Kauanko 9v voisi olla yksin kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 6v oli just äsken 2,5h yksin kotona.... Eikö 9v ole tottunut olemaan yksin kotona esim. koulun jälkeen jne?! Meillä vanhemmat käy töissä, joten koululaiset ovat alusta asti olleet iltapäivisin useamman tunnin kotona ja kesälomilla koko työpäivänkin.

Meidän 9v (tokaluokkalainen) on useita kertoja viikossa yksin kotona koulun jälkeen 3-4 tuntia. Olisi mahdollisuus mennä mummulle, mutta haluaa tulla kotiin. Useimpina päivinä on 3,5h yksin kotona. Joskus vain 2,5h, riippuu vähän vanhempien työvuoroista.

Joten kyllä 9v voi olla 3h kotona yksin. Mutta tietysti olisi hyvä olla yksin jääntiä harjoiteltu vähän lyhyemmillä ajoilla. Ihan kylmiltään en niin pitkäks aikaa välttämättä jättäis, ellei se lapselle itselleen sopisi.

Mä olen kotona pienenpien lasten kanssa, joten ei ole tarvetta olla yksin. Joskus on tainnut olla yksin tunnin. Poika mielellään kyllä jää yksin :)
Onhan tuo toki kavereiden kansaa ulkonakin monta tuntia, mutta ei kotona ole ollut niin pitkään.

Miten te järjestätte oikein työnne/hoidon tms jos 9v ei pysty olemaan yksin 3h koulun jälkeen? Ite ministeriössä töissä, oon kotona arkisin aikaisintaan klo 18 ja lapsi pääsee joskus jo 11:30!

Minusta 3 h ei ole 9 v lapselle pitkä aika olla yksin. Todella moni on töissä klo. 8-16 ja työmatkat päälle, joten lapset joutuu sitten pärjäämän muutaman tunnin yksin koulun jälkeen.

Lapsihan olisi täysin kykenevä olemaan, mikäli vanhemmat sen sallivat. Ei niin että ensin paapotaan kuin kukkaa kämmenellä ja sitten heivataan yhtäkkiä yksin pärjäämään. Kyllä sen opettelu alkaa jo pienempänä kuin 9v..

T. eräs joka ainakin joutuu käymään töissä elääkseen, ip-kerhoja tai mummoloita ei ole, lapsen on koulussa käytävä ja on siis joka päivä tuon verran yksin.

Yhteistyössä