Kauanko imetit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
10kk, 1v 2kk ja kaksosia 2v 1kk.

Esikoista imetin vain tuon 10kk tosiaan. :/ Aloittelijana en tiennyt, ettei ollut syytä lopettaa niin aikaisin, pureminen ja temppuilut rinnalla kuuluivat asiaan, mutta tulkitsin ne silloin siten, ettei vauva enää halua rintaa. :D :rolleyes:

esikoista imetin 2kk huonolla menestyksellä,en vaan osannut ja apua ja tukea en saanut.kuopusta imetin 5,5kk sain kivasti tukea ja imetys sujui,olisin halunnut jatkaa mutta sairastuin keuhkokuumeeseen ja olin sairaalassa viikon ja sen jälkeen 3kk lääkitys joka ei sopinut imetyksen kanssa.

Molempia lapsia muutamaa päivää vajaa 2 vuotta.
Vieroitin molemmat sinapilla.
Tätä tulevaa olen ajatellut imettäväni vuoden verran jos vaan maitoa piisaa ja kaikki hyvin menee. Tai ei tule maitoallergiaa jolloin jatkan imetystä yhtä kauan kuin kuoppuksen kohdalla...

Ekaa 1v1kk, jolloin lopetti vähitellen itsestään. Odotin jo toista tuolloin, joten sanovat, että maidon koostumus ja maku saattaa muuttua, jonka seurauksena imetys saattaa kiinnostaa vähemmän. Helposti jäi vähitellen parin kuukauden aikana. Viimeisimmäksi jäi aamuimetys.

Tokaa 1v9kk, oli oikea tissiposki. Iltaimetys oli viimeisin, parin kuukauden aikana vähitellen lopeteltiin imetys.

Toive oli, että vuoden voisin molempia imettää, joten toteutui. Maitoa tullut molemmilla kerroilla reippaasti.

Ekaa 3vkoa, tokaa 5vkoa, kolmatta pari kuukautta, neljättä kolme kuukautta, kaikki on saanut imetyksen lisäksi korviketta.

Ekan kohdalla ei mitään tavoitteita ollut, muiden kohdalla ollut paljon korkeammallla tavoitteet mutta maitoa ei ole tullut tarpeeksi vauvan tarpeisiin. Tähän vaikuttaneet lääkkeet joiden takia joutunut oleen vuorokauden aina ottaessa imettämättä ja stressi...

Jos vielä sen viidennen joskus saan niin 6-12kk olisi tavoite taas...

Esikoista imetin 5 kk. Tosin laitokselta asti sai lisämaitoa aika-ajoin. Välillä enempi ja välillä vähempi. Hänen kanssaan imetys oli alusta asti hankalaa. Ei kelvannut kuin yksi asento (makuu) ja muutenkaan ei jaksanut sihen touhuun keskittyä. Maitoallergiaa alettiin myös epäilemään ja kun piti alkaa antamaan erikoiskorviketta en jaksanut enää alkaa diettaamaan yöimetysten takia maitoa omasta ruokavaliosta ja lopetin imetyksen. Lopetus tapahtui helposti. Poika nyt 5 kk ja rintamaidolla. Tosin hänelläkin maitoallergiaa ja sopiva korvike hakusessa. En tiedä kauanko imetän, mutta haluan sopivan korvikkeen jo etsiä.

Viimeksi muokattu:
Esikoista imetin noin 8kk, sitten oli pakko lopettaa kun tulin uudelleen raskaaksi ja oli niin kova pahoinvointi, ettei kroppa venynyt molempiin.. Hyvin sujui vaihto pulloon. Toista imetin kuukauden vähemmän, sitten neiti itse lopetti imemästä, ei siis huolinut enää tissiä. Kolmas imetys loppui puoleen vuoteen, kun silloin menin itse töihin, ja isukki jäi kotiin lasten kanssa. Sitten kun oli pullokin kuvioissa, niin ei osittainkaan enää pojalle kelvannut. Tämän neljännen kanssa suunnitteilla se puoli vuotta täysimetyksellä, ja sitten menen taas töihin, ja isi jää kotiin, niin jatkan luultavasti osittain jos onnistuu. Neljännen odotus nyt loppusuoralla rv 37 menossa.

Suunnittelin imettäväni lasta vuoden ikäiseksi. Toisin kävi, osittaisimetin 3 kk. Maitoa ei tullut riittävästi ja kaikkeni kyllä yritin.

Toista odottaessani valmistauduin imettämiseen imetysoppaiden neuvojen avulla. Nyt oli osittaisimetystä 2 kk.

Kumpikin lapseni on siis elänyt korvikkeella. Vaikka noista on jo aikaa, niin vieläkin se imetyksen epäonnistuminen koskee.

ekaa 4 kk, tokaa 6kk, kolmosta 9kk, kaikki lopettivat imemisen itse. Eka ja toka alkoivat saada niihin aikoihin lisämaitoa ja ruokamaistiaisia sit ei enää tissi kelvannut. Kolmas oli täys imetyksellä 6kk ja sit alkoi saada ruokaa ja muuta maitoa niin lopetti sit sekin imemisen itse.

Kaikkia olisin varmaan imettänyt pidempäänkin, jos olisivat syöneet

10kk, 1v 2kk ja kaksosia 2v 1kk.

Esikoista imetin vain tuon 10kk tosiaan. :/ Aloittelijana en tiennyt, ettei ollut syytä lopettaa niin aikaisin, pureminen ja temppuilut rinnalla kuuluivat asiaan, mutta tulkitsin ne silloin siten, ettei vauva enää halua rintaa. :D :rolleyes:

Saa nähdä päädytäänkö suurinpiirtein samoihin aikoihin. :D

Esikoista imetin 10kk, lopetin kun odotin kakkosta n. rv19-20 paikkeilla ja halusin vierottaa esikoisen hyvissäajoin ennen vauvan syntymää, lisäksi oma hb oli matala ja väsytti jne. Itselle jäi vähän valju olo siitä kuin imetys jäi toivomaani lyhyemmäksi, itse vieroitus kuitenkin sujui lapselta helposti.

Kakkosta imetin 1v3kk, siinä vieroittaminen tapahtui juuri niin kuin itse olin toivonutkin eli lapsen mukaan. Imetys väheni ja lopulta loppui siinä vaiheessa kun lapsi ei itse enää tissille halunnut.

Kolmonen on vasta 7 viikkoa, täysimetyksellä mennään ja tavoitteena on imettää vähintään se vuosi, lapsen mukaan vaikka sinne 2v paikkeille on tämän hetken ajatus.

ensimmäistä imetin reilun kuukauden,maitoa olis riittäny mutta en vaan halunnut imettää(jota kaduin kyllä myöhemmin..)toinen syntyi ennenaikaisena ja olisin halunnut imettää,oli liian heikko imemään itse joten pumppasin maitoa 3kk kunnes lopetin koska maitoa tuli niin vähän..kolmannen kohdalla toivoisin että saisin imettää esim. puolivuotiaaksi..

ekaa imetin 7kk, lopetin kun lähdin töihin.
toista muistaakseni 10kk, syytä lopettamiseen en muista tai sitä ei ollut, riitti vaan siinä vaiheessa.
Kolmatta 11 kk, lopetin kun jouduin/pääsin nielurisaleikkaukseen ja jouduin syömään voimakkaita lääkkeitä.

Lopetus sujui ihan hyvin.

Saa nähdä päädytäänkö suurinpiirtein samoihin aikoihin. :D

Esikoista imetin 10kk, lopetin kun odotin kakkosta n. rv19-20 paikkeilla ja halusin vierottaa esikoisen hyvissäajoin ennen vauvan syntymää, lisäksi oma hb oli matala ja väsytti jne. Itselle jäi vähän valju olo siitä kuin imetys jäi toivomaani lyhyemmäksi, itse vieroitus kuitenkin sujui lapselta helposti.

Kakkosta imetin 1v3kk, siinä vieroittaminen tapahtui juuri niin kuin itse olin toivonutkin eli lapsen mukaan. Imetys väheni ja lopulta loppui siinä vaiheessa kun lapsi ei itse enää tissille halunnut.

Kolmonen on vasta 7 viikkoa, täysimetyksellä mennään ja tavoitteena on imettää vähintään se vuosi, lapsen mukaan vaikka sinne 2v paikkeille on tämän hetken ajatus.

Ohoh, onpas samanlaisia imetysaikoja meillä. :D Mie taas oon miettinyt, että kun lapsi lapselta on imetys pidentynyt, niin tätä tulevaa varmaan sitten eskari-ikäiseksi. ;D No juu, ainakin sen vuoden ja luultavasti ylikin. Fiiliksen mukaanhan siinä mennään. :)

Ekaa 2kk, tokaa 11kk ja kupusta 1v.

Ekasta en tiennyt imetyksestä mitään ja luulin että maito ei riitä kun vauva roikkui tissillä kokoajan. Pumppasin pulloon ja tulos oli muutama milli. Äitini oli sitä mieltä että maitoa ei vaan riitä, ei hänelläkään kuulema riittänyt. Siirryin korvikkeeseen.

Toista odottaessani etsin netistä tietoa imetyksestä ja tosiaan opin paljon.

Kolmannen kanssa vain toivoin että onnistuu yhtähyvin kun edellinen imetys.

Tosiaan esikoisella ollut tiheän imun kausi ja siksi roikkunut tissillä. Pumpulla en myöhemmissäkään imetyksissä ole saanut mitään irti, että siitä ei voi päätellä mitään.

Pari vuotta kahta ekaa, puoli vuotta täys´imetystä (loppuaika oli lähinnä silloin tällöin, nukahtamiseen/unien jatkamiseen). Eikä muuten menneet rinnat miksikään, vielä nelikymppisenä kiinteät kuin parikymppisenä, eivät roikkuneet tippaakaan. Nyt kolmas menossa, 8 kk, imetän, aika näyttää kuinka kauan. Imetyksellä saa myös raskauskilot pois. EI ole ollut korvatulehduskierteitä tai juuri flunssaakaan kellään lapsella. Joten kaikki voimme hyvin ja näytämme hyviltä ehkä juuri imetyksen ansiosta (lapset vahvoja ja terveitä, äiti hoikka jälleen - eikös se imetys vähennä rintasyövän riskiäkin?). Mutta kukin tavallaan, pääasia kai lie että lapsi saa ruokaa ja voi hyvin ja äitikin jaksaa. Joten olkaamme moralisoimatta toisiamme, imetyksestä tai imettämättömyydestä.

Vuoden verran imetin. Yhtenä iltana yksinkertaisesti kypsyin lapsen nukuttamiseen, siihen tarvittiin rintaa ja ainakin puolitoista tuntia aikaa. Kun sain lapsen nukkumaan ja irti rinnasta, päätin, että se oli sitten siinä. Kaksi kertaa heräsin yöllä ilmoittamaan, että nyt nukutaan. Ilmeisesti aika oli oikea, sillä ekaa kertaa lapsi tyytyi silittelyyn ja nukahti nopeasti ilman huutoa, siihen asti oli aina alkanut hitonmoinen huuto, jos edes yritin silittää yöheräämisen yhteydessä. Seuraavaa iltana kiukuteltiin reipas puolituntinen, kun iltarintaa ei ollutkaan tarjolla. Huutoa ei onneksi tullut, pelkkää kiukuttelua vain.

Olin ajatellut, että voisin jaksaa imettää vielä päivisin, mutta seuraavana päivänä lapsi puri minua kipeästi rintaan. Illemmalla yritin toiveikkaana vielä kerran, sillä kertaa sain oikein kunnon hampaanreiät nänniini, joten se siitä. Ihmeen kivuttomasti.

Lapsi on edelleen 7kk myöhemmin nukutettavaa mallia, mutta nautin siitä, ettei tarvitse hiota yhdessä ja samassa asennossa tissi suussa enää. Laulan kyllä tuutulauluja vaikka maailman tappiin asti vastineeksi.

Neljän kuukauden päästä tissiralli alkaa taas, uusi pikkuinen syntyy silloin. Tarkoitus on täysimettää useita kuukausia, tosin harkitsen, josko tälle tulokkaalle opettaisi myös tuttipullon käytön lypsetyllä maidolla, jolloin isälle jäisi enemmän mahdollisuuksia osallistua molempien lasten hoitamiseen. Ts. hän voisi tarjota maitoa pullosta, jos vaikka nukutan esikoista ja juniorille tulee nälkä tms. Maitoa riitti viimeksi vaikka useammallekin vauvalle, joten luotan, että tulokkaallekin sitä heruu. Lopetellaan sitten taas, kun meille molemmille sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja öinen kukkuja;22944798:
Täällä tuleva paskamutsi, mutta pohdiskelen imettämisen jättämistä muutamaan kuukauteen siksi, etteivät rinnat mene rumannäköisiksi. :D

Imetin 18kk eikä rinnoissa ole MITÄÄN muutosta entiseen. Saman kokoiset ja samalla korkeudella. Riippuu ihan perintötekijöistä, että mitä rinnoille tapahtuu iän ja raskauden myötä, ei se imetys siihen liity oikeastaan mitenkään. Muutamalla kaverilla rinnat ruvenneet roikkumaan iän myötä, vaikka eivät ole edes olleet raskaana.

Muoks* niin, ja tuossa 18kk iässä imetin jo niin harvoin, että imetyksen lopetus oli helppoa, tyttö hyväksyi asian helposti, kun oli paljon muutakin puuhaa ja niitä imetyskertoja enää muutama päivässä ja itsellä oli hiukan tukala oli pinkeät rinnat yhden viikon ajan, sen jälkeen rinnat palautuivat heti entiselleen.

Viimeksi muokattu:
Mun esikoinen on vasta 4 kk ikäinen ja täysimetyksellä... Ens viikolla neuvolassa aijon kysellä soseiden alottamisesta ihan vaan siks et haluisin jo antaa neidin maistella... Jos kaikki sujuu ok niin imetän vuoden ikään asti ja sit alan harkitsemaan lopettelua...

Meidän neidillä on ns. diabetesgeeni joka altistaa ykkös tyypin diabetekselle ja alustavat tutkimustulokset on antaneet viitteitä siittä että lehmänmaitopohjasen korvikkeen käyttö edistäis diabeeteksen puhkeemista. Osallistutaan diabetes tutkimukseen jossa tutkitaan varhaislapsuuden ruokavalion ja sairastelun vaikutusta diabeeteksen puhkeamiseen. Sanoivat kylläkin että ei pidä tuntea huonoa omatuntoa jos joutuu korvikkeelle ja antaa kaupan korviketta, koska kela ei korvaa apteekin korvikkeita ja ilman korvausta ne tulee melko kalliiks. Mun siskollani on ykköstyyppi ja en kyllä toivois omalle lapselleni sellasta piikkirumbaa...

Yhteistyössä