Kauan on kohtuullinen aika elatussopimuksen tekemiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottavan aika on pitkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottavan aika on pitkä"

Vieras
Asutaan siis lapsen isän kanssa eri paikkakunnilla ja sopimus tehdään ensin toisen luona ja lähetetään toiselle allekirjoitettavaksi. Mä oon käynyt elokuun puolivälissä allekirjoittamassa paperin kotikunnassani. Lapsen isä ei ole vielä paperia kuulema nähnytkään.

Tähän mennessä sopimuksiin ei ole koskaan tehty mitään muutoksia, vaan se mun ensin allekirjottama paperi on sellasenaan hyväksytty siellä isän päässä. En tiedä onko nyt kyse siitä, että se lastenvalvoja, jonka luona kävin, ei suostunut kirjoittamaan lapsen isälle nollasopimusta (niin kun tähän asti on ollu). Työttömille ei kuulema nollasopimusta tehdä. Mutta mies itse ei ole paperia nähytkään, kun sitä oli lastenvalvojalta kysellyt, oli saanut vaan vastauksen, että "asia on hoidossa".

Kuinkahan kauan tässä pitää odotella? Kauan yleensä? Tässä ehti jo vanha sopimuskin mennä umpeen, enkä elareita saa tietty ennen kun on uusi paperi. Kerran soittelin kolme kuukautta ennen sopimuksen umpeutumista ja mulle sanottiin, että ei sitä näin aikasin tehdä. Olis tällä kertaa kannattanu.

Jaa... tätä minäkin pohdin. Meillä isä on ns. nollasopimuksella, mutta tässä on jo maaliskuusta asti odotettu, että herran nimi saataisiin siihen paperiin. Mutta kun ei. Saanhan mä ne rahat joskus sitten takautuvasti, mutta ei se paljon lohduta kun nyt puuttuu kuukausittaisista tuloista se 300€. :(

[QUOTE="toinen";24744362]Jaa... tätä minäkin pohdin. Meillä isä on ns. nollasopimuksella, mutta tässä on jo maaliskuusta asti odotettu, että herran nimi saataisiin siihen paperiin. Mutta kun ei. Saanhan mä ne rahat joskus sitten takautuvasti, mutta ei se paljon lohduta kun nyt puuttuu kuukausittaisista tuloista se 300€. :([/QUOTE]

Meillä kanssa joka kerta on ollut jotain ongelmaa. Ensimmäisinä kertoina isä uhkaili, ettei aio kiusallaankaan allerkijoittaa. Pisti kuitenkin nimensä paperiin, eikä nyt muutamaan vuoteen ole tuollein pistänyt tahallaan kapuloita rattaisiin. Siellä isän aiemmalla kotipaikkakunnalla oli aivan avuton ihminen niitä tekemässä. Viimeksi meni se 4 kk kun se paperi oli hukkunut siellä toisessa päässä. Nyt mies asuu eri paikkakunnalla ja on miehen käsityksen mukaan vähän pätevämpi täti. Mutta homma ei silti edisty.

Tietysti ongelmaksi tuli vielä se, että mies lähti yht'äkkiä vieroitukseen taas eri paikkakunnalle. Olivat kuulema sopineet, että tämä sen kotikunnan lv lähettää sinne vieroituspaikkaan sen sopparin, mutta ei ole lähettänyt vaikka isä on sitä kysellyt. Lapsen isä on siellä vieroituksessa kuulema puoli vuotta...

Tää sama rumba tehdään kahden vuoden välein. Kysyin jo, että miks helkutissa ei vois tehdä sopimusta koko loppuajaksi. Mutta ei se kannata, koska silloin lapsen isällä olisi velvollisuus hoitaa tätä tulojenselvittelyä. Ei se siltä onnistu, joten mun on pistettävä aina vireille tää sopimuksen uusiminen. Ens kerralla hitto menen sinne puoli vuotta ennen sopimuksen umpeutumista.

Mulle muuten sanottiin, että 3 kk on mahdollista saada kelalta takautuvasti tätä tukea... Munkin talouteen tuo yhden lapsen elatusmaksu on kuitenkin aika merkittävä raha.

[QUOTE="a.p";24744407]
Mulle muuten sanottiin, että 3 kk on mahdollista saada kelalta takautuvasti tätä tukea... Munkin talouteen tuo yhden lapsen elatusmaksu on kuitenkin aika merkittävä raha.[/QUOTE]

Joo, se pitäis käsittääkseni olla kolme kuukautta taaksepäin siitä, kun jättää hakemuksen kelaan. Mulle sosiaalitäti neuvoi heti jättämään hakemuksen kelaan ja laittamaan lisätietoihin, että etävanhempi kieltäytyy allekirjoittamasta sopimusta, ja että sopimus toimitetaan heti kun se saadaan. Näin olen tehnyt, vuosi sitten jo, kun asian kanssa oli ongelmia, ja sain tosiaan sen 3kk takautuvasti siitä kun hakemus oli jätetty vaikka se sopimus tulikin myöhemmin.

[QUOTE="toinen";24744573]Joo, se pitäis käsittääkseni olla kolme kuukautta taaksepäin siitä, kun jättää hakemuksen kelaan. Mulle sosiaalitäti neuvoi heti jättämään hakemuksen kelaan ja laittamaan lisätietoihin, että etävanhempi kieltäytyy allekirjoittamasta sopimusta, ja että sopimus toimitetaan heti kun se saadaan. Näin olen tehnyt, vuosi sitten jo, kun asian kanssa oli ongelmia, ja sain tosiaan sen 3kk takautuvasti siitä kun hakemus oli jätetty vaikka se sopimus tulikin myöhemmin.[/QUOTE]

Wow, kiitos tiedosta. Mä luulin, että pitää odotella sitä, että se paperi on allekirjoitettu. Voi kiitos ihana palstalainen, tää tieto merkitsee mulle sitä, etten menetäkään niitä elareita.

Vähän lohduttaa se, että vaikka nyt ollaan ilman rahoja, ne rahat saa edes joskus...

Yhteistyössä