Kauan menee et 5kk alkaa syömään kiinteitä kunnolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa

Vieras
Olen viikon syöttänyt porkkanaperunasosetta.. aika vähän sitä mennyt.. mangososekaan ei kelpaa ja nyt oon 2 päivänä koittanut sit neuvolan ohjeistuksella antaa puuroa, vadelmapuuroa nyt ja ei sit millään syö... kääntää vaan päätä kokoajan pois.. Eihän sitä voi väkisinkään syöttää mitään??
Pitääkö sitä vaan jatkaa tietyllä.. vai alanko yrittämään toista puuromakua.. vai söiskö velliä paremmin?

Siis että onko muilla ollut ongelmia kiinteiden aloituksessa..? Mietin jo et onko tää normaalia?

No meillä kolmas lapsi nyt 6kk ja on syönyt alusta lähtien hyvin. Aloitettiin kiinteitä antamaan 4kk:n iässä. Nyt menee lihasosetta jo purkki kerralla. Kokeile velliä jos huolisi sitä. Ja voithan kokeilla jotain toista puuroa. Meillä eka lempipuuro oli vadelma-kaurapuuro. Nyt kelpaa mikä vaan.:)

Normaalia.

Meillä aikoinaan 6kk aloitti syömään tosi hienosti, suu auki odotti seuraavaa annosta. Nyt tämän kuopuksen kanssa on opeteltu syömään 2,5kk ja vieläkään ei syö niin hienosti kuin esikoinen aikoinaan.

Sitkeyttä ja positiivista ilmettä!

Sehän vasta opettelee soseille. Mun poika alko maistella reilu 5kk ja vasta 7kk se söi 3 ateriaa kun neuvola käski 6kk syödä jo kaikki 5. Sillon 5kk söi kerran päivässä pari tl.
Ja kyllä se makuihin opettelu kesti,mikä ei oo epätavallista kun lapselle avataan aivan uusi makujenmaailma.

siis eihän noita kiinteitä ole tarkoituskaan että heti tarvisi purkkitolkulla mennä. Ihan pari lusikallista maistelua päivässä on ihan riittävä määrä ihan jo sen takia, että vatsa tottuu pikkuhilaa raskaampaan ruokaan. Pikkuhiljaa lisäät kiinteiden määrää ja kärsivällisyyttähän tuossa vaaditaan. Ja aluksi voi sekoittaa korviketta tai tissimaitoaki soseen sekaan niin maistuu paremmalta. Meillä aloitettiin kiinteät niin, että aluksi sai maissivelliä ja eka sose oli sitten tutun makuista eli sitä maissia.. Ja toki kannattaa sitä lastakin tarkkailla milloin on selkeästi kiinnostunut sinun syömisestä, on silloin hyvä aika aloittaa. (siis jos ikää vauvalla tarpeeksi) kannattaa myös harjoitella ihan tyhjällä lusikalla ihan "leikkinä" miten sse lusikka sinne suuhun uppoaa..

En mä tarkoittanutkaan että purkkitolkulla pitäis mennä.. mutta kun monesti ei tahdo maistaa ees sitä ensimmäistäkään lusikallista.. heti kääntää pään pois.

Ja olen korviketta sekaan laittanu mut ei mitään vaikutusta...

Noh.. pitää vaan yrittää ja yrittää.. jos sit kokeilis vellejä tai vaihtais puuromakua.

meillä aloteltiin maistelut 5,5kk iässä, nyt neiti pian 8kk ja tosi vähän uppoaa. päivällä tarjoan liha-kasvissosetta kerran ja kasvissosetta toisella ruualla. eipä juuri uppoa. illalla puuro hedelmäsoseen kans maistuu. tissillä mennään pääasiassa eikä kiirettä ole. eiköhän se jonain päivänä maistu. ei hoppua, neiti kasvaa ja yönsä nukkuu.

Yhteistyössä