Kauanko voi elää näin ennen kuin kroppa alkaa huutaa hätähuutoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aliravitsemustila aiheuttaa ruokahaluttomuutta ja tunnetta ettei tee mieli edes syödä.
jos tuo johtuu siitä, siihen ei auta mikään muu kuin terveellisen ruuan syöminen riittävän suurina määrinä ja riittävän usein, vaikka sitten väkisin :|
kerralla ei kannata aloittaa vaan vaikka viikko kerralla lisätä yhden kunnollisen aterian ruokavalioon.

No en mä nyt hemmetti mihinkään huonoon jamaan halua!

Ja kyllä mä liikun päivittäin oikeastaan aamusta iltaan noiden lasten kaa temmellän ja lisäks käydään ainakin yhdellä tunnin mittasella lenkillä.

Mut oku kirjoitti smootiet.. juominen sujuu juu ja vettä kuluu. Olisko jotain hyvää ohjetta johkin? Mitään öklöä, tönkköä, tai makeeta ei, ei uppoo. Vaan sen pitäs olla joku raikas ja herkullinen

Minä kirjotin :), ite oon tehny 1 banskusta, n. 100g pakaste mustaherukoita, vähän jugurttia ja vähän enemmän maitoa. Banaanit on ollu reilun kaupan (omasta mielestä maistuu paremmilta), sen verran kypsiä että tuoksuu banaanilta (raa'at ei anna oikeen makeutta ja smoothieen tulee semmonen jännä raa'an banaanin maku, ite tykkään enempi et se bansku ei niin maistu sieltä) ja yritän valita semmosia vähän pienempiä yksilöitä. Mustaherukat voi toki korvata mieleisillään marjoilla mut esim. jos mustikoita haluaa niin kannattaa joko lisätä mansikoita tai vadelmia tai sitte jättää banaani pois, ne ei jotenki toiminu yhdessä; banaani maistu liikaa eikä mustikat maistunu enää ihan mustikoilta. Jugurtti on ollu valion A+ vilja se on kivan pehmeen makunen ja sitä oon laittanu ehkä vajaan desin (en oo ikinä mitannu näitä) kannattaa vaan kaataa jonku verran sitä voi sit lisätä jos on tarvis, ja maitoa sit vähän enemmän kun jugurttia ni siitä tulee tarpeeks juoksevaa ja juotavaa. Tehosekottimeen oon kaiken pistäny tossa järjestyksessä.

[QUOTE="poni";22426543]Minä kirjotin :), ite oon tehny 1 banskusta, n. 100g pakaste mustaherukoita, vähän jugurttia ja vähän enemmän maitoa. Banaanit on ollu reilun kaupan (omasta mielestä maistuu paremmilta), sen verran kypsiä että tuoksuu banaanilta (raa'at ei anna oikeen makeutta ja smoothieen tulee semmonen jännä raa'an banaanin maku, ite tykkään enempi et se bansku ei niin maistu sieltä) ja yritän valita semmosia vähän pienempiä yksilöitä. Mustaherukat voi toki korvata mieleisillään marjoilla mut esim. jos mustikoita haluaa niin kannattaa joko lisätä mansikoita tai vadelmia tai sitte jättää banaani pois, ne ei jotenki toiminu yhdessä; banaani maistu liikaa eikä mustikat maistunu enää ihan mustikoilta. Jugurtti on ollu valion A+ vilja se on kivan pehmeen makunen ja sitä oon laittanu ehkä vajaan desin (en oo ikinä mitannu näitä) kannattaa vaan kaataa jonku verran sitä voi sit lisätä jos on tarvis, ja maitoa sit vähän enemmän kun jugurttia ni siitä tulee tarpeeks juoksevaa ja juotavaa. Tehosekottimeen oon kaiken pistäny tossa järjestyksessä.[/QUOTE]

Kuulostaa tosi hyvälle :)
pitääkin lisätä kauppalistaan..
Kiitos :)

joskun tein banaanista ja mansikasta ja maidosta mut toi bansku maistu jotenkin liikaa

Mä menetin ruokahaluni lähes täysin, tosin mulla kyseessa oli stressi ja psyykkiset syyt. Sain syötyä vaan juotavia juttuja. Jos laitoin jotain vähänkin kiinteää suuhun tuli yökkäysrefleksi.

Mun suosikki oli mustikkakeitto ja smoothie mihin laitoin maustamatonta a-jugurttia ja pakastemansikoita, ei ollut liian makeaa. Joskus laitoin noiden lisäksi sinne banaanin.

Ja yksi mikä meni oli todella löysä kaurapuuro jonka keitin maitoon, päälle sokeria ja voita.

[QUOTE="vieras";22426400]Ai millä tavalla mulla on ruokahalu? Olen käsittänyt, et ruokahalu on joko näläntunne, himo ruokaan. Mun ei tee mieli ruokaa, en himoitse sitä, enkä syö sitä kuin pakolliset.[/QUOTE]

Sulla mitä ilmeisimmin on ruokahalu kun et kykene ymmärtämään mistä tässä puhutaan, ts. et ole sellasta kokenut. Ei munkaan tee aina mieli ruokaa ja syöminen onnistuu ihan yhtä hyvin kun sillon ku on nälkä, se on ihan eri asia kun ruokahaluttomuus. Esimerkiks syöpää sairastavat usein ennemmin tai myöhemmin menettävät ruokahalun, enkä nyt puhu minkään hoidon tai terminaalivaiheen aiheuttamasta pahasta olosta. Myös hormonaaliset tms. välittäjäaineiden epätaspainot/muutokset voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;22427852:
Pari kuukautta, sitten alkoi näkyä ihossa, kynsissä ja hiuksissa sekä yleisenä voimattomuutena.

eilen sit kuitenkin sain syötyä pari palaa leipää mut jonkun ajan päästä siitä olis lentänyt ykä mut mä väkisten nieleskelin vaikka kurkussa kävi jo et ei ruoka lennä pihalle..
tää on outoa. :/