Kauanko olleet sairaalassa synnytyksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
jurristi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kuullut että kaikkia mahdollisia "ongelmia" ei lapsesta huomata heti vuorokauden tai kahden ikäisenä. esim. jotkin sydänvaivat ovat tällaisia. siksi olen miettinyt miten hurjaa on että joskus päästään kotiin n.24h synnytyksen jälkeen,ns.polikliininen synnytys.
muuten onko se hienoa mitä nopeammin pääsee kotiin vai?

Mä pääsin tämän kolmannen kanssa kotiin 8h kuluttua synnytyksestä eli synnytin polikliinisesti. Enkä tietenkään olisi päässyt/edes halunnut lähteä, jos meidän jommankumman voinnissa olisi ollut jotain epäselvyyttä. Siinä mielessä kuitenkin hienoa päästä nopeasti kotiin, että mä en pysty lepäämään saati nukkumaan sairaalassa ollenkaan (kahden aikaisemman lapsen kokemuksella). Toisin sanoen kotiinlähdön koittaessa aikaisemmista olin valvonut reilut 48h putkeen. Huono alku kotiinpaluulle...

Eivätkä ne sieltä sairaalasta päästä pois, ellei kaikki ole hyvin niin äidillä kuin vauvallakin. Lastenlääkäri tutki vauvan juuri ennen kotiinlähtöä ja teki vauvalle toisen tarkastuksen, kun vauva oli 4 päivän ikäinen. Eli polikliinisen synnytyksen yhteydessä on vauvan kanssa palattava lastenlääkärin tarkastettavaksi muutaman päivän kuluttua synnytyksestä. Meille polikliininen synnytys oli ehdottomasti oikea ratkaisu, ei mitenkään "hieno" tai hurja...



 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kuullut että kaikkia mahdollisia "ongelmia" ei lapsesta huomata heti vuorokauden tai kahden ikäisenä. esim. jotkin sydänvaivat ovat tällaisia. siksi olen miettinyt miten hurjaa on että joskus päästään kotiin n.24h synnytyksen jälkeen,ns.polikliininen synnytys.
muuten onko se hienoa mitä nopeammin pääsee kotiin vai?
Ei siinä mitään sen hienompaa ole. Mutta jos sekä äidillä, että vauvalla on kaikki ok ja haluaa kotiin, niin miksi siellä pitäisi olla?
Mä ainakin lepäsin paremmin kotona kuin sairaalassa.

Vauvalle tehtiin joku ylimääräinen happitesti, ja tosiaan piti pyytää neuvolan täti käymään tai käydä itse neuvolassa viikon sisään synnytyksestä, että sitten vielä todetaan että kaikki on kunnossa.

Sydänvaivoja todetaan kaikenikäisillä ihmisillä, että ei ne kuitenkaan siellä synnärillä kaikkia löydä.

 
Esikoisesta oltiin sairalassa 3vrk, kuopuksesta 2, sektioita molemmat.

Kyllähän nuo olisivat mielellään pitäneet sairaalassa pidempäänkin, mutta itse haluasin pois. esikoisesta koin sairaala-ajan niin ahdistavana ettei pidemmästä sisällä olosta olisi mitään hyötyä voinut olla. Sitä paisi lapsi oli muutenkin erityistarkkailussa, eli normaalin vauvan "jälkitarkastuksen" (1-3 vuorokautta kotiutumisen jälkeen) lisäksi oli lääkärinaikaa jos toista eli yksin ei suinkaan jääty.

Kakkosesta taas kaikki oli niin kunnossa kuin vain voi olla vauvalla, eli tämän kotiuttamsessa ei ongelmia. Kysymysmerkki oli lähinnä äidin kunto sektion jälkeen, mutta koska sekin oli hyvä ja mies kotona pidempään niin päästiin pois kun lupasin lepäillä ja jättää työt miehelle. :D

Ihan hyvin toimivat nuo kotiutukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kuullut että kaikkia mahdollisia "ongelmia" ei lapsesta huomata heti vuorokauden tai kahden ikäisenä. esim. jotkin sydänvaivat ovat tällaisia. siksi olen miettinyt miten hurjaa on että joskus päästään kotiin n.24h synnytyksen jälkeen,ns.polikliininen synnytys.
muuten onko se hienoa mitä nopeammin pääsee kotiin vai?
Ei siellä sairaalassa lääkäri tutki kun kerran.
Itse sielläkin pitää huomata kysyä, jos joku asia askaruttaa, eli vierihoidossa olevaa vauvaa ei henkilökunta mitenkään tarkkaile, aamupesuilla vauvalassa saattaa nähdä.
Osastolle voi aina mennä takaisin tai soittaa ja alkuun neuvolassa käydään joka viikko.
Jos ei saa sairaalassa nukuttua, on paljon parempi lähteä kotiin, sekä vauva että äiti voi paremmin, kun äiti saa nukkua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kuullut että kaikkia mahdollisia "ongelmia" ei lapsesta huomata heti vuorokauden tai kahden ikäisenä. esim. jotkin sydänvaivat ovat tällaisia. siksi olen miettinyt miten hurjaa on että joskus päästään kotiin n.24h synnytyksen jälkeen,ns.polikliininen synnytys.
muuten onko se hienoa mitä nopeammin pääsee kotiin vai?
Jep, näin kävi meille. 2 yötä olin molemmista ja kuopuksella todettiin 6 vrk ikäisenä sydänvika, ehti kotona todella huonoon kuntoon.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
sairaala kammoinen
" miten te olette päässy niin aikasin kotii?
Taitaa tuolla kättärillä olla usein ruuhkaa :whistle:

Ite oon ollu molempien synnytysten jälkeen suht hyvässä kunnossa, ja tytöt olleet normaalin kokoisia, pirteitä ja hyvinvoivia.

Tokan jälkeen ehto oli (kun lähin alle 2vrk), että neuvolaan pitää mennä viikon sisään tai jos ei saa aikaa sinne niin sitten käydä näyttämässä synnärillä vauvaa, että paino on varmasti lähtenyt nousuun.

Tokan kanssa kätilö vähän ihmetteli, että miksi haluan kotiin. Muttei voinu kieltääkään kun lääkäri sanoi, että voin mennä.
Tosiasiallinen syy, (jonka sanoin kätilöllekin) oli että mua ei väsyttänyt yhtään ja oli vaan pirun tylsää kun ei saatu perhehuonettakaan, eikä ollut huonekaveria.
Täh? Eikös se perhehuone oo huone jossa ei oo muita eli saa olla rauhassa?
Eli halusit olla rauhassa JA tympääntynyt kun ei ollut tavan huoneessa huonekaveria?

Vai mitä mä en ny tajuu...

 
Eka syntyi 22. päivä, 25. päivä päästiin kotiin.
Toka syntyi 13. päivä, 15. päivä kotiin.
Kolmas syntyi 9. päivä, 13. päivä kotiin (vauva oli valohoidossa 2vrk)
Neljäs syntyi 9. päivä, 10. päivä kotiin.
Viides syntyi 26. päivä illalla, 27. päivä aamusta kotiin.
Kuudes syntyi 24. päivä illalla, 25. päivä aamusta kotiin.
Seitsemäs syntyi 28. päivä klo 12.20, kotona oltiin samaisena päivänä klo 19.
Kahdeksas syntyi 2. päivä aamulla klo 5, kotiin päästiin samana päivänä klo 13.
Yhdeksäs syntyi 20. päivä aamulla, mie kotiuduin "lomalle" seuraavana päivänä ja sit sitäseuraavana (22. päivä) kokonaan, kun vauva taasen vietti vauvateholla koko viikon. Toki kävin päivittäin sairaalalla katsomassa vauvaa.
 
Esikosta la-to ( oli yhden vuorokauden sinivalohoidossa)
Keskimmäiseltä meni keskiviikkona jo sairaalaan käynnistystä varten, syntyi pe ja kotiin tiistaina. ( odotettiin varulta mahdollisen keltaisuuden takia)
Nuorimmalta jouduin sairaalaan perjantaina ( raskausmyrkytys ), sektio tehtiin seuraavana torstaina. Itse kotiuduin seuraavan viikon perjantaina, poika pääsi kotiin 2½ viikon ikäisenä.
 

Yhteistyössä