Kauanko imetit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Galllupia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Galllupia

Vieras
Olen yllättynyt, miten moni syöttää vauvalle äidinmaionvastiketta, joko osittaintai kokonaan. Kysyisinkin, että

- Miten kauan imetit? Kauanko pelkästään täysimetystä ja kauanko osittain?

- Käytitkö vastiketta yhtään?

Näillä mennään.

* esikoinen 6kk täysimetys + 10kk ikään osittaisimetys (ei vastikkeita)
* kaksoset 4kk täysimetys + 11kk osittaisimetys (välillä vastikkeitakin)
* neljäs lapsi 6,5 kk täysimetys (ensimmäisen kuukauden aikana kokeilin vastikkeita muutaman kerran, kun luulin, että oli nälkäinen)...osittaisimetys jatkuu, poika on 2v3kk.

Tämän viimeisen imetyksen alkutaipale oli hankala, oli monia vaikeuksia.....mutta kannatti sitkeästi taistella. Kesti 1, 5 kuukautta kunnes nämä vaikeudet voitettiin.
Uskon imetyksen voimaan. Sillä on hyvin moninainen merkitys lapselle, ravinnon lisäksi.

Molempia täysimetin 6 kk ikäiseksi. Korviketta en ole antanut ikinä. Esikoinen vieroitti itsensä lopullisesti 13 kk ikäisenä ja kuopuksen vieroitin juuri 1 v 7 kk ikäisenä.

Esikoista n.4kk täysimetin , osittaisimetin 1v ikään. VAstiketta koitin antaa ruuan kanssa joskus puolivuotiaasta, mutta ei huolinut. Kuopusta täysimetin 4,5kk, osittaisesti myös 1v ikään, ei vastiketta.

Esikoista täysimetin 5kk. Sitten sai soseita + äidinmaitoa. Korviketta rupesi saamaan 8kk ikäisenä, jolloin myös vieroitti itse itsensä.
Toista lasta täysimetin 3,5kk, jonka jälkeen osittaisimetyksellä. Soseet aloitettiin 4kk iässä. Imetyksen lopetin kokonaan vauvan ollessa 6kk, johtuen siitä, että tissi ei kiinnostanut enää ollenkaan, enkä viitsinyt pakottaakaan...!

Lapseni ei ollut koskaan täysimetyksellä, osittaisimetyksellä 3 vkoa. Maitoa ei tullut koskaan riittävästi, ei oikeastaan ollenkaan koko aikana, mut toivoin et kun kovasti imettää niin sitä alkais tulla....noup.

Esikoista en imettänyt päivääkään. Pumpattua äidinmaitoa sai kuitenkin 3kk ikään saakka ja sitten loppui maito, josta lähtien pakasteessa olevilla maidoilla ja niiden loputtua korvikkeella.

Kuopusta täysimetin 4kk ikään saakka, sitten osittaisimetyksellä koska kiinteät aloitettiin. Aloin silloin myös antamaan korviketta. 5kk iässä lopetin imetyksen kokonaan.

Olet nyt osittaisimettänyt kohta 7kk. Alusta asti sai korviketta rintamaidon lisäksi kun ei oma maito riittänyt. sitten kun kiinteät tulivat mukaan niin niillä korvattiin äidinmaidonkorvike ja nyt ei enään korviketta saa vaan pelkkää rintamaitoa.
tarkoitus imettää ainakin yksivuotiaaksi.

Kolmea lasta 5,5 - 6 kk täysimetystä ja 1,5 v. > imetystä kaikkiaan. Nuorimman 2+ v. imetys jatkuu, ei olla suunniteltu milloin päättyy. Korviketta sai esikoinen laitoksella, sen jälkeen ei ole käytetty.

Suomessa 2005 oli keskimääräinen täysimetyksen pituus 1,5 kk ja imetyksen kokonaispituus keskimäärin 7 kk. Osittaisimetys on Suomessa imetyksen yleisin muoto, joko korvikkeen tai kiinteiden (+korvikkeen) ohella.

Imetin 12 kk ikään. Täysimetystä 5 kk, sen jälkeen imetys kiinteiden ohella.
Vastikkeita käytettiin silloin tällöin, lähinnä jos minä en ollut kotona, ja vasta kun kiinteät olivat jo kuvioissa.

Täysimetys 5 kk, sitten osittaisimetys, joka jatkuu edelleen, kun lapsi on 1 v 1 kk. Ei korviketta ikinä, emme edes omista tuttipulloa. Vauva on maistanut lehmänmaitoa nokkamukista vuoden täytettyään nyt 2 kertaa.

Alussa sai imetyksen lisäksi pieniä määriä korviketta, sitten mentiin hetken aikaa täysimetyksellä, 4,5 kk iässä aloitettiin kiinteät ja 1v2kk iässä imetys lopetettiin kokonaan.

Täysimetyksellä mentiin 6,5 kk saakka. Tai no, hiukan annoin maistella hedelmäsoseita 5,5 kk iässä mutta allergiakuviot viivyttivät meilä kiinteiden kunnollista aloitusta. Osittaisimetys jatkuu edelleen, lapsi on nyt 1 v 1 kk. Tarkoitus olisi parin kuukauden sisällä lopetella, vaikka lapsi voi kyllä olla toista mieltä. ;)

8,5 kk osittaisimetystä. Korviketta annettiin lisämaitona aika vähän, mutta kuitenkin annettiin, joten täysimetyksestä ei voitane puhua. Vauva vieroitti itse itsensä tuolloin, itse olin suunnitellut imettää vuoden ikään.

Edelliselle: Kiinteet aloitettiin 5 kk iässä ja siitä lähtien vauvan juomana ollut 1v asti rintamaito ja vesi. Huomautksena, että soseethan ovat melko löysää tavaraa eli sisältävät paljon vettä, joten ruokajuoman tarve on alussa melko pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja susa^^:
Te, jotka ette ole antaneet ollenkaan korviketta; onko maitoa siis tullut niin paljon, että kiinteiden ohella se on riittänyt ainoaksi nesteeksi?

Olen antanut vetta (vauva tuolloin yli 6 kk) ja hiukan on mehuja maisteltu. Mutta ensimmaiset 6 kk oli pelkalla rintamaidolla. Sattui hyvin, kun lampoiset ilmat alkoivat kun vauva oli yli 6 kk. Asun siis ulkomailla.

- esikoisen täysimetys 5,5kk ja imetys 1 v 3 kk, korviketta ei käytetty, vaan mun menojen aikaan sai pumpattua maitoa
-kakkosta täysimetetty nyt 5kk ja jatketaan vielä. toivottavasti imetys jatkuu ainakin yhtä pitkään kuin esikoiselta (silloin vieroitin raskauden takia). korviketta ei ole saanut.

Yhteistyössä