Kauhea sisäinen taisteluni -jäädäkö lapsen kanssa kotiin vai laittaako hoitoon 1-vuotiaana....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikea tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saattaapi kaduttaa myöhemmin. Itse laittaisin lapsen etusijalle. Lapsi on pieni vain hetken ja tarvii omaa turvalllista vanhempaansa ja kiireetöntä arkea. Koulu pysyy kyllä ja jaksaa odottaa. Ihmettelen näitä mammoja, jotka tuuppaa lapsen hoitoon vauvana. Aika karua ja julmaa.

Kasvaako se lapsi jotenkin nopeammin jos äiti on muutaman tunnin päivässä koulussa? Minusta tuo, lapset on pieniä vain hetken, alkaa jo tulemaan korvista ulos. Yhtä pieniä ne on työpäivän ja koulupäivän jälkeenkin. Ei ne kasva nopeammin ja varmasti ehdit nähdä kasvun ja kehityksen. Tämä on vaan äitien syyllistämistä pahimmillaan.

Sitä saa vapaasti syyllistyä, jos niin kokee. Meillä on vapaus valita ja minä valitsen toisin, kuin sinä. JOS me olemme molemmat tyytyväisiä, niin ok.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailee:
Meillä laskettiin niin, että kun minä olen kotona lasten kanssa 3v ja 1v niin isäkin näkee lapsia illalla sitten 5-6 tuntia, koska nukkumaan ei mennä 8 aikaan kun aamulla voi hyvin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Mutta jos minä olisin myös töissä niin kun laskee kaikki työmatkat ja sen, että nukkumaan olisi mentävä viimeistään 8 aikaan niin vanhemmat näkis lapsia illassa 3 tuntia maks. 4 tuntia. Aamulla sitten aamupalalla. Joten meillä ei haluttu mennä siihen, että toiset kasvattavat meidän lapset. Ne kun kuitenkin ON NIIN VÄHÄN AIKAA PIENIÄ.

Jokainen tehköön tyylillään. Minulla 3-vuorotyö ja voin sanoa näkeväni lapsia todella paljon. Isä tekee 8-16 töitä ja näkee lapsia tosi paljon ja kaikki viikonloput. Kyllä se on omista valinnoista kiinni. Meillä lapset eivät ole todellakaan kärsineet äidin töihin menosta päin vastoin.

Meillä laskettiin niin, että kun minä olen kotona lasten kanssa 3v ja 1v niin isäkin näkee lapsia illalla sitten 5-6 tuntia, koska nukkumaan ei mennä 8 aikaan kun aamulla voi hyvin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Mutta jos minä olisin myös töissä niin kun laskee kaikki työmatkat ja sen, että nukkumaan olisi mentävä viimeistään 8 aikaan niin vanhemmat näkis lapsia illassa 3 tuntia maks. 4 tuntia. Aamulla sitten aamupalalla. Joten meillä ei haluttu mennä siihen, että toiset kasvattavat meidän lapset. Ne kun kuitenkin ON NIIN VÄHÄN AIKAA PIENIÄ.

Jokainen tehköön tyylillään. Minulla 3-vuorotyö ja voin sanoa näkeväni lapsia todella paljon. Isä tekee 8-16 töitä ja näkee lapsia tosi paljon ja kaikki viikonloput. Kyllä se on omista valinnoista kiinni. Meillä lapset eivät ole todellakaan kärsineet äidin töihin menosta päin vastoin.

Mitä sä mesoat, jos kaikki on hienosti ja perustelet ja selostat.

Mitä sä mesoat, jos kaikki on hienosti ja perustelet ja selostat.

Annoin vain esimerkin siitä, että näinkin asia toimii.

Ei yhteiskunta ylläpitäisi päivähoitoa pienille, jos se olisi lapselle haitallista!

Heh. Se on haitallista, mutta paskaako siitä tyhmän kans väittelemään.:)

kerro miten? kattavat perustelut ja tutkimukset tähän kiitos!

Nooh, eiköhän se ole ihan selvää: menneet sukupolvet on joutuneet hoitoon pieninä ja katsokaa maailmaa nyt: kurjalla tolalla ollaan. Kaikki tämä olisi voitu välttää, jos äidit olisivat jääneet kotiin hoitamaan lapsiaan...

Minua huolestuttaa tämä familianismin nousu. Juuri kun on saatu tasa-arvo edes jollekin tasolle, on naisia taas alettu syyllistää ja painostaa jäämään kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Ei yhteiskunta ylläpitäisi päivähoitoa pienille, jos se olisi lapselle haitallista!

Heh. Se on haitallista, mutta paskaako siitä tyhmän kans väittelemään.:)

kerro miten? kattavat perustelut ja tutkimukset tähän kiitos!

Nooh, eiköhän se ole ihan selvää: menneet sukupolvet on joutuneet hoitoon pieninä ja katsokaa maailmaa nyt: kurjalla tolalla ollaan. Kaikki tämä olisi voitu välttää, jos äidit olisivat jääneet kotiin hoitamaan lapsiaan...

Minua huolestuttaa tämä familianismin nousu. Juuri kun on saatu tasa-arvo edes jollekin tasolle, on naisia taas alettu syyllistää ja painostaa jäämään kotiin.

niinpä

No mä sanoisin niin että jos sulla tuntuisi nyt olevan motivaatio kohdillaan niin menet kouluun, tietysti.
Mä en voi kuvitellakaan meneväni: mulla ei juuri nyt ole motivaatiota mihinkään, kun keskityn niin kuopukseen ja tähän kotielämään ylipäätään, joten jatkan kotivuosia.. :D

Itse menen nyt kesällä kouluun liittyvään työhön ja syksyllä jatkan opinnot loppuun. Lapseni on vuoden ikäinen hoitoon mennessään. Hieman liian aikaisin tämä tulee, mutta koulun kanssa asia on niin, että vielä vuoden tauko tähän päälle, niin voisi oikeastaan aloittaa alusta, sillä kaikki unohtuu niin nopeasti. Itselleni on selvää, että oikeasti on pakko nyt hoitaa se koulu loppuun. En suoranaisesti hihku riemusta, mutta en myöskään ole epävarma tämän hoitoonviemisen kanssa.

Itse vein esikoisen perhepäivähoitajalle, kun hän oli juuri täyttänyt 1v. Kaikki meni paremmin kuin hyvin, mutta tässäkin asiassa se on aina lapsikohtaista. Kuopusta en olisi sen ikäisenä vielä laittanut, on ollut kaikin puolin vaativampi tapaus mitä esikoinen.

Tee ihan niinku parhaaksi näet, sinä tunnet lapsesi parhaiten :)

Päivähoito on usein järkyttävä kokemus ihan pienille lapsille. Näin minulle ovat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat sanoneet. len ollut siis päiväkodeissa töissä ja harjoitteluissa. Ne vuoden ikäiset siellä olivat reppanoita, ihan sääliksi kävi kun siellä oli sen ikäisiä 10 tuntisia päiviä. :( Osa sen ikäisistä pärjää, suurin osa ei.

MIKSI teette ne lapset kesken opiskelujen?MIKSI ette voi ensin opiskella niin paljon kuin sielu sietää ja sitten vasta alkaa tehdä niitä lapsia? Onko se lapsi PAKKOsaada kun naapurin Merjallakin on ja sitten väkipakolla ollaan juuri ja juuri se 9 kk kotona ja sitten äkkiä tuupataan se lapsi muille hoitoon!
Äly hoi älä jätä!!

miten niin pakko nyt juuri saada koulu loppuun???
lapsesi tarvitsee sinua paljon enemmän NYT JUURI kuin mikään koulu.
Miksi sulla tulisi paha mieli siitä jos jäät vielä lapsen kanssa kotiin?
Harvoin kuulee että jotakin kaduttaa että on ollut lapstensa kotona ensimmäiset vuodet.
Katumista liian aikaisesta töihin paluusta olen kyllä kuullut useasti...menetettyä aikaa ei saa takaisin, lapsi ei enää koskaa tule pieneksi vaikka miten itkisit myöhemmin ja katuisit että oli kiire pois lapsen luota.
Onneksi itselläni ei ole kamppailua tässä asiassa, mulle on selvää että haluan olla kotona lasten ollessa pieniä. Ei voisi mikään muu kiinnostaa enempää enkä koe että jään paisti mistään tärkeämmästä.
Kukin tavallaan, on hyvä jos voi olla tyytyväinen omiin ratkaisuihin jälkikäteenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vaakkuli:
MIKSI teette ne lapset kesken opiskelujen?MIKSI ette voi ensin opiskella niin paljon kuin sielu sietää ja sitten vasta alkaa tehdä niitä lapsia? Onko se lapsi PAKKOsaada kun naapurin Merjallakin on ja sitten väkipakolla ollaan juuri ja juuri se 9 kk kotona ja sitten äkkiä tuupataan se lapsi muille hoitoon!
Äly hoi älä jätä!!

Eiköhän monet vie hoitoon heti äitiysloman jälkeen, vaikka palaisivat työelämään.

voi tätä naiiviutta.
Yhteiskunta ei monessa muusskaan asiassa ajattele LAPSEN PARASTA vaan ainostaan RAHAA.
Etsikääpä vain psykologien ja psykiatrien ammattitietoa siitä onko 1vuotiaalle hyvä olla päiväkodissa tai hoidossa ylipäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Päivähoito on usein järkyttävä kokemus ihan pienille lapsille. Näin minulle ovat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat sanoneet. len ollut siis päiväkodeissa töissä ja harjoitteluissa. Ne vuoden ikäiset siellä olivat reppanoita, ihan sääliksi kävi kun siellä oli sen ikäisiä 10 tuntisia päiviä. :( Osa sen ikäisistä pärjää, suurin osa ei.

Tuo on totta! Olin harjoittelussa päiväkodissa ja sääliksi kävi ne pienimmät, eivät saaneet syödäkseenkään kun ei syötetty, vähän itse saivat syötyä ja sotkettua.
Pitkä on päivä tyhjällä vatsalla.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Eiköhän monet vie hoitoon heti äitiysloman jälkeen, vaikka palaisivat työelämään.

AP kyseli hoitoon viemisestä kun lähtisi opiskelemaan!!!

LIIAN monet vievät vauvan hoitoon heti kun se reppana ehtii yhdeksän kuukautta täyttämään. Täysyin vieraat ihmiset ja vieras ympäristö, tuon ikäinen ei vielä kaipaa niitä kavereita niinkuin jo 2,5-3 vuotias. Tuonikäinen kaipaa sitä rauhallista kotioloa, rutiineja ja oman äidin tai/ja isän läheisyyttä.
Tuon ikäiset ei kuulu hoitoon vieraalle! Tähän on turha vetää mitään "ei me pärjätä rahallisesti"-lässytystä! Aivan varmasti pärjää, kun asettaa sen lapsen edun etusijalle ja siirtää niitä thaimaanlomia ja merkkivaatteiden ostoja tuonnemmaksi ;).

Jos hoitoonviennin syynä on opiskelujen jatkaminen, niitä voi hyvin jatkaa vuoden päästäkin. Eli jää hyvillä mielin kotiin. :)

Tai siis näin mä tekisin (ja teenkin koko ajan :D ).

Jos LASTA ajatellaan niin parasta sille olisi tietenkin olla omassa kodissa oman äitinsä kasvattamana ja hoitamana, tottakai. :) Mä ainakin haluan mahd pitkään itse kasvattaa ja hoitaa lapseni eikä niin että iltaisin annan suurpiirtein iltapalan ja suukko poskelle ja nukkuun sillä illat töiden jälkeen kiireisiä ja väsymyksen täyttämiä. Monilla vain viikonloput aikaa olla lastensa kanssa, jos sitäkään :( ja se ON surullista. Turha sitten surra kun lapsi iso ja miettii et olis kyllä ihanaa ollut olla kotona sen kanssa. Töitä ja kouluja saa myöhemminkin mutta kun joku muu suurimman osan hereillä ollessa vuorokaudesta kasvattaa lapsesi ja näkee sen ensi askeleita jne asioita, sitä EI saa takaisin, turha kenenkään väittää muuta. PISTE.