Kauan tämä synnytyksen jälkeinen ahdistus oikeen kestää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kukkeli

Vieras
Se alkaa aina öisin, ahdistus että pienelle vauvalleni tapahtuu jotain kauheaa..
Tai sitten mulle tai miehelle ja miten vauva sitten pärjää. Aamuisin ja päivisin on hyvä.

Mikä tää juttu oikeen on?? Auttaako ne lääkkeet? En tahdo sellaisia lääkkeitä jotka laittaa pään sekaisin..

No ihan ensiksi juttele ystävä rakas vaikka neuvolassa tuosta ahdistuksesta. Lämmin halaus sinulle... uskon että kamala olo silloin kun noin ahdistaa. :( Mulla itellä kuusi lasta, mutta en muista moista ahdistusta olleen koskaan. Jaksamista kovasti ja hae apua siihen tilanteeseen!!

3 lasta olen synnyttänyt ja jokaisen synnytyksen jälkeen ollut melkoiset hormonimyrskyt, mieliala mennyt ihan vuoristorataa ja sitä on kestänyt sellaiset 2kk, jonka jälkeen olen vaan jossain vaiheessa huomannut, että kas en olekaan itkenyt vähään aikaan minkään turhanpäiväisen takia. En ole kyllä koskaan ajatellut, että siitä edes neuvolassa mainitsisin tai hakisin jotain hoitoa. Eikös tuollainen itkuisuus ja ahdistus ole ihan tavanomaista synnytyksen jälkeen...? Tietty eri juttu jos se ahdistus alkaa käydä täysin ylivoimaiseksi, eikä saa yhtään nukuttua sen takia tai tulee jotain pakko-oireita tms.

Itkuisuus, ahdistus, mielialan vaihtelut tms. ovat tavallisia pitkäänkin synnytyksen jälkeen. Teillä on ilmeisesti kyseessä esikoinen? Elämänmuutos on iso ja äkillinen vastuu avuttomasta lapsesta. Suosittelen puhumaan ajatuksistasi neuvolassa mahdollisimman pian. Kun jaat asian jonkun kanssa, olo saattaa helpottua jo paljon. Lisäksi neuvolassa osaavat tehdä lisäkysymyksiä ja arvioida, tarvitsisitko ehkä keskusteluapua tai lääkitystä. Riippuen neuvolatädistä, joskus saa itse olla hyvinkin tiukkana jotta saa apua. Kannattaa rohkeasti kertoa omista tuntemuksistaan. Voimia!

On ihan normaalia. Jos tuntuu ettet pääse tunteista yli eikä ne ala vähitellen helpottamaan niin puhu asiasta neuvolassa. Et kertonut onko kyseessä esikoinen ja miten kauan synnytyksestä on?

Yhteistyössä