Katumuspillereiden vaikutuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Vide
  • Ensimmäinen viesti
Vide
Mulla ei ole varsinaisesti mitään syytä kuvitella, ja vähäisesti mahdollisuuksiakaan, että olisin raskaana paitsi kummalliset pienet hormoniheitot kuten kolme valtaisaa finniä (mulla on ehkä ollut aikaisemmin kolme sellaista yhteensä, vaikka olen jo yli 30).
Nyt kävi sitten niin, että kondomista oli seksin jälkeen vain muisto jäljellä, joten katumuspillerit pitäisi kai hankkia, koska mieheni ei halua lasta. Jos kuitenkin olisinkin jo raskaana kolmatta viikkoa, olisiko katumuspillereistä haittaa lapselle?
Mä kuitenkin katumuspillereistä huolimatta haluaisin pitää lapsen, jos sellainen sattuisi siunaantumaan, niin olisi kamalaa, jos olisi itse aiheuttanut sille jotain vahinkoa.

C.D.
Jälkiehkäisypillerit pitää ottaa 72 tunnin kuluessa tapahtuneesta "vahingosta", mielellään vielä nopeamminkin. Kahden viikon jälkeen pillereistä ei siis ole yhtään mitään hyötyä. Ainoa tapa keskeyttää noin pitkälle edennyt raskaus on abortti.

Jos taas tarkoitit, että epäilet tulleesi raskaaksi jo yli 2 viikkoa sitten ja nyt vielä kondomi hajosi (uudestaan?), niin voit yrittää estää tätä "viimeisintä raskausepäilyä" ottamalla ne jälkiehkäisypillerit. Niiden ei pitäisi vaikuttaa mitenkään jo alkaneeseen raskauteen (eli mahdolliseen +2vkoa raskauteen). Ainakin näin lääkärit väittävät.

Tähänhän myös perustuu tuo vaatimus 72 tunnin aikarajasta - sitä ennen munasolu ei ole vielä ehtinyt tod.näk. kiinnittyä ja pillerit toimivat. Jos yli 72 tuntia on kulunut, ovat pillerit turhia sillä jos munasolu on hedelmöittynyt, se on jo ehtinyt kiinnittyä jolloin pillerit eivät enää toimi.

Vide
Kiitos, juuri tätä jälkimmäistä tarkoitin.
Tilastollinen omituisuus tai huono erä kondomeita: kerran on hajonnut kondomi n. 10 v. sitten ja nyt viimeisen kuukauden aikana kolme, joista kaksi huomattiin heti...

Kohtalo
puutti peliin? Jospa sinun on tarkoitus tulla äidiksi? Ikäsi puolesta homma olisi hyvinkin ajankohtainen, jokainen vuosi tästä eteenpäin tuo lisää riskejä. Ota siis iloiten vastaan, jos sinulle lahja suotiin!

Yhteistyössä