Kauhea sisäinen taisteluni -jäädäkö lapsen kanssa kotiin vai laittaako hoitoon 1-vuotiaana....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikea tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaikea tilanne

Vieras
Syksyllä oli tarkoitus palata koulunpenkille ja vauva silloin vuoden ikäinen. Vähän väliä muuttuu mieli; välillä tuntuu, että kyllähän se vauva pärjää hoidossa ja pakko nyt jos koskaan käydä koulu loppuun. Välillä taas tuntuu aivan kamalalta ajtukselta jättää lapsi vieraan hoitoon niin pienenä :(

Kohta pitäisi koulullekin ilmoitella, jos aion palata sinne syksyllä... En vaan saa päätöstä tehtyä! Tuntuu, että tulee paha mieli teenpä niin tai näin... Mutta olisiko parempi ajatella lapsen parasta ja jäädä kotiin? Vaikka sitten surisinkin koulun keskenjäämistä...

oon sitä mieltä et ei lapsi siitä kärsi jos se menee hoitoon. mun 1v ja 3 v meni nyt hoitoon ku täyttivät ja on viihtynyt pienikin ihan hyvin ja hoitajat kehuneet kuinka sopeutui hyvin ja osallistuu ja silleen. mulle tää tehny tosi hyvää, jaksan illat paljo paremmin lasten kaa ku pääsen päiväks lepäämään töihin. eli arvostan hulluna niitä jotka jaksaa vuosia olla kotona lasten kaa, koska onhan se tois rankkaa mut ei tääkään oo huono vaihtoehto. tietty riippuu vähän lapsesta, jos on kamalan hiljanen ja arka ni sit ehkä veisin pph:lle, mut noi meidän vintiöt osaa pitää huolen itestään ja pärjää isommassaki porukassa.

Minulla on tähän mielipide ja kokemusta. Esikoinen meni päiväkotiin 9 kk iässä, kun päätin jatkaa opiskelut loppuun. Lapsi sopeutui hyvin hoitoon, eikä meillä kummallakaan juuri koskaan ollut paha mieli, kun äiti vei lapsen aamulla tarhaan. Aamut aloitettiin sopivalla tahdilla niin, että tyttö meni päiväkotiin aamupuurolle klo 8.30. Ei ollut niin kiire, kun ei ollut varsinaista aikataulua, että olisi pitänyt ehtiä tasan kahdeksan reikä reikä töihin.

Mikä hauskinta, sain tehtyä gradun muutamassa kuukaudessa, kun ensin olin pantannut sitä vuosia... Kun vein tytön päiväkotiin, oli pakko istua alas ja tehdä oikeasti töitä. Ei kehdannut turhan takia pitää lasta hoidossa.

Hyvää oli myös se, että jos lapsi sairastui, saatoin helposti jäädä kotiin pienemmänkin nuhan takia, kun ei ollut mikään kuolemanpakko mennä "kouluun" tai töihin. Siinäkin mielessä tarhassaolo oli sujuvaa.

Mulla on kans vähän samaa ongelmaa...ollaan nimittäin muuttamassa ja saisin hyvän ja haluamani työpaikan uudelta paikkakunnalta, mikäli olen heti vanhempainvapaan jälkeen valmis työn aloittamaan. Tulevaisuutta ja taloudellista tilannetta ajatellen se olis melkein pakko ottaa vastaan, mutta hirvittää että lapsi on alle vuoden jos hoitoon laitan. Kun alunperin ajattelin että ainakin 1,5 vuotiaaks hoitaisin sen kotona. Ja sit kun tulee tää maiseman vaihdos samaan syssyyn...Pari kuukautta aikaa päättää mitä teen.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko sulla sit seuraava mahdollisuus jatkaa taas vuoden päästä syksyllä vai miten? Vai olisko mahdollista aloittaa opinnot uudestaan esim. ensi joulun jälkeen?

Juu, sitten taas siirtyisi vuodella eteenpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pystyykö opiskelua vielä jatkamaan vuoden päästä syksyllä?

Kyllä... mutta pahoin pelkään, että siinä vaiheessa on itsellä jo sellainen olo, ettei ole motivaatiota mennä takaisin... Asiat on unohtuneet yms... :(

Paras ratkaisu on se joka tyydyttää koko perhettä.Eikös koulupvät ole suht lyhyitä ja hyvät lomat?Ja jos mies kuvioissa -hän varmaan voi viedä tai hakea lasta hoidosta ja kenties jäädä osahoitovapaalle jolloin saa työajan lyhyemmäksi. Eli ei lapsen pvä kait nyt kohtuuttoman pitkäksi hoidossa tulisi?

hoitoon vaan jos siltä tuntuu, täytyyhän sinun saada opiskelut hoidettua. Meillä noita pikkuisia hoidossa, ihania iloisia lapsia, eivät varmasti yhtään sen onnettomampia kuin ne jotka kotihoidossa.

Kyllä oisin kouluun menon kannalla!Motivaatio laskee ja kaikki jutut tuppaa menee heikommin sitten.Mulla lapset on viety hoitoon ja koulut tehty mahdollisimman pian.Ei ne lapset kärsi nopeemmin saa asiat uomiinsa kun opiskelut alta pois!Työnantajatkin ovat noteeranneet ja antaneet palautetta että niin pitää hoitaa asiat kuntoon, Päivähoidot on juuri käyttämistä varten ja tosi tarvitsijat yleensä saa paikat.Ittellä on mukava olo kun ei luvut pyöri ajatuksissa,
saa tehdä töitä nyt.

Saattaapi kaduttaa myöhemmin. Itse laittaisin lapsen etusijalle. Lapsi on pieni vain hetken ja tarvii omaa turvalllista vanhempaansa ja kiireetöntä arkea. Koulu pysyy kyllä ja jaksaa odottaa. Ihmettelen näitä mammoja, jotka tuuppaa lapsen hoitoon vauvana. Aika karua ja julmaa.

Saattaapi kaduttaa myöhemmin. Itse laittaisin lapsen etusijalle. Lapsi on pieni vain hetken ja tarvii omaa turvalllista vanhempaansa ja kiireetöntä arkea. Koulu pysyy kyllä ja jaksaa odottaa. Ihmettelen näitä mammoja, jotka tuuppaa lapsen hoitoon vauvana. Aika karua ja julmaa.

Näin ajattelee vain narsistinen äiti!

Kasvaako se lapsi jotenkin nopeammin jos äiti on muutaman tunnin päivässä koulussa? Minusta tuo, lapset on pieniä vain hetken, alkaa jo tulemaan korvista ulos. Yhtä pieniä ne on työpäivän ja koulupäivän jälkeenkin. Ei ne kasva nopeammin ja varmasti ehdit nähdä kasvun ja kehityksen. Tämä on vaan äitien syyllistämistä pahimmillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko sulla sit seuraava mahdollisuus jatkaa taas vuoden päästä syksyllä vai miten? Vai olisko mahdollista aloittaa opinnot uudestaan esim. ensi joulun jälkeen?

Juu, sitten taas siirtyisi vuodella eteenpäin...

Olisiko se sitten paha jos palaisit kouluun vuotta myöhemmin? Lapsihan on tuolloinkin vasta 2v.

Omat lapset on laitettu hoitoon 1,5v ikäisinä, syystä ett olen itse tuolloin todella halunnut palata töihin ja se on ollut taloudellisesti tärkeää. Jos kuitenkin olisi ollut paha olo viedä lapsi hoitoon (miltä tuntui vielä siinä vaiheessa kun lapsi oli 1v), olisi tehnyt kaikkeni että olisin saanut olla kotona. KÄsitin vain aloituksesta että lapsen hoitoon jättäminen tunuu sinusta vielä pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!!:

Näin ajattelee vain narsistinen äiti!

Nou nou. Neljän lapsen kotiäiti, varhaiskasvatuksen ammattilainen ajattelee näin. Ja tekee näin ja uskoo sen olevan omilleen hyväksi.

Meillä laskettiin niin, että kun minä olen kotona lasten kanssa 3v ja 1v niin isäkin näkee lapsia illalla sitten 5-6 tuntia, koska nukkumaan ei mennä 8 aikaan kun aamulla voi hyvin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Mutta jos minä olisin myös töissä niin kun laskee kaikki työmatkat ja sen, että nukkumaan olisi mentävä viimeistään 8 aikaan niin vanhemmat näkis lapsia illassa 3 tuntia maks. 4 tuntia. Aamulla sitten aamupalalla. Joten meillä ei haluttu mennä siihen, että toiset kasvattavat meidän lapset. Ne kun kuitenkin ON NIIN VÄHÄN AIKAA PIENIÄ.