Kauanko teillä sektiohaava on tihkuttanut verta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpä vain

Vieras
Mulla nyt kolme viikkoa kohta täynnä sektiosta ja vielä äskenkin haavahuuhtelun jälkeen tihuuttaa ihan toisesta reunasta vähän verta. Täytyy huomenna tiedustella neuvolasta, että mahtaako olla normaalia. Aikaisemman sektion jälkeen ei vuotanut haava kotona enää ollenkaan. Kiva kun jälkivuoto alkaa loppumaan jo, mutta haava vielä tihuuttaa. Ei vuoda joka päivä, eikä kokoaikaa. Yöllä menee välillä pikkareiden kuminauha haavan kohtaan, joten se ainakin ärsyttää haavaa, mutta yritän kiskoa pikkarit aina napaan asti mennessäni nukkumaan. Välillä ne kuitenkin rullautuu alaspäin. Haava ei näytä omaan silmään tulehtuneelta, eikä siinä ole kipuja tai ärtyneisyyttä. Neuvolan "täti" katsoi kyllä haavaa viimeviikolla kotikäynnillä ja sanoi, että juuri nuo kohdat jotka vuotaa on huonosti ommeltu, eli jotenkin nahka repsottaa, mahtaako se sitten hidastaa parantumista? Onko muilla millaisia sektiohaavan paranemiskokemuksia?

Mullakaan ei ollut kotiutuessa mitään tihkuttelua. Muistaakseni lappua haavan päällä sain pitää pari päivää sairaalassa ollessa. Ja pikkareita hankin muutamat korkeammat, reilusti vyötäröön ulottuvat jottei reuna osu haavaan.

No ei kyllä mullakaan haava vuotanut yhtään. Ei ainakaan enää kotona kun siellä vasta taisin sitä katsoa. Repeääköhän se helpommin jos repsottaa ja on huonosti ommeltu? Muistelen että olisin kuullut niin.

Mulla oli haava keskeltä hiukan huonosti ommeltu, haavan reunat ei ollut tasassa vaan toiselta puolelta korkeammalla. Tikin poiston jälkeen terkka pisti perhosteipin ja olin viikon verran vielä liikkumisen kanssa tosi varovainen, mutta muistelisin et ton perhosteipin pidon ajan vielä tihkutteli nimenomaan siitä keskeltä. Eli olisko ollut sit jotain pari viikkoa?
Haava muuten parani tosi nätiksi arveksi vaikka ei siltä näyttänyt, nykyään hyvä että huomaakaan sen olemassaoloa.
Toi hankaaminen on tietty huono juttu, suosittelen reilumman kokoisia alushousuja niin ei pääsis hankaamaan. Saattaa se tihkuminen johtua tostakin.. Mulla se haava oli niin saakelin arka ettei kyllä voinut kuvitellakaan että siihen olis jokin koskenut, joten mammapöksyt oli käytössä (yöh). Samoin muuten, ethän pidä sellaisia housuja muuten mitkä puristaisi ja olisi tiukkoja haavan kohdalta?

Ja vielä muistutus että sektion jälkeiset nosto- ym. rajoitukset on ihan syystä, joskus tällä palstalla saa lukea näistä "kylläminäkävin kymmenen kilsan päässä potkukelkalla kaupassa ja kannoin neljä lasta sinne selässäni viikko sektiosta"-äideistä, sillä eivät ole olleet kipeitä ja näin ollen olettavat olevansa elämänsä kunnossa. Totuus on että kipu ei ole mikään mittari siitä kuinka nopeasti ihonalaiset kudokset ja haavat paranevat..

Itse olen ollut ilman pikkareita sektioiden jälkeen niin sairaalassa kuin kotonakin.
Ekassa ei tihkuttanut ollenkaan, tokassa taisi tihkuttaa yhdestä kohtaa jonkun päivän.
Mutta näytille menisin ettei pahemmaksi mene.

mulla tihkutti yhdestä kohtaa noin viikon eikä loppua näkynyt. alkoi tikin poistojen jälkeen(mulla ompeleet,ei klipsit). kävin synnytyssairaalassa näytillä ja antoivat perhosteippii. sen avulla loppui vuoto ja alkoi paranemaan haava.

Yhteistyössä