin uusimaan ihan vaan äitien painon takia kun ovat niin läskejä

Mulla 5 raskaus, ja olen läski. Äippäpolilla käyn ylipainon takia juurikin.. ruokavalio-ohjausta "Kuuntelemassa" en mä raskausaikana edes liho, vaan yleensä loppupaino on pienenpi kuin alkupaino.. mutta imetysaika tekee mulle sen et syön älyttömästi.. ja sille en mahda mitään vaikka tiedostan asian..

Ja kaikki raskaudet on mulla mennyt hienosti, synnytykset olleet nopeita, ponnistusvaiheet 2min. ja kaikki muutenkin kunnossa. mun läskit on reisissä ja persuksissa, ei ne tutkimusta vaikeuta..

Ja kyllä, tiedän että tulevaisuuteni kannalta kannattais tehdä jotain painolle... todellakin, mut katsotaan jospa viimeisen imetysajan jälkeen saan itseäni niskasta kii...

Nuo ylipainoiset ovat kyllä niin ylipainoisia että varmasti sitä laardia on ollut ennen raskauttakin. Ei siis mitään ihan pientä ylipainoa tai pyöreyttä vaan oikeasti ovat läskejä.

Totta kai kaikki VOI mennä hyvin, mutta tutkitusti esim. raskausdiabetes ja korkea verenpaine uhkaa lihavaa odottajaa useammin, mikä myös vaarantaa sikiötä.

Mulla on ollut kahden raskauden alkaessa ylipainoa n. 15 kg. Raskauksien aikana painoa on kertynyt 20-25 kg vielä lisää. Olen siis ollut todella suuri. Raskaudet ovat sujuneet ongelmitta. Ei ole ollut raskausajan diabetesta eikä mitään muutakaan ongelmaa. Synnytykset menivät hyvin ja vauhdikkaasti. Minä en siis ainakaan omalla kohdallani allekirjoita sitä, että ylipaino on riski raskauksille ja synnytyksille, jos muuten on hyvät elintavat ja hyvä terveys/kunto.

Ne "läskitkin" ovat voineet laihduttaa reilusti ennen raskaaksituloa. Oma ystäväni on reilusti ylipainoinen ja pudotti parikymmentä kiloa ennen kuin alkoivat miehensä kanssa "tekemään" lasta. Silti hän vieläkin on ylipainoinen, varmaan juuri sellainen kauhea läski millaisista te täällä puhutte. Raskauden jälkeen aikoo laihduttaa lisää.

Olin ylipainoinen ennen kolmea raskautta ja olen samanverran ylipainoinen raskauksien jälkeenkin. Raskauskilot ovat kaikonneet (noin 8kg) heti synnytyksen jälkeen. Kakkosraskaudessa jopa laihduin raskauden aikana. Ylipaino ei kuitenkaan ollut syy äitiyspolilla käynteihin,vaan painosta riippumaton sairaus, joka ei sallinut keisarinleikkausta kuin äärimmäisessä hädässä. Sokeriarvot olivat normaalit.

Yhteistyössä