H
huhhuh
Vieras
Meidän ennen todella aurinkoinen ja "helppo" tyttö on muuttunut suuresti viimeisen parin kuukauden aikana. Asiaan vaikuttaa varmasti myös perheeseen syntynyt pikkusisko, mut löysin myös netistä tietoa "uudelleen lähentymisen vaiheesta", ja "oireet" täsmää tyttöön kuin nakutettuna... Mä en saisi poistua huoneesta. Kiukuttelee aivan jatkuvasti, koittaa lyödä, potkia. On ahdistuneen oloinen, vaikka miten päin olisi, selvästi hämmentynyt. Parhaani teen jatkuvalla syötöllä hänen oloaan helpottamaan, mutta vauva vaatii myös oman huomionsa.
Teillä samaa? Kauan kesti?
Uudelleen lähentymisen vaihe (15-24 kk)
- ns. sisäsyntyisen eroahdistuksen vaihe
- ulkoinen käyttäytyminen: äidin varjostaminen, äitiä pakottavat leikit, lisääntynyttä ahdistuneisuutta ja turhauma- alttiutta
- lapsi menettää aiemman turvallisuuden vaikutelman huomatessaan että äiti ja äidin mielikuva (ajatus) eivät ole sama asia. Ajatuksena äiti ei olekaan läsnä.
- tärkein persoonallisuutta muokkaava kehitystapahtuma: lapsi ymmärtää erillisyytensä äitiinsä nähden
- ns. erillisyyden tiedostamisen kriisi
- lapsi palaa takaisin "äidin helmaan"
- uhmaikä
Teillä samaa? Kauan kesti?
Uudelleen lähentymisen vaihe (15-24 kk)
- ns. sisäsyntyisen eroahdistuksen vaihe
- ulkoinen käyttäytyminen: äidin varjostaminen, äitiä pakottavat leikit, lisääntynyttä ahdistuneisuutta ja turhauma- alttiutta
- lapsi menettää aiemman turvallisuuden vaikutelman huomatessaan että äiti ja äidin mielikuva (ajatus) eivät ole sama asia. Ajatuksena äiti ei olekaan läsnä.
- tärkein persoonallisuutta muokkaava kehitystapahtuma: lapsi ymmärtää erillisyytensä äitiinsä nähden
- ns. erillisyyden tiedostamisen kriisi
- lapsi palaa takaisin "äidin helmaan"
- uhmaikä