Kauanko kannattaa yrittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella-83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ella-83

Aktiivinen jäsen
21.03.2009
1 972
0
36
Kurkin tännekin. Reilu vuosi ollaan lasta yritetty alulle. Mulla on pco-tyyppisyyttä mutta ainkin ovistestien ja oireiden mukaan ovuloisin silloin tällöin. Luteaalivaihe on vaihdellut 8-12 päivän välillä, yleensä 11-12 ollut..

Kierrot olivat 32-46 mutta kesällä tuli kolme lyhyttä peräkkäin, 24-26 kun otin homeopatian apuun. Sitten kun hoito loppui, kierto venähti taas 37 päivään.. Kesällä viimeksi olin ultrassa ja sain 3kk Terolut-kuurien kiertoja tasoittamaan. En aloittanut kun homeopatialla sain kierrot kuntoon sillon.

Vuonna 2002 mulle määrättiin terolutit ja clomifenit 8kk ehkäisemättömyyden jälkeen, sillon oli tyypillinen pco- löysös muniksissa. Ymmärsin, että tila olisi nykyisin parempi niin en ihan clomeja uskaltaisi nyt ottaa (niin mulle tuli kaksoset vaikka annos oli 1tbl/vrk). Vaihtoehtoja mietin, jos en halua clomeja.. Ja yleensä mietin kauanko mun kannattaa luomuilla laiskasti toimivan kropan kanssa..?

Moi Ella! Yleensä kai suositus on yrittää tuo vuosi ja jos yhdynnät on ajoitettu oikein eli oviksen ajankohta on tavalla tai toisella paikannettu (testaus ja/tai aamulämpöjen mittaus) eikä tulosta silti kuulu, voisi suunnata lekurille. Sun nickin perusteella ymmärsin, että olet 26-vuotias. Sinänsä iän takia ei ole kiire, mutta jos vauvakuume polttelee kovasti ja aikaisemmin on raskautumiseen tarvittu lääkärin apua, mun mielestä voisit alkaa aikaa lekurille varailemaan =) Ja kuten varmaan aikaisemmasta vauvaproggiksesta tiedät, voisi olla hyvä seurailla ennen lekurille menoa kroppansa toimintaa eli yrittää paikantaa sitä ovista.
Tärppionnea sulle!

Kiitosta.. Joo mulla tosiaan on jo 6-vuotiaat kaksoet, sillon kun viimeksi yritettiin niin gyne oli huolissaan erityisesti toisesta muniksesta, ja suositteli vauvaprojektin aloittamista mahd. pian. ja niin alotteltiin ja toisesta kierrosta hoidoilla tuplatärppi tuli.

Ovista oon tikuttanut ja monessa kierrossa saanut plussia, ja yhdynnät olleet sen mukaan oikeaan aikaan. Joku kuitenkin mättää. 11/08 gyne sanoi ettei olisi pco:ta mutta verikoe yhdessä kierrossa kertoi ettei ovista ollut sillon ainakaan. Toinen gyne sitten 6/09 sanoi että kyllä on pco-tyyppisyyttä nähtävissä mutta ei puhdas pco-tapaus. Ja tämä suositteli hoitoja kesän jälkeen. Sillon vuonna 2002 mulla oli tyypillinen pco-lödös, munikset täynnä pieniä rakkuloita helminauhamaisesti.

Nyt taas on ennemmin muutamia rakkuloita, toisessa muniksessa enemmän kuin toisessa. Mutta jotain 6/09 gyne sanoi, ettei näe johtavaa follikkelia vaan kaikki on samankokoisia, mitä tämä tarkoittaa?

Korjatkaa jos ihan höpöjä puhun...

Miulla on myös PCO-tyyppiset munasarjat. Esim. keväällä ultra sattui kp14 kohdalle ja silloin ei johtofollia ollut, vain samankokoisia rakkuloita reilummanlaisesti. Se kierto venyikin sitten pitkäksi, ilmeisesti en ovuloinut koska sitä johtofollia ei ultrassakaan näkynyt. Ovulaatio vaatii sen johtofollin tapahtuakseen, eli sen että yksi rakkula kasvaa muita isommaksi ja puhkeaa.

Eli siulla on tuolloin 06/09 ollu vaan niitä samankokoisia rakkuloita, ei yhtään isompaa. Ainakaan siinä kierron vaiheessa siis ei ole ollut sitä yhtä isoa munarakkulaa joka sitten puhkeaisi ja munasolu irtoaisi.

Tulipahan sekava selitys :ashamed:

Yhteistyössä