Kauankohan menee Kelan päätöksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pessi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pessi

Aktiivinen jäsen
12.06.2007
18 535
1
36
Mulla on vielä vanhempainrahahakemus käsittelyssä (kun työnantaja hidasteli lippujen ja lappujen kanssa), vaikka olen jo toista viikkoa ä-lomalla.
Olisi kiva tietää milloin ja minkä verran saa rahaa :snotty:

Mulle sanottiin viime viikolla, että tällä hetkellä esim. kotihoidontuen anomuksissa on noin kuukauden käsittelyaika. Se alkaa siitä, kun viimeisetkin liput ja laput on toimitettu. Kai niillä on kaikilla hakemuksilla suunnilleen sama aika?

Sain ite päätöksen viime viikolla, äippäloma alkaa ens viikolla.. mulle toki työnantaja maksaa 3 ekaa kuuta normi palkkaa ja sen jälkeen vasta kela, joten ei silleen hirveen kiirettä ollu itellä saada sitä päätöstä. Soitappas sinne ja kysäse että mikä maksaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vein hakemuksen viime viikolla, eilen oli päätös tullut :)

Tää on kiva kuulla =)

Kävin jo paikan päällä tiistaina, kun halusin varmistaa että kaikki tarvittavat laput nyt todellakin ovat siellä.

Ei kai se auta kuin odottaa.

Ja mulla ei työnantaja tosiaan maksa ekoja kuukausia.

Olin ollut äitiyslomalla jo reilun viikon, kun aloin kyselemään hakemuksen perään, jonka olin jättänyt jo kolme kuukautta sitten.
Alkoivat vasta sitten tekemään sitä, kun soitin. :kieh: Ja lisäselvityksiä pyytämään, niinkuin niitä ei ois ehtinyt pyytää jo siinä kolmen kuukauden aikana.. |O

Täällä päin (kohtuuiso kaupunki) käsitellään kuulema tänään perjantaina saapuneita hakemuksia, kun kysäsin omia lappuja viedessä. Tilanne voi kait vaihdella paljonki eri paikkakunnilla.. Kyllä mä varmaan soittaisin ja kysyisin et mikä tilanne, tietää ainaskin vähän varautua..

Meillä on ihan mulkvisti palkanlaskenta :kieh:
Soitin sinne vihdoin (pomoni mukamas hoitanut asiaa), niin ei ollut kuulemma edes jätetty pyyntöä niistä lappusista.. Juu ei, pari kuukautta vain olen odotellut |O
Vienkös sitten ensi kuun laskutkin sinne hoidettavaksi, jos sen takia viivästyy mun toimeentuloni.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vein hakemuksen viime viikolla, eilen oli päätös tullut :)

Tää on kiva kuulla =)

Kävin jo paikan päällä tiistaina, kun halusin varmistaa että kaikki tarvittavat laput nyt todellakin ovat siellä.

Ei kai se auta kuin odottaa.

Ja mulla ei työnantaja tosiaan maksa ekoja kuukausia.

Mäkin ootin aiemmin sairaspäivärahaa 9 pitkää viikkoa, joten nyt olin todella yllättynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Sähän olisit saanut samaa kuin esikoisesta. Vai tulee nyt parempaa :)

Joo saan saman, mutta silti täytyy toimittaa (Kela vaatii) 6kk tulot työpaikasta.

Höh, en mä joutunut. Samoilla tiedoilla hain.

?? Miksiköhän multa vaativat? Ihan selvä juttu että saan esikoisen mukaan enemmän (silloin kokopäiväisesti töissä, nyt vain n.10h/viikko).

Tämmönen muuten löytyi Kelan sivuilta, päivätty eilen:

Päätös ensi vuoden vanhempainpäivärahasta viipyy

Kela ei voi käsitellä ensi vuonna alkavien vanhempainpäivärahojen hakemuksia ennen kuin laki sairausvakuutuslain muutoksesta on vahvistettu.

Äitiysrahaa tulee hakea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Tällä hetkellä Kela ei kuitenkaan voi valmistella ja ratkaista niitä hakemuksia, joissa äitiyspäivärahan ensimmäinen maksettava päivä on 1.1.2010 tai sen jälkeen.

Hakemusten käsittelyssä odotetaan lakia sairausvakuutuslain muutoksesta. Lakiin on ehdotettu pysyvää säännöstä prosenttivähennyksestä, joka tehdään päivärahan perusteena olevasta työtulosta. Lain vahvistamisesta riippuu, milloin Kela pääsee ratkaisemaan vanhempainpäivärahoja. Sosiaali- ja terveysministeriö arvelee prosenttivähennyksen olevan tiedossa marraskuun lopulla.

Aikaisempina vuosina asiasta on säädetty vuosittain erillislailla, joka on vahvistettu joulukuussa. Tällöin Kela on pääsyt ratkaisemaan vanhempainpäivärahahakemuksia vasta joulun jälkeen.

Hakemusruuhka pyritään joka tapauksessa purkamaan nopeasti heti, kun laki on vahvistettu. Päätöstä kannattaa odotella rauhassa tammikuun lopulle saakka. Lain vahvistamisesta ja hakemusten käsittelyn käynnistymisestä tiedotetaan Kelan internetsivuilla.

Vanhempainrahahakemusten käsittelyn pysähtyminen ei vaikuta äitiysavustushakemuksiin. Äitiysavustus tai -pakkaus voidaan myöntää normaalisti.

Yhteistyössä