Kauanko imetit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Tosiaan; kauanko palstamammat olette imettäneet? Jos imetit vain vähän aikaa (eli mun mittapuulla vähän aikaa on muutama kuukausi) niin miksi? Olitko tehnyt imetyksen kestosta jonkinlaisen päätöksen jo aiemmin, vai muotoutuiko päätös imetysaikana?

Ja typerä kysymys, mutta miten imettämisen lopettaminen sujui? Siis kävikö se ihan vain siten, ettette yksinkertaisesti enää imettäneet, vai pitikö teidän hakea jonkinlaista lääkinnällistä apua imetyksen lopettamiseen?

4kk En tiedä onko se nyt kovin lyhyt aika, mutta palstan mukaan varmasti ihan paska :D :D
En tehnyt päätöksiä etukäteen mutta tavote oli 4kk jos onnistun olen tyytyväinen itseeni. :)
Maidon tulo ehtyi itsekseen ja oli niukkaa jo alusta alkaen, onneksi on ohi koko show.
Luulen että syy maidon vähäiseen tuloon oli syömisesäni ja en pystynyt kuuntelemaan nälkää parkuvaa vauvaa niin kauaa kun ehkä jonkun mielestä pitäisi, joten annoin korviketta välillä.

4kk En tiedä onko se nyt kovin lyhyt aika, mutta palstan mukaan varmasti ihan paska :D :D
En tehnyt päätöksiä etukäteen mutta tavote oli 4kk jos onnistun olen tyytyväinen itseeni. :)
Maidon tulo ehtyi itsekseen ja oli niukkaa jo alusta alkaen, onneksi on ohi koko show.
Luulen että syy maidon vähäiseen tuloon oli syömisesäni ja en pystynyt kuuntelemaan nälkää parkuvaa vauvaa niin kauaa kun ehkä jonkun mielestä pitäisi, joten annoin korviketta välillä.

Täällä tuleva paskamutsi, mutta pohdiskelen imettämisen jättämistä muutamaan kuukauteen siksi, etteivät rinnat mene rumannäköisiksi. :D

Ekaa vuoden. Lopetin, kun lapsi ei enää näyttänyt olevan kovin kiinnostunut asiasta ja olin muutenkin raskaana. Toista 1v4kk ja yhä imetän, kun lapsi sitä yhä kaipaa. Lapset ovat erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja öinen kukkuja;22944798:
Täällä tuleva paskamutsi, mutta pohdiskelen imettämisen jättämistä muutamaan kuukauteen siksi, etteivät rinnat mene rumannäköisiksi. :D

Hmm..luulen että pahin tuho tapahtuu jo raskausaikana ja heti imetyksessä, että sen pitkittämisellä ei ole ratkaisevaa eroa rintojen muutokseen. Muista käyttää tukevia liivejä, sen olen kuullut edesauttavan ulkonäöllisesti ;) :D

Hmm..luulen että pahin tuho tapahtuu jo raskausaikana ja heti imetyksessä, että sen pitkittämisellä ei ole ratkaisevaa eroa rintojen muutokseen. Muista käyttää tukevia liivejä, sen olen kuullut edesauttavan ulkonäöllisesti ;) :D
Niin ja siis aika karkeasti sanoin "tuho" ei se nyt kaikilla niin mene, se riippuu kudostyypistä jne, sama kuin raskausarvet tulevat joillekkin ja joillekkin ei, rasvat tuskin auttavat juuri ollenkaan.
Ei sinun rinnoillesi välttämättä käy kuinkaan. :)

Mulla on ensi kuulla laskettu aika, mutta rinnoissa ei ulkonäöllisesti oo tapahtunut juuri mitään muutoksia.. kasvua ainakaan. No mutta täytyy ottaa tuosta neuvosta vaari, kiitos =)

Esikoista yritin imettää kuukauden. Ei tullut maitoa, ei edes lääkityksen avulla. Kuopusta en imettänyt hetkeäkään, ei tullut maitoa. Tyhjästä ei oikein voi nyhjästä. Maito ei vaan noussut missään vaiheessa rintoihin, rinnat olivat ihan samankokoisetkin koko raskauden ajan ja synnytyksen jälkeen kuin ennenkin. Ja mä kun luulin tarvitsevani imetysliivit esikoista odottaessa.. Onneksi en ehtinyt ostaa.

Esikoista 3-vuotiaaksi, kuopus 10kk ja imetys jatkuu. Imetin koko raskausajan ja tandemina vähän aikaa kuopuksen synnyttyä. Lopetus esikoisen kohdalla tapahtui vähitellen. Pitkään ainoa imetys oli iltaimetys. Totesimme esikoisen kanssa yhdessä, että vauvat tarvitsevat maitoa enemmän kun isot lapset ja minä pidin yhteisestä päätöksestä kiinni. Muutimme iltarutiinin niin, että mies hoiti iltasadut yms jonkin aikaa kokonaan ettei imetyshetken kaipuu yllättäsi. Mielenkiinnolla odotan miten kuopuksen kanssa asiat menevät. Pitkä imetys, saati tandemimetys, eivät todellakaan kuuluneet suunnitelmiin. Tavoitteena oli imettää, jos hyvin käy, vuotiaaksi. No, toisin kävi ja näkökulmat avartuivat matkan varrella kiitettävästi. Lapset todella ovat erilaisia.

Vuoden. Lopettelin pikkuhiljaa jättämällä syötön kerrallaan pois siten, että viimeiseksi jäänyt syöttö oli se aamuyön syöttö, jonka avulla sain pojan nukkumaan vielä vähän pidempään. Asteittain vain vähensin. Rinnatkin siten alkoivat tuottaa vähemmän ja vähemmän maitoa, ei tarvinnut murehtia mistään ylitsevuotamisesta kun en lopettanut tosta noin vaan kerralla. Ja alunperin se vuosi oli se minimi, mihin halusin pyrkiä, mutta olin valmis jatkamaan pidempäänkin. Pojan täytettyä vuoden tuntui sitten kuitenkin oikealta ajalta lopettaa. Seuraavaa imetän todennäköisesti hiukan pidempään.

Ja tosiaan, jos ne rinnat siitä on "pilalle" mennäksen (kudostyyppihän siinä vaikuttaa enemmän kuin mikään muu, ihan niin kuin raskausarpienkin kanssa) niin se tapahtuu kyllä kaikella todennäköisyydellä jo siinä vaiheessa, kun maito nousee rintoihin eli parin kolmen päivän sisällä synnytyksestä. Mulla oli ennen ekaa raskautta B80, imetysajan D80, imetyksen loputtua B75 eikä mun rintojen ulkonäkö muuttunut muuten kuin parempaan - olivat täyteläämmän näköiset ja tuntuiset. Nyt olen raskaana rv 21 ja rinnat ovat hiukan kasvaneet, mutta mahdun edelleen vanhoihin, ennen ekaa raskautta ostettuihin liiveihin.

Kyllä mua ainakin inhottaa, kun imetys lopetetaan kesken/sitä ei aloiteta ollenkaan jostain niinkin pinnallisesta syystä kuin rintojen ulkonäön takia. Tiedän, että on oikeasti sellaisia tilanteita, jolloin imetys ei onnistu, mutta että oman pinnallisuuden ja itsekkyyden takia laitetaan lapsi korvikkeelle niin menee kyllä yli mun ymmärryksen.

Ei vittuiluna, vaan ihan vilpittömänä kysymyksenä: miksi sitä nälkäitkua olisi pitänyt kuunnella? Tai siis mä yleensä imetin silloin kun niin nälkä oli että itketti.

Molempien kohdalla siinä 5,5kk ikäisenä. Paha maito-, ym allergia molemmilla johon ei auttaneet mitkään dietit joten paras vaihtoehto oli lopettaa ja siirtyä korvikkeeseen jotta vauvoista saatiin oireettomia. Tosin mä olin etukäteen jo tehnyt molempien kohdalla päätöksen et imetän 6kk joten siinä mielessä meni ihan hyvin eikä korvikkeeseen siirtyminen harmittanut. Lopetin silleen et pari päivää kokeilin aiheuttaako korvike oireiden pahenemista, kun ei niin lopetin kerralla.

Täällä sitten ainakin on varsinainen paskamutsi, imetin meidän tyttöä aikalailla tasan kuukauden, kunnes jouduin pitemmäksi aikaa sairaalaan ja imetys luonnollisesti jäi. Toisaalta harmittaa, mutta eipä tuosta nyt mitään haittaakaan lapselle ole ollut :)

Esikoista imetin 1 v 2kk. Sovittiin yhdessä, että jätetään tähän. Olin raskaana ja imetys alkoi tuntua vastenmieliselle loppuvaiheessa.
Kuopuksella ikää on nyt 1 v 8 kk ja edelleen imetän. Haluaisin jo lopetella, mutta en ole vielä raaskinut. Olen päättänyt, että loppuu viimeistään, kun täyttää 2 v.

Ei vittuiluna, vaan ihan vilpittömänä kysymyksenä: miksi sitä nälkäitkua olisi pitänyt kuunnella? Tai siis mä yleensä imetin silloin kun niin nälkä oli että itketti.

Vauva oli rinnalla ja huusi kun ei saanut sieltä tarpeeksi. Huusi huusi ja huusi ja rauhottui vasta pullon saatuaan. Sillon kun rinnat oli täynnä ei ollut tuota itkua joten loogista, nälkäitku.

Yhteistyössä