Kauhea raskauspahoinvointi, miten järjestyy esikoisen hoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on kauhea raskauspahoinvointi ja esikoinen on puolitoistavuotias. Miten kannattaisi järjestää esikoisen hoito, kun en pysty kohta sängystä nousemaan muuta kuin oksentamaan? Mummoja ei ole lähellä, eikä muitakaan hoitoapuja. Mies voi olla töistä poissa muutaman päivän, mutta jos tämä jatkuu viikkoja, niin oon tosi pulassa... Ei meillä ole varaa palkata hoitajaa pidemmäksi aikaa. Mitä tässä voi tehdä? Voiko mies saada "sairaslomaa" pidemmäksi aikaa tällaisen syyn takia?

Kärsin erittäin voimakkaasta raskauspahoinvoinnista rv 7-13. Olin siis koko tuon ajan saikulla töistä. Tyttö 2v jatkoi normaalisti pph:ssa, kun minä nukuin ja oksensin päivät kotona. :(
Oliskohan sinullakin mahdollisuus saada lapsi päivähoitoon? Kysyppä neuvolasta tai paikkakuntasi päivähoidonohjaajalta. En tiedä, voiko isä saada sairaslomaa ainakaan pitkäksi aikaa, korkeintaan muutamaksi päiväksi. Voimia sinulle! Toivottavasti olosi helpottaa pian!

Mä oon kärsinyt kamalasta pahoinvoinnista molemmissa raskauksissa. Esikoista odottaessa olin sairaslomalla ja silloin pystyin tietysti lepäämään. Nyt tätä toista odottaessa onkin tilanne ollut ihan toinen, esikoinen oli n. 1v.2kk kun pahoinvointi alkoi ja olen siis hoitovapaalla.
Mies tekee 2-vuorotyötä ja teki tietenkin parhaansa kotona ollessaan ja hoiti esikoisen, mutta hänen ollessaan töissä oli vaan pakko pärjätä. Nyt rv 19 menossa ja alkanut onneksi helpottaa, muutamaan päivään en ole enää oksentanut vaikka pahoinvointia on vieläkin.

Se oli kyllä ihan kamalaa, mutta kun apua ei mistään saanut niin pakkohan se vain oli pärjätä! Aina kun meni oksentamaan, sai pelätä ettei poika kiipeä johonkin ja putoa tms. Onneksi ei mitään sattunut. Mies ei tietenkään saanut mitään sairaslomaa sen takia ettei vaimolla on raskauspahoinvointia.
Voi tietty olla, että jossain työpaikassa saisikin, mutta ei tuolla ainakaan.

Oletko kysynyt saisiko teidän kunnassa esim. kodinhoitajan tai perhetyöntekijän auttamaan? Olen kuullut että jossain on ehdotettu lapsen laittamista päiväkotiin äidin raskauspahoinvoinnin takia.

En millään tuota pientä voisi ajatella kodin ulkopuolelle hoitoon. Täytyy miettiä, jos mies voisi vaikka jotain lomaa pitää ja järjestää pieneksi ajaksi vaikka hoitaja kotiin jos ei ala hellittää.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
tervetuloa joukkoon, itsellä 2v ja 3v lapset ja oksentelen urakalla. Sukulaiset kaukana, joten selvittävä on...

Ja kyllä siitä selviääkin vaikka lujille kyllä varmaan ottaa. Mutta ohimeneväähän se on. Mun lapset olivat 10kk ja 2v kun kolmas syntyi, ja jotenkin ne vain tuli hoidettua pahoinvoinnin lomassa.

Minullakin ollut kaikissa raskauksissa voimakas pahoinvointi, rv18 asti. Toiset lapset on hoidettu miten on hoidettu sen ajan.. Äiti on maannut sohvalla ja lapset leikkineet olohuoneessa. Mies tehnyt edellispäivänä ruuat valmiiksi, ettei tarvi minulla muuta kuin lämmittää ne...

Yhteistyössä