Katsotteko toisten lapsia ikinä "toivottavasti mun lapsesta ei tule tommonen" -tyylillä?

  • Viestiketjun aloittaja Pohtii
  • Ensimmäinen viesti
Pohtii
Välillä kun kaupungilla kulkee, että vertaako vanhemmat paljon lapsiaan toisiin lapsiin? "Toivottavasti mun lapsesta ei tule tommonen." "Kunpa munkin lapsella olisi noin kauniit hiukset". "Kunpa munkin lapsi hymyilisi noin kauniisti." "Toivottavasti mun lapsi ei tule ikinä käyttämään tollasia vaatteita".
 
fkaf
En oikeastaan, mutta samanikäisiä katson sillä tavalla, että onneksi minun lapseni ei ole tuollainen. Tai tavallaan tulee kiitolliseksi, että oma lapsi on päinvastainen.
 
"Minni-Hiiri"
En usein. Mutta pari pv sitten lintsillä mietin, että:

a) Omille lapsilleni opetan itsensä kunnioittamista ja pyrin luomaan hyvän itsetunnon etteivät ryhdy luokan pelleiksi hyväksyntää hakiessa. (Eräs reppana tyttö kasteli itsensä kokonaan päästä varpaisiin niissä lattiasta suihkuavissa vesissä että muut sai kauhistella ja nauraa).

b) Pidän huolta siitä ettei lapseni ole lapsena eikä teini-ikäisenä ylipainoinen. Säälitti katsoa sellaisia 12-14v tyttöjä joita olisi kokonsa puolesta voinut luulla rupsahtaneiksi nelikymppisiksi.

c) Huolehdin siitä että lapseni ovat siistejä, vaatteet ovat kivan näköisiä ja siistejä. En ymmärrä sitä ettei vanhemmat yhtään välitä minkä näköisiä lapsensa ovat.
 
En kyl pahemmin kattele muitten lapsia, ainakaan arvostelu mielessä. En jaksa ylipäätään kattoo muita ihmisiä ollenkaan. Istun yleensä kuulokkeet korvilla ja kuuntelen musiikkia ja leijailen omissa maailmoissa :-D. Lapsista nyt ylipäätään en pahaa sano enkä ajattele, en omastani enkä muittenkaan.
 
Pin
En oikeastaan, en muutenkaan vedä kauheita johtopäätöksiä jos näen pariminuuttisen toisen lapsen käytöksestä. Ehkä jos jonkun kaverin lapsesta olisi tullut ihan hirviö, häntä selkeästi kasvatettaisi päin peetä, voisin antaa tuollaisen ajatuksen.
 
"Höh"
No en. Mutta kerran tuli mieleen kun näin ylipainoisen, finninaamaisen, lävistetyn, kalmankalpean rasvatukkaisen goottiteinin mietin että apua jos... Mutta meneehän se teini-ikäkin ohi, ennemmin tai myöhemmin.
 
aapp
No kyllä mä rehellisesti mietin useinkin. En siinä mitään syviä peilauksia kenenkään lapsista tee, mutta kiitän kyllä onneani monesti, että olen saanut rauhallisen ja tottelevaisen lapsen ja haluaisin uskoa että olen ihan hyvät tavatkin opettanut. Niin ihme apinoita on välillä liikkeellä ja monesti se ettei vanhempi puutu iiuhen käytökseen mitenkään, pistää henkisesti pyörittelemään silmiä. Myöskään en ymmärrä miksi niin monella ylipainoisella lapsella on ihan liian pienet vaatteet- että voisi nyt katsoa ettei se pidä mitään napapaitaa päällään.
 
Äidinrakkaus
Lapsettomana ajatteli kaikkea kun sai olla itse kypsymätön maailmannapa.

Nyt on vaan onnellinen jos omat lapset on terveitä, ja kauhean surullinen niiden puolesta joiden lapset ei ole, esim. adhd, asperger tai joku fyysinen vamma.

Ylipäätään äitiys ja rakkaus omaa lasta kohtaan on lisännyt empatiaa myös toisia ihmisiä kohtaan. Ne huonosti käyttäytyvät lapset voivat kärsiä todella paljon sisimmässään ja kaivata oikeaa aikuista rajoja antamaan.
 
"Höh"
hmm, huonolla käytökselläkin voi tarkoittaa niin monta asiaa. Mun vilkkaat, eloisat lapset varmaan aiheuttavat silmien pyörittelyä. Käytöstapoja vaadin, mutta lapseni saavat kyllä näkyä ja kuulua. En aio heitä pakottaa suomalaiseen tapaan näkymättömän lapsen muottiin, häpeämään omaa olemassaoloaan.
 
"Sirkkeli"
Aika usein on tullut ajateltua, että onneksi lapseni ei ole tuollainen. Varsinkin nyt teininä, kun katselen noita älyvapaita kusipäitä.
Mutta tämä nyt on aika paljon kasvatuskysymyskin. Meillä on kasvatettu, toiset ovat vain kasvaneet... kokoa.

Mutta toisinaan, kun tuo mun erilainen(oma tyyli) nuori tulee koulusta himaan, niin olen toivonut, että vois olla vähän normaalimpi pukeutumisensa kanssa. Toisaalta kyllä ihailen, että kulkee omia polkujaan ja uskaltaa olla erilainen. Mutta joskus ne asut lyö yli tällaisen yli nelikymppisen kontrollifriikin mielestä.
 
En muista, että olisin ikinä ajatellut jotain tyyliin, että "onneksi lapseni ei ole tuollainen".

Välillä kiitän toki mielessäni, että onpa ihanaa kun lapseni on joissain tietyissä asioissa selkeästi erilainen kuin minä/isänsä, taitava jossain, hyvä tyyppi jne., mutta en mä silleen häntä vertaile muihin.

Muistan itse lapsuudessa kun mua verrattiin välillä naapurin nysverötyttöön (mä olin vilkkaampi) ja kuinka paljon se vitutti. :D
Oman lapseni kohdalla olen onneksi -ainakin toistaiseksi- pysynyt tuollaisen vertailun ulkopuolella ja toivottavasti tulen pysymäänkin.
 

Yhteistyössä