Kauanko kestäisitte jalkakipua ennenkuin vaatisitte lähetettä eteenpäin?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun mulla alkoi jalka kipuilla heinäkuun lopussa. Kivun lähde on paikannettu lonkan seutuville ja röntgenlääkäri sanoi, että siellä on lihaskiinnittymän kipeytymä.

Kipu säteilee monta kertaa nivusiin ja välillä jalkaa tulee jäykäksi ja kipu menee polveen asti. Olen muistaakseni saanut kortisonipistoksia neljä kertaa tuohon lonkkaan. Yks tk-lääkäri kyseli mun syövän sairastamisista ja määräs ultran ja röntgenin. Tulehdusarvot on normaalit, reumakin katsottiin eikä sitä ainakaan verikokeen mukaan ole.

Jalka tulee kipeämmäksi jos pitää istua paljon. Jos pitää paljon seistä niin silloinkin se kipeytyy ja muuttuu jäykäksi. Käveleminen auttaa, mutta se on välillä aika kivuliasta. Sivuttainen liike jalalla tekee kipeää. Välillä tuntuu kunnon vihlaisu jos liikuttaa jalkaa väärällä tavalla.

Kipu alkoi n.9 kuukautta sitten, jonkin aikaa se oli pois kun olin Espanjassa ja siellä tuli käveltyä enemmän.

Mutta pitäiskö jo vaatia lähetettä eteenpäin? Vai soittasinko syöpäpolille ja kertoisin tilanteen niin he laittaisivat asian eteenpäin eikä tarvitsisi tapella tk-lääkärien kanssa.

mun veljellä oli samoja oireita tosin viel pahempana ja hän pääs heti lekuriin,todettiin lonkan nivelrikko.pääsi tekonivel leikkaukseen.ikää 38v,siskolla samaa vaivaa ja h ällä on vain alkava nivelrikko.

Riippuu kivun laadusta. Yleensä olen mennyt heti. Toisinaan odottanut melko pitkään, etenkin silloin jos kipu ei ole ollut päivittäistä. Niin ja yksityisen kautta on asiat mulla heti hoitunut. Viimeksi käytin Sjoen kirurgikeskusta. Yksityinen aika maksoi 63?.

Yhteistyössä