Kauanko käytätte ostamianne vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauan. Nyt mulla on 3v vanhat farkut joissa on sauma revennyt lantion sivusta, pitäisi korjata. Takki on ostettu 4v sitten kirppikseltä. Yleensä käytän niin loppuun ettei pysty enää korjaamaan siistiksi.

Siis käyttekö te ihmiset, jotka sanotte käyttävänne vaatteenne loppuun, ihan töissä, koulussa ja muualla ihmisten ilmoilla noissa rikkipiereskellyissä verkkareissanne, vai onko teillä siistit vaatteet töihin ja muualle ja ne kuluneet ja nuhjaantuneet sitten kotikäytössä? Minäkin käytän vaatteita kauan, mutta sitten kun ne alkavat olla kulahtaneita tai rikkinäisiä, niin en todellakaan niissä enää mihinkään töihin lähde. Kotona nyt ei haittaa, jos hupparista on kyynärpäät kulunu puhki tai housuista paikattu haaroväli, mutta ei niissä kyllä ihmisten ilmoille voi lähteä.

Siis käyttekö te ihmiset, jotka sanotte käyttävänne vaatteenne loppuun, ihan töissä, koulussa ja muualla ihmisten ilmoilla noissa rikkipiereskellyissä verkkareissanne, vai onko teillä siistit vaatteet töihin ja muualle ja ne kuluneet ja nuhjaantuneet sitten kotikäytössä? Minäkin käytän vaatteita kauan, mutta sitten kun ne alkavat olla kulahtaneita tai rikkinäisiä, niin en todellakaan niissä enää mihinkään töihin lähde. Kotona nyt ei haittaa, jos hupparista on kyynärpäät kulunu puhki tai housuista paikattu haaroväli, mutta ei niissä kyllä ihmisten ilmoille voi lähteä.
Työnantajalta tulee työvaatteet. Siviilipäällysvaatteet kestää vuosikymmeniä, alusvaatteet uusitaan tiheämmin tarpeen mukaan.

Ei. Urheilussa voi käyttää paikattuja, mutta ei töissä, eikä kaupassa.
Ei mulla mitään jakkupukuja ole, vaan farkkuja ja trikoopaitaa käytän töissä, niitä voi pitää arjessa vielä paikattuina kotonakin.

Ja sekö ei ole sinulle ongelma että vaateteollisuus on maailman pahimpia saastuttajia?
Ihmiset nyt vaan eivät voi liikkua ilkkosillaan eikä ainakaan täällä pohjoismaissa. Kun ostat laadukkaat vaatteet ja sinulla on kahdet eri asusteet, joista toiset työssä ja toiset kotona käytettäviä. Vältän kausivaatteiden ostoa eli klassinen pukeutuminen ajaa aina muodin ohitse. Kertakäyttömuoti on se suurin ongelma.

Miksei töissä ja kaupassa voi käyttää paikattuja?
Jonkinlainen peruskohteliaisuus kanssaihmisiä kohtaan on oltava. Ja itse en ainakaan töissä voisi käyttää mitään resuvaatteita. Olen toiistotyössä ja päivittäin myös asiakkiaden kanssa tekemisissä, niin kyllähän se on osaltaan yrityksenkin maine vaakalaudalla, jos työntekijä on töissä rikkinäisissä tai likaisissa vaatteissa tai vaikkapa hiukset pesemättä.

Työvaatteet on tietysti erikseen ja ne täytyy olla aina puhtaat. Niitä ei muualla pidetä, niin ne kestää kauan. Suihkussakin käydään ennen niiden pukemista. Korjaamiseen voi käyttää vaikka suutaria, jos ei itse osaa.

Jonkinlainen peruskohteliaisuus kanssaihmisiä kohtaan on oltava. Ja itse en ainakaan töissä voisi käyttää mitään resuvaatteita. Olen toiistotyössä ja päivittäin myös asiakkiaden kanssa tekemisissä, niin kyllähän se on osaltaan yrityksenkin maine vaakalaudalla, jos työntekijä on töissä rikkinäisissä tai likaisissa vaatteissa tai vaikkapa hiukset pesemättä.
Taidat sekoittaa perusasioita: korjausta ei aina edes huomaa, että on korjattu. Siihen on olemassa erikseen firmoja, jos ei viitsi opetella.

Totta kai vaate krjataan, jos sen voi järkevästi korjata, mutta tästä keskustelusta sai käsityksen, että jotkut ihmiset käyttävät vaatteet loppuun, eli käytetään, vaikka reikää on jo enemmän kuin ehjää kangasta. T-paidat myös menevät jossain vaiheessa sellaisiksi, että ei niitä enää ilkiä julkisesti käyttää ,vaikka olisivat ehjiä, kainaloihin tulee deodorantista/hiestä läikät ja kangas haalistuu/nukkaantuu. Mites esim farkut, mulla aina kuluu kangas haaroista puhki. Vielä en ole keskinyt, miten ne voisi siististi paikata. Toki ne kotona menis, mutta kotona käytän mukavampia housuja kuin farkkuja, joten rikkinäiset faarkut kyllä menee roskiin.

Yhteistyössä