Kauanko koululaisella kestää kävellä 5 km?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mi

Vieras
Meidän kunnassa koulukyydin saa, kun matkaa on yli 5 km. Mutta koulumatka ei saa kestää yhteensä yli 2,5 tuntia (siis sekä meno- että tulomatka)
Kutosluokkalainen varmaan kävelee tuon 4,95 km tunnissa ja vartissa, mutta kuinka kauan kestää reippaalla ekaluokkalaisella? (jos siis jättää kaikki ojanpohjien tutkimiset ym. väliin)

meilläkin on 3km raja ja kyydin saa vielä 3-luokkalaisetkin, jos matkaa on yli 3km. Mutta lain pykälä taitaa olla tuo 5km, siis sen jälkeen on pakko järjestää kyyditys, halutessaan kunta voi järjestää lyhyemmällekin matkalle kuten täällä.

onko kellään faktaa, kuinka nopea on ekaluokkalaisen kävelynopeus?
Aikuisen keskimääräinen kävelynopeus on noin 6-7 km tunnissa, mutta mistään ei löydy tietoa paljonko lapsen.

Mietin tässä, että voisko tolle matkalle vaatia taksikyytiä (bussillakaan ei täältä kouluun pääse)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tottakai voi ja on oikeuskin saada! Kävelisitkö itse töihin tuulessa ja tuiskussa edes kahta kilometriä? Mä en!

Mutta koulubussille joutuisit kävelemään, jos olisit koululainen. Meillä ongelma on juuri tämä, että bussille pitää kävellä niin pitkä matka ja bussi kiertää kohtuuttoman lenkin. Käytännössä tulee vietyä lapset kouluun, kun bussiin ne joutuis lähtemään 7.20 ja kun ne viedään kouluun, riittää kun lähdetään 8.10. koulu alkaa 8.25 ja matkaa on noin 6km. Bussille on matkaa reilu kilometri, mutta bussi kiertää aivan kohtuuttoman lenkin aamulla.

No tottakai voi ja on oikeuskin saada! Kävelisitkö itse töihin tuulessa ja tuiskussa edes kahta kilometriä? Mä en!

Oikeus koulukyytiin on lain mukaan, jos matkaa on 5 km tai yli. Jossain kunnissa koulukyydin rajana pidetään pienillä 3 km, mutta se tosiaan on kunnalle vapaaehtoista.
Ja kaikilla ei ole mahdollisuutta kuljettaa autolla :(

kyllä kävelisinja pyöräilisinkin. kvelymatkan rajana pidän 8kilsaa ja pyöräilymakan rajaan 15 kilsaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

kyllä kävelisinja pyöräilisinkin. kvelymatkan rajana pidän 8kilsaa ja pyöräilymakan rajaan 15 kilsaa.

Helppo huutaa kun on kotona laiskotteleva eikä töissä käyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onko kellään faktaa, kuinka nopea on ekaluokkalaisen kävelynopeus?
Aikuisen keskimääräinen kävelynopeus on noin 6-7 km tunnissa, mutta mistään ei löydy tietoa paljonko lapsen.

Mietin tässä, että voisko tolle matkalle vaatia taksikyytiä (bussillakaan ei täältä kouluun pääse)

meidän poika kävelee kolme kilsaa 45 minuuttia, joten 5km menee varmaan reilussa tunnissa ( itte kävelen 50 minuuttiin)
Miks lasta ei voi laittaa pyöräilemään 5kilsaa ( se matka sujuisi nopeampaan)

Alkuperäinen kirjoittaja lol:

Helppo huutaa kun on kotona laiskotteleva eikä töissä käyvä.

mie pyöräilen tai kävelen nytkin työharjoitteluun, matkaa 5kilsaa. Kävellen menee noin 50 minuuttia ja pyöräillen 20 minsaa, kun pitää jarrutella alamäissä

anteeksi nyt vaan, mutta keskikävelynopeus on aikuisella yksi kilometri/10 minuuttia, joten 1,5 kilsaa kymmenessä minuutissa vieläpä leikki-ikäisellä on reippaasti juoksun puolella tai todella lyhyitä kilometrejä..

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
anteeksi nyt vaan, mutta keskikävelynopeus on aikuisella yksi kilometri/10 minuuttia, joten 1,5 kilsaa kymmenessä minuutissa vieläpä leikki-ikäisellä on reippaasti juoksun puolella tai todella lyhyitä kilometrejä..
Kyllä se vaan täältä kotoa Myyrmanniin käveli 20 minuutissa ja kartasta just katsoin, niin matkaa on 3 km.

no siltikin 3 kilometriä ei KÄVELE 20 minuutttiin, juoksu on eri juttu.
käväelen itse mielelläni ja reipasta vauhtia ja juuri alle sen 10 minuuttia kilometri ei mene tasaisellakaan

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Sanoisin että n.2 tuntia/5km.
Jos oikeen kuntoilee niin 1,5h.

meillä poika 9v ( kakkosluokalla) kävelee 3km 45 minuuttia, pyöräilee saman matkan 20 minuuttia ( ylämäkeä harkkoihin mennessä)

No lisää siihen kävelyyn vielä kaksi kilometriä ja muista, että lapsellakin vauhti vähenee.

En kyllä laittaisi lasta kävelemään 10 km päivän aikana. Ajatelkaa miten pieni ekaluokkalainen kuitenkin on!

Yhteistyössä