Kauhajoen kouluampujan äiti:"suurin syy ehkä koulukiusaaminen"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terveisiä valtiovallalle: Lisää määrärahoja kouluille, jotta saadaan pienemmät opetusryhmät alakouluun. Onko tutkittua tietoa mitä "hyötyä" on luokattomasta lukiosta? Oma kokemus on 80-luvulta. Yhteisöllisyys toimi, oma luokka oli yhtenäinen. Se oli tärkeää. Kaikki tunsi toisensa. Ottaako tehokkuus ylivallan? Kuinka monta tutkintoa suoritettu - siitä riippuu määrärahat...? Olen alaluokkien ope. Minulla on aikaa ja tahtoa pitää huolta oppilaista. Mitä tapahtuu yläkoulussa? Kuka huolehtii niistä murkuista kokonaisvaltaisesti? Kuljen viereisen yläkoulun tupakkapaikan ohi ekaluokkalaisteni kanssa. Yläkoulujen opeja ei ilmeisesti kiinnosta puuttua asiaan ollenkaan . Miten minä siihen voin puuttua jos ei yläkoulun väkeä kiinnosta puuttua? Ja tästä se mielestäni kaikki lähtee! Kiinnostaako sinua opettaja ihan oikeasti miten sillä lapsella menee? Tiedän, että suurin osa opettajista on "vimmalla ja sydämellä" mukana. Mutta onko niin, että alakoulun jälkeen aineenopetus on niin tärkeää, että muuhun ei kerkiä? Ei kai. Itsekin äitinä voin sanoa, sinä äiti tai isä! Ota yhteyttä lapsesi opettajaan. Jos et apua saa, sitten rehtoriin, kuraattoriin, psykologiin, erityisopettajaan, sivistystoimenjohtajaan. Älä anna periksi! Joskus pitää taistella tuulimyllyjä vastaan, mutta aivan varmasti löytyy joka oikeasti välittää!!! Jos tässä tekstissä on "teknisiä" virheitä, opettaja tai rehtori, älä viitsi edes vastata. Vastaa oikeisiin asioihin, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Ja tietoa palstailijoille: kun tekstin jaksottaa, sitä jaksaa lukeakin. Jos yhteen pötköön kirjoittaa, ei jaksa lukea.

Kyllä minä jaksoin kun kerrankin asiaa tällä palstalla!!

Aika monta kertaa tällä palstalla on asiaa. (Ja ollut myös tuosta aiheesta.) Muttei tuota jaksa kuin hullut ja tarpeeksi tylsistyneet lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja tietoa palstailijoille: kun tekstin jaksottaa, sitä jaksaa lukeakin. Jos yhteen pötköön kirjoittaa, ei jaksa lukea.

Kyllä minä jaksoin kun kerrankin asiaa tällä palstalla!!

Aika monta kertaa tällä palstalla on asiaa. (Ja ollut myös tuosta aiheesta.) Muttei tuota jaksa kuin hullut ja tarpeeksi tylsistyneet lukea.

Vispilä nyt meni yli hilseen sun vastaukses! Koetko olevas joku yli ihminen! Eikös sil sun miehelläsikin jotain ja ym. ongelmaa itelläsi ole. Mun mielestä toi on asiaton vastaus jo jostain jaksottamisesta.

Ei voi olla totta. Eikö asia nyt ollut tärkeämpi kuin "presentation". Tuota juuri tarkoitin lopussa. Aina joku takertuu muotoseikkoihin. No, toivottavasti voin luoda uskoa ja toivoa esim. kiusattujen lasten vanhempiin. Ota yhteyttä kouluun, joku VARMASTI välittää. Älä anna periksi!

toiminut open sijaisena useissa yläkouluissa ja on ollut surullista todeta, miten leipiintyneet opet, joilla on oikein virkakin, eivät välitä. Eräässä koulussa havaitsin kahta oppilasta kiusattavan. Kerroin asiasta luokanvalvojalle ja mikä oli tämän kommentti asiaan: "No kun ne (kiusatut) on semmosia..." Kyllä sen kiusaamisen huomaa, jopa sijainen, jos on silmät, joilla näkee, korvat joilla kuulee ja sydän, jolla tuntee.

Tupakointiin ei varmaan monessa koulussa puututa sen vuoksi, ettei jakseta aina samasta asiasta ratkuttaa. Tai sitten ratkutetaan, mutta vanhemmat eivät anna koululle tukea tässä asiassa. JOs vanhemmat ovat nostaneet kädet pystyyn lastensa tupakoinnin edessä, niin minkäs opetkaan sille mahtavat?

Alkuperäinen kirjoittaja Olen:
toiminut open sijaisena useissa yläkouluissa ja on ollut surullista todeta, miten leipiintyneet opet, joilla on oikein virkakin, eivät välitä. Eräässä koulussa havaitsin kahta oppilasta kiusattavan. Kerroin asiasta luokanvalvojalle ja mikä oli tämän kommentti asiaan: "No kun ne (kiusatut) on semmosia..." Kyllä sen kiusaamisen huomaa, jopa sijainen, jos on silmät, joilla näkee, korvat joilla kuulee ja sydän, jolla tuntee.

Tupakointiin ei varmaan monessa koulussa puututa sen vuoksi, ettei jakseta aina samasta asiasta ratkuttaa. Tai sitten ratkutetaan, mutta vanhemmat eivät anna koululle tukea tässä asiassa. JOs vanhemmat ovat nostaneet kädet pystyyn lastensa tupakoinnin edessä, niin minkäs opetkaan sille mahtavat?

Tärkeintä olisi keskittyä siihen kiusaamiseen kuin siihen että juostaan tupakoitsijoita ympäri koulu kiinni. Ne tupakoi joka tapauksessa se kiusattu ei välttämättä edes polta tupakkaa? Kumpi noista on se tärkeempi asia? Mun mielestä se kiusaamiseen puuttuminen?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja ope:
Ei voi olla totta. Eikö asia nyt ollut tärkeämpi kuin "presentation". Tuota juuri tarkoitin lopussa. Aina joku takertuu muotoseikkoihin. No, toivottavasti voin luoda uskoa ja toivoa esim. kiusattujen lasten vanhempiin. Ota yhteyttä kouluun, joku VARMASTI välittää. Älä anna periksi!

Samaa mieltä vispilän kanssa. Ei sen kappalejaon luulisi opettajallekaan olevan liian vaikea asia kun tällainen lähihoitajakin siihen pystyy. Ikäväkyllä vaan tuollaset pitkät tekstipötköt on niin ikävän näköisiä että helposti jäävät lukematta, niin kuin tälläkin kertaa.

Harmi näin, saattoi olla hyväkin juttu.

toi kiusaamiseen puuttuminen näin äidin näkökannasta on muuten sit todella vaikeaa, jotenmkin tuntuu et vaikka asia on kokoajan tapetilla, niin silti siihen ei kouluissa osata ottaa minkäänlaista kantaa..
ikävä kyllä oppilas ja vanhemmat joutuu aika yksin taistelemaan asioista, ja siltikin kokoajan tulee joku joka kiskaisee maton alta pois ja taas joudutaan aloittamaan alusta.
lapsella ei näytä olevan mitään oikeuksia, eikä ketään näytä kiinnostavan.

Tapasin äskettäin isän, joka kertoi poikansa koulukiusaamisesta. Kiusaaminen alkoi jo pojan ollessa ala-asteella. Suurin syy oli äidin kuolema. Siis äiditöntä poikaa kiusattiin! Se jatkui ja paheni yläasteella. Poika kärsi niin, että meni täysin lukkoon ja lakkasi puhumasta.

Tänä päivänä hän on kolmekymppinen ja asuu palvelukodissa. Ei puhu edelleenkään. Kun osaa asettaa kysymykset oikein, kommunikoi pään nyökkäyksellä. Todella surullista.

Mulle tuli mieleen, että kun tämän isän seuraavan kerran näen, puhuisin asiasta ja kysyisin, pystyisikö hän käymään koululla kertomassa, mihin kiusaaminen voi johtaa. Uskon, että nuorille oikeat esimerkit olisi hyväksi.

Nykyaika on kovaa, kaikki ajattelevat vain itseään ja omaa perhettään , että meillä vaan on kaikki hyvin:( Ja kouluissa on meno villiä, lapsilla ei enää ole empatiakykyä. Välitunneilla ainaista nujakointia ja kiusaamista, ja mitä tekee opettajat? Vieressä juoruilevat eivätkä "huomaa" kiusaamista. Tai sitten istutaan kahvilla eikä valvojia ole mailla halmeilla:( Ja vaikka tähän kiusaamiseen puututtaisiin, rangaistukset eivät ole tarpeeksi kovia!

Yhteistyössä