Kauanko pikkuvauva voi olla erossa äidistään?

  • Viestiketjun aloittaja MaceJuzzi
  • Ensimmäinen viesti
MaceJuzzi
Hei,

tämä on varmaan tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta onko ok jättää 6 viikon ikäinen vauva hyvin tuttujen isovanhempien hoitoon 1-2 vuorokaudeksi (hääpäivän vieton takia)? Pärjääkö tuon ikäinen ilman äitiään (isä kai ei ole niin tärkeä..), tai no tottakai pärjää mutta voiko siitä oikeasti tulla jotain traumoja tms.?

En sitten kaipaa tässä mitään moralisointeja tms. vaan faktoja pöytään.

- Tuleva iskä

 
Sellaisen faktan olen kuullut, että lapsi kestää olla erossa lähimmästä huoltajastaan 1 yö per ikävuosi. Eli itse en tuon ikäistä lasta tuntia tai paria pidemmäksi ajakasi muille hoitoon jättäisi. Omasta kokemuksesta voin sanoa että en olisi edes suostunut jättämään omaa lastani noin nuorena muille hoitoon!!
 
MaceJuzzi
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Imettääkö äiti?
No, lapsi ei ole vielä syntynyt, mutta kaikella todennäköisyydellä imettää.

Helpointa olisi tietysti ottaa vauveli mukaan, mutta ideanahan olisi nimenomaan että äiti saisi vähän lepoa ja pääsisi tuulettumaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja MaceJuzzi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Imettääkö äiti?
No, lapsi ei ole vielä syntynyt, mutta kaikella todennäköisyydellä imettää.

Helpointa olisi tietysti ottaa vauveli mukaan, mutta ideanahan olisi nimenomaan että äiti saisi vähän lepoa ja pääsisi tuulettumaan.
Äiti joutuisi pumppaamaan vähän väliä maitoa (tod.näk. myös yöllä). Muuten rinnat on jatkuvasti aivan täynnä tai maidontuotanto voi ainakin väliaikaisesti vähentyä reissun jälkeen.
 
Yeb
Alkuperäinen kirjoittaja laura sinikka:
Sellaisen faktan olen kuullut, että lapsi kestää olla erossa lähimmästä huoltajastaan 1 yö per ikävuosi.
Ja niin monta tuntia kuin on ikää kuukausina..

Ja uskon että äiti itse ei ole valmis jättämään vielä 6-viikkoista hoitoon, en itse ainakaan olisi kyennyt :) Imetyskin saattaa hyvinkin kärsiä noin pitkästä erossaolosta. Toisaalta ei sitä tuulettumistakaan vielä noin pian ehkä kaipaa, sen aika on vähän myöhemmin, viettäkää sitten hääpäivää senkin edestä :D
 
Kun oma lapsi oli pieni niin pelkkä rauhallinen suihku tai kylpy jonkun muun katsoessa vauvaa oli ihan parasta! Eikä tarvinnut huolehtia, että entä jos vauvalle käy jotain, kun hirvittävä huuto olisi kyllä suihkuun asti kuulunut :LOL:
 
Mulle parasta oli tuohon aikaan kun pääsin käymään kahvilassa tai kävelyllä yksistäni ja mies katsoi sen aikaa vauvaa. Olisin tullut hulluksi jos en olisi välillä päässyt käymään jossakin, noin tunnin kerrallaan silloin aluksi. Ja mies oppi siinä hyvin hoitamaan vauvelia samalla ja ottamaan vastuuta.
 
Jep, sitä ei oikein pysty suunnittelemaan etukäteen tuollaisia, vaikka kuinka ajattelisi että ihanaa päästä välillä miehen kanssa kahdestaan, niin sitten kun vauva on talossa niin äidin on todella vaikea irtautua. Itse en pystynyt olemaan erossa kauppareissua pidempään ennenkuin vauva oli pari kk vanha. Olimme itse häissä vieraana kun tyttö oli muutaman kuukauden, ja se ilta ilman tyttöä (menimme yöksi kotiin tytön luokse) oli aika tuskainen kun piti pari kertaa käydä vessassa pumppaamassa ja tissit olivat todella kipeät. Jos maitoa tulee paljon, ei ole mitään herkkua olla yötä vauvasta erossa. Ilman mitään moralisointia, tehkää päätös vasta sitten kun vauva on syntynyt niin tiedätte miltä teistä tuntuu.
 
En usko että siitä traumoja tulee. Joutuuhan jotkut äidit sairaalaan viikoiksi riippumatta siitä onko vauvaa tai ei. Ja jos on jostain vakavasta kyse niin ei vauvaa voi ottaa edes osastolle. Mun tyttö oli juuri tuon kuusi viikkoa kun itse lähdin ensi kerran ulos, joskin en vuorokausiksi, mutta silti. Koin että breikki olisi ollut tarpeen jo ehkä aiemmin. En mäkään tässä moralisointia kaipaa siitä miten olisi pitänyt miettiä ennen kuin lapsen tekee, että sen kanssa pitää olla ja että ei noin pientä voi erottaa äidistä. Mistäs sen olisin voinut tietää että arki vauvan kanssa saattaa olla helvetillistä? Mä käyn nykyäänkin kerran kuussa ulkona yksin ja kerran parissa kuussa ukon kanssa kahdestaan, niin että vauva on anopilla hoidossa.

Nuo rinnat voi kyllä muuttua kiusallisiksi, mutta eihän sitä tiedä miten sun imetys lähtee sujumaan. Suosittelen myös että katsokaa miltä näyttää lähempänä hääpäivää, sitten voi tehdä paremmin päätöksen.
 
Kyllähän ne keskosetkin ovat äidistään erossa sairaalassa, joten ei siitä nyt traumoja tule. Äidille eniten ja maidontuotannon kanssa voi olla ongelmia.

Itse järjestäisin niin (oletus omat häät), että isovanhemmat vastaavat juhlien aikaan vauvasta. Mutta vauva tulisi juhliin mukaan (ei nyt pakosti metelissä mukana, mutta sopivasti lähistöllä). Tuollainen vauva nukkuu yleensä ihan missä vaan. Esim osa syötöistä voisi mennä isovanhempien piikkiin ja muutamaa varten haetaan morsian paikalle (tissit tarvitsevat tod näk kuitenkin tyhjäystä). Hääyön voivat isovanhemmat olla vaikka samassa hotelllissa vauvan kanssa ja aamulla taas imetys? Toki riippuu juhlapaikasta, kuinka helppoa se olisi.

Mulla oli 1kk ikäinen max 3-4h hoidossa leffan ajan. Se kyllä menee ihan hyvin. Pidempään en olisi hennonnut olla pois ja tissit olisivat räjähtäneet.
 
hei! meidän tyttö on ollut kolme viikkoisesta alkaen n kerran kuukaudessa (välillä jopa kaksi kertaa kuukaudessa) yötä äidilläni. äitini on lähes päivittäin ollut tekemisissä tytön kanssa hänen syntymästään alaken, eli on todella tuttu ja luotettava hoitaja. minä imetin vajaa neljä kuukutta ja aina kun tyttö oli äidilläni hoidossa olin pumpannut pakkaseen maitoa niin paljon että varmasti riitti yön yli. Ja tietenkin jouiduin illan/yön aikana myös pumppaamaan etteivät tissit olisi räjähtäneet! Luulen että suurin ongelma tuossa vauvan hoitoon viemisessä on se, ettei äiti raaski olla vauvasta erossa. Siksi suosittelenkin sinulle jos päädyt vauvan hoitoon viemään häiden ajaksi, että viet sen hoitoon jo kerran aikaisemmin. Ainakin minulla ensimmäinen kerta oli vaikein, sen jälkeen pystyi jo nauttimaan vapaasta ilman vauvaa!
 
Itse jätin kuukauden iässä hoitoon siskolleni ja siitä lähtien on ollut siellä kerran kuussa, joskus kaksikin. Yhden yön kerrallaan. On niin iloinen kun on siskoni luona ja nauttii hänen seurastaan. Mitä aikasemmin vie, sitä helpompaa on viedä myöhemmin hoitoon. Poju nyt 10 kk ja jos en olisi vienyt ajoisssa, en veisi nytten. Meidän poika on maailman tyytyväisin, reippain, iloisin ja vilkkain lapsi, en todellakaan usko että mitään traumoja olisi jäänyt. Olen itse ollut myös pienestä asti hoidossa eikä ole mitään traumoja jäänyt.
 
poika oli 2vk kun kähdin jatkamaan opiskeluja ja jäi isän kanssa kotiin! Opiskelin terveydenhuoltoalalla ja olin pelastuslaitoksella 10vk tyäharjottelussa jossa tein 24h työvuoroja! Poika oli siis varsin paljon isänsä tai isovanhempien hoivassa ja varsin fiksu ja reipas 10 vuotias on tänä päivänä! Ei mitään traumoja!!!

Jos kyseessä on eka lapsi voi ollakkin, että lapsesta ei malttaisi olla erossa, mutta näin kokeneempana konkarina ja 3 lapsen äitinä kyllä 6vk:n valvomisen ja rumban jälkeen kelpaisi huiliminen ja olen niitä aina silloin tällön järjestänytkin ihan oman jaksamisen ja parisuhteen nimissä =)
 
Meillä poika oli 1,5 kuukautta (eli noin kuusi viikkoa) kun ekan kerran jäi hoitoon, kun mentiin miehen kanssa leffaan ja syömään. Poissa oltiin joku reilu kahdeksan tuntia. Enkä usko, että traumoja jäi pojalle. Rinnat tosin oli aivan tupaten täynnä, mutta muuten ei ongelmaa. Vaikeinta oli lähteminen, mutta sekin oli helpompaa kun toinen jäi nukkumaan. Viikon päästä tiedossa seuraava reissu, toivottavasti sekin onnistuu yhtä hyvin. Sellaisia kolmen-neljän tunnin pätkiä on tähän väliin mahtunut parikin, kun olen käynyt kampaajalla, lääkärissä tms. En usko, että vauva vielä kokee ihan kamalaksi, kunhan hoitaja on tuttu.
 
no ei tuu traumoja lapselle tuollaisesta jos äiti hääpäivää viettää =)

mutta samaa mieltä siinä että kannattaa jättää aiemmin kokeilukerraksi koska ensimmäinen kerta on se vaikein.

toi 1yö/ikävuosi nyt on vaan jonkun keksimä sanonta, ei siitä kannata sen enempää ohjenuoraa ottaa jos hoitajaa enemmän tarvisi ( esim. juuri 24h tai yötyötä tekevät). Aika monella on vauva ollut yöhoidossa ennen ensimmäisen ikävuoden täyttymistä..

Eikä sitä maitoa tarvinut poissaollessa pumpata mitenkään älyttömästi, muutama kerta riitti ja se oli nopeasti hoidettu.

ekan kerran jätin vauva hoitoon kun oli 3vk vanha eikä tehnyt pahaa jättää isänsä kanssa. lähisukulaisten hoitoon jättäisin (siis siinä tapauksessa että haluaa juhlia aikuisten kesken) vaikka onkin pieni,vieraiden en.
 
Meilläkin neiti ollut kuukauden ikäisestä isänsä kanssa iltoja, kun olen ollut tanssitunnilla. Omaa lypsettyä maitoa on annettu. Viikon päästä jää koko päiväksi ja ikää 3,5kk. Itse menen kaverini kaasona pitämään hänelle polttareita. Voisin vauvan kyllä ottaa mukaan, mutta en viitsi, ihan vauvallekin kivempi olla isin kanssa kotona. Ja jos isi lähtee festareille, mun porukat tulee tyttöä hoitamaan.

Kyllä mun mielestä siis noin pienen voi jättää, jos ruokahuolto toimii. Äidin tissit voi olla aika tukalan täydet, mutta pumppu messiin. Mie aion päivän aikana lypsää ja laittaa maidot autojääkaappiin talteen. Voishan ne poiskin heittää, mut en raatsi.

 
Hei,
itse sanoisin, että älkää tehkö päätöstä etukäteen (ellei ole aivan pakko) koska äiti ei voi etukäteen tietää, miltä tuntuu. Mielestäni myös tuo imetys on kyllä hiukan este vaikka moni puhuukin, että onnistuu (pullo + pumppaus), ainakin pitää varautua sellaiseenkiin vaihtoehtoon, ettei vauva juo pullosta ollenkaan. Esim. meidän vauva ei kymmenistä säännöllisistä yrityksistä huolimatta juonut ikinä pullosta. Ymmärrän kyllä sen, että ei kukaan vauva nälkään kuole eli tarpeeksi pitkän huutamisen ja nälän jälkeen alkaa varmaan se pullokin kelvata (tai voi antaa hörppyyttämällä ) mutta en usko, että monikaan äiti on valmis siinä tilanteessa jättämään kokeilua 2 vuorokaudeksi jos pulloruokinta ei ole aikaisemmin sujunut.

Mutta toki voihan se olla niinkin, ettei teillä imetys jostain syystä suju ollenkaan joten se ei olisi este, mutta sitä kun ei voi etukäteen tietää.
 
Tuossaki asiassa olemme erilaisia koska on itse valmis. Omalla kohdallani ei olisi ollut puhettakaan jättää pieni vauva hoitoon, nyt kun on 7kk, alan jopa olla sillä kannalla että vois kotona olla yötä hoitajan kanssa.
Sanoisin ettei kannata suunnitella etukäteen koska ei voi tietää mikä on tilanne vauvan ollessa sen 6vkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tuossaki asiassa olemme erilaisia koska on itse valmis. Omalla kohdallani ei olisi ollut puhettakaan jättää pieni vauva hoitoon, nyt kun on 7kk, alan jopa olla sillä kannalla että vois kotona olla yötä hoitajan kanssa.
Sanoisin ettei kannata suunnitella etukäteen koska ei voi tietää mikä on tilanne vauvan ollessa sen 6vkoa.
Mulla taas toisinpäin, 6 viikonikäisenä olisin voinut vauvan jättää helpostikin vaikka viikonlopuksi hoitoon, se oli niin itkuinen ja mie olin niin väsynyt, tuntuu jotenkin etten ollut kovin kiintynyt siihen silloin :| Nyt poika on pian 5kk, ja paljon rauhoittunut siitä, mitä oli silloin ihan pienenä, nyt ei oo ollut pitkään aikaan ees miehen kans keskenään muutamaa tuntia, tuntuu etten raaski jättää :D Ensi viikonloppuna tosin ajatteltiin viedä vauva päiväksi minun äidille.
 
Itse jätin juurikin 6viikoisen vauvani omalle äidilleni yökylään.. Imetin kyllä jonkin verran, pumppasin hieman varastoon ja loput meni korvikkeella..
Hienosti olivat pärjäilleet ja niin pärjättiin mekin miehen kanssa. Saatiin olla kahdestaan ja nukkua aamulla pitkään univelat pois =)
Äidille rintapumppu mukaan ja menoks =) Nythän se on helpompi lähteä verrattuna siihen kun vauva jo vierastaa ja "osaa selkeesti kaivata vanhempian".. Lapselle kaikki tarvittava mukaan niin ei varmasti ole hätää!
Kyllä ne neuvolassakin suosittelee lähtemään kahdestaan puolison kanssa tuulettumaan..
 
Meidän tyttö ( 2 päivän päästä 5 kk ) menee heinäkuussa 4 yöksi ja 5 päiväksi hoitoon. Lähdemme Lontooseen lomailemaan. Itsestä tuntuu nyt jo aivan kamalalta jättää tyttö hoitoon, tiedän että itellä ikävä on suuri. Toki varmasti tyttö myöskin äitiään kaipaa, äidin tyttö kun on muutenkin. Mutta, en usko, että trumoja tuosta hoitojaksosta saa, onhan se niin, että kyllä joskus äidinkin pitää päästä kotoa pois ja tuuletella aivojaan. Meillä on superhelppo vauva, mutta kyllä varmasti oma aika tekee mulle hyvää.

carla ja maailman ihanin tytär 5kk :heart: :heart:

*muoks* tyttö on ollut muutaman kerran yökylässä mummilla tai systerillä. Että ei ole ekaa kertaa erossa äidistään...
 

Yhteistyössä