Kauhee,mulla on tili menny 500 miinukselle:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25923193]Täällä, kun lukee näitä aloituksia 20€ rahaa ruokaan, miten pärjätään neljä henkilöä kolme viikkoa, niin todella ajattelen että Electron olisi ainoa oikea kortti monille aikuisillekin.

Mun mielestä Electron on hyvä, oli pitkään ainoa kortti Visan lisäksi, jota käytin lähinnä lentojen ostoon ja ulkomailla.

Nykyään mulla on myös debit/credit -kortti, josta tosiaan pankkipuolelta maksettaessa ei katevarausta tilille tule näkyviin heti. Kai kaikilla sentään jonkinlainen haju pitäisi olla, paljonko tilillä on rahaa (varsinkin jos sitä on vähän), ettei kortti vahingossa mene puoltonnia miinukselle.[/QUOTE]

Jos ja kun mulla alkaa rahat olemaan lopussa, nostan ne käteiselle.

Mun miehellä on elektron ja ihan yhtälailla hänellekin menee miinukselle tili, kun kaikki ei näy varauksella vaan on voinut käyttää tilinsä tyhjäksi ja sen jälkeen onkin vielä joku paikka haluamassa omiaan.

Ja kolmantena vielä. Niin jos joku paikka ottaa rahan vasta viikon tai kolmen päästä (kuten mulla esim. meni ne kolmen viikon bensarahat kerralla), niin en mä niitä enään muista eli kirjanpito olisi ainut pelastus, jos vain viitsisi.

Jos ja kun mulla alkaa rahat olemaan lopussa, nostan ne käteiselle.

Mun miehellä on elektron ja ihan yhtälailla hänellekin menee miinukselle tili, kun kaikki ei näy varauksella vaan on voinut käyttää tilinsä tyhjäksi ja sen jälkeen onkin vielä joku paikka haluamassa omiaan.

Ja kolmantena vielä. Niin jos joku paikka ottaa rahan vasta viikon tai kolmen päästä (kuten mulla esim. meni ne kolmen viikon bensarahat kerralla), niin en mä niitä enään muista eli kirjanpito olisi ainut pelastus, jos vain viitsisi.

Electronilla ei voi mennä tili miinukselle. Sillä voi käyttää tasan niin paljon rahaa kuin tilillä on. Jos tilillä ei ole rahaa, kortilla ei voi maksaa. Simppeliä

Kannattaa pankkiautomaatilla katsoa saldon sijasta tilitapahtumat, niin näkee, mitkä ostokset on veloitettu. 20 vuotta sitten veloitukset tulivatkin usein viikon pari myöhässä, joten pelkkään saldoon ei voinut koskaan luottaa. Kuitit oli säilytettävä lompakossa siihen asti, että ne oli tililtä veloitettu, muuten ei pysynyt ollenkaan kärryillä, paljonko tilillä todellisuudessa oli rahaa.

[QUOTE="vieras";25931190]Electronilla ei voi mennä tili miinukselle. Sillä voi käyttää tasan niin paljon rahaa kuin tilillä on. Jos tilillä ei ole rahaa, kortilla ei voi maksaa. Simppeliä[/QUOTE]

Pankin omat palvelumaksut lähtevät myös electronia käyttävän tililtä ja näin voi mennä tili miinukselle. Ei nyt suoraan liittynyt korttiin, mutta omista aiemmista kokemuksista tuli mieleen kun usein tuudittaudutaan siihen että electronia käyttävä ei mukA mitenkään saa tiliä miinukselle eikä sitten tarkistella saldoa.

On muuten kallista touhua tuo tilinylitys, ainakin itseltäni lähti korkoa useampi kymppi pikkuylityksestä joka kesti vain päivän pari. Opin kerrasta.

[QUOTE="vieras";25931190]Electronilla ei voi mennä tili miinukselle. Sillä voi käyttää tasan niin paljon rahaa kuin tilillä on. Jos tilillä ei ole rahaa, kortilla ei voi maksaa. Simppeliä[/QUOTE]

Jos varausta ei tule, niin voi mennä. Mä en tiedä muuta, kuin että miehelläni on käynyt niin useammankin kerran.

Mä en ihan ymmärrä miksi electronia pidetään lasten korttina. Omani olen saanut 14 vuotiaana ja nyt 26 vuotiaana ei tulisi mieleenkään vaihtaa. Lompakossa on myös debit kortti, jota olen hyvin harvoin käyttänyt esim. junassa. Electron on kaikin puolin parempi kun pankkikortti. Miks joku haluaisi laskea ja pelleillä joittenkin varausten kanssa kun reaaliajassa voi seurata rahatilannettaan? Mulla electron ei edes maksa mitää.

Mä en ihan ymmärrä miksi electronia pidetään lasten korttina. Omani olen saanut 14 vuotiaana ja nyt 26 vuotiaana ei tulisi mieleenkään vaihtaa. Lompakossa on myös debit kortti, jota olen hyvin harvoin käyttänyt esim. junassa. Electron on kaikin puolin parempi kun pankkikortti. Miks joku haluaisi laskea ja pelleillä joittenkin varausten kanssa kun reaaliajassa voi seurata rahatilannettaan? Mulla electron ei edes maksa mitää.

Olen samaa mieltä ja koskaan ei ole ollut ongelmaa raha-asioissa. Otin electroni toki nuorena, mutta ei ole tullut tarvetta muutakaan hommata. Periaatteessa Visaa on tarvinnut, mutta olemme saaneet ne muutamat kerrat muuta kautta hoidettua, vanhempien korttia lainanneet. Ja meillä on myös ulkomailla pankkitili, jolta voimme maksaa ulkomaan oleskelut.

Pidän todellakin siitä että näen paljon tililläni on katetta, ei minua huvita laskeskella kuiteista että paljon sieltä on nyt mennyt. Olen ihan hyvää palkkaa saava yli 3kymppinen.

Ehkä varovaisuuteni johtuu siitä että olen pankissa aikanaan töissä ollessa nähnyt, mitä visakortilla saadaan pahimmillaan aikaa. Päätin jo silloin että minä en tule yksi heistä olemaan.

Näkeehän depit-korttia käyttäväkin ihan samoin tilinsä saldon esim. verkkopankissa. Ei kait se kortista näy? Ainoastaan kortti varmistaa tilin saldon joka ostokerralla. Varaukset näkyvät joka tilillä, jos näkyy ihan samoin.

Meillä on tili Sampopankissa ja debit-kortit on sellasia että joskus on menny summa tililtä vasta 9 päivän päästä siitä kun on kortilla maksanu :O :kieh: siis se oikean käyttövaran seuraaminen oli niin työlästä että hommasin visa electronin joka veloittaa tiliä samantien. Nyt tiiän aina sen mitä siellä on oikeesti käyttövaraa. Tuota mä ihmettelen tosiaan suuresti että miksi se menee niin pitkän ajan päästä vasta, vanha perinteinen pankkikortti veloitti tiliä heti seuraavana päivänä.

Meillä on tili Sampopankissa ja debit-kortit on sellasia että joskus on menny summa tililtä vasta 9 päivän päästä siitä kun on kortilla maksanu :O :kieh: siis se oikean käyttövaran seuraaminen oli niin työlästä että hommasin visa electronin joka veloittaa tiliä samantien. Nyt tiiän aina sen mitä siellä on oikeesti käyttövaraa. Tuota mä ihmettelen tosiaan suuresti että miksi se menee niin pitkän ajan päästä vasta, vanha perinteinen pankkikortti veloitti tiliä heti seuraavana päivänä.

Itse olen ollut myymälässä töissä monta vuotta.

Nykyään taitaa sirukorttikone varmistaa maksun saman tien ja tehdä siis varauksen, mutta joskus vielä viitisen vuotta sitten korttimaksut lähetettiin manuaalisesti koneelta. Eli korttimaksu höylättiin koneelle, mutta se jäi vain tiedostoon "roikkumaan", kunnes eri ohjelmalla "ajettiin" ne maksut kaikki kerralla pankkiin nettiyhteyden kautta.
Jos tuota ei tehnyt joka päivä (yleensä tehtiin), maksu ei tietenkään mennyt pankin tietoon, eikä lähtenyt siis tililtäkään.

Voisiko joissain paikoissa vielä olla tämäntyyppinen systeemi?

En tiedä myöskään, voisiko maksuissa olla joku viive, tyyliin kun pankista toiseen siirtää tilille rahaa niin menee useampi pankkipäivä ennenku rahat näkyy.
Eli olisko näissä "ajoissakin" sitten se, että ensin ne maksut viedään pankkiin ja sitten ne siellä hieroo niitä eri asiakkaiden pankkien korteilta... En tiedä, kun en ole mikään rahaohjelmistosuunnittelija.

Itse olen ollut myymälässä töissä monta vuotta.

Nykyään taitaa sirukorttikone varmistaa maksun saman tien ja tehdä siis varauksen, mutta joskus vielä viitisen vuotta sitten korttimaksut lähetettiin manuaalisesti koneelta. Eli korttimaksu höylättiin koneelle, mutta se jäi vain tiedostoon "roikkumaan", kunnes eri ohjelmalla "ajettiin" ne maksut kaikki kerralla pankkiin nettiyhteyden kautta.
Jos tuota ei tehnyt joka päivä (yleensä tehtiin), maksu ei tietenkään mennyt pankin tietoon, eikä lähtenyt siis tililtäkään.

Voisiko joissain paikoissa vielä olla tämäntyyppinen systeemi?

En tiedä myöskään, voisiko maksuissa olla joku viive, tyyliin kun pankista toiseen siirtää tilille rahaa niin menee useampi pankkipäivä ennenku rahat näkyy.
Eli olisko näissä "ajoissakin" sitten se, että ensin ne maksut viedään pankkiin ja sitten ne siellä hieroo niitä eri asiakkaiden pankkien korteilta... En tiedä, kun en ole mikään rahaohjelmistosuunnittelija.

En tiedä systeemeistä mutta siis vuosi sitte hankin visa electronin kun kyllästyin läträämään kuittien kanssa ja kyttäämään että koska mikäkin ostos veloitetaan tililtä. ja ennätys tosiaan oli 9 päivää ostopäivästä ennenku veloitettiin. Mulla on edelleen myös debit kortti kun electron ei käy kaikkialla ja käytän sitä sillon, ja edelleen menee pari päivää, joskus kolmekin ennenku se veloitetaan sieltä pois. Käyttelen electronia niin pysyn ajan tasalla, paljo helpompaa itselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;25948589:
Olen samaa mieltä ja koskaan ei ole ollut ongelmaa raha-asioissa. Otin electroni toki nuorena, mutta ei ole tullut tarvetta muutakaan hommata. Periaatteessa Visaa on tarvinnut, mutta olemme saaneet ne muutamat kerrat muuta kautta hoidettua, vanhempien korttia lainanneet. Ja meillä on myös ulkomailla pankkitili, jolta voimme maksaa ulkomaan oleskelut.

Pidän todellakin siitä että näen paljon tililläni on katetta, ei minua huvita laskeskella kuiteista että paljon sieltä on nyt mennyt. Olen ihan hyvää palkkaa saava yli 3kymppinen.

Ehkä varovaisuuteni johtuu siitä että olen pankissa aikanaan töissä ollessa nähnyt, mitä visakortilla saadaan pahimmillaan aikaa. Päätin jo silloin että minä en tule yksi heistä olemaan.

no mitäs pahimmillaan siinä voi olla.Tili vähän miinuksella.

no mitäs pahimmillaan siinä voi olla.Tili vähän miinuksella.

Joo oli tilit miinuksella, eikä ihan vähääkä. Osalla oli luottokortti vähän kuin pikavipit nykyään. Ei ollutkaan tuloja millä niitä maksella nopeasti takaisin ja kalliiksi tuli kun korkoja aletaan maksamaan. Kyllä oli kaikenlaisia tarinoita, ja vaikutti minuun niin paljon että jos en pysty sitä heti maksamaan, en sitä myöskään tarvitse vielä, ainoa poikkeus tästä on asunto.

Yhteistyössä